North Sea Port steunt Vlaams arbeidspact
8
Voor het eerst in jaren groeit het
aantal vrijwilligers bij de brandweer.
Maar aantallen zeggen niet alles, want
het draait uiteindelijk om de vraag of elke
post altijd genoeg mensen beschikbaar
heeft. Techniek en flexibele inzet moeten
de oplossing bieden.
De opleidingen om vrijwilliger bij
de brandweer te worden zitten
bomvol. „We krijgen meer aanmel
dingen dan we aankunnen", zegt
Edith van der Reijden, comman
dant brandweer/directeur van Vei
ligheidsregio Zeeland (VRZ).
De VRZ telt momenteel zeven
klasjes met elk twaalf leerling
manschappen. Vijfjaar geleden wa
ren dat maar drie klasjes. Het geeft
aan dat de wervingsacties niet voor
niets zijn geweest. Maar het gaat
niet alleen om het totaal aantal vrij
willigers in Zeeland, ze moeten in
gezet kunnen worden op de plaat
sen waar de brandweer ze nodig
heeft. De brandweer werft zeer ge
richt in bepaalde plaatsen. „De post
Sint Maartensdijk bijvoorbeeld,
stond op het punt om te vallen. We
hebben onze schouders eronder ge
zet. Voor deze post zijn nu drie
nieuwe vrijwilligers in opleiding."
Vooral de dagbezetting van de
posten in de dorpen is een pro
bleem. Gebruikelijk is een brand
weerman alleen actiefin zijn eigen
woonplaats. Flexibel inzetten kan
een oplossing bieden. Inmiddels
zijn zo'n zeventig vrijwilligers ac
tief voor twee posten. Hun tijd is
verdeeld: overdag kunnen ze opge
roepen worden in de plaats waar ze
werken, 's avonds en 's nachts in
hun woonplaats.
North Sea Port heeft daarvoor gis
teren een verklaring getekend, sa
men met de stad Gent, de Vlaamse
Dienst voor Arbeidsbemiddeling
en Beroepsopleiding in Oost-
Vlaanderen en Voka-VeGHO, de
vereniging van havengebonden be
drijven in Oost-Vlaanderen. In het
najaar wordt de intentieverklaring
uitgewerkt in een actieplan.
Concreet betekent dat: vacatures
in de havens breed bekendmaken,
kandidaat-werknemers opleiden
voor hun functie, de doorstroming
van personeel binnen het havenge
bied vergroten en de schouders on
der grensarbeid zetten. Eures, het
Europese portaal voor arbeid over
de grens, werkt momenteel aan een
app waarmee werkgevers makkelij
ker aan beide zijden van de grens
naar geschikte werkzoekenden
kunnen speuren. Momenteel vin
den ze moeilijk personeel en blij
ven vacatures lang openstaan, blijkt
uit een enquête die Voka-VeGHO
hield onder 300 bedrijven. Een pro
ductiemedewerker en een onder-
houdstechnicus zijn witte raven.
En dat kan een rem op economi
sche groei zetten.
Het zijn vooral de Vlaamse be
drijven in het havengebied van
Het zijn vooral Volvo
en Arcelor Mittal die
lonken naar Zeeuwse
werkzoekenden
North Sea Port zoals Volvo en Arce
lor Mittal die lonken naar de
Zeeuwse werkzoekenden. Het aan
tal Nederlandse grensarbeiders is
de afgelopen jaren fors toegeno
men. In 2010 werkten er 2465 Ne
derlanders in de provincies Oost
en West-Vlaanderen. Eind vorig
jaar waren dat 4068 mensen. Daar
van komt minstens 90 procent uit
Zeeland. Het aantal Zeeuwse
grenspendelaars is sinds 2010 sterk
gestegen door faillissementen en
bedrijfssluitingen in Zeeland, zoals
Zalco, Thermphos, Philips, Sas Glas.
Het aantal Vlamingen uit beide
provincies dat in Nederland werkt,
is met ruim 2100 al jaren stabiel.
North Sea Port, het 6o-kilome-
ter-lange grensoverschrijdende ha
vengebied van Gent in België tot
Vlissingen in Nederland, groeit en
bloeit. Het havengebied is momen
teel goed voor 98.372 banen: 43.941
directe en 53.431 indirecte jobs in
ongeveer 525 bedrijven. Naar ver
wachting komen er tot 2022 zo'n
3250 arbeidsplaatsen bij. Om die in
te vullen, is nauwe samenwerking
nodig, zeggen de partners. Ook be
drijven onderling moeten de han
den ineenslaan.
Zeeuwse werkgevers kunnen
sinds vorige maand makkelijker de
juiste medewerkers en stagiairs
vinden. De Zeeuwse Connectie,
een netwerk van 10.000 (hoger op
geleide) Zeeuwen, lanceerde in mei
het portaal ZeeuwseVacature-
bank.nl. De vacaturesite moet een
eind maken aan de versnippering
van het banenaanbod. Veertig
grote (re) Zeeuwse werkgevers
steunen het initiatief.
vrijdag 29 juni 2018
GO
Theo Giele
Middelburg
Havenbedrijf North Sea Port en
een aantal Vlaamse partners
waaronder de stad Gent gaan
bedrijven in de haven helpen bij
het zoeken naar personeel.
Frank Balkenende
Terneuzen