North Sea Port steunt Vlaams arbeidspact 8 Voor het eerst in jaren groeit het aantal vrijwilligers bij de brandweer. Maar aantallen zeggen niet alles, want het draait uiteindelijk om de vraag of elke post altijd genoeg mensen beschikbaar heeft. Techniek en flexibele inzet moeten de oplossing bieden. De opleidingen om vrijwilliger bij de brandweer te worden zitten bomvol. „We krijgen meer aanmel dingen dan we aankunnen", zegt Edith van der Reijden, comman dant brandweer/directeur van Vei ligheidsregio Zeeland (VRZ). De VRZ telt momenteel zeven klasjes met elk twaalf leerling manschappen. Vijfjaar geleden wa ren dat maar drie klasjes. Het geeft aan dat de wervingsacties niet voor niets zijn geweest. Maar het gaat niet alleen om het totaal aantal vrij willigers in Zeeland, ze moeten in gezet kunnen worden op de plaat sen waar de brandweer ze nodig heeft. De brandweer werft zeer ge richt in bepaalde plaatsen. „De post Sint Maartensdijk bijvoorbeeld, stond op het punt om te vallen. We hebben onze schouders eronder ge zet. Voor deze post zijn nu drie nieuwe vrijwilligers in opleiding." Vooral de dagbezetting van de posten in de dorpen is een pro bleem. Gebruikelijk is een brand weerman alleen actiefin zijn eigen woonplaats. Flexibel inzetten kan een oplossing bieden. Inmiddels zijn zo'n zeventig vrijwilligers ac tief voor twee posten. Hun tijd is verdeeld: overdag kunnen ze opge roepen worden in de plaats waar ze werken, 's avonds en 's nachts in hun woonplaats. North Sea Port heeft daarvoor gis teren een verklaring getekend, sa men met de stad Gent, de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding in Oost- Vlaanderen en Voka-VeGHO, de vereniging van havengebonden be drijven in Oost-Vlaanderen. In het najaar wordt de intentieverklaring uitgewerkt in een actieplan. Concreet betekent dat: vacatures in de havens breed bekendmaken, kandidaat-werknemers opleiden voor hun functie, de doorstroming van personeel binnen het havenge bied vergroten en de schouders on der grensarbeid zetten. Eures, het Europese portaal voor arbeid over de grens, werkt momenteel aan een app waarmee werkgevers makkelij ker aan beide zijden van de grens naar geschikte werkzoekenden kunnen speuren. Momenteel vin den ze moeilijk personeel en blij ven vacatures lang openstaan, blijkt uit een enquête die Voka-VeGHO hield onder 300 bedrijven. Een pro ductiemedewerker en een onder- houdstechnicus zijn witte raven. En dat kan een rem op economi sche groei zetten. Het zijn vooral de Vlaamse be drijven in het havengebied van Het zijn vooral Volvo en Arcelor Mittal die lonken naar Zeeuwse werkzoekenden North Sea Port zoals Volvo en Arce lor Mittal die lonken naar de Zeeuwse werkzoekenden. Het aan tal Nederlandse grensarbeiders is de afgelopen jaren fors toegeno men. In 2010 werkten er 2465 Ne derlanders in de provincies Oost en West-Vlaanderen. Eind vorig jaar waren dat 4068 mensen. Daar van komt minstens 90 procent uit Zeeland. Het aantal Zeeuwse grenspendelaars is sinds 2010 sterk gestegen door faillissementen en bedrijfssluitingen in Zeeland, zoals Zalco, Thermphos, Philips, Sas Glas. Het aantal Vlamingen uit beide provincies dat in Nederland werkt, is met ruim 2100 al jaren stabiel. North Sea Port, het 6o-kilome- ter-lange grensoverschrijdende ha vengebied van Gent in België tot Vlissingen in Nederland, groeit en bloeit. Het havengebied is momen teel goed voor 98.372 banen: 43.941 directe en 53.431 indirecte jobs in ongeveer 525 bedrijven. Naar ver wachting komen er tot 2022 zo'n 3250 arbeidsplaatsen bij. Om die in te vullen, is nauwe samenwerking nodig, zeggen de partners. Ook be drijven onderling moeten de han den ineenslaan. Zeeuwse werkgevers kunnen sinds vorige maand makkelijker de juiste medewerkers en stagiairs vinden. De Zeeuwse Connectie, een netwerk van 10.000 (hoger op geleide) Zeeuwen, lanceerde in mei het portaal ZeeuwseVacature- bank.nl. De vacaturesite moet een eind maken aan de versnippering van het banenaanbod. Veertig grote (re) Zeeuwse werkgevers steunen het initiatief. vrijdag 29 juni 2018 GO Theo Giele Middelburg Havenbedrijf North Sea Port en een aantal Vlaamse partners waaronder de stad Gent gaan bedrijven in de haven helpen bij het zoeken naar personeel. Frank Balkenende Terneuzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 36