Groei binnenvaart Schelde-Rijnkanaal vraagt om maatregelen
Evofenedex, de organisatie die de
handels- en logistieke belangen be
hartigt van 15.000 Nederlandse be
drijven, vindt dat het Rijk meer
moet investeren in de binnen
vaart. Vervoer over water is milieu
vriendelijker dan over de weg. Ook
kan de binnenvaart helpen om file
vorming tegen te gaan.
Daarom vraagt Evofenedex mi
nister Cora van Nieuwen-
huizen van Infrastructuur Milieu
onderzoek te doen naar verbeterin
gen in het vaarwegnet en die mee te
nemen in het meerjarenpro
gramma infrastructuur. De groot
ste groei van de binnenvaart is te
verwachten op de route Antwer-
pen-Rotterdam-Duitsland. De
Schelde-Rijnverbinding en de Vol
kerak- en Kreekraksluizen vormen
daarin belangrijke schakels. Bij de
Kreekraksluizen passeren per jaar
70.000 schepen. De Volkerakslui-
zen zijn met 110.000 passages per
jaar het drukste sluizencomplex
van Europa.
Dringend
Volgens Evofenedex is het drin
gend noodzakelijk de capaciteit van
beide sluizencomplexen te vergro
ten. Ze spelen ook een belangrijke
rol in de route naar Parijs. Er is en
wordt voor miljarden geïnvesteerd
in een betere Schelde-Seine-ver-
binding. Frankrijk legt bijvoor
beeld een 106 kilometer lang kanaal
aan tussen de steden Compiègne
en Cambrai. De bouw van een
tweede zeesluis bij Terneuzen ver
groot de poort naar Parijs.
De Seine-Scheldeverbinding is
het grootste Europese binnenvaart-
project en maakt deel uit van het
Trans Europees Vervoersnetwerk
(TEN-T). De bedoeling is dat straks
Ook de bruggen
in de Schelde-
Rijnverbinding
moeten twee meter
hoger worden
veel grotere binnenvaartschepen
van Zeeland naar Parijs kunnen va
ren: 4000 in plaats van nu maxi
maal 600 ton. Dat vermindert de
C02-uitstoot drastisch. Havenbe
drijf North Sea Port zet ook sterk in
op de binnenvaart om vrachtwa
gens van de weg te halen en files te
bestrijden in de havensteden Ant
werpen en Rotterdam.
Het Centraal Overleg Vaarwegen,
waar Evofenedex ook bij zit, vraagt
Van Nieuwenhuizen ook de brug
gen in de Schelde-Rijnverbinding
met twee meter te verhogen. Dat is
nodig om binnenvaartschepen die
de nieuwe standaardcontainers vier
hoog stapelen ruim baan te geven.
De groei van zeehavens zit vooral in
het containervervoer, ook via bin
nenwater. De vier bruggen ten zui
den van de Kreekraksluizen belem
meren die groei.
It
donderdag 28 juni 2018 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl
BRAAKMAN Een middag geen computerspelletjes,
maar lekker buiten ravotten. Het kon gisteren op de
modderdag van de kinderopvangorganisaties Prokino,
Stichting Eigenwijs, Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen
en Staatsbosbeheer en Natuur&Zo. De 250 kinderen
sprongen in de modder, gleden in de modder, renden
door de modder. Als er maar modder was.
„Zo maken de kinderen op een speelse manier kennis
met de natuur", zegt boswachter Anouk Pattipelohij.
De tienjarige Britt uit Terneuzen (rechts) greep die mo
gelijkheid aan om moeder Maaike eens flink onder te
smeren.
'Bruggen twee meter hoger'
De bruggen op de Schelde-Rijn-
verbinding moeten met twee
meter worden verhoogd. De hui
dige doorvaarthoogte van 9.10
meter is te laag voor binnen
vaartschepen die vier contai
ners hoog stapelen. Daarnaast
moeten de Kreekrak- en de Vol-
keraksluizen meer schepen kun
nen schutten.
Frank Balkenende
Rilland