Hoe bepaal je hoogte Nouri's schadeclaim? ift Gemeenten mogen kiezen uit slechts twee milieuzones 5 Hoe moet het verder met Ajax en Abdelhak Nouri nu de Amster damse topclub de aansprakelijk heid heeft erkend voor de niet adequate behandeling die Nouri kreeg, na zijn hartstilstand vorig jaar in Oostenrijk? De familie wil 'Appie' thuis zelf verzorgen. „Daar is een nieuwe woning voor nodig, ingericht voor iemand die bijna permanent bedlegerig is en waar mogelijkheden zijn om hem per rolstoel te verplaatsen", zegt John Beer, de advocaat van de familie. De 2i-jarige Abdelhak 'Appie' Nouri kreeg 8 juli vorig jaar een hartstilstand op het veld tijdens een oefenwedstrijd tegen Werder Bremen. Na lang steggelen er kende Ajax maandag dat de ta lentvolle speler beter uit zijn hart stilstand had kunnen komen, als adequater was gehandeld. Daar mee gaan de club en de familie nu de lange onderhandelingen in over de schadevergoeding. En dat wordt een ingewikkeld verhaal. Nog niet eens zozeer dat nieuwe, op Nouri's situatie inge stelde huis. Ook het feit dat daar delen van de dag professionele hulp moet zijn, is geen discussie. Evenmin de kosten die gemaakt gaan worden door familieleden. „Twee mensen van de familie hebben hun baan opgezegd om Nouri te gaan verplegen. Over de vergoeding daarvoor worden con crete afspraken gemaakt", zegt Beer. Veel lastiger wordt het verhaal van de salarissen die het talent als profvoetballer bij elkaar had kun nen spelen. Had Nouri ooit Real Madrid kunnen halen? Of was hij over drie jaar afgezakt naar pak- 'm-beet Heracles? En als hij goed genoeg was geworden voor een middenmoter in de Engelse Pre mier League, had hij toch ook al meer verdiend dan bij Ajax 1. „Toch is die vraag niet de bott leneck", zegt letselschade-advo caat Sander de Lang van SAP Ad vocaten. „Voorafgaand aan de vraag 'wat had Nouri kunnen be reiken', komt eerst de vraag: kan iemand die een hartstilstand heeft gehad, nog wel de top halen of überhaupt nog voetballen? Stel dat Nouri wél adequaat was be handeld en helemaal gezond was geworden, dan nog heeft hij die hartstilstand gehad. Nemen clubs het risico zo'n speler in dienst te nemen? Die medische vraag moet eerst worden behandeld, want Ajax heeft wel de aansprakelijk heid erkend voor de behandeling op het veld, maar niet voor die hartstilstand natuurlijk." Ook Nouri-advocaat Beer erkent dat 'deze vraag zeker aan de orde zal komen', maar wil er verder weinig over kwijt. Om Appie thuis te kunnen verzorgen, is een nieuwe woning nodig Veel voorbeelden van profvoet ballers die een hartstilstand achter de rug hebben en hun carrière wisten te vervolgen, zijn er niet. Evander Sno kreeg, nota bene als speler van jong-Ajax, in 2010 ook een hartstilstand. Hij herstelde wel en kende daarna een beschei den carrière als speler van RKC, NEC en het Belgische Westerlo. Pas als de medische vraag of Nouri zijn carrière had kunnen vervolgen is beantwoord, komt de vraag 'wat hij had kunnen berei ken'. „Dat wordt dan bepaald door trainers, scouts en noem maar op, die je desnoods onder ede laat ver klaren", zegt De Lang. „Ook dat is natuurlijk een lastig vraagstuk, maar het is te doen. Er is wel een voorbeeld van een schadevergoe ding op basis van verwachtingen: Danny Hoekman. Die raakte in 1987 door een keeper van FC Utrecht zwaar geblesseerd. Hij haalde daarna nooit meer de top. Maar omdat hij vóór die blessure in de belangstelling stond van Ajax, PSV en Tottenham Hotspur, is toch twaalf miljoen uitgekeerd. Op basis van verwachtingen dus." De opties bestaan uit een strenge norm waardoor dieselauto's en -busjes van voor 2006 worden ge weerd en een mildere variant waarin voertuigen van voor 2001 de stad niet meer in mogen. Van Veld hoven heeft enkele maanden