16 Ook kleine ondernemers kunnen vanaf juli aankloppen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) als ze klachten hebben over hun zakelijk krediet bij hun bank. GESCHILLEN FINANCIËN Kort Modeketen Men at Work krijgt uitstel van betaling Men At Work heeft uitstel van betaling ge kregen van de rechtbank Oost-Brabant. De rechter in Den Bosch heeft een bewindvoer der aangesteld voor de kledingwinkelketen. De Nederlandse winkels van Men At Work blijven nog zeker tot volgende week ge opend, laat een woordvoerster van bewind voerder Evert Baart weten. De 425 mede werkers worden tot die tijd doorbetaald. Eerder deze maand kwamen al berichten naar buiten dat Men At Work in financiële problemen verkeert. Afgelopen weekend sloot de webshop van de modeketen. Men At Work heeft in Nederland 27 winkels en drie in België. De surseance geldt niet voor de Belgische filialen. Harley's uit het buitenland Harley-Davidson gaat (meer) motorfietsen buiten de Verenigde Staten bouwen. De mo torfietsenfabrikant wil daarmee de extra importheffingen van de Europese Unie op Harley's omzeilen. De EU stelde vorige week extra belastingen in op de invoer van een aantal Amerikaanse producten, waaron der de legendarische Harley-Davidsons. Daardoor wordt een exemplaar van het ico nische motormerk in de EU gemiddeld 2200 dollar duurder. 'Capron niet de juiste man' KLM, Delta Air Lines en China Airlines heb ben niet bijster enthousiast gereageerd op de mogelijke aanstelling van Philippe Capron als nieuwe baas van Air France- KLM. Ook de Franse vakbonden zijn niet enthousiast over de huidige financieel direc teur van het Franse vervoersbedrijf Veolia. Volgens de Franse nieuwssite BFM is er in middels overleg geweest tussen de partijen, waarbij KLM als zusterbedrijf en Delta en China Airlines als belangrijke aandeelhou ders, hun beklag deden over 'lichtgewicht' Capron als mogelijke opvolger van Jean- Marc Janaillac. Zijn naam dook vorige week op in de media. Flitsen ASML Arcelor Mittal Randstad Shell an de weigering een gestolen barbecue te ver goeden tot een afgewezen hy- potheekaan- vraag. Bij Kifid klaagden afgelopen jaar zo'n 6000 consumenten over een geschil tus sen hen en hun bank of verzeke raar. Vanaf juli ontfermt het klach teninstituut zich ook over kleine ondernemers. Het gaat er soms ruig aan toe bij de klachtenprocedure, leerde Eve- line Ruinaard, directeur en voor zitter van de Geschillencommissie van Kifid, het afgelopen anderhalf jaar. Consumenten liggen soms al tijden met hun financieel dienst verlener in de clinch. Ze voelen zich onrechtvaardig behandeld en willen gerechtigheid. En als ze dan verliezen, is het hek van de dam. „Ik snap dat de emotie soms heel hoog zit bij mensen. Maar dat gaat soms te ver. Mensen overschrijden dan alle fatsoensnormen. Ook de mensen aan de telefoon krijgen soms scheldtirades die buiten alle proporties zijn." „Het gebruik van social media is enorm toegenomen. Het is zorge lijk om te zien hoe onze mensen daar soms bejegend worden. Ze worden daar soms met naam en functie neergezet. Hoe kunnen we onze mensen beschermen? Daar moeten we mee leren omgaan. Aan de andere kant zie ik ook po- sitiviteit. We krijgen ook taarten en bloemen van tevreden klan ten." „We scoren goed als het om klant tevredenheid gaat. Die lange Men overschrijdt soms alle fatsoensnormen. Medewerkers aan de telefoon krijgen scheldtirades wachttijd is een hardnekkig pro bleem. We nemen nieuwe men sen aan, maar er gaan helaas ook mensen weg. We