Geef Tikkie ook'n Ikkie <D O O 16 PSYCHOLOGELD Concurrent opkopen, houdt de prijs hoog Andere farmaceutische trucs Sorry, maar zou het kunnen dat ik nog vijf euro van je krijg voor dat ca deautje voor Marieke? Maakt niet uit, hoor. Het was ook maar vijf euro. Nee, ik heb niet terug van een briefje van vijftig. Als je nog een paar losse euro's in je portemonnee hebt, is het ook prima. Laat trouwens maar zitten, joh. Sorry dat ik erover begon.' Geld terugvragen is niet mijn sterkste kant. Ge lukkig kan ik dat vervelende klusje sinds twee jaar door de betaalapp Tikkie laten op knappen. Tikkie zegt geen dingen als 'sorry' en 'laat maar zitten' maar vraagt via een appje kort en zakelijk om het bedrag te beta len. De app wordt inmiddels door drie miljoen mensen gebruikt, juichte bedenker ABN Amro afgelopen week. Ik ben blijkbaar niet de enige die het lullig vindt om achteraf om geld te bedelen. Fijn is ook dat je volgens de Tikkie-etiquette het exacte bedrag mag te rugvragen. Before Tikkie rondde ik altijd in mijn nadeel af. Had ik nog 11,23 euro van ie mand tegoed, dan mom pelde ik dat ik 'iets van een tientje ofzo' kreeg. Andersom maakte ik 12 euro over, omdat ik 11,23 euro dan weer zo krente rig vond. Tikkie geeft me niet de kans om onge vraagd de weldoener uit te hangen. Ik twijfel vaak hoe snel ik de Tikkie-app kan gebruiken Toch begint mijn liefde voor Tikkie na twee jaar wel de eerste barsten te vertonen. Zo twijfel ik vaak hoe snel ik de app kan inschakelen. Meteen na de afspraak heb ik het bedrag nog in mijn hoofd. Alleen voelt het zo ongezellig om de rekening al te appen als mijn kroegmaatje nog op de fiets zit. Soms doe ik dat wel, maar dan wel verge zeld van appjes met mededelingen als 'Was gezellig!' en 'Tot snel!'. Hoe hoger het be drag, des te meer uitroeptekens. Groter nadeel is dat trakteren uit de mode lijkt te raken. Een rondje geven is zó 2015. Toen de betaalapp nog niet bestond, betaalde ik met vriendinnen vaak om en om; nu sturen we elkaar een Tikkie. Gemak kelijker, omdat we dan niet meer hoeven te discussiëren wie ook alweer het laatst had betaald. Maar wel minder charmant. Getrak teerd worden voelt goed. Alsof die ander het zó leuk vindt met jou af te spreken dat-ie ook nog bereid is om alles te betalen. En zelf trakteren voelt misschien nog wel beter. Iets weggeven geeft een goed gevoel: we zien onszelf immers graag als gul en attent. Om de traditie van het trakteren niet verlo ren te laten gaan, lijkt mij het een leuk idee om aan Tikkie de knop 'Ikkie' te voegen. Wie op die knop drukt, zegt: Ik(kie) trak teer! En die betaalt dan de hele rekening. Kan ik alsnog ongevraagd de weldoener uit hangen.. Fagron Euro commercial Properties Air France KLM 'Killer acquisitions'ofwel dodelijke overnames, worden ze genoemd. Een fabrikant van geneesmiddelen koopt een ander bedrijf dat een veelbelovend concurrerend medi cijn aan het ontwikkelen is. Na de overname wordt de ontwikkeling van het medicijn stopgezet. Dat lijkt een rare strategie, geld betalen voor een medicijn en er vervolgens niets mee doen. Maar het is een winstverhogende strate gie blijkt uit internationaal onder zoek door de London Business School en Yale School of Manage ment. „De overnemer schakelt op deze manier toekomstige concur rentie uit", zegt onderzoeker Col- leen Cunningham van de London Business School. Lucratief Uit het onderzoek blijkt dat 7 pro cent van de fusies en overnames het doel heeft een concurrent uit te schakelen. De strategie is vooral lu cratief voor fabrikanten die een monopoliepositie hebben met een medicijn. Die positie stelt ze in staat daarvoor de hoofdprijs te vragen. De komst van een concurrerend middel zou tot een prijsdaling lei den. En die daling is