Route van Zuid-Holland naar Vlaanderen biedt kansen voor stops in Zeeland
Door samen te werken denken Zee
land, Zuid-Holland en Noord-Bra
bant meer in beeld te komen bij de
organisatoren van riviercruises. Ze
bundelen de krachten in Dutch
Delta Cruise Port.
Naast de provincie zijn in Zee
land de gemeenten Schouwen-
Duiveland, Veere, Terneuzen en
Tholen betrokken bij het project.
Het initiatief om bij het samenwer
kingsverband aan te sluiten kwam
van de gemeenten. Opvallende af
wezige in het rijtje is Middelburg,
dat nu al in trek is bij cruiserede
rijen. De gemeente ontving pas
Dutch Delta Cruise
Port krijgt driejaar
subsidie van drie
provincies
deze week het verzoek om mee te
doen. B en W van Middelburg heb
ben nog geen besluit genomen over
steun aan Dutch Delta Cruise Port.
Overigens kan Middelburg, maar
ook bijvoorbeeld Vlissingen, zich
nog altijd aansluiten, aldus de dage
lijks provinciebestuurder Carla
Schönknecht (VVD).
De provincie wil maximaal drie
jaar meedoen aan het project. De
provincie geeft dit jaar T9.000 euro
subsidie. Daarvan gaat 12.500 euro
naar de oprichtingskosten. Zuid-
Holland en Noord-Brabant betalen
eenzelfde bedrag. In 2019 en 2020
gaat in totaal 10.000 euro naar
Dutch Delta Cruise Port (DDCP).
Daarna moet de organisatie zichzelf
kunnen bedruipen.
DDCP wil ervoor zorgen dat
cruiseorganisaties gemakkelijk
stops in Zuidwest-Nederland kun
nen organiseren. „Nu Amsterdam
juist cruiseschepen gaat weren,
biedt dit kansen voor onze regio",
hoopt het dagelijks provinciebe
stuur van Zeeland. Riviercruises
kunnen Zeeland aandoen op de
route van Zuid-Holland naar
Vlaanderen. DDCP wil ook onder-
Nu Amsterdam juist
cruiseschepen gaat
weren, biedt dit
kansen voor Zeeland
zoeken of North Sea Ports en
Vlaamse steden willen meedoen.
De gemeente Middelburg profi
teert al jaren van de ligging tussen
Rotterdam en de grote Vlaamse
monumentensteden. Dit jaar ver
wacht de Zeeuwse hoofdstad dat
150 tot 200 keer een cruiseschip een
stop maakt aan de Loskade. De ge
meente Middelburg voert al ruim
tien jaar een actief beleid om reders
te interesseren en heeft voor de
schepen voorzieningen aangelegd.
Gedeputeerde Schönknecht ver
wacht niet dat de activiteiten van
DDCP zullen leiden tot een water-
bedeffect, met andere woorden, dat
een aantal cruiseschepen Middel
burg zal verruilen voor een andere
tussenstop in het Deltagebied. De
provincie mikt juist op een toe
name van het totaal aantal
cruiseschepen dat de provincie aan
doet. Schönknecht: „De markt van
riviercruises is groot genoeg. Het
gaat er om dat Zeeland een groter
deel van de koek binnenhaalt."
It
woensdag 27 juni 2018 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl
FOTO MARCELLE DAVIDSE
f -
i
Gedeputeerde Harry van
der Maas (I) en Dries
Zoutewelle van de
verkeerspolitie onthullen
het bord.
's-HEERENHOEK Eén op de vier automobilisten rijdt
op de Sloeweg tussen de A58 en de Westerschelde-
tunnel harder dan de maximumsnelheid van 100 kilo
meter per uur. Eén op de tien rijdt zelfs harder dan
118. Met borden wil de provincie er nu op wijzen dat
100 toch echt 'de max' is. Dat is een knipoog naar au
tocoureur Max Verstappen, zei gedeputeerde Harry
van der Maas (SGP, mobiliteit) gistermiddag bij de
onthulling. „We hebben hier een autoweg aangelegd
en geen racebaan." Sinds de opening van de weg
hebben inmiddels 34 automobilisten hun rijbewijs
moeten inleveren. De hoogst gemeten snelheid was
219 kilometer per uur. De Sloeweg nodigt kennelijk uit
tot hardrijden, aldus Van der Maas. „Met deze borden
willen op een positieve manier aandacht vragen voor
de maximumsnelheid. Maar we blijven veel controle
ren op snelheid. Wie niet horen wil, moet maar voe
len."
Rode loper gaat uit voor cruises
Zeeland werkt samen met Zuid-
Holland en Brabant om rivier
cruiseschepen te lokken. Zeker
nu Amsterdam cruiseschepen
weigert, ziet Zeeland kansen.
Theo Giele
Middelburg
-Gedeputeerde Staten