©NDERNEMER ■Hri Bank of platform? 'Dit is de beste methode voor financiering' HET BUSINESSMODEL VAN INTERNETREUS COOLBLUE Om goed door te kunnen groeien, had HyGear, een Arnhemse producent van waterstof installaties voor de industrie, miljoenen nodig. Oprichter Marinus van Driel had nam zijn toevlucht tot NPEX, een beurs voor mkb-bedrijven. Vorig jaar boekte HyGear een omzet van 12 miljoen euro en een winst van ongeveer zeven ton. Door René Bogaarts In nog geen jaar tijd heeft Marinus van Driel 10 miljoen opgehaald voor zijn bedrijf HyGear. Voor een kwart van dat geld heeft HyGear nieuwe aandelen uitgegeven, voor de rest gaat het om twee obligatieleningen. In beide geval len kwam de transactie tot stand via NPEX, de jonge effectenbeurs voor mkb-bedrijven. „We hebben het geld nodig om te groeien", aldus Van Driel. Zeven ton winst HyGear produceert, onderhoudt en exploiteert wereldwijd kleinschalige installaties voor de productie van waterstofgas. Bij de oprichting in 2002 mikte Van Driel op tankstations voor waterstofauto's, maar al snel werd de aandacht verlegd naar afnemers in de glas-, staal- en halfgeleiderindustrie. In zeventien landen zijn inmiddels 39 installaties in bedrijf. Vorig jaar boekte HyGear een omzet van 12 miljoen euro en een winst van ongeveer zeven ton. Er werken zeventig mensen in dienst. Kort na de opstartfase haalde Van Driel de publiek-private ontwikkelings maatschappij PPM Oost, tegenwoordig onderdeel van Oost NL, binnen als mede-aandeelhouder. Nu HyGear expo nentieel begint te groeien, heeft Van Driel nieuwe externe financiers nodig. „De gewone groei kon ik met de cashflow wel bijhouden, maar als het zo hard gaat als nu, kan dat niet meer." Aandelen „Ik heb natuurlijk aan allerlei vormen van financiering gedacht, maar dit was de beste methode", zegt hij. „Als je in zee gaat met venture capitalbedrijven of private capital, heb je niet alleen te maken met een relatief lage waardering van je aandelen, maar moet je ook elke keer je governance-structuur aanpassen. Omdat je nieuwe aandeelhouders krijgt, moet je bijvoorbeeld nieuwe commis sarissen benoemen. Voor de notering aan NPEX kon voor de geplaatste aan delen een administratiekantoor met een onafhankelijke bestuurder worden volstaan." Solvabiliteit Inmiddels is zo'n 10 procent van de aandelen genoteerd aan de NPEX. Door de toename van het eigen vermogen kan HyGear gemakkelijker bancair kre diet aantrekken. „Als je twee derde van je investeringen bancair kunt financie ren, kun je snelheid maken. Voor een bedrijf als het onze is een solvabiliteit van 35 procent prima." Inmiddels neemt ook de belangstelling voor waterstofgas als brandstof voor voertuigen snel toe. Daarmee komt de markt waar Van Driel zich aanvankelijk op richtte, ook weer in beeld. Concurrenten Financiering vinden is altijd lastig. Plat forms kunnen een uitkomst bieden. Ondernemers die op zoek zijn naar geld, maken in toenemende mate gebruik van financierings- platformen. Waar ze voor heen vooral waren aange wezen op traditionele bancaire producten als rekening-courantkrediet of een lening voor be paalde tijd, wordt hen tegenwoordig door meer dere partijen maatwerk geleverd. Platformen zijn er daar één van. Bij het eerste type plat form investeert het plat form zélf in bedrijven. Al lerlei soorten investeerders vertrouwen het platform hun geld toe, maar ze kun nen niet bepalen in welk bedrijf hun geld uiteinde lijk wordt geïnvesteerd. De ondernemer op zijn of haar beurt heeft alleen met het platform te maken. Spotcap is er zo een. Business angels Het tweede type platform, dat al meer trekken heeft van een marktplaats waarop vraag en aanbod samenkomen, wordt