Klassiek in tien
Veerse kerkjes
44
5
"A
Vreselijker
dan Berlijnse
Muur
DODENDRAAD
Visserijdag Arnemuiden
te-
6
Beelden aan het water
opdroogde. Een historisch gegeven
dus. En dat verklaart waarom het nu
juist Theatergroep De Kale is, die
Oom Lucien opvoert. Want na hun
eerste stuk (De kale zangeresdat de
groep zijn naam gaf, heeft dit gezel
schap zich gespecialiseerd in histori
sche stukken. Stukken die gemakke
lijk vergeten worden en die dat lot
niet verdienen. Meestal zijn dat stuk
ken uit de glorietijd van het Neder
lands historisch toneel (Bredero,
Hooft, Vondel), maar nu dus een stuk
uit een heel andere tijd en met een
heel andere ontstaansgeschiedenis.
Lange repetitietijden en de visueel
prikkelende decors van tegenwoor
dig maken het heel duur om een to
neelstuk 'theaterklaar' te maken.
Theatergroep De Kale heeft daar (net
als twintig jaar geleden het Zeeuwse
Gezelschap van de Zee) de leesvoor-
stelling voor bedacht. Een groep ac
teurs leest in een minimalistische
setting, gewoon aan een tafel soms,
de verschillende rollen: op ingeleefde
toon, in geregisseerd kader. Eigenlijk
is dat vergelijkbaar met de live-uit
voering van een hoorspel. Meestal is
dat zeer boeiend, omdat het verhaal
en de kwaliteiten van de acteurs al
lesbepalend zijn. Bij Oom Lucien is
dat zeker ook zo.
Folklore
|p Kunst
Concertreeks
najaar 2017 een andere vaste stek
te vinden. Dat werd de Sint Ja-
cobskerk in Vlissingen. „De 'Klas
sieke Zomerserie in de Grote
Kerk Veere' bouwde in tien jaar
een prima reputatie op en trok
een substantieel publiek. In de
serie traden musici met naam op,
maar ook aanstormende talenten.
We zochten naar een vervanging
van deze concertreeks. De oplos
sing werd de 'Klassieke Zomerse
rie in Veerse Kerken'." De recitals
vinden plaats in kleine speciale
kerken, meestal in pittoreske dor
pen, die liggen in een streek met
redelijk ongerepte natuur.
Kniknie: „Het wordt dus een
muzikale expeditie in de
Zeeuwse ommelanden. Binnen
de gemeente Veere zijn ongeveer
zestien kerken met een monu
mentaal karakter, die hebben we
allemaal bezocht. Uiteindelijk
hebben we gekozen voor tien
aantrekkelijke locaties. Hier kon
den we een mooie kruisbestui
ving realiseren van muziek, erf
goed en landschap. Een prima
formule en de gemeente Veere
omarmde dit en gaf financiële
steun aan dit project."
Kamermuziek
„De tien kerkjes zijn kleiner dan
de Grote Kerk Veere en dus is er
geen plaats voor het symfonische
repertoire', legt de directeur van
MPZ uit. „Het worden intieme re
citals met kamermuziekwerken
uit de barok, klassieke- en roman
tische periode. Ik denk dat de con
certen ook buitenlandse toeristen
zullen trekken. MPZ trok in de af
gelopen tien jaar veel nieuw pu
bliek uit binnen- en buitenland.
Ik vermoed dat dit niet zal veran
deren. De nieuwe aanpak trekt
wellicht weer ander publiek."
Violiste Rosanne Philippens
bijt zondag het spits af. Zij speelt
solowerk van onder meer Bach,
Schubert, Bartók, Ysaye.
Als de namen Rosanne Phi
lippens, Hannes Minnaar,
Niek Baar, Ella van Poucke,
Tosca Opdam, Shuann Chai,
Shunske Sato, Daniël Rowland,
Alexander Ullman, Naum Gru-
bert, Marietta Petkova en Michael
Foyle op het affiche staan, weet
elke muziekliefhebber dat het een
topreeks wordt, boeiend en af
wisselend," stelt Willem Kni
knie, directeur van Muziekpo-
dium Zeeland (MPZ).
Hij noemt MPZ een nomadisch
Podium en legt graag uit waarom.
