Kledingmerken onthullen adresgegevens fabrieken 12 DUURZAME KLEDING SCHIJVENS Bedrijfskledingmaker Schijvens gooide het roer om. Het Brabantse familiebedrijf produceerde lang in lageloonlanden zonder controle over de arbeidsomstandigheden. Het zette Shirley Schijvens aan het denken. naaiatelier in Bangladesh. meerprijs van 5 cent", relativeert ze. „Maar voor de medewerkers maakt het een groot verschil." Haar aanpak om tot een leefbaar loon te komen, leverde het bedrijf vorig jaar de Best Practice Award op van de Fair Wear Foundation, een organisatie die zich inzet voor eerlijke arbeidsomstan digheden in de kledingindustrie. Bij een leverancier in Pakistan past Schijvens nu dezelfde werkwijze toe. Van veilige fabrieken en eerlijke lo- nen in naaiateliers verschuift de aan dacht in de kledingbranche nu ook naar het milieu. Welke chemica liën gebruiken leerlooiers? Lozen stoffenfabrikanten verfstoffen met het afvalwater in het milieu? Hoeveel gif wordt gespoten op katoenplanta ges? Ook op dat gebied loopt het Bra bantse familiebedrijf voor de troepen uit. Terwijl recycling in de kleding branche nog in de kinderschoenen staat, zamelt Schijvens afgedankte bedrijfskleding in bij klanten als Hema, Etos en cateraar Albron. „Die gaat in Turkije in de shredder. We maken daar weer nieuw garen van", besluit Schijvens. NEDERLAND vatten de doeken vlam en vallen ze op de mensen." Schijvens: „De eigenaar probeerde me gerust te stellen. 'Er komt hier geen brand', herhaalde hij wel tien keer. Het was in een achterbuurt van Nanjing. Ik denk dat hij oprecht geen idee van de gevaren had." Schijvens zette door. „In ruil voor verbeterin gen boden wij aan 10 eurocent extra voor elke meter stof te betalen. Dat kostte geld, ja, maar we voelden ons verantwoordelijk. Je kunt niet tegen een leverancier zeggen: 'Verbouw de boel en betaal het zelf maar'." Inzicht Om zulke risico's te verkleinen, kocht Schijven twee jaar geleden in Turkije een kledingfabriek over van een leverancier. „Daarmee kregen we inzicht in de boeken. Medewerkers bleken voor een groot deel zwart uit betaald te wor- den. Dat is daar blijkbaar nor maal, maar over hun zwarte loon krijgen mensen geen pensioen, hy potheek of ontslagver goeding. Ook bleek het mi nimumloon voor mede werkers te weinig om van rond te komen." Wat is wel een eerlijk, leefbaar loon? Om daar achter te komen, be sloot de onderneemster een en quête te houden onder de vijftig me dewerkers van haar Turkse fabriek. „We vroegen ze om inzicht te geven in hun huishoudboekje. Zo kwamen we uit op gemiddeld 1.900 lira. Na tuurlijkwilden de managers vervol gens meer verdienen, dus zijn we in onderhandeling gegaan." Uiteinde lijk is Schijvens op jaarbasis nu 30.000 euro meer kwijt aan salaris sen in de Ttirkse fabriek. „Per kle dingstuk gaat het misschien om een Toen Shirley Schijvens eind jaren 90 het confec tiebedrijf van haar vader overnam, werkten in hun fabriek in Hilvarenbeek nog zo'n honderd naaisters. Zoals de meeste kledingbedrijven onder de rook van textielstad Tilburg, be steedde ook Schijvens steeds meer productie uit aan landen waar het goedkoper kon. „Eerst aan fabrieken in Portugal en Macedonië", herinnert de eigenaresse zich. „In 2005 volgde China, een jaar later plaatsten we onze eerste bestelling in Bangla desh." Uiteindelijk werden de half miljoen bedrijfskledingstukken die Schijven jaarlijks levert aan onder an dere Hema, Kruidvat en Praxis ge produceerd in veertig verschillende Aziatische fabrieken. En zo be landde ook Schijvens zelf voor zaken in het verre oosten. Niet meteen in de fabrieken van haar leveranciers. „Als je niet op past, zit je alleen maar in je hotel. Westerse kleding bedrijven doen za ken via lokale agenten. Die ko men naar je toe met monstertjes en stof jes. Voor de inkopers van grote bedrijven is dat handig. Zij willen alleen de beste prijs. Hoe de fabriek eruitziet, interesseert ze niet. Ik moest behoorlijk doorvragen voor ik de fabrieken kon zien." Het ergste schrok ze bij een leverancier in China. „Die maakte prachtige stoffen voor ons, maar de fabriek zelf bleek een donker hol. Het dak in de gang lekte, overal stonden emmers. Nood uitgangen zag ik niet. Het plafond hing vol doeken, op de machines lag een dikke laag stof. Ik dacht: één vonk en iedereen zit hier in de val. Dan woensdag 4 juli 2018 GO FOTO AP 'Ik dacht: één vonk en iedereen zit in de val' Een verhoging van 5 eu rocent van de kostprijs van kleding, maakt voor de naaisters in de Turkse fabriek een wereld van verschil. Schijvens-eigenaar Shirley. foto beeld werkt Er was een lelijke ramp voor nodig, maar inmiddels publiceren veel Neder landse kledingmerken de adressen van de fabrieken waar hun kleding wordt ge naaid. Zij hebben 4268 pro ductielocaties in kaart ge bracht, een stijging van ruim vijftig procent ten opzichte van een jaar geleden. Kledingbedrijven hebben steeds beter zicht op hun le veranciers, verklaart de Sociaal Economische Raad (SER), die toeziet op de af spraken die de sector twee jaar geleden heeft gemaakt in het Convenant Duurzame Kleding en Textiel. Het aan tal merken dat daaraan meedoet, is afgelopen jaar bovendien gestegen van 55 naar 79 deelnemende be drijven. Onder meer C&A, de Bijenkorf en Zeeman werken aan betere arbeidsomstan digheden bij hun leveran ciers. De afspraken komen voort uit de ramp met Rana Plaza in Bangladesh. Bij de instorting van dat gebouw kwamen vijf jaar geleden 1134 textielarbeiders om het leven. Lang bleef onduidelijk welke westerse bedrijven daar hun kleding lieten pro duceren en wie verantwoor delijk was voor de bouwkun dige gebreken. Dat is nu dus anders. De 79 deelnemende kledingbedrijven zijn samen goed voor bijna 45 procent van de mode die in Neder land wordt verkocht. Onge veer de helft van alle ver kochte kleding in Nederland is afkomstig van internatio nale spelers zoals Nike, Primark, H&M en Inditex (het moederbedrijf van onder an dere Zara). Die vallen buiten de afspraken. De SER hoopt dat Nederlandse bedrijven die nog niet meedoen dit jaar alsnog aansluiten. Annemieke van Dongen Hilvarenbeek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 12