II
II
12 ZEELAND
PLAN VOLLE BINNENVAARTSCHEPEN
De container
zeeschepen worden
steeds groter. Ze
eisen in de havens
van Rotterdam en
Antwerpen meer
ruimte en tijd voor
zich op. De
binnenvaartschepen
komen in het nauw.
Gevolg: steeds meer
containers op de
weg.
zy
containers ook zou kunnen, kan de
branche misschien wel nieuw leven
worden ingeblazen.
Betrouwbaarheid. Zekerheid.
Smits kroop met de bazen van de
Barge Terminal Tilburg, de Danser
Group en later ook de Oosterhoutse
Container Terminal rond de tafel.
Het uitgangspunt is dat ze samen
zorgen voor de lading van een schip.
„Maar we blijven concurrenten", on
derstreept Smits.
En er voor zorgen dat de schepen
een vaste dienstregeling varen. Dat
vraagt ook iets van het achterland,
van de opdrachtgevers. Ook zij zullen
hun ladingen moeten bundelen en in
corridors leren denken in plaats van
met halflege schepen achter elkaar
aan te varen.
Het initiatief van de West-Brabant
Corridor is een gevolg van het sector-
brede containerbinnenvaartoverleg
dat het Havenbedrijf Rotterdam in
september opzette. De aanleiding
was de steeds oplopende wachttijden
bij de deepsea-terminals in Rotter
dam.
„Wij zijn zeer verheugd met deze
actie en de samenwerking tussen
deepsea-terminals, inland-terminals
en vervoerders", zegt Emile Hoogste
den van het Havenbedrijf Rotterdam
toe. Hij ziet voordelen in het over
koepelende ketenbelang en de soe
pele afhandeling van de container-
binnenvaart.
Wil Versteijnen van de Barge Ter
minal Tilburg ziet de samenwerking
als een onontkoombare ontwikke
ling. „De schaalvergroting is nodig
voor de hele keten." Ben Maelissa van
de Danser Group ziet nog een voor
deel: „Door de bundeling van ladin
gen wordt een betere bezettings
graad bereikt en dat is goed nieuws
voor het milieu."
De samenwerking is niet direct een
succes. De containerschepen zijn nog
lang niet vol. „De bezettingsgraad is
nu ongeveer 75 procent", weet Luc
Smits. Maar het gaat hem om be
trouwbaarheid. De klanten moeten
weten dat er elke dag drie, vier sche
pen naar Rotterdam en terug varen.
Arie Rietveld van de O CT-terminal
in Oosterhout weet precies waarom
hij is ingestapt. „De West-Brabant
Corridor is een toonbeeld van be
trouwbaarheid en goede samenwer
king tussen sterke partijen in de lo
gistieke keten. Dat is de reden
waarom wij ons aansluiten."
En zo kan het gebeuren dat een
leeg containerschip in Tilburg de eer
ste containers aan boord neemt, in
Oosterhout nog een aantal en dat het
schip in Moerdijk zijn laatste lading
aan boord krijgt, voor het de Dordtse
Kil in vaart naar Rotterdam.
Maar ook het geschuif met lege
containers wordt zo doelmatiger. In
het verleden bracht elke terminal
zijn eigen lege container naar bij
voorbeeld Rotterdam. Tot de corridor
bedacht dat het efficiënter is om ze in
Moerdijk te verzamelen en ze in een
keer naar Rotterdam te brengen.
En daar schuilt ook het belang van
CCT in de overname van de terminal
in Alphen aan den Rijn. Een terminal
die bijna uitsluitend door Heineken
wordt gebruikt voor de export van
flessen bier. Maar naast CCT op
Moerdijk zit Ardagh en daar maken
ze de beroemde groene flessen van
Heineken.
Nu gaan er alleen maar lege contai
ner naar Alphen toe en komen er al
leen maar volle vandaan. De nieuwe
flesjes gaan over de weg van Moerdijk
naar Zoeterwoude. Luc Smits wijst
richting Ardagh. „Als ik straks ook de
lege flessen naar Alphen kan bren
gen, nou, dan heb ik mijn bijdrage
weer geleverd!"
Corridor is
een toonbeeld
van betrouw
baarheid
Bezettings
graad is nu
ongeveer75
procent
van grote bedrijven die zich overal in
het land bevinden en die hebben hun
eigen verladers, die weer hun eigen
terminal hebben. Allemaal erg ineffi
ciënt georganiseerd. „De prijs van
een barge is omgerekend ongeveer
even hoog als van een truck en een
chauffeur rijdt hiervandaan twee,
drie keer op en neer per dag", legt
Smits uit. Iedereen kent de gevolgen.
Verkeer op de A16 en de A29 staat va
ker stil dan dat het rijdt.
Problemen zat dus. De dochter van
Luc Smits zette haar vader op het
spoor van de oplossing. „Als ik naar
Schiphol moet, rijd ik met de auto. Ik
sta dan altijd in de file. Toen ik een
keer heel vroeg moest vertrekken
wilde ik een taxi bestellen, maar toen
zei mijn dochter dat ik de trein eens
moest pakken."
De trein? Dat was iets nieuws voor
Smits. Maar hij deed het wel. En ont
dekte dat er elk kwartier een trein
naar Schiphol rijdt. „Omdat ze be
trouwbaar zijn, ga ik nu met de trein.
Ik heb zelfs een OV-jaarkaart. Kun je
het je voorstellen?" Als het zo met
oms ligt een binnenvaart-
schip wel drie dagen in
Rotterdam voor het is ge-
lost en weer geladen", zegt
directeur Luc Smits van de Combi
ned Cargo Terminal op industrie- en
haventerrein Moerdijk.
Het wordt daardoor steeds moeilij
ker om klanten die ladingen aanbie
den, zekerheid te verschaffen. Im
mers, het is niet meer op voorhand te
zeggen hoeveel tijd een schip in Rot
terdam kwijt is. Daarom kiezen
steeds meer bedrijven voor vervoer
over de weg. En dat wil bijna nie
mand.
Samen met collega's in Tilburg en
Oosterhout heeft CCT Moerdijk nu
de zogeheten West-Brabant Corri
dor. Het belangrijkste van deze sa
menwerking is dat de voormalige
concurrenten nu samen voor de la
ding van een schip zorgen. Daardoor
hoeven er minder schepen in de
vaart te zijn en de barges die varen
zitten goed vol. „Van oorsprong zijn
we allemaal concurrenten van elkaar.
En tegenwoordig heeft elk dorp zijn
eigen terminal", zegt Smits. „Maar
daarbij wordt niet gekeken naar wat
de markt vraagt." Die vraagt snel
heid, zekerheid en vooral betrouw
baarheid.
Het begint bij de distributiecentra
dinsdag 3 juli 2018
Terminals bundelen krachten
Oosterhoutse Container Terminal, bron henk den ridder
Combined Cargo
Terminal op industrie
terrein Moerdijk, foto
PAULMARTENS
- Arie Rietveld
-Luc Smits
Henk den Ridder
Moerdijk/Oosterhout