Klassiek in tien Veerse kerkjes 44 5 "A Vreselijker dan Berlijnse Muur DODENDRAAD Visserijdag Arnemuiden te- 6 Beelden aan het water opdroogde. Een historisch gegeven dus. En dat verklaart waarom het nu juist Theatergroep De Kale is, die Oom Lucien opvoert. Want na hun eerste stuk (De kale zangeresdat de groep zijn naam gaf, heeft dit gezel schap zich gespecialiseerd in histori sche stukken. Stukken die gemakke lijk vergeten worden en die dat lot niet verdienen. Meestal zijn dat stuk ken uit de glorietijd van het Neder lands historisch toneel (Bredero, Hooft, Vondel), maar nu dus een stuk uit een heel andere tijd en met een heel andere ontstaansgeschiedenis. Lange repetitietijden en de visueel prikkelende decors van tegenwoor dig maken het heel duur om een to neelstuk 'theaterklaar' te maken. Theatergroep De Kale heeft daar (net als twintig jaar geleden het Zeeuwse Gezelschap van de Zee) de leesvoor- stelling voor bedacht. Een groep ac teurs leest in een minimalistische setting, gewoon aan een tafel soms, de verschillende rollen: op ingeleefde toon, in geregisseerd kader. Eigenlijk is dat vergelijkbaar met de live-uit voering van een hoorspel. Meestal is dat zeer boeiend, omdat het verhaal en de kwaliteiten van de acteurs al lesbepalend zijn. Bij Oom Lucien is dat zeker ook zo. Folklore |p Kunst Concertreeks najaar 2017 een andere vaste stek te vinden. Dat werd de Sint Ja- cobskerk in Vlissingen. „De 'Klas sieke Zomerserie in de Grote Kerk Veere' bouwde in tien jaar een prima reputatie op en trok een substantieel publiek. In de serie traden musici met naam op, maar ook aanstormende talenten. We zochten naar een vervanging van deze concertreeks. De oplos sing werd de 'Klassieke Zomerse rie in Veerse Kerken'." De recitals vinden plaats in kleine speciale kerken, meestal in pittoreske dor pen, die liggen in een streek met redelijk ongerepte natuur. Kniknie: „Het wordt dus een muzikale expeditie in de Zeeuwse ommelanden. Binnen de gemeente Veere zijn ongeveer zestien kerken met een monu mentaal karakter, die hebben we allemaal bezocht. Uiteindelijk hebben we gekozen voor tien aantrekkelijke locaties. Hier kon den we een mooie kruisbestui ving realiseren van muziek, erf goed en landschap. Een prima formule en de gemeente Veere omarmde dit en gaf financiële steun aan dit project." Kamermuziek „De tien kerkjes zijn kleiner dan de Grote Kerk Veere en dus is er geen plaats voor het symfonische repertoire', legt de directeur van MPZ uit. „Het worden intieme re citals met kamermuziekwerken uit de barok, klassieke- en roman tische periode. Ik denk dat de con certen ook buitenlandse toeristen zullen trekken. MPZ trok in de af gelopen tien jaar veel nieuw pu bliek uit binnen- en buitenland. Ik vermoed dat dit niet zal veran deren. De nieuwe aanpak trekt wellicht weer ander publiek." Violiste Rosanne Philippens bijt zondag het spits af. Zij speelt solowerk van onder meer Bach, Schubert, Bartók, Ysaye. Als de namen Rosanne Phi lippens, Hannes Minnaar, Niek Baar, Ella van Poucke, Tosca Opdam, Shuann Chai, Shunske Sato, Daniël Rowland, Alexander Ullman, Naum Gru- bert, Marietta Petkova en Michael Foyle op het affiche staan, weet elke muziekliefhebber dat het een topreeks wordt, boeiend en af wisselend," stelt Willem Kni knie, directeur van Muziekpo- dium Zeeland (MPZ). Hij noemt MPZ een nomadisch Podium en legt graag uit waarom. „Toen we ons domicilie