Groei binnenvaart Schelde-Rijnkanaal vraagt om maatregelen Evofenedex, de organisatie die de handels- en logistieke belangen be hartigt van 15.000 Nederlandse be drijven, vindt dat het Rijk meer moet investeren in de binnen vaart. Vervoer over water is milieu vriendelijker dan over de weg. Ook kan de binnenvaart helpen om file vorming tegen te gaan. Daarom vraagt Evofenedex mi nister Cora van Nieuwen- huizen van Infrastructuur Milieu onderzoek te doen naar verbeterin gen in het vaarwegnet en die mee te nemen in het meerjarenpro gramma infrastructuur. De groot ste groei van de binnenvaart is te verwachten op de route Antwer- pen-Rotterdam-Duitsland. De Schelde-Rijnverbinding en de Vol kerak- en Kreekraksluizen vormen daarin belangrijke schakels. Bij de Kreekraksluizen passeren per jaar 70.000 schepen. De Volkerakslui- zen zijn met 110.000 passages per jaar het drukste sluizencomplex van Europa. Dringend Volgens Evofenedex is het drin gend noodzakelijk de capaciteit van beide sluizencomplexen te vergro ten. Ze spelen ook een belangrijke rol in de route naar Parijs. Er is en wordt voor miljarden geïnvesteerd in een betere Schelde-Seine-ver- binding. Frankrijk legt bijvoor beeld een 106 kilometer lang kanaal aan tussen de steden Compiègne en Cambrai. De bouw van een tweede zeesluis bij Terneuzen ver groot de poort naar Parijs. De Seine-Scheldeverbinding is het grootste Europese binnenvaart- project en maakt deel uit van het Trans Europees Vervoersnetwerk (TEN-T). De bedoeling is dat straks Ook de bruggen in de Schelde- Rijnverbinding moeten twee meter hoger worden veel grotere binnenvaartschepen van Zeeland naar Parijs kunnen va ren: 4000 in plaats van nu maxi maal 600 ton. Dat vermindert de C02-uitstoot drastisch. Havenbe drijf North Sea Port zet ook sterk in op de binnenvaart om vrachtwa gens van de weg te halen en files te bestrijden in de havensteden Ant werpen en Rotterdam. Het Centraal Overleg Vaarwegen, waar Evofenedex ook bij zit, vraagt Van Nieuwenhuizen ook de brug gen in de Schelde-Rijnverbinding met twee meter te verhogen. Dat is nodig om binnenvaartschepen die de nieuwe standaardcontainers vier hoog stapelen ruim baan te geven. De groei van zeehavens zit vooral in het containervervoer, ook via bin nenwater. De vier bruggen ten zui den van de Kreekraksluizen belem meren die groei. It donderdag 28 juni 2018 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl BRAAKMAN Een middag geen computerspelletjes, maar lekker buiten ravotten. Het kon gisteren op de modderdag van de kinderopvangorganisaties Prokino, Stichting Eigenwijs, Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen en Staatsbosbeheer en Natuur&Zo. De 250 kinderen sprongen in de modder, gleden in de modder, renden door de modder. Als er maar modder was. „Zo maken de kinderen op een speelse manier kennis met de natuur", zegt boswachter Anouk Pattipelohij. De tienjarige Britt uit Terneuzen (rechts) greep die mo gelijkheid aan om moeder Maaike eens flink onder te smeren. 'Bruggen twee meter hoger' De bruggen op de Schelde-Rijn- verbinding moeten met twee meter worden verhoogd. De hui dige doorvaarthoogte van 9.10 meter is te laag voor binnen vaartschepen die vier contai ners hoog stapelen. Daarnaast moeten de Kreekrak- en de Vol- keraksluizen meer schepen kun nen schutten. Frank Balkenende Rilland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 45