abete
\^m
Tata Steel definitief
in Duitse handen
De olieprijs stijgt alweer, ondanks hogere productie
13
AAN HET WERK
Henk werkt bij een middelgroot it-bedrijf.
Tijdens zijn functioneringsgesprek krijgt
hij van zijn baas te horen dat hij wat vaker
'uit zijn comfortzone' moet komen. Maar wat
moet Henk met dat advies?
Arme man. Hij functioneert niet echt lekker
en moet nu ook nog uit zijn comfortzone
komen. Zijn baas zegt dat buiten de comfortzone
the magie happens. En hij is niet de enige die dat
zegt. Je hoort dezelfde boodschap bij talloze trai
ningsbureaus en coaches. Maar klopt het ook?
Absoluut niet. Hier is sprake van een fabeltje.
Bel gerust de universiteit van Harvard, Yale of
Princeton: je zult geen wetenschappelijk onder
zoek vinden dat het sprookje onderbouwt.
Dat iemand uit zijn comfortzone moet komen
voor meer succes, is gebaseerd op anekdotisch
bewijs. Je kunt het net zo makkelijk omdraaien:
succesvolle mensen presteren zo goed doordat ze
altijd zichzelfblijven.
Uiteraard zijn er prachtige verhalen te vinden
over mensen van wie het succes louter te danken
is aan hun wilde avonturen. We kennen allemaal
wel een ingedutte accountant die succesvol foto
graaf werd. Maar wat moet stervoetballer Lionel
Messi met het advies een carrière als korfballer
te beginnen?!
Het nemen van risico's vinden we alleen leuk
als het avontuur goed afloopt. Als het niet goed
afloopt, heet het opeens 'dat er te grote risico's'
zijn genomen. Denk maar aan de ondernemers
van Chickfriend met hun fipronil. Niemand
prees die mensen voor het feit dat ze uit hun
comfortzone kwamen.
Mijn advies aan Henk is simpel: hij moet zijn
baas vragen wat nu echt de bedoeling is. Moet hij
gaan bungeejumpen? Meer omzet genereren?
Minder fouten maken? Bazen die enkel roepen
dat je uit je comfortzone moet komen, verlagen
zich tot het niveau van de horoscooplezers die je
vertellen dat je aura dof oogt.
Richard Engelfriet is dagvoorzitter en schrijft
managementboeken.
De fusie zal niet tot gedwongen
ontslagen leiden onder de 9000
werknemers in Nederland,
maakte het bedrijf bekend. Bij
Tata Steel Europa werken in totaal
21.000 mensen. Eerder hadden de
Duitse vakbonden bij Thyssen
Krupp al een werkgarantie tot
2026 gekregen voor 20.000 werk
nemers. Op termijn verdwijnen
4000 arbeidsplaatsen, vooralsnog
via natuurlijk verloop.
De Nederlandse tak van het fu-
siebedrijf heeft ook bedongen dat
het baas over eigen portemonnee
blijft. Dat betekent dat er volop
geïnvesteerd kan worden in
nieuwe productiefaciliteiten. Ook
het onderhoud en de modernise
ring van de hoogovens zijn nu
verzekerd.
Voor de centrale ondernemings
raad van Tata Steel Nederland
was dat een belangrijke eis. In
1999 fuseerde Hoogovens met
British Steel tot Corus. In de jaren
daarna probeerde British Steel de
winsten van Hoogovens te ge
bruiken om de eigen verliezen af
te dekken. Pas na veel strijd kon
Hoogovens weer over de eigen
winst beschikken.
De fusie is een logische stap.
Staalbedrijven hebben het moei
lijk: de crisis heeft er stevig inge
hakt en er is sprake van felle in
ternationale concurrentie. Daar
bovenop komt nog de Ameri
kaanse importheffing op Euro
pees staal en aluminium.
Voor Tata Steel Nederland kan
die heffing erg ongunstig uitpak
ken. Zo'n 10 procent van de pro
ductie in IJmuiden, ongeveer 600
miljoen euro, gaat naar de VS.
Amerikaanse afnemers van het
Nederlandse staal proberen nu
een ontheffing te krijgen, zodat
ze geen importtarief hoeven te
betalen. Maar dat is een lange en
ongewisse procedure.
Er is sprake van structurele
overcapaciteit in de staalmarkt.
De industrie is gewend dat goede
en slechte jaren elkaar afwisselen.
Nu de economie wereldwijd goed
draait, is het normaliter de tijd
voor hoge prijzen. Maar die vlie
ger gaat niet op. De oorzaak ligt
volgens velen in China. Dat land
heeft zich in recordtempo ont
wikkeld tot de grootste staalpro
ducent ter wereld. Nu de binnen
landse vraag in China afneemt,
overspoelt dat staal de internatio
nale markt, met lage prijzen als
gevolg.
Gedumpt
Met schaalvergroting en kosten
besparingen proberen de staal
producenten de marges op te
krikken en de concurrentie te be
perken. Het fusiebedrijf denkt
jaarlijks tussen de 400 en 600
miljoen euro te kunnen besparen.
