O NE 20 Ml Dalende advertentie-inkomsten, kijkers die Netf lix en YouTube verkiezen boven NPO, RTL en Talpa TV; het zijn turbulente tijden in televisieland. Minister Arie Slob gaat vanmiddag met de Nederlandse mediasector in gesprek. Deze krant sprak met ingewijden over de vier belangrijkste struikelblokken in Hilversum. ANGELA KIJKT TV Het is verleidelijk om een klaagzang te hou den over het huidige tv-aanbod. Het is voor de niet-voetbalfan huilen met de pet op. Al weken. Enige lichtpuntje was dinsdagavond First Dates Hotel op NPO 3, waarin de blind dates voor de verandering zijn gesitueerd in een Frans hotel letje, in plaats van in een restaurant. Ik hoor u den ken: 'Het mocht weer wat kosten bij de publieke omroep, reisbureau NPO draait op volle toeren, zie je dat ze daar makkelijk kunnen bezuinigen'. Ho! Dit is de Engelse versie, dus we kunnen er belas tingvrij van genieten. Wordt dit dan stiekem een column over die be zuinigingen, nu minister Arie Slob erbij blijft dat de NPO volgend jaar 60 miljoen moet inleveren (740 in plaats van 800 miljoen) vanwege dalende reclame-inkomsten? En NPO-baas Shula Rijxman moord en brand, pardon herhaling en ontslag gilt? Enerzijds klaagt de publieke omroep naar mijn mening altijd te snel en houdt te makkelijk de hand op bij de overheid als het tegenzit. De terug lopende advertentiemarkt is de nieuwe realiteit, en het rijk kan dat niet tot in het oneindige blijven compenseren. Al was het maar vanwege de oneer lijke concurrentie ten opzichte van andere media bedrijven die wel de tering naar de nering zetten. Het zou van meer visie getuigen als de NPO met een plan komt om het bestel van omroepen en om roepbazen duurzaam te verbouwen tot een com plex waarin de verschillende stromingen nog steeds zichtbaar zijn, maar dat goedkoper én effi ciënter te besturen is. Want - en dat is de anderzijds - ik hoop van harte dat de publieke omroep nog heel lang blijft be staan. En voor iedereen die roept dat we ons blauw betalen aan dat zooitje in Hilversum: ik vind nog geen vier euro per maand per hoofd van de bevol king (800 miljoen gedeeld door 17,2 miljoen inwo ners gedeeld door 12) stiekem een koopje. Maar ook dat is niet mijn belangrijkste punt vandaag. Ik wil vooral een dwingende tip geven. Kijk Jinek van dinsdagavond terug en dan vooral het betoog van Paul Jansen, hoofdredacteur van De Telegraaf, over de vrije pers in Nederland en hoe die onder druk staat. En heus niet alleen door de aanslag op het TMG-gebouw. Ik zou dit stukje kunnen rondbreien door te zeggen: het is een prima alternatief voor voetbal en het is bij de NPO. Maar belangrijker is dat iedereen die dit aangaat de woorden van Jansen op zich laat inwerken en er iets mee doet. Amen. Ouboter het theater in Rico Verhoeven opVeronica De NPO moet bezuinigen, maar hoe? Ja, dat heb je in een publiek bestel dat bestaat uit omroepen met ver schillende visies: eens worden ze het nooit. Eén ding is zeker, er moet 62 miljoen euro worden be zuinigd vanwege vooral tegenval lende inkomsten uit STER-recla- mes. Minister Slob (Media) is niet van plan de NPO financieel te hel pen. Bovendien vindt hij dat het inkrimpen eigenlijk niet ten koste mag gaan van tv-programma's. Maar dat kan niet anders, luidt de reactie van de NPO, die stelt voortaan meer te moeten varen op herhalingen en buitenlandse se ries. Ook een ontslaggolf is 'onver mijdelijk'. De NPO-leiding maakt zich in dat licht met sommige keuzes niet bepaald populair. Waarom (naar verluidt) vele miljoenen euro's meer betalen voor het behouden van de samenvattingen van de eredivisie en een streep zetten door een actualiteitenrubriek als Brandpunt+? Informatieverschaf fing is toch een kerntaak van de publieke omroep? De EO is boos op het voornemen het mes te zet ten in levensbeschouwelijke pro gramma's. En moet je nu wel de focus leggen op dramaseries (een wens van de NPO), juist het duur ste genre? Concentreer je meer op je publieke taak waar we allemaal belasting voor betalen, is een veel gehoorde kreet. Of anders gezegd: 'breng geen programma's die evengoed passen bij een commer ciële zender'. Langzaam klinken - ook binnen het bestel - geluiden om de com plexe en volgens velen inefficiënte publieke omroep drastisch anders in te richten. Krachten bundelen tegen de ware concurrent: Netflix Er is al enige samenwerking in de vorm van NLZIET, een abonnee- dienst waarbij alles van de pu blieke omroep, RTL en Talpa TV (SBS 6, Net 5, Veronica, SBS 9) zo wel live als in de vorm van uitge steld kijken wordt aangeboden, zonder reclames. Een unieke sa menwerking in Europa, maar een succes wil het nog niet worden. De reden is simpel: alle mediapartijen D Concentreer je maar op je publieke taak, waar we allemaal belasting voor betalen, is een veelgehoorde kreet. Huilen donderdag 28 juni 2018 GO MUZIEK Zangeres Maaike Ouboter gaat volgend jaar weer het theater in. Vanaf februari toert ze met een reprise van Vanaf nu is het van jou langs veertien theaters. De titel van de show is gelijk aan die van haar tweede album. 4. 6 TELEVISIE De komende jaren zendt Ve- ronica de ge vechten van kickboksorgani- satie Glory uit. Die heeft we reldkampioen Rico Verhoeven onder contract. In september treft Verhoeven vermoedelijk Badr Hari. V ■o De tv 111 het nauw Gudo Tienhooven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 20