23 Over werk, geld en consumentenzaken Reclame Seks is een succesvol middei om ons te verleiden een product te kopen. In het boek 'Seks, humor en het beloofde land' vertellen drie gedragspsychologen hoe reclame ons beïnvloedt. Ook auteur Mare Andrews trapt er soms nog in. „De mens overschat zichzelf. We denken dat we controle hebben, maar drie kwart van wat we doen gaat op de au tomatische piloot. We hebben hele maal niet door dat we worden beïn vloed. We denken over veel reclames gewoon niet rationeel na. Tegelijk voelen we weerstand tegen het idee dat we ons laten manipuleren." „In ons boek leggen we drie basisbe hoeften uit. Er zijn systeem-behoef ten: dat zijn de meest basale, minst beheersbare driften. Bijvoorbeeld een vlucht-of-vecht-reactie als we iets heftigs zien. Daarnaast hebben we ook allemaal een sociale behoefte. We willen aardig zijn en worden ge respecteerd. En we hebben persoon lijke behoeften. Streven naar plezier, geld, lekker eten, veiligheid. Door op deze behoeften in te spelen weet re clame ons te beïnvloeden. Eigenlijk zonder dat we het doorhebben." „Seks wordt veel gebruikt in de re clame. Al in 2003 bevatte de helft van alle reclame-uitingen een seksuele toespeling. Seksuele beelden trekken de aandacht, dat is een feit. Ook hu mor wordt veel gebruikt. Ongeveer een derde van alle advertenties is grappig bedoeld, vaak met als doel een merk een positieve lading te ge ven. Het beloofde land - 'koop dit en al je dromen komen uit' - wordt veel toegepast omdat mensen er gevoelig voor zijn, al zijn de beloftes vaak on realistisch. Axe is een typisch voor beeld van een merk dat het beloofde land goed toepast. 'Gebruik Axe en alle vrouwen stormen op je af.' Gebruik Axe en alle vrouwen stormen op je af „Van huis uit ben ik gedragspsycho loog. Vervolgens ben ik aan het werk gegaan als grafisch ontwerper. Ik vond het altijd fascinerend om te merken hoe beeld vanuit psychologie wordt ontworpen om mensen over te halen bepaald gedrag te vertonen. Ik heb mijn oude hoogleraren opge zocht en samen hebben we dit boek gemaakt. Om mensen te laten zien hoe ze, onbewust, worden verleid." „Dit boek heeft me in bepaald op zicht wel de ogen geopend. Als ont werper probeer ik een beeld te creë ren dat in eerste instantie aandacht oproept en tot de verbeelding spreekt. Zo heb ik voor het Goethe Instituut in Amsterdam en Rotter dam een campagne gemaakt waarin humor is gebruikt om weerstand te gen het leren van een taal - Duits in dit geval - te verminderen. Mooie Duitse woorden in combinatie met een grappige foto zorgen voor het on verwachte, humoristische effect." „De god terms vind ik bijzonder. Je geeft iets zo'n positieve lading, met positieve termen, dat iemand het wel fantastisch moet vinden. Toen re clame voor sigaretten nog was toege staan, liet Pall Mali mooie, stoere mensen avonturen beleven. Marl- boro deed dat met de cowboy. Roken werd gekoppeld aan een gevoel van plezier en vrijheid. Die associatie had het ook echt bij pubers. Het is leu genachtig en toch werkt het. 'Zelf-overreding' vind ik ook mooi. Het is knap als een reclamemaker het voor elkaar krijgt dat iemand zichzelf overtuigt. Het is moeilijk toe te pas sen, maar heel effectief. Neem weer roken: als iemand zichzelf overtuigt te moeten stoppen en daar twee goede redenen voor verzint, werkt dat veel beter dan wanneer een ander die twee redenen vertelt." „Antropomorfisme, het toekennen WIE? van menselijke eigenschappen aan producten of dieren. Heineken heeft bijvoorbeeld gekantelde e-tjes in het logo, waardoor ze lijken te lachen. Altercasting zie je vaak in campag nes die werken met beeld. Zo heeft Bavaria een advertentie waarin een avonturier na een stevige knokpartij met roofdieren van zijn biertje ge niet. Geen tekst, maar beeld die een bepaalde rol oproept waar mensen zich naar gaan gedragen." „Ik raad iedereen aan om heel be wust te kijken naar wat een reclame maker wil. Analyseer zijn beïnvloe dingspoging. Het kost moeite, maar het is ook leuk. Wat wil hij van me, wat probeert hij te bereiken? Als je door hebt welke tactieken er zijn, leer je beter te begrijpen hoe anderen jou proberen te beïnvloeden en kun je het zelf ook toepassen." „Ja, zeker. Bij het principe 'schaarste' is de kans groot dat ik bezwijk. Als ik een hotelkamer wil boeken en ik zie dat er nog maar twee kamers vrij zijn, ga ik vaak overstag. Je bent toch bang dat iets weg is, dus je voelt druk om snel te beslissen. Ook 'sociale bewijs kracht' werkt goed bij mij. Als veel anderen zeggen dat een bepaald ont- werpboek goed is, dan geloof ik dat. Ik kan mezelf niet helemaal bescher men." woensdag 27 juni 2018 GO Geld&Soed Arwen Kleyngeld We hebben toch best wel door hoe reclame werkt? Hoe laten wij ons verleiden? Waarom seks, humor en het beloofde land? Vanwaar uw interesse voor beïnvloeding? Om zelf ook weer toe te passen in uw werk in de reclame? Welke technieken spreken u aan? Wat zie je vaak terugkomen in reclame? Mare Andrews: „Als je weet hoe verleiding werkt, is die gemakke lijker te weerstaan." FOTO MARCO OKHUIZEN Mare Andrews (40) is visueel strateeg, ontwerper en ge dragspsycholoog. Hij is partner bij com municatie- en ontwerpbureau andrews:degen. Daarnaast doceert hij wereldwijd social de sign workshops op hogescholen en uni versiteiten. Met Matthijs van Leeuwen en Rick van Baaren schreef hij 'Seks, humor en het Beloofde Land', (Maven Publishing, €24,99). Moeten we anders naar reclames gaan kijken? Trapt u zelf nog wel eens in verleidingen?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 23