O
28 M
ANGELA
KIJKT TV
Bodyshaming is
voor losers!
RECENSIE HISTORISCH DRAMA
Het historische
epos Redbad, vanaf
morgen in de
bioscoop, vertelt het
verhaal over een
heidense Friese leider
uit de zevende eeuw.
De nieuwe film van
regisseur Roel Reine
laat de kijker na twee
uur en veertig minuten
vooral lamgeslagen
achter.
Rapportcijfers
Hoe brengen de
acteurs in
Redbad het
ervan af?
Er speelden maandag tal van onderwerpen
waar hij de Haagse politici hun licht over
had kunnen laten schijnen. Ik noem het fi-
pronilrapport, de gasdeal, de verkiezingen in T\ir-
kije. Maar Jaïr Ferwerda had voor zijn rubriek in
Jinek gekozen voor een ander heet hangijzer dat om
de zoveel tijd als een boemerang terugkomt op het
Binnenhof: het Scheveningse appartement dat
Alexander Pechtold kreeg van een bevriende di
plomaat en waar nu zelfs de Raad van Europa zich
mee bemoeit. Jaïr zou Jaïr niet zijn als hij daar niet
een geheel eigen draai aan gaf. Hij wilde wel eens
weten hoe dat appartement eruitziet. Voor de
principiële discussie - moet een integere politicus
een privécadeau wel of niet aanmelden in het ge-
schenkenregister van de Tweede Kamer - maakt
het natuurlijk geen bal uit. Maar in het licht van de
nationale beeldvorming, waarin het flatje inmid
dels de proporties van een joekel van een pent
house aan de boulevard heeft aangenomen, is het
zeker relevant.
Ik houd heel erg van dit soort licht ironische, te
gendraadse journalistiek en dan vooral zoals Jaïr
die bedrijft. Hij bezit de gave om van een drol een
gebakje te maken, om het fijntjes te zeggen. Veder
lichte onderwerpen weet hij boven het banale uit
te trekken. Bij de zware onderwerpen zoekt hij de
glimlach. Bovendien weet hij van de politicus al
tijd weer een mens te maken, door met Lodewijk
Asscher op zijn vaderfiets te klimmen of te karao-
ken met Ankie Broekers-Knol. En balanceert hij op
het randje, komt hij er met dat olijke hoofd altijd
mee weg.
Het filmpje over het Pechtold-penthouse was
weer een typisch Jaïr-juweeltje. Omdat de ge
tergde eigenaar niet wilde meewerken, had de ver
slaggever een makelaar gebeld die toevallig een
soortgelijk appartement in hetzelfde complex te
koop aanbiedt. Er volgden wat fijne shots van een
mini-aanrechtblok, een klemmende schuifdeur en
een slaapkamer die van muur tot muur gevuld was
met een tweepersoonsbed. Met de bombastische
Dynasty-tune eronder was het penthouse ineens
weer wat het werkelijk is: een flatje van amper
40 vierkante meter met volgebouwd uitzicht.
Ik neem aan dat Pechtold Jaïr achteraf een be
dankje heeft gestuurd. Want dit filmpje doet
meer voor zijn imago dan voor de camera's stug
blijven herhalen dat het een privézaak betreft. En
voor de geïnteresseerde kijker én de notulist van
de Raad van Europa: de vraagprijs is 165.000 euro,
exclusief 300 euro servicekosten per maand. Want
die schuifdeur, die moet nodig vervangen worden.
Quote van de dag
PC
'Ontslaggolf
op komst'
Nieuwe
plaat Armin
egisseur Roel
Reiné, ook verant
woordelijk voor het
heldenepos Michiel
de Ruyter, komt er
in zijn interviews
eerlijk voor uit. Hij
houdt van bombastische films. Hoe
meer spektakel hij kan bieden - en
het liefst van alle kanten door hem
zelf gefilmd - hoe beter zijn werk in
zijn optiek tot zijn recht komt. Over
drijving is een van zijn handelsmer
ken.
Met zijn historische epos Redbad
overschreeuwt de regisseur - die
met zijn vorige Nederlandse histori
sche epos Michiel de Ruyter bewon
dering oogstte - zich als nooit tevo
ren. Gevolgd wordt de heidense
Friese leider Redbad (ook bekend als
Radboud, koning der Friezen), die
het in 700 na Christus opneemt te
gen de Franken. Die gebruiken het
christelijk geloof als wapenstok om
de Friezen te knechten.
De strijd ontaardt in een pompeus,
stroperig drama van twee uur en
veertig minuten, dat eigenlijk met
een uurtje ingekort had moeten
worden. De kijker verlaat lamgesla
gen de zaal.
Alles duurt te lang. De gevechts-
scènes, de introductie van de perso
nages en de uitleggerige dialogen
hebben een remmende werking op
de voortgang van het verhaal. Ook de
voorkeur van Reiné om de veldslagen
in slow motion uitentreuren te her
halen, houdt de zaak op. Er zit amper
lucht in het zwaar aangezette
drama. Bovendien plakt Reiné onder
bijna elke scène een stuk vet aange-
Naber heeft genoeg
stoere uitstraling om
van Redbad een geloofwaar
dige Friese leider te maken.
Alleen bezwijkt zijn rol on
der de zwaarte van zijn lot als
terugkeerde banneling, dat er
met mokerslagen wordt inge-
hamerd.
De grote verrassing in Red
bad. In haar rol als de
Deense prinses, die met de titel
held trouwt, maakt Haverkort in
druk door vooral met ingetogen
acteerwerk diepgang aan haar ver
tolking te geven. Op het slagveld
gaat zij als een wild beest
tekeer met zwaard en hakbijl.
Jaïr
Domien Verschuuren haalt
uit naar criticasters. De
3FM-dj liet op social media
het resultaat zien van twaalf
weken intensief sporten,
maar volgers vonden hem
'eng mager'.
woensdag 27 juni 2018
OMROEP
De publieke om
roep zal tv- en
radioprogram
ma's schrappen,
meer herhalen
en een ontslag
golf moeten
doorvoeren om
de bezuinigin
gen het hoofd
te bieden. Dat
schrijft NPO-
baas Shula Rijx-
man aan media
minister Slob.
fel
MUZIEK
Armin van Buu-
ren komt bin
nenkort met
nieuwe muziek.
De beroemde
Nederlandse dj
verklapte aan
radiostation
Slam! dat hij
'stiekem' werkt
aan een nieuw
album. Wanneer
de plaat ver
schijnt, is nog
niet bekend.
3
■o
Ab Zagt
Regie: Roel Reiné. Hoofdrollen: Gijs
Naber, Loes Haverkort, Renée Sou-
tendijk en Derek de Lint.
Overdaad
schaadt
Recensent Ab Zagt geeft
rapportcijfers aan de ac
teurs uit de belangrijkste
Nederlandse film van dit
jaar.
7 Gijs Naber (Redbad)
8 Loes Haverkort (Frea)