II II 12 ZEELAND PLAN VOLLE BINNENVAARTSCHEPEN De container zeeschepen worden steeds groter. Ze eisen in de havens van Rotterdam en Antwerpen meer ruimte en tijd voor zich op. De binnenvaartschepen komen in het nauw. Gevolg: steeds meer containers op de weg. zy containers ook zou kunnen, kan de branche misschien wel nieuw leven worden ingeblazen. Betrouwbaarheid. Zekerheid. Smits kroop met de bazen van de Barge Terminal Tilburg, de Danser Group en later ook de Oosterhoutse Container Terminal rond de tafel. Het uitgangspunt is dat ze samen zorgen voor de lading van een schip. „Maar we blijven concurrenten", on derstreept Smits. En er voor zorgen dat de schepen een vaste dienstregeling varen. Dat vraagt ook iets van het achterland, van de opdrachtgevers. Ook zij zullen hun ladingen moeten bundelen en in corridors leren denken in plaats van met halflege schepen achter elkaar aan te varen. Het initiatief van de West-Brabant Corridor is een gevolg van het sector- brede containerbinnenvaartoverleg dat het Havenbedrijf Rotterdam in september opzette. De aanleiding was de steeds oplopende wachttijden bij de deepsea-terminals in Rotter dam. „Wij zijn zeer verheugd met deze actie en de samenwerking tussen deepsea-terminals, inland-terminals en vervoerders", zegt Emile Hoogste den van het Havenbedrijf Rotterdam toe. Hij ziet voordelen in het over koepelende ketenbelang en de soe pele afhandeling van de container- binnenvaart. Wil Versteijnen van de Barge Ter minal Tilburg ziet de samenwerking als een onontkoombare ontwikke ling. „De schaalvergroting is nodig voor de hele keten." Ben Maelissa van de Danser Group ziet nog een voor deel: „Door de bundeling van ladin gen wordt een betere bezettings graad bereikt en dat is goed nieuws voor het milieu." De samenwerking is niet direct een succes. De containerschepen zijn nog lang niet vol. „De bezettingsgraad is nu ongeveer 75 procent", weet Luc Smits. Maar het gaat hem om be trouwbaarheid. De klanten moeten weten dat er elke dag drie, vier sche pen naar Rotterdam en terug varen. Arie Rietveld van de O CT-terminal in Oosterhout weet precies waarom hij is ingestapt. „De West-Brabant Corridor is een toonbeeld van be trouwbaarheid en goede samenwer king tussen sterke partijen in de lo gistieke keten. Dat is de reden waarom wij ons aansluiten." En zo kan het gebeuren dat een leeg containerschip in Tilburg de eer ste containers aan boord neemt, in Oosterhout nog een aantal en dat het schip in Moerdijk zijn laatste lading aan boord krijgt, voor het de Dordtse Kil in vaart naar Rotterdam. Maar ook het geschuif met lege containers wordt zo doelmatiger. In het verleden bracht elke terminal zijn eigen lege container naar bij voorbeeld Rotterdam. Tot de corridor bedacht dat het efficiënter is om ze in Moerdijk te verzamelen en ze in een keer naar Rotterdam te brengen. En daar schuilt ook het belang van CCT in de overname van de terminal in Alphen aan den Rijn. Een terminal die bijna uitsluitend door Heineken wordt gebruikt voor de export van flessen bier. Maar naast CCT op Moerdijk zit Ardagh en daar maken ze de beroemde groene flessen van Heineken. Nu gaan er alleen maar lege contai ner naar Alphen toe en komen er al leen maar volle vandaan. De nieuwe flesjes gaan over de weg van Moerdijk naar Zoeterwoude. Luc Smits wijst richting Ardagh. „Als ik straks ook de lege flessen naar Alphen kan bren gen, nou, dan heb ik mijn bijdrage weer geleverd!" Corridor is een toonbeeld van betrouw baarheid Bezettings graad is nu ongeveer75 procent van grote bedrijven die zich overal in het land bevinden en die hebben hun eigen verladers, die weer hun eigen terminal hebben. Allemaal erg ineffi ciënt georganiseerd. „De prijs van een barge is omgerekend ongeveer even hoog als van een truck en een chauffeur rijdt hiervandaan twee, drie keer op en neer per dag", legt Smits uit. Iedereen kent de gevolgen. Verkeer op de A16 en de A29 staat va ker stil dan dat het rijdt. Problemen zat dus. De dochter van Luc Smits zette haar vader op het spoor van de oplossing. „Als ik naar Schiphol moet, rijd ik met de auto. Ik sta dan altijd in de file. Toen ik een keer heel vroeg moest vertrekken wilde ik een taxi bestellen, maar toen zei mijn dochter dat ik de trein eens moest pakken." De trein? Dat was iets nieuws voor Smits. Maar hij deed het wel. En ont dekte dat er elk kwartier een trein naar Schiphol rijdt. „Omdat ze be trouwbaar zijn, ga ik nu met de trein. Ik heb zelfs een OV-jaarkaart. Kun je het je voorstellen?" Als het zo met oms ligt een binnenvaart- schip wel drie dagen in Rotterdam voor het is ge- lost en weer geladen", zegt directeur Luc Smits van de Combi ned Cargo Terminal op industrie- en haventerrein Moerdijk. Het wordt daardoor steeds moeilij ker om klanten die ladingen aanbie den, zekerheid te verschaffen. Im mers, het is niet meer op voorhand te zeggen hoeveel tijd een schip in Rot terdam kwijt is. Daarom kiezen steeds meer bedrijven voor vervoer over de weg. En dat wil bijna nie mand. Samen met collega's in Tilburg en Oosterhout heeft CCT Moerdijk nu de zogeheten West-Brabant Corri dor. Het belangrijkste van deze sa menwerking is dat de voormalige concurrenten nu samen voor de la ding van een schip zorgen. Daardoor hoeven er minder schepen in de vaart te zijn en de barges die varen zitten goed vol. „Van oorsprong zijn we allemaal concurrenten van elkaar. En tegenwoordig heeft elk dorp zijn eigen terminal", zegt Smits. „Maar daarbij wordt niet gekeken naar wat de markt vraagt." Die vraagt snel heid, zekerheid en vooral betrouw baarheid. Het begint bij de distributiecentra dinsdag 3 juli 2018 Terminals bundelen krachten Oosterhoutse Container Terminal, bron henk den ridder Combined Cargo Terminal op industrie terrein Moerdijk, foto PAULMARTENS - Arie Rietveld -Luc Smits Henk den Ridder Moerdijk/Oosterhout

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 44