Varend gassen lozen verboden, maar installaties hebben geen vergunning
--"r
Sommige schippers hebben er een
handje van onderweg benzeen-
houdende dampen uit hun binnen-
vaarttankers te lozen. Ontgassen bij
een installatie - bijvoorbeeld in
Rotterdam of Antwerpen - kost
geld, en bovendien moet daarvoor
worden omgevaren.
De provincie heeft vorig jaar een
verbod ingesteld op het varend ont
gassen. Omdat er in Zeeland geen
ontgassingsinstallaties zijn, kreeg
de sector tot t juli de tijd daar wat
aan te doen. Met nog een week te
gaan, is er nog steeds geen installa
tie. Hoewel een 'heterdaadje' moei
lijk is, heeft gedeputeerde Ben de
Reu aangegeven dat de waterpolitie
en de Regionale Uitvoeringsdienst
(RUD) Zeeland nu toch gaan hand
haven. De gemeente Tholen drong
er onlangs ook op aan schippers op
de bon te slingeren, omdat er 'met
enige regelmaat' klachten binnen
komen over ontgassende schepen
op het Schelde-Rijnkanaal.
De bedrijven Oiltanking in Ter-
neuzen en Mariflex uit Vlaardingen
geven aan bijna per direct in Zee
land schepen te kunnen ontgassen,
als ze daar vergunningen voor krij
gen. Dat blijkt niet eenvoudig.
„Het verwerken van dampen be
hoort tot onze dagelijkse praktijk",
zegt directeur Boris Oudenbroek
van Oiltanking. „We hebben de in
stallaties en we hebben de aanleg
steigers. Voor ons is het relatief een-
We kunnen zo aan
de slag, maar de
overheid houdt
de deur dicht
voudig om die dienst aan te bieden.
Technisch denken we dat het geen
probleem is, maar de grote vraag
is of het juridisch kan."
Bij het laden en lossen van bin
nenvaart- en zeeschepen vangt Oil
tanking nu ook benzeen- en benzi-
nehoudende dampen op. Door de
gassen vloeibaar te maken wordt
voorkomen dat ze in het milieu te
rechtkomen. Het ontgassen van
lege binnenvaartschepen wordt ge
zien als een aparte activiteit, die
niet valt onder de huidige vergun
ning.
Volgende maand wil Oiltanking
een revisievergunning indienen,
waarin dat wel is opgenomen, maar
het duurt 26 weken voor die wordt
verleend. In de tussentijd zou het
bedrijf graag een proef doen om te
zien hoe de dampverwerkingsin-
stallatie reageert. Voor zo'n pilot is
ook een vergunning nodig, of op
zijn minst een ontheffing. Samen
met de RUD en de provincie wordt
die mogelijkheid onderzocht. „De
provincie wil het heel graag", ver
klaart Oudenbroek. „En voor ons is
dit een interessante uitbreiding van
onze activiteiten."
Dat geldt ook voor Mariflex, zegt
de uit Sint Maartensdijk afkomstige
directeur Ruud Cogels. „We heb
ben mobiele installaties waarmee
we zo naar Terneuzen ofVlissingen
kunnen komen." Hij heeft al con
tacten met Oiltanking en verkende
ook de mogelijkheid in Wemel-
dinge, samen met de plaatselijke
ondernemer John Warbout. Met
een tiental andere fabrikanten
heeft hij onlangs de Sector Group
Vapour Recovery and Emission
Control opgericht. Ook hij loopt
aan tegen de vergunningenproble-
matiek. „We kunnen zo aan de slag,
maar de overheid houdt de deur
dicht. We hebben een vergunning
nodig of een ontheffing."
Roman over de vrouw
achter mensenredder
Frans Naerebout
13
maandag 25 juni 2018
pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl
t-
Ji- -
y
MIDDELBURG Alle landelijke media die kwamen kijken, konden onverrichter zake
naar huis. De Rit voor de Molukken in Middelburg verliep zaterdag zonder incidenten
en zonder zichtbare tekens van de verboden motorclub Satudarah. Initiatiefnemer
Wilfred Vreeke had dat ook niet verwacht: „Die mannen geven ook om het goede
doel." Zo'n 250 motorrijders stonden aan de start. Voor het vertrek werd een minuut
stilte gehouden vanwege het overlijden - begin dit jaar - van Peter Roose, deelnemer
van het eerste uur. De urn met zijn as werd meegevoerd tijdens de rit. De Rit voor de
Molukken is een evenement ten bate van kansarme gezinnen op de Molukken.
Ontgassen moet, maar kan niet
Vanaf volgende week gaat de
waterpolitie optreden tegen bin
nenvaartschippers die varend
ontgassen. Het bedrijfsleven wil
wel ontgassingsinstallaties
neerzetten, maar de bureaucra
tie maakt dat moeilijk.
Ernst Jan Rozendaal
Terneuzen
-Ruud Cogels, Mariflex
P21