12 ZE INTERVIEW PEPIJN MOUWEN Jazzmusici hebben de zekerheid dat ze arm en onbekend zullen sterven. Deze docenten uitspraak blaast Pepijn Mouwen (19) naar het rijk der fabelen. zv Met al drie prestigieuze prijzen en vele optre dens in zijn rugzak is de Etten-Leurse con servatoriumstudent Pepijn Mouwen allerminst onbekend te noemen. Ook tijdens het oefenen in nota bene de inloopkast van zijn ouderlijke woning brengt hij zijn gasten in een zwoele swing. Met zijn Yamaha Yas 6i op tafel verhaalt het talent over zijn opkomst in de jazz. „Natuurlijk wil ik er later mijn geld mee verdienen. Maar als je me vraagt waar ik over vijfjaar sta? Geen idee! Ik ben niet goed in vooruitdenken. Wel speel ik het allerliefst alleen jazz. Daarom studeer ik het als vak in Am sterdam en dat vraagt al genoeg van me." „Het is een uitdaging om in mijn up pie te wonen. Mijn eerste zelfge maakte maaltijd, een broodje met vissticks, brandde aan. Ik kom graag thuis in de weekenden. Amsterdam is erg druk: toeristen, studenten uit tientallen landen. Op het conservato rium komt minimaal de helft uit het buitenland. Maar het went. Regelma tig ga ik naar het Bimhuis. Lijkt me gaaf om in dit jazzhonk te spelen. Ook wil ik een keer naar het North Sea Jazz Festival, in Rotterdam." „Mijn droom? Mmm, ik leef het liefst van optreden naar optreden. Ga ook graag kijken, leren. Zo zag ik bij Jazz Breda trompettist Thimo Niesterok de Kobe Jazz Street Award winnen. Geweldig! Ook was ik tijdens het Bredase jazzfestival elke nacht als toeschouwer en als saxofonist bij de jamsessies in Hotel De Keyser. Daar kwamen vanaf 24.00 uur de diehards bij elkaar die waren uitgespeeld om daarna nog tot 03.00 uur met elkaar te jammen. Eeuu...dit schiet me te binnen. Wat ik vooral wil, is spelen in een steady band. Jazzformaties zijn namelijk vaak te ad hoe samenge steld. Als je lang met elkaar speelt, zoals het saxofoonkwartet Artvark, dan hoor je het verschil. Die muzi kanten zijn zo verweven met elkaar. Ik heb weinig met popmuziek, niks met nep en playback. Jazz is puur. Vooral als muzikanten improviseren, met hun instrument op elkaar reage ren, spontaan." „Ik was twaalf. Mijn ouders zetten me tijdens Jazz Breda bij de spiegel tent af voor een workshop van Ro- bert Veen. Ik speelde toen al enkele jaren saxofoon, maar op dat moment maakte ik voor het eerst kennis met echte jazz. Ik ging daarna bewust naar de grote artiesten luisteren en kreeg het virus door van onder ande ren Charlie Parker die de bebopstijl ontwikkelde. Daarvoor had je na tuurlijk al swingjazz van onder ande ren Count Basie en Duke Ellington. Maar zelf speel ik veel bebop, van on der anderen Sonny Stitt. Dat geeft dat relaxte swingende gevoel. Hier, dit is On The Sunny Side of The Street. Luis ter maar..." In enkele seconden versmelt Pepijn Mouwen met de muziek en zijn in strument. Een ervaring op zich. „Op mijn negende ging ik met mijn moeder naar het de open dag van de Etten-Leurse-muziekschool. Ik had een saxofoon weieens op tele- Improviseren op de sax is een feest PASPOORT visie en bij carnavalsbandjes voorbij zien komen. Maar nog nooit zo in het echt en dichtbij als toen. Pal voor het begin van de les bleek nog een stoel vrij te zijn. Ik kon plaatsnemen en op goed geluk de saxofoon spelen. Ik blonk niet echt uit in handigheid maar dit was nou een van de weinige dingen die ik direct leuk vond en me best goed afging. Mijn moeder spoorde me aan les te nemen bij de muziekschool. Na vijf lessen moest ik zelf mijn eerste saxofoon aanschaf fen. Die is inmiddels dus vervangen door deze oude sax. Daarop is impro viseren een feest." „Ze vonden me een niet te plaatsen buitenbeentje. Het eerste jaar op de middelbare school was ook geen suc ces, maar na de switch naar het Mar kenhage in Breda, waar ik mijn vwo- diploma haalde, vond ik mijn draai wel. Ik weet zelf ook niet precies wat ik heb. Al die scholen probeerden te vergeefs een etiketje op me te plak ken. Wel was ik lichamelijk enorm onhandig en traag. Ik miste een uit daging, maar die vond ik inmiddels." „Ik oefen drie tot vijf uur per dag. Vanwege het geluidsoverlast speel ik het meest op het conservatorium. Niet op mijn kamer. Thuis bij mijn ouders speel ik met name 's zomers, als de buren in de tuin zitten of de deuren open hebben, in de inloop- kast. Ik kan ook wel oefenen in mijn pa's kantoor aan huis. Maar daar galmt het te veel. In de inloopkast wordt het geluid mooi gedempt en dan oefen ik op mijn best, haha." woensdag 4 juli 2018 Buitenbeentje besmet met het virus van Charlie Parker Toine Rongen Etten-Leur Waarom vraagt deze studie ge noeg van je? Wat is je droom? Hoe ben je aan jazz verslingerd ge raakt? A Pepijn Mouwen oe fent graag in de in loopkast bij zijn ou ders in Etten-Leur. foto JOHAN W0UTERS/PIX4PR0FS - Pepijn Mouwen 16-01-1999: geboren in Breda 2003-2011: drie basisscholen in Etten-Leur 2011-2017: vwo op Markenhage, en op Orion lyceum, Breda V Vanaf 2017: Conservatorium Am sterdam, jazzafdeling 2008-2017: les van Franklin Schie man, muziekschool Nieuwe Nobelaer, Milan Bonger en Mette Erker, Nieuwe Veste in Breda 2013-2017: eerste altsax Nieuwe Veste Big Band en The Southern Pe- arle Jazz Band 2016/2017: winnaar Bigband Festi val Brielle, Gentse Feesten en Jazz at the Castle Talent Award Je hebt op drie verschillende ba sisscholen gezeten in Etten-Leur. Hoe komt dat? Hoe vaak pak je naar je sax?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 44