abete \^m Tata Steel definitief in Duitse handen De olieprijs stijgt alweer, ondanks hogere productie 13 AAN HET WERK Henk werkt bij een middelgroot it-bedrijf. Tijdens zijn functioneringsgesprek krijgt hij van zijn baas te horen dat hij wat vaker 'uit zijn comfortzone' moet komen. Maar wat moet Henk met dat advies? Arme man. Hij functioneert niet echt lekker en moet nu ook nog uit zijn comfortzone komen. Zijn baas zegt dat buiten de comfortzone the magie happens. En hij is niet de enige die dat zegt. Je hoort dezelfde boodschap bij talloze trai ningsbureaus en coaches. Maar klopt het ook? Absoluut niet. Hier is sprake van een fabeltje. Bel gerust de universiteit van Harvard, Yale of Princeton: je zult geen wetenschappelijk onder zoek vinden dat het sprookje onderbouwt. Dat iemand uit zijn comfortzone moet komen voor meer succes, is gebaseerd op anekdotisch bewijs. Je kunt het net zo makkelijk omdraaien: succesvolle mensen presteren zo goed doordat ze altijd zichzelfblijven. Uiteraard zijn er prachtige verhalen te vinden over mensen van wie het succes louter te danken is aan hun wilde avonturen. We kennen allemaal wel een ingedutte accountant die succesvol foto graaf werd. Maar wat moet stervoetballer Lionel Messi met het advies een carrière als korfballer te beginnen?! Het nemen van risico's vinden we alleen leuk als het avontuur goed afloopt. Als het niet goed afloopt, heet het opeens 'dat er te grote risico's' zijn genomen. Denk maar aan de ondernemers van Chickfriend met hun fipronil. Niemand prees die mensen voor het feit dat ze uit hun comfortzone kwamen. Mijn advies aan Henk is simpel: hij moet zijn baas vragen wat nu echt de bedoeling is. Moet hij gaan bungeejumpen? Meer omzet genereren? Minder fouten maken? Bazen die enkel roepen dat je uit je comfortzone moet komen, verlagen zich tot het niveau van de horoscooplezers die je vertellen dat je aura dof oogt. Richard Engelfriet is dagvoorzitter en schrijft managementboeken. De fusie zal niet tot gedwongen ontslagen leiden onder de 9000 werknemers in Nederland, maakte het bedrijf bekend. Bij Tata Steel Europa werken in totaal 21.000 mensen. Eerder hadden de Duitse vakbonden bij Thyssen Krupp al een werkgarantie tot 2026 gekregen voor 20.000 werk nemers. Op termijn verdwijnen 4000 arbeidsplaatsen, vooralsnog via natuurlijk verloop. De Nederlandse tak van het fu- siebedrijf heeft ook bedongen dat het baas over eigen portemonnee blijft. Dat betekent dat er volop geïnvesteerd kan worden in nieuwe productiefaciliteiten. Ook het onderhoud en de modernise ring van de hoogovens zijn nu verzekerd. Voor de centrale ondernemings raad van Tata Steel Nederland was dat een belangrijke eis. In 1999 fuseerde Hoogovens met British Steel tot Corus. In de jaren daarna probeerde British Steel de winsten van Hoogovens te ge bruiken om de eigen verliezen af te dekken. Pas na veel strijd kon Hoogovens weer over de eigen winst beschikken. De fusie is een logische stap. Staalbedrijven hebben het moei lijk: de crisis heeft er stevig inge hakt en er is sprake van felle in ternationale concurrentie. Daar bovenop komt nog de Ameri kaanse importheffing op Euro pees staal en aluminium. Voor Tata Steel Nederland kan die heffing erg ongunstig uitpak ken. Zo'n 10 procent van de pro ductie in IJmuiden, ongeveer 600 miljoen euro, gaat naar de VS. Amerikaanse afnemers van het Nederlandse staal proberen nu een ontheffing te krijgen, zodat ze geen importtarief hoeven te betalen. Maar dat is een lange en ongewisse procedure. Er is sprake van structurele overcapaciteit in de staalmarkt. De industrie is gewend dat goede en slechte jaren elkaar afwisselen. Nu de economie wereldwijd goed draait, is het normaliter de tijd voor hoge prijzen. Maar die vlie ger gaat niet op. De oorzaak ligt volgens velen in China. Dat land heeft zich in recordtempo ont wikkeld tot de grootste staalpro ducent ter wereld. Nu de binnen landse vraag in China afneemt, overspoelt dat staal de internatio nale markt, met lage prijzen als gevolg. Gedumpt Met schaalvergroting en kosten besparingen proberen de staal producenten de marges op te krikken en de concurrentie te be perken. Het fusiebedrijf denkt jaarlijks