groter dan wat ze kunnen verdienen aan het nieuwe medicijn. Een 'opmerke lijke ontwikkeling' noemt Wim Groot, hoogleraar Gezondheids economie aan de Universiteit Maas tricht, de uitkomst van het onder zoek. „Ik ken wel verhalen dat ge neesmiddelfabrikanten een con current geld betalen om niet met een concurrerend middel op de markt te komen, maar deze strate gie kende ik nog niet." De tactiek mag goed zijn voor de portemonnee van de monopolist, de samenleving is de dupe. „Ten eerste wordt op deze manier voor komen dat er een goed nieuw ge neesmiddel bij komt. Dat is nadelig voor de patiënten", zegt Groot. „We lopen zo potentiële gezondheids winst mis. En de prijs blijft kunst matig hoog. Meer concurrentie leidt tot lagere prijzen." Die reke ning wordt weer door alle premie betalers betaald. Uit het onderzoek, dat keek naar 35.000 fusies en overnames in de farmaceutische sector, komt nog een nadeel naar voren. „We zien dat er door deze strategie 5 procent minder medicijnen op de markt Hiermee wordt voorkomen dat er een goed nieuw medicijn bijkomt PATENTEN zijn gekomen dan anders het geval was geweest", aldus Cunningham in een toelichting op het onder zoek. Dan gaat het vaak om innova tieve geneesmiddelen. Door de 'kil ler acquisitions' wordt ook innova tieve research de nek omgedraaid, wat een groot verlies is. De hele sec tor wordt er minder vernieuwend door en innovatie door slimmere nieuwe spelers wordt zo gesmoord. Fabrikanten vergoelijken de hoge winstmarges (van meer dan 20 pro cent) door te wijzen op de risico's die ze lopen. Veel geneesmiddelen halen de eindstreep niet. De Ver eniging Innovatieve Geneesmidde len (VIG), de brancheorganisatie van de farmaceutische bedrijven, wijst er in een schriftelijke reactie op dat de medicijnkosten in Neder land al tien jaar constant rond de 5 miljard euro per jaar liggen. „Ter wijl er steeds nieuwe middelen bij komen. We kunnen dus steeds meer voor hetzelfde geld", aldus de woordvoerder. De VIG zegt verder 'open te staan' voor maatregelen om de kosten verder te drukken. Reageren? economie@persgroep.nl O m donderdag 28 juni 2018 GO De toeleveran cier aan apothe ken kreeg een adviesverhoging door KBC Secu- rities. Het biotechbe- drijf begint een studie naar de werking van een artrose-medicijn. De verhuurder van winkelpan den heeft nu ook een beursnote ring in Brussel. Er is nog altijd geen duidelijk heid over de nieuwe topman. O c Geneesmiddelen onnodig duur door nieuwe truc Farmaceuten kopen concurren ten op om ze vervolgens 'uit te schakelen'. Het is een nieuwe truc om de medicijnprijs hoog te houden. De patiënt en de pre miebetaler zijn de dupe. Peet Vogels Rotterdam -Wim Groot, hoogleraar Een 'killer acquisition' is niet de enige manier waarop de fa brikanten de winsten hoog houden. Martin Shrkeli kreeg de bijnaam 'meest gehate man in de Ver enigde Staten' toen hij de rech ten op een hiv-medicijn kocht en de prijs verhoogde van 13,50 dollar naar 750 dollar per pil. Een andere truc die vaak wordt uitgehaald door farmaceuten is aan het einde van de patentpe riode een stofje aan hun ge neesmiddel toevoegen of ver anderen, zodat het als nieuw middel kan worden geregis treerd en weer lange tijd pa tentbescherming geniet. Dat stelt de fabrikant in staat nog lang een hoge prijs voor het geneesmiddel te vragen, omdat er geen goedkope merkloze va rianten op de markt kunnen worden gebracht. Soms blijken bestaande medi cijnen ook tegen een andere ziekte of kwaal te werken. Als het geneesmiddel voor die nieuwe toepassing wordt gere gistreerd, krijgt de fabrikant voor die toepassing ook weer een patent en kan weer jaren lang de hoofdprijs worden ge vraagd voor het medicijn. Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16