12 ZE
INTERVIEW PEPIJN MOUWEN
Jazzmusici hebben
de zekerheid dat ze
arm en onbekend
zullen sterven.
Deze docenten
uitspraak blaast
Pepijn Mouwen
(19) naar het rijk der
fabelen.
zv
Met al drie prestigieuze
prijzen en vele optre
dens in zijn rugzak is
de Etten-Leurse con
servatoriumstudent
Pepijn Mouwen allerminst onbekend
te noemen. Ook tijdens het oefenen
in nota bene de inloopkast van zijn
ouderlijke woning brengt hij zijn
gasten in een zwoele swing.
Met zijn Yamaha Yas 6i op tafel
verhaalt het talent over zijn opkomst
in de jazz.
„Natuurlijk wil ik er later mijn geld
mee verdienen. Maar als je me vraagt
waar ik over vijfjaar sta? Geen idee!
Ik ben niet goed in vooruitdenken.
Wel speel ik het allerliefst alleen jazz.
Daarom studeer ik het als vak in Am
sterdam en dat vraagt al genoeg van
me."
„Het is een uitdaging om in mijn up
pie te wonen. Mijn eerste zelfge
maakte maaltijd, een broodje met
vissticks, brandde aan. Ik kom graag
thuis in de weekenden. Amsterdam
is erg druk: toeristen, studenten uit
tientallen landen. Op het conservato
rium komt minimaal de helft uit het
buitenland. Maar het went. Regelma
tig ga ik naar het Bimhuis. Lijkt me
gaaf om in dit jazzhonk te spelen.
Ook wil ik een keer naar het North
Sea Jazz Festival, in Rotterdam."
„Mijn droom? Mmm, ik leef het liefst
van optreden naar optreden. Ga ook
graag kijken, leren. Zo zag ik bij Jazz
Breda trompettist Thimo Niesterok
de Kobe Jazz Street Award winnen.
Geweldig! Ook was ik tijdens het
Bredase jazzfestival elke nacht als
toeschouwer en als saxofonist bij de
jamsessies in Hotel De Keyser. Daar
kwamen vanaf 24.00 uur de diehards
bij elkaar die waren uitgespeeld om
daarna nog tot 03.00 uur met elkaar
te jammen. Eeuu...dit schiet me te
binnen. Wat ik vooral wil, is spelen
in een steady band. Jazzformaties zijn
namelijk vaak te ad hoe samenge
steld. Als je lang met elkaar speelt,
zoals het saxofoonkwartet Artvark,
dan hoor je het verschil. Die muzi
kanten zijn zo verweven met elkaar.
Ik heb weinig met popmuziek, niks
met nep en playback. Jazz is puur.
Vooral als muzikanten improviseren,
met hun instrument op elkaar reage
ren, spontaan."
„Ik was twaalf. Mijn ouders zetten
me tijdens Jazz Breda bij de spiegel
tent af voor een workshop van Ro-
bert Veen. Ik speelde toen al enkele
jaren saxofoon, maar op dat moment
maakte ik voor het eerst kennis met
echte jazz. Ik ging daarna bewust
naar de grote artiesten luisteren en
kreeg het virus door van onder ande
ren Charlie Parker die de bebopstijl
ontwikkelde. Daarvoor had je na
tuurlijk al swingjazz van onder ande
ren Count Basie en Duke Ellington.
Maar zelf speel ik veel bebop, van on
der anderen Sonny Stitt. Dat geeft dat
relaxte swingende gevoel. Hier, dit is
On The Sunny Side of The Street. Luis
ter maar..."
In enkele seconden versmelt Pepijn
Mouwen met de muziek en zijn in
strument. Een ervaring op zich.
„Op mijn negende ging ik met
mijn moeder naar het de open dag
van de Etten-Leurse-muziekschool.
Ik had een saxofoon weieens op tele-
Improviseren
op de sax is
een feest
PASPOORT
visie en bij carnavalsbandjes voorbij
zien komen. Maar nog nooit zo in het
echt en dichtbij als toen. Pal voor het
begin van de les bleek nog een stoel
vrij te zijn. Ik kon plaatsnemen en op
goed geluk de saxofoon spelen. Ik
blonk niet echt uit in handigheid
maar dit was nou een van de weinige
dingen die ik direct leuk vond en me
best goed afging. Mijn moeder
spoorde me aan les te nemen bij de
muziekschool. Na vijf lessen moest ik
zelf mijn eerste saxofoon aanschaf
fen. Die is inmiddels dus vervangen
door deze oude sax. Daarop is impro
viseren een feest."
„Ze vonden me een niet te plaatsen
buitenbeentje. Het eerste jaar op de
middelbare school was ook geen suc
ces, maar na de switch naar het Mar
kenhage in Breda, waar ik mijn vwo-
diploma haalde, vond ik mijn draai
wel. Ik weet zelf ook niet precies wat
ik heb. Al die scholen probeerden te
vergeefs een etiketje op me te plak
ken. Wel was ik lichamelijk enorm
onhandig en traag. Ik miste een uit
daging, maar die vond ik inmiddels."
„Ik oefen drie tot vijf uur per dag.
Vanwege het geluidsoverlast speel ik
het meest op het conservatorium.
Niet op mijn kamer. Thuis bij mijn
ouders speel ik met name 's zomers,
als de buren in de tuin zitten of de
deuren open hebben, in de inloop-
kast. Ik kan ook wel oefenen in mijn
pa's kantoor aan huis. Maar daar
galmt het te veel. In de inloopkast
wordt het geluid mooi gedempt en
dan oefen ik op mijn best, haha."
woensdag 4 juli 2018
Buitenbeentje besmet met
het virus van Charlie Parker
Toine Rongen
Etten-Leur
Waarom vraagt deze studie ge
noeg van je?
Wat is je droom?
Hoe ben je aan jazz verslingerd ge
raakt?
A Pepijn Mouwen oe
fent graag in de in
loopkast bij zijn ou
ders in Etten-Leur. foto
JOHAN W0UTERS/PIX4PR0FS
- Pepijn Mouwen
16-01-1999: geboren in Breda
2003-2011: drie basisscholen in
Etten-Leur
2011-2017: vwo op Markenhage, en
op Orion lyceum, Breda V
Vanaf 2017: Conservatorium Am
sterdam, jazzafdeling
2008-2017: les van Franklin Schie
man, muziekschool Nieuwe Nobelaer,
Milan Bonger en Mette Erker, Nieuwe
Veste in Breda
2013-2017: eerste altsax Nieuwe
Veste Big Band en The Southern Pe-
arle Jazz Band
2016/2017: winnaar Bigband Festi
val Brielle, Gentse Feesten en Jazz at
the Castle Talent Award
Je hebt op drie verschillende ba
sisscholen gezeten in Etten-Leur.
Hoe komt dat?
Hoe vaak pak je naar je sax?