gele den al aangekondigd een eind te willen maken aan de wildgroei van regels rond milieuzones in Neder land. Zo mogen diesels van voor 2001 Rotterdam en Utrecht niet meer in en wil Maastricht en Arn hem diesels die voor 2006 werden gebouwd niet meer toelaten. De staatssecretaris lijkt met haar maatregel de kool en de geit te spa ren. Voor alle gemeenten geldt straks de euro-norm als uitgangs punt. Deze norm staat voor de hoogte van de uitstoot. Hoe hoger de euro-norm, hoe jonger en scho ner de auto. De steden mogen kie zen tussen een verbod op dieselper sonenauto's en -bestelbusjes met euro 2 (ouder dan 2001) of 3 (ouder dan 2006). Om te voorkomen dat automobilisten hun boetes zullen aanvechten, zal aangepaste wet- en regelgeving het systeem waterdicht moeten maken. Dat vergt enige tijd. De verwachting is dat de nieuwe regels voor milieuzones niet voor 1 januari 2020 worden ingevoerd. Omdat nu vaak niet duidelijk is welke euro-norm dieselauto's of busjes hebben, krijgen autobezit ters na de apk-keuring een aanteke ning met daarop de euro-norm van hun voertuig. Bij de ingang van een milieuzone komen borden die laten zien welke auto's niet welkom zijn. gebeurt, vind ik zorgwekkend." Parool-journalist Paul Vugts hoopt dat het weer bijdraait. „Ik wil niet zo pessimistisch zijn dat het alleen maar erger wordt. In het verleden zijn er ook incidenten geweest en werd het daarna weer rustig. Maar we zitten nu wel in een barre periode." Algemeen secretaris van de Neder landse Vereniging van Journalisten Thomas Bruning spreekt van een on acceptabele ontwikkeling. „Hier moeten we met zijn allen bovenop zitten. Met de pers, met de politie en de politiek. Het ergste dat kan gebeu ren, is dat criminelen wegkomen met dit gedrag." Bruning prijst de journa listen die onder deze omstandighe den hun werk blijven doen. „Dat is namelijk het allersterkste signaal dat je kunt afgeven. Ondanks bedreigin gen noest doorgaan met je werk." Grof geweld De dag na de aanslag spreekt hoofd redacteur Paul Jansen van De Tele graafvan een 'zorgelijke trend'. „De vrije pers ligt onder vuur. Eerst de aanslag op Panorama, nu op ons. We weten nog niet of er een verband tus sen die twee is, maar beide aanslagen zijn rücksichtslos gepleegd door de afdeling grof geweld. We zijn wel wat gewend, maar de manier waarop dit mogelijk schuilhoudt in Mexico, is enorm. Niemand durft over hem te praten uit angst op zijn tenen te staan en de volgende te zijn die eraan gaat. Kunnen journalisten ongestraft over hem schrijven? Een politiebron waarschuwde eerder al: „Deze jon gens houden werkelijk elk artikel bij waar ze in staan. En ze laten zich er continu door opjutten." woensdag 27 juni 2018 GO Nouri's talent stond buiten kijf, maar had hij ooit het niveau van Real Madrid kunnen halen? foto pim ras Ajax is aansprakelijk voor de blijvende schade bij Abdelhak Nouri als gevolg van een hart stilstand. Of hij en zijn familie daarmee recht hebben op een serie jaarsalarissen als top- voetballer die hij nu misloopt, is nog maar de vraag. Zelfs als hij weer topfit was geworden. Victor Schildkamp Amsterdam —John Beer, advocaat familie Nederlandse steden kunnen bin nenkort kiezen uit twee soorten milieuzones. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven maakt hiermee een einde aan de wild groei van gemeentelijke plannen voor dergelijke zones. Eric van der Vegt Stephen Friedrichs Arnhem doorwerken' A Links: De techni sche recherche onderzoekt de wagen waarmee de aanslag op het gebouw van De Telegraaf werd uitgevoerd. Boven: De dader steekt het voertuig in brand en neemt de benen. Onder: Voorbijgan gers bekijken de schade aan het ge bouw waar Panorama zetelt. FOTO'S ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 5