streven ernaar om na een klacht binnen drie tot vier weken de procedure te star ten. Maar we zitten nu op twee maanden. De zaken die worden aangebracht worden ook steeds complexer. Dus duurt de behan deling langer en dat leidt ook tot langere wachttijden." „We zetten veel meer in op be middeling. Inmiddels hebben we al in 42 procent van de klachten procedures succesvol bemiddeld tussen de consument en de finan cieel dienstverlener. Dat bekort de procedure en het leidt tot grotere tevredenheid bij de consument." Mensen verdiepen zich niet genoeg in het product en tekenen te makkelijk bij het kruisje „Een tevreden consument hoeft niet hetzelfde te zijn als een vol doende gecompenseerde consu ment. Dat klopt. Maar ze mogen een adviseur meenemen. Boven dien gaat het niet alleen om de hoogte van de compensatie. Men sen zijn blij dat ze gehoord worden en hun verhaal serieus wordt ge nomen. Als bemiddeling dan een oplossing biedt, lucht dat vaak op. Ze willen er vaak ook gewoon een punt achter zetten." „We willen dezelfde werkwijze als bij het klachtenloket voor particu lieren, dus inzetten op bemidde ling. We zijn heel blij met het nieuwe klachtenloket. Het is laag drempelig. Nu kunnen kleine on dernemers alleen naar de rechter als ze er met hun bank niet uitko men. Ondernemersorganisaties zijn ook tevreden met het initia tief. Het is goed dat de Neder landse Vereniging van Banken het initiatief voor dit klachtenloket heeft genomen." „We zijn echt onafhankelijk. In de geschillencommissie zitten rech ters, advocaten en wetenschappers en oud-bankmensen. Zij oordelen onafhankelijk." „Vergeet niet dat in 42 procent van de zaken via bemiddeling een schikking wordt getroffen. Maar het klopt dat klagers minder vaak gelijk krijgen dan financieel dienstverleners. Als de consument WINKELS BLIJVEN NOG OPEN OM HEFFINGEN TE OMZEILEN KANDIDAAT TOPFUNCTIE AIR FRANCE-KLM Uitkeringsinstantie UWV heeft een nieuwe lijst gepubliceerd met moeilijk te ver vullen vacatures. Dat er tekorten zijn in de it, techniek en de zorg is al langer bekend. Maar inmiddels worden ook financieel spe cialisten gezocht, zijn er te weinig klantcon tactmedewerkers, recruiters en buschauf feurs. China zoekt toenadering tot de Europese vliegtuigmaker Airbus. Door het oplopende handelsconflict met de Verenigde Staten staat het Amerikaanse Boeing er niet meer zo goed op in Peking. O dinsdag 26 juni 2018 GO Alle bedrijven in de chipsector hadden het moeilijk. De staalgigant wisselde aan het eind van de dag stuivertje met ASML. De uitzender kreeg ook ge duchte klappen op het Damrak. De AEX kende gisteren 24 ver liezers, waaron der zwaarge wicht Shell. o Klachtenloket voor kleine ondernemer Peet Vogels Den Haag Is de agressie erger geworden? Hoe staat het met de tevreden heid van de klanten? Er wordt veel geklaagd over de lange wachttijden. -Eveline Ruinaard, directeur Kifid Dus er is geen oplossing? Is dat niet gevaarlijk? De consu ment zit meestal alleen. Hoe kan -Eveline Ruinaard hij nou beoordelen of hij een goede compensatie krijgt aange boden? Vanaf juli kunnen ook kleine on dernemers bij het Kifid terecht met een klacht. Kunnen jullie die extra drukte wel aan? Het initiatief komt van de ban ken? Is dat klachtenloket dan wel onafhankelijk? Het wantrouwen blijft. Zeker omdat financieel dienstverleners veel vaker een zaak winnen dan de consument. 'HÉFFINGS rviRKOOP "HfmOOP U^VfSoOP i,'vfR,0° -ouprtlM^S ïlCwoof» ÜnVERKOOp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16