gevormd door business- angelnetwerken. Onder nemers die geld nodig hebben, melden zich met hun businessplannen aan en de leden van de gesloten groep vermo gende investeerders achter het platform kijken aan wie ze hun geld toever trouwen. Wie de investeer ders zijn, is uiteindelijk alleen aan de betrokken partijen bekend. Match- invest en Investormatch zijn zulke platformen. Crowdfunding Platformen als Geldvoor- elkaar, Collin Crowdfund en Funding Circle, zijn volledig transparant, ieder een kan zien welke bedrij ven geld nodig hebben, hoeveel, en waarvoor pre cies, en iedereen kan inves teren. Investeerders bepa len zelf hoeveel geld ze in welk bedrijf willen steken. Doorgaans gaat het om kleinere bedragen. Plat formen zoals Capsearch, Xattu, Funding Options en NLInvesteert brengen al het aanbod in kaart en adviseren bedrijven. Banken, die vroeger alleen eigen financieringsvormen aanboden, hebben de plat formen de laatste jaren ook ontdekt. Zo werkt ABN Amro samen met Opportu- nity Network en Rabobank met Funding Options. Open platform Een open platform dat zich richt op echt vermogende particulieren is NPEX, een effectenbeurs voor mkb-bedrijven. Waar de eerste drie soorten plat form zich vooral op start- ups richten, is NPEX meer iets voor bedrijven die al een heel track record heb ben. De bedragen die er geïnvesteerd worden, zijn doorgaans aanzienlijker hoger. Bij NPEX worden aandelen en obligaties verhandeld, en kan het publiek geld in aparte in vesteringsfondsen steken. thema: financiering g I k A p^ deondernemer.nl Miljoenen ophalen via beurs voor mkb-bedrijven De unieke manier waarop Pieter Zwart zijn klanten behandelt, is een van de geheimen van het almaar groeiende bedrijf dat onlangs zijn 325 losse webshops opschortte en opnam in het grote merk Coolblue. Zwart onthulde al in 2016 dat hij van die losse webshops af wilde. Coolblue heeft inmiddels immers genoeg naamsbekendheid opgebouwd om niet meer van deze gespecialiseerde online winkels afhankelijk van te zijn. Sterker nog, deze shops leveren meer op onder de noemer Cool blue. In juni is het dan zover: Coolblue schrapt de wildgroei aan webshops. Ga je nu naar baardtrim- mer.nl, dan kom je uit op de website van Coolblue. Nu heeft Coolblue met concurrenten als bijvoor beeld Bol.com en Amazon geen kleintjes tegen over zich. Hoe gaat het bedrijf de strijd aan met deze bedrijven? Door de klant centraal te stellen. Dat klinkt cliché, maar het verschil is dat Coolblue het nog echt doet ook. Pieter Zwart heeft met Coolblue naar eigen zeggen een obsessieve focus op klanttevredenheid. Een paar voorbeelden. Less is more. Coolblue wijst hun klant de weg in de enorme verzameling producten die op het internet te vinden zijn. In plaats van het assortiment uit te breiden, is het aantal producten juist afgenomen. Door het zoekgedrag van hun klanten te analyse ren, weten ze zo ongeveer wat hun wensen zijn. Vervolgens vragen ze verschillende fabrikanten om het product te maken en laten ze hen tegen elkaar opbieden. Zwart ziet slim in dat klanten die een wasmachine willen kopen, er ook, zo niet meer, waarde aan hechten dat deze overal kan worden bezorgd. Ook op drie hoog in Lutjebroek. Humor is ook onderdeel van die klantvriendelijk heid. Een grappig briefje bij je bestelling. Een bij dehante opmerking op social media. Tik op de website van Coolblue de zoekterm vibrator in en de pagina begint te trillen. Lees het hele interview met Pieter Zwart op deondernemer.nl. Martijn Lentz is adviseur en expert op gebied van MKB Financiering bij de Kamer van Koophandel. MARTIJN LENTZ OVER FINANCIERING Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15