tussen de 400 en 600 miljoen euro te kunnen besparen. Nu het Chinese staal niet meer zo gemakkelijk de VS binnen komt, zijn de Europese bedrijven bang dat het Chinese staal op de Europese markt gedumpt gaat worden. De Europese Commissie wil dat voorkomen door eventu eel heffingen te leggen op Chi nees staal. Met veel fanfare werd het aange kondigd: de olieproducenten gin gen een miljoen vaten olie per dag extra op de markt brengen. Daar mee loste met name Saoedi-Ara- bië een belofte in. Dat land had aan de VS beloofd om de productie op te voeren om de prijs te verla gen. President Trump wil lage benzineprijzen, nu er cruciale ver kiezingen aankomen in het najaar. In de aanloop naar de vergade ring daalde de olieprijs al en na het besluit ging dat nog even door. Maar nu is de overtuiging verdwe nen dat de maatregel voldoende is. Het lijkt er eerder op dat het tekort verder oploopt. Dat voorspelt weinig goeds voor al die vakantie-automobilisten. De zomermaanden zijn een periode waar de prijzen traditioneel toch al wat hoger liggen. Extra nadeel voor Europa: olie wordt afgere kend in dollars. En juist de dollar is in waarde gestegen tegenover de euro. Dat betekent dus een dub bele prijsstijging De tekorten hebben diverse oor zaken. Een belangrijke is de ineen storting van de Venezolaanse olie productie. Het land met de groot ste oliereserves ter wereld gaat ge bukt onder een ernstige economi sche en politieke crisis. De pro ductie is met 700.000 vaten per W Trump ziet het liefst helemaal geen Iraanse olie meer op de markt dag verminderd de afgelopen tijd. Ook in Nigeria zijn problemen en de Libische productie wordt regel matig getroffen door oorlogen tus sen verschillende strijdgroepen. Daar komen de sancties tegen Iran bij. Eerder ging de markt er van uit dat daardoor 400.000 vaten per dag minder geproduceerd zou den worden. Nu houdt men reke ning met een miljoen vaten per dag. Trump kondigde vorige week aan dat hij liefst helemaal geen Iraanse olie meer op de markt ziet. En dat terwijl de vraag naar olie alleen maar toeneemt. Wereldwijd groeit de economie. Nu al worden 1,8 miljoen vaten olie per dag te weinig geproduceerd, is de schat ting. De extra productie is niet vol doende om aan de huidige vraag te voldoen, en dan kan de productie ook nog eens verder terugvallen. Saoedi-Arabië en Rusland heb ben al laten weten dat ze de pro ductie desnoods nog verder op voeren om voor evenwicht in de markt te zorgen. Maar deskundi gen betwijfelen of ze die belofte - zeker op korte termijn - kunnen waarmaken. De Amerikanen kunnen het te kort ook niet zelf aanvullen. De productie van schalieolie begint tegen de grenzen aan te lopen, vooral omdat er te weinig pijplei dingen zijn om nog meer olie af te voeren. Trump heeft nog wel één troefkaart achter de hand: de stra tegische oliereserves. Door de voorraad op de markt te gooien, kan de olieprijs gedrukt worden en de benzineprijs voor Ameri kaanse automobilisten dalen. Voor Europese autorijders zit dat voor deeltje er helaas niet in. maandag 2 juli 2018 GO AUTOINDUSTRIE Steeds meer kritiek op heffingen Hyundai en BMW hebben zich aangeslo ten bij de auto makers die we reldwijd waar schuwen voor de gevolgen van importheffingen door de Ver enigde Staten. Het Zuid-Kore- aanse en het Duitse auto concern produ ceren ook au to's in de VS en zeggen dat de banen die daar mee gemoeid zijn in gevaar komen door de handelssancties van Trump. 4) E o Opnieuw verandert Tata Steel Nederland, het voormalige Hoogovens, van eigenaar. Het bedrijf fuseert met de Duitse staalfabrikant ThyssenKrupp. Het hoofdkantoor van het fu- siebedrijf komt in Nederland. Peet Vogels IJmuiden Het opzetje van Opec en Rus land om de olieprijs omlaag te krijgen, lijkt al mislukt. Na een korte daling zijn de prijzen weer aan het stijgen. En die hoge prijs zal blijven, zo verwachten han delaren. Peet Vogels Rotterdam Nooit kun je eens rustig je werk doen. Om de haverklap krijg je van de baas te horen dat het 'anders moet'. Richard Engelfriet helpt je uit de brand en scheidt de zin van de onzin. "T. m De hoogovens van Tata Steel in IJmuiden. fotoanp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 13