O 28 M ANGELA KIJKT TV Bodyshaming is voor losers! RECENSIE HISTORISCH DRAMA Het historische epos Redbad, vanaf morgen in de bioscoop, vertelt het verhaal over een heidense Friese leider uit de zevende eeuw. De nieuwe film van regisseur Roel Reine laat de kijker na twee uur en veertig minuten vooral lamgeslagen achter. Rapportcijfers Hoe brengen de acteurs in Redbad het ervan af? Er speelden maandag tal van onderwerpen waar hij de Haagse politici hun licht over had kunnen laten schijnen. Ik noem het fi- pronilrapport, de gasdeal, de verkiezingen in T\ir- kije. Maar Jaïr Ferwerda had voor zijn rubriek in Jinek gekozen voor een ander heet hangijzer dat om de zoveel tijd als een boemerang terugkomt op het Binnenhof: het Scheveningse appartement dat Alexander Pechtold kreeg van een bevriende di plomaat en waar nu zelfs de Raad van Europa zich mee bemoeit. Jaïr zou Jaïr niet zijn als hij daar niet een geheel eigen draai aan gaf. Hij wilde wel eens weten hoe dat appartement eruitziet. Voor de principiële discussie - moet een integere politicus een privécadeau wel of niet aanmelden in het ge- schenkenregister van de Tweede Kamer - maakt het natuurlijk geen bal uit. Maar in het licht van de nationale beeldvorming, waarin het flatje inmid dels de proporties van een joekel van een pent house aan de boulevard heeft aangenomen, is het zeker relevant. Ik houd heel erg van dit soort licht ironische, te gendraadse journalistiek en dan vooral zoals Jaïr die bedrijft. Hij bezit de gave om van een drol een gebakje te maken, om het fijntjes te zeggen. Veder lichte onderwerpen weet hij boven het banale uit te trekken. Bij de zware onderwerpen zoekt hij de glimlach. Bovendien weet hij van de politicus al tijd weer een mens te maken, door met Lodewijk Asscher op zijn vaderfiets te klimmen of te karao- ken met Ankie Broekers-Knol. En balanceert hij op het randje, komt hij er met dat olijke hoofd altijd mee weg. Het filmpje over het Pechtold-penthouse was weer een typisch Jaïr-juweeltje. Omdat de ge tergde eigenaar niet wilde meewerken, had de ver slaggever een makelaar gebeld die toevallig een soortgelijk appartement in hetzelfde complex te koop aanbiedt. Er volgden wat fijne shots van een mini-aanrechtblok, een klemmende schuifdeur en een slaapkamer die van muur tot muur gevuld was met een tweepersoonsbed. Met de bombastische Dynasty-tune eronder was het penthouse ineens weer wat het werkelijk is: een flatje van amper 40 vierkante meter met volgebouwd uitzicht. Ik neem aan dat Pechtold Jaïr achteraf een be dankje heeft gestuurd. Want dit filmpje doet meer voor zijn imago dan voor de camera's stug blijven herhalen dat het een privézaak betreft. En voor de geïnteresseerde kijker én de notulist van de Raad van Europa: de vraagprijs is 165.000 euro, exclusief 300 euro servicekosten per maand. Want die schuifdeur, die moet nodig vervangen worden. Quote van de dag PC 'Ontslaggolf op komst' Nieuwe plaat Armin egisseur Roel Reiné, ook verant woordelijk voor het heldenepos Michiel de Ruyter, komt er in zijn interviews eerlijk voor uit. Hij houdt van bombastische films. Hoe meer spektakel hij kan bieden - en het liefst van alle kanten door hem zelf gefilmd - hoe beter zijn werk in zijn optiek tot zijn recht komt. Over drijving is een van zijn handelsmer ken. Met zijn historische epos Redbad overschreeuwt de regisseur - die met zijn vorige Nederlandse histori sche epos Michiel de Ruyter bewon dering oogstte - zich als nooit tevo ren. Gevolgd wordt de heidense Friese leider Redbad (ook bekend als Radboud, koning der Friezen), die het in 700 na Christus opneemt te gen de Franken. Die gebruiken het christelijk geloof als wapenstok om de Friezen te knechten. De strijd ontaardt in een pompeus, stroperig drama van twee uur en veertig minuten, dat eigenlijk met een uurtje ingekort had moeten worden. De kijker verlaat lamgesla gen de zaal. Alles duurt te lang. De gevechts- scènes, de introductie van de perso nages en de uitleggerige dialogen hebben een remmende werking op de voortgang van het verhaal. Ook de voorkeur van Reiné om de veldslagen in slow motion uitentreuren te her halen, houdt de zaak op. Er zit amper lucht in het zwaar aangezette drama. Bovendien plakt Reiné onder bijna elke scène een stuk vet aange- Naber heeft genoeg stoere uitstraling om van Redbad een geloofwaar dige Friese leider te maken. Alleen bezwijkt zijn rol on der de zwaarte van zijn lot als terugkeerde banneling, dat er met mokerslagen wordt inge- hamerd. De grote verrassing in Red bad. In haar rol als de Deense prinses, die met de titel held trouwt, maakt Haverkort in druk door vooral met ingetogen acteerwerk diepgang aan haar ver tolking te geven. Op het slagveld gaat zij als een wild beest tekeer met zwaard en hakbijl. Jaïr Domien Verschuuren haalt uit naar criticasters. De 3FM-dj liet op social media het resultaat zien van twaalf weken intensief sporten, maar volgers vonden hem 'eng mager'. woensdag 27 juni 2018 OMROEP De publieke om roep zal tv- en radioprogram ma's schrappen, meer herhalen en een ontslag golf moeten doorvoeren om de bezuinigin gen het hoofd te bieden. Dat schrijft NPO- baas Shula Rijx- man aan media minister Slob. fel MUZIEK Armin van Buu- ren komt bin nenkort met nieuwe muziek. De beroemde Nederlandse dj verklapte aan radiostation Slam! dat hij 'stiekem' werkt aan een nieuw album. Wanneer de plaat ver schijnt, is nog niet bekend. 3 ■o Ab Zagt Regie: Roel Reiné. Hoofdrollen: Gijs Naber, Loes Haverkort, Renée Sou- tendijk en Derek de Lint. Overdaad schaadt Recensent Ab Zagt geeft rapportcijfers aan de ac teurs uit de belangrijkste Nederlandse film van dit jaar. 7 Gijs Naber (Redbad) 8 Loes Haverkort (Frea)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 28