Klassiek, kunst en folklore 4 Toneel Het vluchtelingenprobleem is niet nieuw. De geschiedenis kennen, kan soms helpen relativeren. In WOI, werd Nederland overspoeld door een veelvoud van het aantal vluchtelingen van nu. In 1914 vonden talloze Belgen onderdak bij Zeeuwse gezinnen. Daarover verhaalt de toneellezing 'Oom Lucien'. Vier blokf luittisten spelen nog één keer samen Centrum Goes even Montmartre Aan het begin van de Eerste Wereld oorlog vluchtten één miljoen Bel gen naar Neder land. De Duitse inval in België was namelijk heel bruut, met veel plun dering en brandstichting. Tijdens het beleg van Antwerpen, in oktober 1914, werd de vluchtelingenstroom pas echt massaal. Halfweg 1915 werd vluchten veel moeilijker. Op den duur zijn er destijds wel wat kampen en 'Belgendorpen' opge richt (de meest bizarre in een paar grote leegstaande kwekerijkassen na bij Gouda). Maar opvallend was dat de Nederlandse overheid in 1914 aan vankelijk verwachtte dat haar bur gers deze mensen wel zélf zouden opvangen. Toegegeven, je zou kun nen denken dat de taal- en cultuur verschillen toen wel wat kleiner wa ren dan tegenwoordig, maar dan nog..Misschien was het taalverschil tussen bijvoorbeeld West-Vlaams en Zeeuws toch veel groter dan de men sen meestal inschatten. En zou het water tussen God-de-Vader aanbid dende katholieken en De-Heere-vre- zende protestanten toen wel eens be- De Nederlandse overheid verwachtte dat burgers de vluchtelingen zelf opvingen voorjaar met erg enthousiaste reac ties langs alle theaters) wordt hij wel de nieuwe Edward Albee genoemd. Die schrijver van onder andere Who's afraid ofVirginia Woolf kon humor en tragiek perfect mixen, tot op het wrange af. Voeg daar nog bij dat de regie van Oom Lucien in handen is van Victor van Swaay, die ook Wijn en heel wat andere successen regisseerde, waar onder werk van Lenette van Dongen. De man ook, die we als acteur al te genkwamen in Flodder en die zich sindsdien heeft gespecialiseerd in de regie van komedies en in het lesge ven over komedie-technieken. De Kale Dit jaar is het honderd jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog werd be ëindigd en de vluchtelingenstroom hoorlijk diep geweest kunnen zijn. Daar bestaan verhalen over. En daar is onderzoek naar ge daan. Samen heeft dat geleid tot het to neelstuk Oom Lu den. Daarin komt die vluchtelin- gengeschie- denis, hoe de mensen dat toen onder gingen, tot leven. Een to neelstuk van Philip Walkate, waarover straks meer. Eerst de grote lijn van het verhaal. Lucien en Mathilde Ma- rinx, twee rijke, katholieke le vensgenieters uit België, vinden on derdak op Walcheren in het huis van de noeste, protestantse en sober le vende Leonard en Jacomina Melis. De eerste ontvangst is bijzonder har telijk. Maar na een tijdje ontstaan er spanningen tussen de Vlamingen en de Zeeuwen. Ze denken heel anders over zoiets belangrijks als geloof, maar ook over zoiets triviaals (toch zeker in oorlogstijden) als lekker eten. Als dan ook nog een zakelijke overeen komst tus sen Marinx en Melis scheef dreigt te lopen, zorgt dat voor conflict en crisis. Gelukkig kan er tenslotte in no vember 1918 vrede gesloten worden, tussen landen én families. Zelfs zo'n beknopte samenvatting verraadt al wel een beetje, dat zo'n verhaal niet een en al treurnis hoeft te zijn. Er is ook stof genoeg om te la chen. En dat uitbuiten, is wel een specialisme van de niet zo bekende auteur Philip Walkate. Toch is de man al jaren actief, als onder meer cabaretier en schrijver van toneel stukken. Vanwege zijn jongste suc ces, Wijn (de voorstelling toerde dit 4 REDENEN OM UIT TE GAAN Klassiek Kunst donderdag 28 juni 2018 GO ling inde wereld en achter de voordeur Willem Nijssen Philip Walkate, schrijver van Oom Lu cien. 44 In West-Zeeuws-Vlaanderen wor den vanaf woensdag klassieke concerten gehouden in de reeks Zomeravondconcerten aan zee. De Scheldeboulevard is deze zomer weer opgeluisterd met nieuwe beelden, Goes staat een dag in het teken van kunst en in Arnemuiden staan tradities cen traal tijdens de Visserijdag. En-Passant - een platform voor beeldende kunstenaars - viert zater dag haar 25-jarig jubileum. Op deze dag presenteren 24 kunstenaars hun werk op de kunstmanifestatie 'Goes Montmartre'. Rondom de Grote Kerk staan marktkraampjes met onder meer kunstwerken, wijnmakers, mi- mespelers, verha lenvertellers en striptekenaars. zat 30 juni, cen trum Goes, 10.00- 17.00 uur Al 29 jaar op rij wordt in de va kantieperiode de concert reeks Zomeravondconcerten aan Zee gehouden in West- Zeeuws-Vlaanderen. Deze con certen trekken volle zalen en zijn geliefd bij muziekliefheb bers en toeristen. Aantrekke lijke recitals omdat de musici van hoge kwaliteit zijn, de af wisseling van muziekgen res groot is, en er wordt opgetreden op prachtige locaties: eeuwenoude kerkjes niet ver van de kust. De reeks van 2018 mag er zijn. Alleen de start al, op woensdag 4 juli. Dan treedt in Retranchement Flan- ders Recorder Quartet op. Vier blokfluitisten die al dertig jaar samen musiceren en eigenlijk dit jaar gestopt zijn. Voor deze reeks komen ze nog één keer samen en spe- werk van Bach tot Vaughan Wil liams en Van der Roost. De volgende concerten zijn op 11,18 en 25 juli in Groede, Aar denburg en Cadzand (houtbla zers, gitaristen en een duo piano/cello) en op 1, 8,15 en 22 augustus in Waterlandkerkje, Groede, Nieuwvliet en Cad zand (pianoduo, strijkkwartet, fortepiano/gitaar en een pianotrio). De concerten beginnen om 20.00 uur woensdag 4 juli, d'Ouwe Kerke Retranchement, 20.00 uur. Volledig pro gramma: zomeravondcon- certenaanzee.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 51