Route van Zuid-Holland naar Vlaanderen biedt kansen voor stops in Zeeland Door samen te werken denken Zee land, Zuid-Holland en Noord-Bra bant meer in beeld te komen bij de organisatoren van riviercruises. Ze bundelen de krachten in Dutch Delta Cruise Port. Naast de provincie zijn in Zee land de gemeenten Schouwen- Duiveland, Veere, Terneuzen en Tholen betrokken bij het project. Het initiatief om bij het samenwer kingsverband aan te sluiten kwam van de gemeenten. Opvallende af wezige in het rijtje is Middelburg, dat nu al in trek is bij cruiserede rijen. De gemeente ontving pas Dutch Delta Cruise Port krijgt driejaar subsidie van drie provincies deze week het verzoek om mee te doen. B en W van Middelburg heb ben nog geen besluit genomen over steun aan Dutch Delta Cruise Port. Overigens kan Middelburg, maar ook bijvoorbeeld Vlissingen, zich nog altijd aansluiten, aldus de dage lijks provinciebestuurder Carla Schönknecht (VVD). De provincie wil maximaal drie jaar meedoen aan het project. De provincie geeft dit jaar T9.000 euro subsidie. Daarvan gaat 12.500 euro naar de oprichtingskosten. Zuid- Holland en Noord-Brabant betalen eenzelfde bedrag. In 2019 en 2020 gaat in totaal 10.000 euro naar Dutch Delta Cruise Port (DDCP). Daarna moet de organisatie zichzelf kunnen bedruipen. DDCP wil ervoor zorgen dat cruiseorganisaties gemakkelijk stops in Zuidwest-Nederland kun nen organiseren. „Nu Amsterdam juist cruiseschepen gaat weren, biedt dit kansen voor onze regio", hoopt het dagelijks provinciebe stuur van Zeeland. Riviercruises kunnen Zeeland aandoen op de route van Zuid-Holland naar Vlaanderen. DDCP wil ook onder- Nu Amsterdam juist cruiseschepen gaat weren, biedt dit kansen voor Zeeland zoeken of North Sea Ports en Vlaamse steden willen meedoen. De gemeente Middelburg profi teert al jaren van de ligging tussen Rotterdam en de grote Vlaamse monumentensteden. Dit jaar ver wacht de Zeeuwse hoofdstad dat 150 tot 200 keer een cruiseschip een stop maakt aan de Loskade. De ge meente Middelburg voert al ruim tien jaar een actief beleid om reders te interesseren en heeft voor de schepen voorzieningen aangelegd. Gedeputeerde Schönknecht ver wacht niet dat de activiteiten van DDCP zullen leiden tot een water- bedeffect, met andere woorden, dat een aantal cruiseschepen Middel burg zal verruilen voor een andere tussenstop in het Deltagebied. De provincie mikt juist op een toe name van het totaal aantal cruiseschepen dat de provincie aan doet. Schönknecht: „De markt van riviercruises is groot genoeg. Het gaat er om dat Zeeland een groter deel van de koek binnenhaalt." It woensdag 27 juni 2018 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl FOTO MARCELLE DAVIDSE f i ■A-ii-iiV Gedeputeerde Harry van der Maas (I) en Dries Zoutewelle van de verkeerspolitie onthullen het bord. 's-HEERENHOEK Eén op de vier automobilisten rijdt op de Sloeweg tussen de A58 en de Westerschelde- tunnel harder dan de maximumsnelheid van 100 kilo meter per uur. Eén op de tien rijdt zelfs harder dan 118. Met borden wil de provincie er nu op wijzen dat 100 toch echt 'de max' is. Dat is een knipoog naar au tocoureur Max Verstappen, zei gedeputeerde Harry van der Maas (SGP, mobiliteit) gistermiddag bij de onthulling. „We hebben hier een autoweg aangelegd en geen racebaan." Sinds de opening van de weg hebben inmiddels 34 automobilisten hun rijbewijs moeten inleveren. De hoogst gemeten snelheid was 219 kilometer per uur. De Sloeweg nodigt kennelijk uit tot hardrijden, aldus Van der Maas. „Met deze borden willen op een positieve manier aandacht vragen voor de maximumsnelheid. Maar we blijven veel controle ren op snelheid. Wie niet horen wil, moet maar voe len." Rode loper gaat uit voor cruises Zeeland werkt samen met Zuid- Holland en Brabant om rivier cruiseschepen te lokken. Zeker nu Amsterdam cruiseschepen weigert, ziet Zeeland kansen. Theo Giele Middelburg -Gedeputeerde Staten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 33