VotteWaC^j 21LIT® bu,Slak 7 Zoektocht naar vrijwillige boswachters voorde ZwaakseWeel Woensdagochtend, 9 uur. Voor het haventje van Perkpolder verza melt zich een groepje van pakweg tien fietsers. Het is in afwachting van het veer- pontje naar Hansweert. Vorig jaar voelde dat aan als wachten op een tram in de Sahara, want door de dichtgeslibde haven kon de boot bij laag water nauwelijks varen vanaf Perkpolder. „Het was een drama", zegt schipper Nils de Brouwer van rondvaartbedrijf De Atol dat de veerdienst bestiert. „Het heeft ons veel klanten en ver trouwen gekost. Fietsers die naar Hansweert wilden, zouden via Breskens en Vlissingen moeten gaan. Dat is negentig kilometer om. Dat doet niemand." Soms was het zo erg dat de boot drie meter voor de kade vast kwam te liggen. „Als het afgaand waterwas, moes ten de klanten twee of drie uur wachten voordat ze van boord konden." De provincie beloofde in 2016 de haven van Perkpolder te baggeren. Dat gebeurde niet. Een jaar later zat de familie De Brouwer nog in het zelfde schuitje. De kosten van het baggeren zouden niet opwegen te gen de noodzaak van de veerdienst, vond de provincie. Omdat overtol lig zand en slib al langere tijd niet was weggehaald, werd baggeren bovendien steeds moeilijker. En dus ook duurder. „Per jaar kost het 5.000 euro meer", schat De Brou wer. Het dichtslibben gebeurde vooral vanwege het uitdiepen van de Westerschelde, om die begaan baar te houden voor schepen. De Brouwer: „Hoedekenskerke en Kruiningen zijn daardoor al niet meer bevaarbaar." Hansweert heeft die problemen niet, omdat de ha ven druk bevaren is met schepen die vanaf het Kanaal door Zuid-Be veland de Westerschelde op gaan. Daarom wordt daar jaarlijks twee keer gebaggerd. Ook dit jaar nam De Brouwer het zekere voor het onzekere. „Ik had al een schema met vervangende vaar ten gemaakt." Toen kreeg hij een telefoontje dat er, in opdracht van Perkpolder Beheer, alsnog gebag gerd zou worden. „Ze hebben het goed gedaan", oordeelt de schipper. Dus vervoert het pontje uit 1928, dat vroeger dienstdeed als bieten schip, sinds zondag pendelaars weer tussen Oost-Zeeuws-Vlaan- deren en Zuid-Beveland. Daar zijn ze ook in Hansweert duidelijk blij mee, want bij het bin- PERKPOLDER-H ANSWEERT PONTJE VAART WEER nenvaren van de haven, staat al een groep fietsers te wachten. Maximaal 75 personen mogen met de boot mee, de overtocht duurt ongeveer veertig minuten tot een uur, afhankelijk van de stro ming. De geul waar de familie door vaart, is Brouwersgeul gedoopt, lacht De Brouwer. „Iemand vroeg eens hoe deze vaarweg heet, toen zei ik dat maar. Het is blijven han gen." Vorig jaar stonden de seinen op rood, maar nu Perkpolder Beheer het haventje heeft overgenomen, zien de De Brouwers de toekomst met vertrouwen tegemoet. „We kunnen nog jaren mee en we wor den onderdeel van Plan Perkpolder. Dat is ons beloofd." De Onderneming heeft eindelijk de wind in de zeilen. Het veerpontje tussen Perkpolder en Hansweert voer vorige zomer nauwelijks uit, maar nu de haven aan Zeeuws-Vlaamse kant gebaggerd is, kan de boot sinds deze week ook bij laag water weer vertrekken. KWADENDAMME Natuurmo numenten is op zoek naar vrijwil lige boswachters voor de Zwaakse Weel. Met de aanstelling van een vrijwillig boswachter wil Na tuurmonumenten meer zicht baar zijn in het Borselse natuur gebied. „Als gastheer, maar ook om een extra oogje in het zeil te houden", vertelt boswachter Paul Begijn. Voorlichting geven aan het pu bliek en toezicht houden behoren tot het takenpakket. „Gedurende een dagdeel loop je door natuur gebied Zwaakse Weel en ben je het aanspreekpunt voor de bezoe ker. Je houdt toezicht op een juist gebruik van de gebieden en spreekt mensen aan op hun ge drag, of je schakelt een BOA-bos- wachter in." Geïnteresseerden kunnen dat kenbaar maken bij toezichthou der Jerry Meijs via NMzeevolk@natuurmonumen- ten.nl. XD HIGH GLOSS www.verfbron.nl donderdag 5 juli 2018 Bob Maes T Het pontje Perkpolder- Hansweert voor de af vaart. üW De passa giers vertoe ven aan dek tijdens de oversteek van de Wester schelde. lakset JSM Ultra oogglanslak RUBBOL HOOGGLANS De verfbron b.v. Livingstoneweg 5C 4462 GL Goes info@verfbron.nl SIGMA COATING S S2U Allure Extreem weerbestendig, maximaal onderhoudsvrij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 63