m 10 ZE REPORTAGE BEDDENGOED UIT DE RAMEN In 1969 was het een spraakmakend project en volgens beeldend kunstenaar Marinus Boezem is het nog steeds urgent: kussens en lakens die uit de ramen van het Stedelijk Museum in Amsterdam wapperen. Vanat vandaag weer te zien. Het werk gaat ook over het doorbreken van de grens tussen het museum en de publieke ruimte De provogeest van de jaren zestig waait weer even door Am sterdam. Uit zestien ramen van de oud bouw van het Stedelijk Museum wapperen vanaf vandaag uit de kluiten gewassen lakens en kus sens in de wind. Beeldend kunste naar Marinus Boezem (84) uit Middelburg staat tegen de zon in te kijken hoe vanaf een hoogwerker een van de lakens wordt bevestigd. 'Het heeft nog nooit zo goed ge hangen', zegt hij. 'We hebben het geluk van dit schitterende licht, dat de properheid van de witte lakens nog eens extra benadrukt.' Beddengoed uit de ramen van het Stedelijk Museum heet het werk. Na bijna een halve eeuw als idee in de archieven van het museum te heb ben gelegen, wordt het nu voor de tweede keer in Amsterdam uitge voerd. Aanleiding is de opening, deze week, van de tentoonstelling Amsterdam Magisch Centrum, een samenwerking met het Rijksmu seum. Over kunst en tegencultuur gaat het, in de laatste drie jaren van de jaren zestig. Het is verleidelijk om in de ti ming een symbolische daad te zien: laat na de crisismaanden in het Stedelijk Museum die frisse wind maar weer eens waaien. Maar het idee om Boezem te vragen, was er lang voordat directeur Beatrix Ruf ontslag nam, zegt conservator Leontine Coelewij. Tijdens haar onderzoek naar avant-gardekunst uit de jaren zestig kwam ze in de database van het museum de schets van Boezems werk tegen. 'Mogelijkheid tot uitvoeren, in overleg met de kunstenaar,' stond erbij. De eerste keer dat Beddengoed uit de ramen van het Stedelijk Museum aan de gevel hing, was in 1969. In dat jaar organiseerde het Stedelijk Museum de tentoonstelling Op Losse Schroeven. Spraakmakend, ook toen al. Niet alleen omdat toenmalig conservator Wim Bee- ren de kunstenaars de vrijheid gaf het museum naar eigen goeddun ken in te vullen. Ook omdat schil derijen en beelden plaatsmaakten voor installatie en performance. Boezem: 'Het ging ons om het to nen van zaken waartoe het mu seum niet geëquipeerd was. Spij kers in de muur om een schilderij op te hangen waren er genoeg, stopcontacten niet.' Boezem herinnert zich een 'enorme nervositeit' bij de deelne mende kunstenaars. 'Omdat we wisten dat we de kunst gingen ver anderen. Zelfs de meer ervaren Amerikanen, zoals Bruce Nauman en Richard Long, waren min of meer upset. Je had in die tijd een dokter in Amsterdam die ook kunstverzamelaar was, en daar stuurden we die jongens naar toe voor pillen - in ruil voor een teke ningetje.' Idee belangrijker dan uitvoering Een hoofdrol in Op Losse Schroe ven was weggelegd voor de concep tuele kunst, waarbij het idee van de kunstenaar belangrijker was dan de uiteindelijke uitvoering. Daar hoefde de kunstenaar zelfs niet bij te zijn. Wie foto's bekijkt van Boezem in die tijd, ziet een handelsreiziger in driedelig kos tuum die met een aktetas vol schetsen langs ging bij museumdi recteuren en conservatoren. 'Ik verdomde het iets te maken als er geen vraag naar was.' Heeft hij de lakens destijds zelf opgehangen? 'Nee, dat hebben de conservato ren gedaan.' Was hij tevreden met het resul taat? 'Laat ik zeggen: dat ik er nu bij ben, is omdat ik lering heb getrok ken uit dat eerste avontuur.' Klopt het dat hij daarom niet wil dat de foto's in de openbaarheid komen? Smakelijke lach: 'Er zijn wel foto's gemaakt, maar op die dag stond net Heineken met een gigan tische wagen voor de entree. Die benam het zicht op mijn beeld.' Met Beddengoed uit de ramen van het Stedelijk Museum zette Boezem een volgende stap in het materieel maken van zoiets immaterieels als het weer. Zoals de Hollandse Meesters het landschap afbeeld den, zo wilde hij met installaties de beweging van lucht zichtbaar maken. 'Maar het werk gaat ook over het doorbreken van de grens tussen het museum en de publieke ruimte, op een zachte manier. Over de poëzie van de properheid, zo typisch voor dit land. Ik zie het beeld van naoorlogse huizen waar de lakens naar buiten hangen. Kijk ons eens ijverig wezen.' Een wake-upcall voor het mu seum, noemt Boezem zijn werk. Toen urgent, nu nog steeds. 'Ik wilde zichtbaar maken dat er een omslag plaatsvond tussen wat er tot dan toe vooral binnen de mu ren van het museum gebeurde, naar de wereld erbuiten. Het mu seum had een conserverende taak, kunstenaars gingen zich bemoeien met de omgeving.' Op de stoep aan de overkant van het museum staan oud-journalist Max Arian en kunstdocent Jacque- line Stoop. 'Mag ik u hartelijk be danken voor al uw werk', zegt ze tegen Boezem. Hij vertelt haar over de ingezonden brief die na Op Losse Schroeven in de krant stond. Dat het buiten hangen van een wit laken tijdens de oorlog een teken was van de ondergrondse: er komt een razzia aan. Te arrogant om de recensies te lezen, zei Boezem eer der, maar die brief heeft blijvende indruk gemaakt. donderdag 5 juli 2018 Het Stedelijk Museum in Amsterdam, aangepakt door Marinus Boezem, foto els zweerink De poëzie van de properheid -Marinus Boezem, kunstenaar Schets van Marinus Boezem voor het project uit 1969. foto stedelijk museum Karolien Knols Amsterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 38