nog in de Grote Kerk Veere hadden, organi seerden we ook concerten in de Sint Jacobskerk in Vlissingen en jazzconcerten in Middelburg: de warme maanden zaten we in Veere en de koude maanden in Vlissingen en Middelburg. Van daar nomadisch. Ik voel het een beetje als een trek tussen zomer en winterweiden, waarbij je elke keer je tent ergens anders opstelt. Het bevalt wel, dat afwisselen en op meerdere locaties actief zijn. Naast onze reguliere concerten kunnen we dus op pad en dat le vert verrassende resultaten op." Omdat de gemeente Veere an dere plannen met de Grote Kerk had, was MPZ gedwongen in het Hier konden we een mooie kruisbestuiving realiseren van muziek, erfgoed en landschap donderdag 28 juni 2018 GO Impressie uit de tijd van de Eerste Wereldoorlog, waarin Oom Lucien speelt. FOTOONNOROOZEN Oom Luden, leesvoorstelling, za terdag 30 juni, Kloveniersdoelen Middelburg; op 18 augustus in Histo risch Museum De Bevelanden in Goes en op 19 augustus Marie Tak van Poortvlietmuseum in Domburg. Alle voorstellingen beginnen om 15.00 uur. Tickets via de Drvkkerij en theatergroepdekale@xs4all.nl. De jaarlijkse Visse rijdag in Arnemui den en is een dag vol tradities en folk lore. Ruim negentig marktkramen, een kinderrommelmarkt en plaatselijke streekdracht vor men de hoofdmoot van het evenement. Van 11.00 tot 15.30 uur zijn er in de tent op de Markt optre dens van onder meer muziekvereni ging Arnemuiden. Ringrijdersvereni- ging 'In Galop' houdt de jaarlijkse ringrij- derswedstrijd in de Burgemeester Hackstraat. zaterdag 30 juni, centrum Arnemui den, 10.00-17.00 uur De Scheldeboulevard in Terneuzen is vanaf zaterdag weer het decor voor de openluchtexpositie 'Beelden op de Scheldeboulevard'. Een bijzondere in ternationale kunsttentoonstelling waar langs de Westerschelde beelden van steen en staal te zien zijn. Dit jaar kan voor het eerst gestemd worden voor de 'Beeldenroutepublieksprijs'. De ex positie wordt zaterdag ge opend en loopt tot en met 2 september. vanaf zater dag 30 juni, Scheldeboule vard Terneuzen Rosanne Philippens (viool), zon dag 1 juli in de Catharinakerk Zou- telande, aanvang 15.30 uur. Voor het hele programma van de reeks zomerconcerten in de kerk jes van Veere, zie: muziekpodium- zeeland.nl Rosanne Philippens bijt het spits af in de reeks zomerconcerten in Veerse kerken, fotomarcoborggreve MuziekPodium Zeeland (MPZ) zorgt ook dit jaar voor een reeks concerten Veere. Niet meer in de Grote Kerk, maar wel in kerkjes in de gemeente Veere. Tien zon dagen muziek van hoge kwali teit. Te beginnen met een optre den van violiste Rosanne Philip pens, aanstaande zondag in Zoutelande. Jeanette Vergouwen - Willem Kniknie, MPZ Tussen 1915 en 1918 was héél de grens tussen Nederland en Bel gië door de Duitse bezetter her metisch afgesloten met een 'elektrische muur'. 'De Draad' of 'De Dodendraad' werd die ge noemd. Een 332 kilometer lange afzetting met vijf tot tien draden onder 2000 volt hoogspan ning, dwars door grens dorpen en kloostertui nen, als dat moest. De grensgemeentes moesten zelf voor de palen zor gen. Honderden zijn er deson danks doorgeglipt, maar 'De Draad' heeft zeker duizend slachtoffers gemaakt. Geëlektro- cuteerd of op de vlucht neerge schoten: de verhalen zijn vreselij ker (en de doden talrijker) dan die van de Berlijnse Muur. De Nederlandse regering keek zwij gend toe.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 52