Klassiek,
kunst en
folklore
4
Toneel Het vluchtelingenprobleem is niet nieuw. De
geschiedenis kennen, kan soms helpen relativeren. In WOI,
werd Nederland overspoeld door een veelvoud van het
aantal vluchtelingen van nu. In 1914 vonden talloze Belgen
onderdak bij Zeeuwse gezinnen. Daarover verhaalt de
toneellezing 'Oom Lucien'.
Vier blokf luittisten spelen nog één keer samen
Centrum Goes
even Montmartre
Aan het begin van
de Eerste Wereld
oorlog vluchtten
één miljoen Bel
gen naar Neder
land. De Duitse
inval in België was
namelijk heel bruut, met veel plun
dering en brandstichting. Tijdens het
beleg van Antwerpen, in oktober
1914, werd de vluchtelingenstroom
pas echt massaal. Halfweg 1915 werd
vluchten veel moeilijker.
Op den duur zijn er destijds wel
wat kampen en 'Belgendorpen' opge
richt (de meest bizarre in een paar
grote leegstaande kwekerijkassen na
bij Gouda). Maar opvallend was dat
de Nederlandse overheid in 1914 aan
vankelijk verwachtte dat haar bur
gers deze mensen wel zélf zouden
opvangen. Toegegeven, je zou kun
nen denken dat de taal- en cultuur
verschillen toen wel wat kleiner wa
ren dan tegenwoordig, maar dan
nog..Misschien was het taalverschil
tussen bijvoorbeeld West-Vlaams en
Zeeuws toch veel groter dan de men
sen meestal inschatten. En zou het
water tussen God-de-Vader aanbid
dende katholieken en De-Heere-vre-
zende protestanten toen wel eens be-
De
Nederlandse
overheid
verwachtte dat
burgers de
vluchtelingen
zelf opvingen
voorjaar met erg enthousiaste reac
ties langs alle theaters) wordt hij wel
de nieuwe Edward Albee genoemd.
Die schrijver van onder andere
Who's afraid ofVirginia Woolf kon
humor en tragiek perfect mixen, tot
op het wrange af.
Voeg daar nog bij dat de regie van
Oom Lucien in handen is van Victor
van Swaay, die ook Wijn en heel wat
andere successen regisseerde, waar
onder werk van Lenette van Dongen.
De man ook, die we als acteur al te
genkwamen in Flodder en die zich
sindsdien heeft gespecialiseerd in de
regie van komedies en in het lesge
ven over komedie-technieken.
De Kale
Dit jaar is het honderd jaar geleden
dat de Eerste Wereldoorlog werd be
ëindigd en de vluchtelingenstroom
hoorlijk diep geweest kunnen zijn.
Daar bestaan verhalen over. En
daar is onderzoek naar ge
daan. Samen heeft dat
geleid tot het to
neelstuk Oom Lu
den. Daarin
komt die
vluchtelin-
gengeschie-
denis, hoe de
mensen dat
toen onder
gingen, tot
leven. Een to
neelstuk van
Philip Walkate,
waarover straks
meer. Eerst de grote
lijn van het verhaal.
Lucien en Mathilde Ma-
rinx, twee rijke, katholieke le
vensgenieters uit België, vinden on
derdak op Walcheren in het huis van
de noeste, protestantse en sober le
vende Leonard en Jacomina Melis.
De eerste ontvangst is bijzonder har
telijk. Maar na een tijdje ontstaan er
spanningen tussen de Vlamingen en
de Zeeuwen. Ze denken heel anders
over zoiets belangrijks als geloof,
maar ook over zoiets triviaals (toch
zeker in oorlogstijden) als lekker
eten. Als dan ook nog een zakelijke
overeen
komst tus
sen Marinx
en Melis
scheef dreigt
te lopen, zorgt
dat voor conflict
en crisis. Gelukkig
kan er tenslotte in no
vember 1918 vrede gesloten
worden, tussen landen én families.
Zelfs zo'n beknopte samenvatting
verraadt al wel een beetje, dat zo'n
verhaal niet een en al treurnis hoeft
te zijn. Er is ook stof genoeg om te la
chen. En dat uitbuiten, is wel een
specialisme van de niet zo bekende
auteur Philip Walkate. Toch is de
man al jaren actief, als onder meer
cabaretier en schrijver van toneel
stukken. Vanwege zijn jongste suc
ces, Wijn (de voorstelling toerde dit
4 REDENEN OM UIT TE GAAN
Klassiek
Kunst
donderdag 28 juni 2018
GO
ling inde
wereld en achter
de voordeur
Willem Nijssen
Philip Walkate,
schrijver van Oom Lu
cien.
44
In West-Zeeuws-Vlaanderen wor
den vanaf woensdag klassieke
concerten gehouden in de reeks
Zomeravondconcerten aan zee.
De Scheldeboulevard is deze
zomer weer opgeluisterd met
nieuwe beelden, Goes staat een
dag in het teken van kunst en in
Arnemuiden staan tradities cen
traal tijdens de Visserijdag.
En-Passant - een platform voor
beeldende kunstenaars - viert zater
dag haar 25-jarig jubileum. Op deze
dag presenteren 24 kunstenaars
hun werk op de kunstmanifestatie
'Goes Montmartre'. Rondom de
Grote Kerk staan marktkraampjes
met onder meer
kunstwerken,
wijnmakers, mi-
mespelers, verha
lenvertellers en
striptekenaars.
zat 30 juni, cen
trum Goes, 10.00-
17.00 uur
Al 29 jaar op rij wordt in de va
kantieperiode de concert
reeks Zomeravondconcerten
aan Zee gehouden in West-
Zeeuws-Vlaanderen. Deze con
certen trekken volle zalen en
zijn geliefd bij muziekliefheb
bers en toeristen. Aantrekke
lijke recitals omdat de musici
van hoge kwaliteit zijn, de af
wisseling van muziekgen
res groot is, en er wordt
opgetreden op prachtige
locaties: eeuwenoude
kerkjes niet ver van de
kust. De reeks van 2018
mag er zijn. Alleen de start
al, op woensdag 4 juli. Dan
treedt in Retranchement Flan-
ders Recorder Quartet op. Vier
blokfluitisten die al dertig jaar
samen musiceren en eigenlijk
dit jaar gestopt zijn. Voor deze
reeks komen ze nog één
keer samen en spe-
werk van Bach tot Vaughan Wil
liams en Van der Roost.
De volgende concerten zijn op
11,18 en 25 juli in Groede, Aar
denburg en Cadzand (houtbla
zers, gitaristen en een duo
piano/cello) en op 1, 8,15 en 22
augustus in Waterlandkerkje,
Groede, Nieuwvliet en Cad
zand (pianoduo, strijkkwartet,
fortepiano/gitaar en een
pianotrio). De concerten
beginnen om 20.00 uur
woensdag 4 juli, d'Ouwe
Kerke Retranchement,
20.00 uur. Volledig pro
gramma: zomeravondcon-
certenaanzee.nl