„Toen we ons domicilie nog in de
Grote Kerk Veere hadden, organi
seerden we ook concerten in de
Sint Jacobskerk in Vlissingen en
jazzconcerten in Middelburg: de
warme maanden zaten we in
Veere en de koude maanden in
Vlissingen en Middelburg. Van
daar nomadisch. Ik voel het een
beetje als een trek tussen zomer
en winterweiden, waarbij je elke
keer je tent ergens anders opstelt.
Het bevalt wel, dat afwisselen en
op meerdere locaties actief zijn.
Naast onze reguliere concerten
kunnen we dus op pad en dat le
vert verrassende resultaten op."
Omdat de gemeente Veere an
dere plannen met de Grote Kerk
had, was MPZ gedwongen in het
Hier konden we een
mooie kruisbestuiving
realiseren van
muziek, erfgoed en
landschap
donderdag 28 juni 2018
GO
Impressie uit de
tijd van de Eerste
Wereldoorlog, waarin
Oom Lucien speelt.
FOTOONNOROOZEN
Oom Luden, leesvoorstelling, za
terdag 30 juni, Kloveniersdoelen
Middelburg; op 18 augustus in Histo
risch Museum De Bevelanden in
Goes en op 19 augustus Marie Tak
van Poortvlietmuseum in Domburg.
Alle voorstellingen beginnen om
15.00 uur. Tickets via de Drvkkerij
en theatergroepdekale@xs4all.nl.
De jaarlijkse Visse
rijdag in Arnemui
den en is een dag
vol tradities en folk
lore. Ruim negentig
marktkramen, een
kinderrommelmarkt
en plaatselijke
streekdracht vor
men de hoofdmoot
van het evenement.
Van 11.00 tot 15.30
uur zijn er in de tent
op de Markt optre
dens van onder
meer muziekvereni
ging Arnemuiden.
Ringrijdersvereni-
ging 'In Galop' houdt
de jaarlijkse ringrij-
derswedstrijd in de
Burgemeester
Hackstraat.
zaterdag 30 juni,
centrum Arnemui
den, 10.00-17.00 uur
De Scheldeboulevard in Terneuzen is
vanaf zaterdag weer het decor voor
de openluchtexpositie 'Beelden op de
Scheldeboulevard'. Een bijzondere in
ternationale kunsttentoonstelling waar
langs de Westerschelde beelden van
steen en staal te zien zijn. Dit jaar kan
voor het eerst gestemd worden voor
de 'Beeldenroutepublieksprijs'. De ex
positie wordt
zaterdag ge
opend en loopt
tot en met 2
september.
vanaf zater
dag 30 juni,
Scheldeboule
vard Terneuzen
Rosanne Philippens (viool), zon
dag 1 juli in de Catharinakerk Zou-
telande, aanvang 15.30 uur.
Voor het hele programma van de
reeks zomerconcerten in de kerk
jes van Veere, zie: muziekpodium-
zeeland.nl
Rosanne Philippens bijt het spits af in de reeks zomerconcerten in
Veerse kerken, fotomarcoborggreve
MuziekPodium Zeeland (MPZ)
zorgt ook dit jaar voor een reeks
concerten Veere. Niet meer in de
Grote Kerk, maar wel in kerkjes
in de gemeente Veere. Tien zon
dagen muziek van hoge kwali
teit. Te beginnen met een optre
den van violiste Rosanne Philip
pens, aanstaande zondag in
Zoutelande.
Jeanette Vergouwen
- Willem Kniknie, MPZ
Tussen 1915 en 1918 was héél de
grens tussen Nederland en Bel
gië door de Duitse bezetter her
metisch afgesloten met een
'elektrische muur'.
'De Draad' of 'De
Dodendraad'
werd die ge
noemd. Een 332
kilometer lange
afzetting met vijf
tot tien draden
onder 2000
volt hoogspan
ning, dwars
door grens
dorpen en
kloostertui
nen, als dat
moest. De grensgemeentes
moesten zelf voor de palen zor
gen. Honderden zijn er deson
danks doorgeglipt, maar 'De
Draad' heeft zeker duizend
slachtoffers gemaakt. Geëlektro-
cuteerd of op de vlucht neerge
schoten: de verhalen zijn vreselij
ker (en de doden talrijker) dan
die van de Berlijnse Muur. De
Nederlandse regering keek zwij
gend toe.