Varend gassen lozen verboden, maar installaties hebben geen vergunning --"r Sommige schippers hebben er een handje van onderweg benzeen- houdende dampen uit hun binnen- vaarttankers te lozen. Ontgassen bij een installatie - bijvoorbeeld in Rotterdam of Antwerpen - kost geld, en bovendien moet daarvoor worden omgevaren. De provincie heeft vorig jaar een verbod ingesteld op het varend ont gassen. