IA
10
Hufterig gedrag in het verkeer neemt toe.
Het aantal boetes daarvoor is de laatste drie jaar
met twee derde gestegen. Dagelijks gaan zo'n
honderd chauffeurs in de fout.
RIJGEDRAG EGOÏSME
e cijfers over wangedrag
op het asfalt zijn afkom
stig van het CJIB, het bu
reau dat de boetes int.
Verkeerspsycholoog Ge-
rard Tertoolen constateert ook steeds
extremer gedrag in de auto. „Als je
kijkt op straat en ziet hoe heftig de
verkeersruzies soms zijn. We worden
steeds egoïstischer en individualisti-
scher in het verkeer."
Enkele voorbeelden: verkeerszon-
daars stoppen niet voor een zebrapad,
zetten de auto neer op een invaliden
parkeerplaats of scheuren over de
vluchtstrook.
In 2015 werden 19.663 bekeuringen
uitgedeeld voor asociaal rijgedrag:
niet stoppen voor iemand die over
steekt bij een zebrapad; inhalen bij
een zebrapad; rechts inhalen, parke
ren op een invalide-parkeerplaats;
over de vluchtstrook rijden of het
verdrijvingsvlak (het gearceerde deel
waar wegen samenkomen) gebrui
ken. Vorig jaar werden er 25.471 boe
tes voor uitgeschreven en over de
eerste vijf maanden van 2018 al 13.662
stuks. Als die trend doorzet loopt het
aantal hufterboetes dit jaar op tot
bijna 33.000
Asociaal gedrag in het verkeer
wordt een steeds grotere ergernis.
Gemeenten proberen met speciale
projecten zoveel mogelijk automobi
listen die zich nergens iets van aan
trekken op de bon te slingeren.
De landelijke politie zegt in het al
gemeen 'wat actiever' te zijn met be
boeten van verkeersovertreders,
maar niet speciaal op verkeershufters
te letten. Veilig Verkeer Nederland
zegt dat er 'heel ernstige ongelukken
gebeuren' bij zebrapaden als automo
bilisten niet meer stoppen. „De gege
vens van het CJIB wijzen sterk op een
toename", zegt verkeerspsycholoog
Gerard Tertoolen. „Mijn gevoel zegt
dat ook."
Omgangsvormen
Volgens de psycholoog schort het te
genwoordig aan de juiste omgangs
vormen. „In de rij van de supermarkt
laat je iemand wel voor met twee
boodschapjes, maar in de auto doe je
dat niet. In de auto verdwijnt het so
ciale aspect. Dat heeft te maken met
anonimiteit en snelheid. Je bent om
huld door die stalen koets en je wilt
van A naar B. Iedereen kent het wel,
dat je in een smalle straat nog snel
voorbij die geparkeerde auto snelt zo
dat jij niet hoeft te wachten, maar de
tegenligger. Het gaat maar om een
paar seconden. Maar de gedachte dat
je moet remmen, wachten en weer
Verdenking
tegen VVD'er
,44 Gx
Kunstgras
schaadt milieu
Defensie kiest
voor hoofdstad
Figuurlijk
moeten we
altijd gas
geven, dat
heeft ook in
het verkeer
gevolgen
gas moet geven is kennelijk voor
mensen zo vervelend dat je probeert
er snel door te piepen. Dat heeft niets
te maken met rationaliteit - je wint er
niets mee - het zijn puur
gevoelens en emoties."
Onthaasten
Volgens Tertoolen past het asociaal
weggedrag bij de maatschappelijke
trend dat we altijd bezig moeten zijn.
„Nooit meer een rustig moment.
Altijd online, altijd bereikbaar. Fi
guurlijk moeten we altijd gas geven,
dat heeft ook in het verkeer gevolgen.
Onthaasten is de remedie. Gun jezelf
tijd, dan is het niet erg om even af te
remmen."
Bij de andere 'hufterovertredingen'
speelt hetzelfde principe. Even wach
ten is voor de asociale automobilist te
veel gevraagd. Dus er wordt over de
vluchtstrook gescheurd, rechts inge
haald en geparkeerd op de plaats van
invaliden. Tertoolen: „Heel veel men
sen hebben het gevoel dat die plaat
sen altijd onbenut zijn. En het zijn de
meest gewilde plekken, het dichtst
bij de deur. Dan is het de afwe
ging: ver lopen of op die plek
gaan staan. Het is de verloede
ring. Overigens staat er een
heel hoge boete op, 370 euro,
dus wie is gepakt, doet het
geen tweede keer."
woensdag 4 juli 2018
GO
Bonnenregen voor
verkeershufters
Ton Voermans
Den Haag
D
DEN HAAG Het Openbaar
Ministerie is een strafrech
telijk onderzoek begonnen
naar Henry Keizer, de afge
treden partijvoorzitter van
de VVD. Hij zou zich moge
lijk schuldig hebben ge
maakt aan oplichting toen
hij jaren terug uitvaartbe-
drijf De Facultatieve over
nam voor veel minder dan
de werkelijke waarde. Kei
zer wordt officieel verdacht
van oplichting en valsheid
in geschrifte. Er zou voor
20 miljoen euro beslag ge
legd zijn bij hem. Het
Openbaar Ministerie be
vestigt hierover berichtge
ving van Het Financieele
Dagblad.
'*"V/
DEN HAAG Het gebruik van
rubbergranulaat op kunst
grasvelden kan schadelijk
zijn voor het milieu in de di
recte omgeving van de vel
den. Dat stelt het RIVM.
Eerder bleek uit meerdere
onderzoeken dat rubber
korrels niet gevaarlijk zijn
voor de mens. Uit de rub
berkorrels kunnen stoffen
lekken, vooral zink, die te
rechtkomen in de grond om
de velden heen en in de
bagger in sloten. Dat is
slecht voor het ecosys
teem omdat het de biodi
versiteit aantast. Spelende
kinderen en huisdieren die
per ongeluk bermgrond
binnenkrijgen, lopen geen
gevaar.
AMSTERDAM Defensie wil
toch graag op het Marine
terrein in hartje Amsterdam
blijven. Het ministerie is
hierover in gesprek met de
gemeente. Het terrein op
het eiland Kattenburg werd
een paar jaar terug afge
stoten omdat Defensie een
miljard euro aan bezuinigin
gen moest verstouwen.
Een woordvoerder van De
fensie wil alleen kwijt dat
het te maken heeft met
'een strategische herover
weging'. De helft van het
complex is inmiddels bezet
door beginnende bedrijfjes.
Na de bezuinigingen krijgt
de krijgsmacht er voor het
eerst in jaren weer geld bij.
Daardoor kan Defensie
meerdere locaties behou
den.
—Gerard Tertoolen,
verkeerspsycholoog