8 Terwijl het net zich hier sluit rond rokers, boeken de grote sigarettenfabrikanten recordwinsten. Hoe is dat mogelijk? TABAKSINDUSTRIE GELDMACHINE Als mens vind ik de industrie verschrik kelijk, maar als belegger erg aantrek kelijk e sigarettenindu strie loopt op zijn laatste benen. Tenminste, dat zou je denken. Su permarkten halen sigarettenpakjes uit het zicht of stoppen (zoals Lidl) met de verkoop. Rokers en zieken huizen spannen rechtszaken tegen tabaksfabrikanten aan. Overheden verhogen de toch al torenhoge accijns op tabak en dwingen de industrie om alsmaar huiveringwekkendere waar schuwingen op pakjes te zetten. De laatste bastions waar rokers nog de vrijheid hebben - het terras, hun ei gen achtertuin - dreigen te verdwij nen. Je zou wel gek zijn om aandelen te kopen in de bedrijven achter Marl- boro, Camel en Lucky Strike. Die zijn op sterven na dood. Toch? Nou, nee. Weinig sectoren draaien zo goed als de sigarettenindustrie. „Als mens vind ik haar verschrikke lijk. Maar als analist kan ik de tabaks industrie alleen maar heel aantrekke lijk vinden", zegt Jos Versteeg van privébankier InsingerGilissen. „Het is een zéér winstgevend business. Van hun miljardenomzetten houden de vijf grote tabaksfabrikanten meer dan 25 procent over als winst." Hoe krijgen de sigarettenmakers dat voor elkaar, in een tijd dat hun product in rap tempo gemarginali seerd raakt? Ten eerste hebben ze ui termate trouwe klanten, zegt beurs analist Corné van Zeijl. „Het klinkt cru, maar dat is natuurlijk het grote voordeel van verslaving. En rokers zijn extreem merktrouw. Sigaretten merken mogen in veel westerse lan den geen reclame maken. Dat maakt het lastig rokers over te halen naar een ander merk te switchen." Dat verbod om reclame te maken, spaart de makers van Marlboro en Pall Mali weer handenvol geld uit. Voor een prijzenoorlog hoeven de sigarettenmakers niet te vrezen. Op China na, waar de overheid het mo nopolie heeft op de verkoop, wordt de wereldwijde tabakshandel gedo mineerd door Philip Morris Interna tional, British American Tobacco, Ja pan Tobacco, Imperial Brands and Al- tria. Samen verkochten zij in 2016 voor 130 miljard euro aan sigaretten; omgerekend 300 rookstaafjes voor elke man, vrouw en kind op aarde. Door de hoge belasting op sigaret ten kunnen de fabrikanten vrijwel ongestraft hun prijzen verhogen, stelt analist Versteeg. Als een pakje in Nederland 6,50 euro kost, gaat daar van ruim 5 euro rechtstreeks naar de fiscus. „Een prijsverhoging van 10 procent op het pakje zelf maakt voor de roker het verschil niet." Claims Datzelfde mechanisme zorgt ervoor dat zelfs de groeiende berg juridische claims van rookslachtoffers 'Big To bacco' amper lijkt te raken, stelt de analist. Schadevergoedingen die (Amerikaanse) longkankerpatiënten en hun nabestaanden sinds de jaren 90 eisen, kostten de bedrijven al tien tallen miljarden. Maar dat geld wordt door nieuwe rokers opgehoest, zegt Versteeg. „Via prijsverhogingen." In Nederland en andere westerse landen daalt het aantal rokers ge staag, maar in grote delen van de we reld is dat niet het geval. Vooral in Afrika, waar van oudsher amper ge rookt wordt, zien de sigarettenma kers hun klantenkring spectaculair groeien. Ook in het Midden-Oosten en Azië zit de nicotineconsumptie in de lift. Op de snelgroeiende jonge be volking oefenen sigaretten grote aan trekkingskracht uit, zegt hoogleraar Tabaksontmoediging Mare Willem- billboards die sigarettenmerken aan prijzen, sexy promotiemeisjes delen gratis pakjes uit op muziekfestivals. Een pakje Marlboro kost er zo'n 1,50 euro; lokale kretek (sigaret met kruidnagel) nog minder. Straatverko pers bieden sigaretten ook per stuk aan, naast de lolly's en krasloten. Si garetten met smaakjes zoals kaneel, bes en aardbei - verboden in Europa - zijn populair. Het percentage ro kende jongemannen is sinds 2001 verdubbeld, tot 55 procent. Een be langrijke opsteker voor de industrie: jonge rokers zijn immers hun klan ten voor de toekomst. De tabaksfabrikanten ontkennen in alle toonaarden zich op kinderen te richten. Maar jongvolwassenen zijn ook in Nederland nog altijd een belangrijk doelwit, bleek onlangs uit negen boetes die de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit oplegde aan Japan Tobacco. Die fabrikant sponsorde studentenverenigingen die alleen haar merken (o.a. Camel en Winston) aanboden in sigaret tenautomaten. En dat mag niet, vol gens de tabaksreclameregels. Hoog leraar Willemsen vindt het boven dien 'opvallend' hoeveel wordt ge rookt in films en Netflixseries. Siga rettenmerken mogen op tv niet in beeld worden gebracht, rokende mensen wel. „Op die manier wordt roken genormaliseerd onder jonge ren. En zo blijven de 'Big 5' van de ta baksindustrie een geldmachine. Van hun 30 miljard euro winst keerden de fabrikanten in 2016 zo'n 16 miljard euro uit aan aandeelhouders, becij ferde de Britse krant The Guardian. sen. „Die associëren ze met de wes terse levensstijl. Steeds meer mensen kunnen zich die veroorloven." Vooral Indonesië staat bekend als het Disneyland voor de tabaksindu strie. Maar liefst 76 procent van de In donesische mannen van 15 jaar en ouder rookt; het hoogste percentage ter wereld (in Nederland gaat het om 26 procent). Dat maakt het land met 260 miljoen inwoners na China de grootste afzetmarkt voor sigaretten. Indonesië verdient zelf bovendien veel aan tabak. Zo'n 2,5 miljoen Indo nesiërs werken in sigarettenfabrie- ken of de tabaksteelt; een sector die goed is voor zo'n 10 procent van alle staatsinkomsten. Dat verklaart mede waarom de overheid de tabakssector amper een strobreed in de weg legt. Indonesië is het enige Aziatische land dat zich niet heeft aangesloten bij een belangrijk verdrag van de We reldgezondheidsorganisatie van de Verenigde Naties om roken te ont moedigen. Op straat zie je er overal Aandelen: tabak vs. totaal woensdag 27 juni 2018 GO Peuk is nog lang niet uitgedoofd Annemieke van Dongen Maastricht Rokers per land rokende mannen van 15+; data 2015 -Jos Versteeg, analist 26,2% Ethiopië 8,9% Indonesië 76,2% (®2706181 BRONNEN: REUTERS, WHO, LOCAL FOCUS 2008 Aandelen wereldwijd (gem. van 1650 aandelen) 2018 Index20 juni 2008 100 Aandelen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 8