Nu het Chinese staal niet meer
zo gemakkelijk de VS binnen
komt, zijn de Europese bedrijven
bang dat het Chinese staal op de
Europese markt gedumpt gaat
worden. De Europese Commissie
wil dat voorkomen door eventu
eel heffingen te leggen op Chi
nees staal.
Met veel fanfare werd het aange
kondigd: de olieproducenten gin
gen een miljoen vaten olie per dag
extra op de markt brengen. Daar
mee loste met name Saoedi-Ara-
bië een belofte in. Dat land had
aan de VS beloofd om de productie
op te voeren om de prijs te verla
gen. President Trump wil lage
benzineprijzen, nu er cruciale ver
kiezingen aankomen in het najaar.
In de aanloop naar de vergade
ring daalde de olieprijs al en na het
besluit ging dat nog even door.
Maar nu is de overtuiging verdwe
nen dat de maatregel voldoende is.
Het lijkt er eerder op dat het tekort
verder oploopt.
Dat voorspelt weinig goeds voor
al die vakantie-automobilisten. De
zomermaanden zijn een periode
waar de prijzen traditioneel toch
al wat hoger liggen. Extra nadeel
voor Europa: olie wordt afgere
kend in dollars. En juist de dollar is
in waarde gestegen tegenover de
euro. Dat betekent dus een dub
bele prijsstijging
De tekorten hebben diverse oor
zaken. Een belangrijke is de ineen
storting van de Venezolaanse olie
productie. Het land met de groot
ste oliereserves ter wereld gaat ge
bukt onder een ernstige economi
sche en politieke crisis. De pro
ductie is met 700.000 vaten per
W Trump ziet het
liefst helemaal geen
Iraanse olie meer
op de markt
dag verminderd de afgelopen tijd.
Ook in Nigeria zijn problemen en
de Libische productie wordt regel
matig getroffen door oorlogen tus
sen verschillende strijdgroepen.
Daar komen de sancties tegen
Iran bij. Eerder ging de markt er
van uit dat daardoor 400.000 vaten
per dag minder geproduceerd zou
den worden. Nu houdt men reke
ning met een miljoen vaten per
dag. Trump kondigde vorige week
aan dat hij liefst helemaal geen
Iraanse olie meer op de markt ziet.
En dat terwijl de vraag naar olie
alleen maar toeneemt. Wereldwijd
groeit de economie. Nu al worden
1,8 miljoen vaten olie per dag te
weinig geproduceerd, is de schat
ting. De extra productie is niet vol
doende om aan de huidige vraag te
voldoen, en dan kan de productie
ook nog eens verder terugvallen.
Saoedi-Arabië en Rusland heb
ben al laten weten dat ze de pro
ductie desnoods nog verder op
voeren om voor evenwicht in de
markt te zorgen. Maar deskundi
gen betwijfelen of ze die belofte
- zeker op korte termijn - kunnen
waarmaken.
De Amerikanen kunnen het te
kort ook niet zelf aanvullen. De
productie van schalieolie begint
tegen de grenzen aan te lopen,
vooral omdat er te weinig pijplei
dingen zijn om nog meer olie af te
voeren. Trump heeft nog wel één
troefkaart achter de hand: de stra
tegische oliereserves. Door de
voorraad op de markt te gooien,
kan de olieprijs gedrukt worden
en de benzineprijs voor Ameri
kaanse automobilisten dalen. Voor
Europese autorijders zit dat voor
deeltje er helaas niet in.
maandag 2 juli 2018
GO
AUTOINDUSTRIE
Steeds meer
kritiek op
heffingen
Hyundai en
BMW hebben
zich aangeslo
ten bij de auto
makers die we
reldwijd waar
schuwen voor
de gevolgen van
importheffingen
door de Ver
enigde Staten.
Het Zuid-Kore-
aanse en het
Duitse auto
concern produ
ceren ook au
to's in de VS en
zeggen dat de
banen die daar
mee gemoeid
zijn in gevaar
komen door de
handelssancties
van Trump.
4)
E
o
Opnieuw verandert Tata Steel
Nederland, het voormalige
Hoogovens, van eigenaar. Het
bedrijf fuseert met de Duitse
staalfabrikant ThyssenKrupp.
Het hoofdkantoor van het fu-
siebedrijf komt in Nederland.
Peet Vogels
IJmuiden
Het opzetje van Opec en Rus
land om de olieprijs omlaag te
krijgen, lijkt al mislukt. Na een
korte daling zijn de prijzen weer
aan het stijgen. En die hoge prijs
zal blijven, zo verwachten han
delaren.
Peet Vogels
Rotterdam
Nooit kun je eens
rustig je werk doen.
Om de haverklap
krijg je van de baas
te horen dat het
'anders moet'. Richard
Engelfriet helpt je
uit de brand en
scheidt de zin
van de onzin.
"T. m
De hoogovens van Tata Steel in IJmuiden. fotoanp