IA 10 Hufterig gedrag in het verkeer neemt toe. Het aantal boetes daarvoor is de laatste drie jaar met twee derde gestegen. Dagelijks gaan zo'n honderd chauffeurs in de fout. RIJGEDRAG EGOÏSME e cijfers over wangedrag op het asfalt zijn afkom stig van het CJIB, het bu reau dat de boetes int. Verkeerspsycholoog Ge- rard Tertoolen constateert ook steeds extremer gedrag in de auto. „Als je kijkt op straat en ziet hoe heftig de verkeersruzies soms zijn. We worden steeds egoïstischer en individualisti- scher in het verkeer." Enkele voorbeelden: verkeerszon- daars stoppen niet voor een zebrapad, zetten de auto neer op een invaliden parkeerplaats of scheuren over de vluchtstrook. In 2015 werden 19.663 bekeuringen uitgedeeld voor asociaal rijgedrag: niet stoppen voor iemand die over steekt bij een zebrapad; inhalen bij een zebrapad; rechts inhalen, parke ren op een invalide-parkeerplaats; over de vluchtstrook rijden of het verdrijvingsvlak (het gearceerde deel waar wegen samenkomen) gebrui ken. Vorig jaar werden er 25.471 boe tes voor uitgeschreven en over de eerste vijf maanden van 2018 al 13.662 stuks. Als die trend doorzet loopt het aantal hufterboetes dit jaar op tot bijna 33.000 Asociaal gedrag in het verkeer wordt een steeds grotere ergernis. Gemeenten proberen met speciale projecten zoveel mogelijk automobi listen die zich nergens iets van aan trekken op de bon te slingeren. De landelijke politie zegt in het al gemeen 'wat actiever' te zijn met be boeten van verkeersovertreders, maar niet speciaal op verkeershufters te letten. Veilig Verkeer Nederland zegt dat er 'heel ernstige ongelukken gebeuren' bij zebrapaden als automo bilisten niet meer stoppen. „De gege vens van het CJIB wijzen sterk op een toename", zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. „Mijn gevoel zegt dat ook." Omgangsvormen Volgens de psycholoog schort het te genwoordig aan de juiste omgangs vormen. „In de rij van de supermarkt laat je iemand wel voor met twee boodschapjes, maar in de auto doe je dat niet. In de auto verdwijnt het so ciale aspect. Dat heeft te maken met anonimiteit en snelheid. Je bent om huld door die stalen koets en je wilt van A naar B. Iedereen kent het wel, dat je in een smalle straat nog snel voorbij die geparkeerde auto snelt zo dat jij niet hoeft te wachten, maar de tegenligger. Het gaat maar om een paar seconden. Maar de gedachte dat je moet remmen, wachten en weer Verdenking tegen VVD'er ,44 Gx Kunstgras schaadt milieu Defensie kiest voor hoofdstad Figuurlijk moeten we altijd gas geven, dat heeft ook in het verkeer gevolgen gas moet geven is kennelijk voor mensen zo vervelend dat je probeert er snel door te piepen. Dat heeft niets te maken met rationaliteit - je wint er niets mee - het zijn puur gevoelens en emoties." Onthaasten Volgens Tertoolen past het asociaal weggedrag bij de maatschappelijke trend dat we altijd bezig moeten zijn. „Nooit meer een rustig moment. Altijd online, altijd bereikbaar. Fi guurlijk moeten we altijd gas geven, dat heeft ook in het verkeer gevolgen. Onthaasten is de remedie. Gun jezelf tijd, dan is het niet erg om even af te remmen." Bij de andere 'hufterovertredingen' speelt hetzelfde principe. Even wach ten is voor de asociale automobilist te veel gevraagd. Dus er wordt over de vluchtstrook gescheurd, rechts inge haald en geparkeerd op de plaats van invaliden. Tertoolen: „Heel veel men sen hebben het gevoel dat die plaat sen altijd onbenut zijn. En het zijn de meest gewilde plekken, het dichtst bij de deur. Dan is het de afwe ging: ver lopen of op die plek gaan staan. Het is de verloede ring. Overigens staat er een heel hoge boete op, 370 euro, dus wie is gepakt, doet het geen tweede keer." woensdag 4 juli 2018 GO Bonnenregen voor verkeershufters Ton Voermans Den Haag D DEN HAAG Het Openbaar Ministerie is een strafrech telijk onderzoek begonnen naar Henry Keizer, de afge treden partijvoorzitter van de VVD. Hij zou zich moge lijk schuldig hebben ge maakt aan oplichting toen hij jaren terug uitvaartbe- drijf De Facultatieve over nam voor veel minder dan de werkelijke waarde. Kei zer wordt officieel verdacht van oplichting en valsheid in geschrifte. Er zou voor 20 miljoen euro beslag ge legd zijn bij hem. Het Openbaar Ministerie be vestigt hierover berichtge ving van Het Financieele Dagblad. '*"V/ DEN HAAG Het gebruik van rubbergranulaat op kunst grasvelden kan schadelijk zijn voor het milieu in de di recte omgeving van de vel den. Dat stelt het RIVM. Eerder bleek uit meerdere onderzoeken dat rubber korrels niet gevaarlijk zijn voor de mens. Uit de rub berkorrels kunnen stoffen lekken, vooral zink, die te rechtkomen in de grond om de velden heen en in de bagger in sloten. Dat is slecht voor het ecosys teem omdat het de biodi versiteit aantast. Spelende kinderen en huisdieren die per ongeluk bermgrond binnenkrijgen, lopen geen gevaar. AMSTERDAM Defensie wil toch graag op het Marine terrein in hartje Amsterdam blijven. Het ministerie is hierover in gesprek met de gemeente. Het terrein op het eiland Kattenburg werd een paar jaar terug afge stoten omdat Defensie een miljard euro aan bezuinigin gen moest verstouwen. Een woordvoerder van De fensie wil alleen kwijt dat het te maken heeft met 'een strategische herover weging'. De helft van het complex is inmiddels bezet door beginnende bedrijfjes. Na de bezuinigingen krijgt de krijgsmacht er voor het eerst in jaren weer geld bij. Daardoor kan Defensie meerdere locaties behou den. —Gerard Tertoolen, verkeerspsycholoog

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 10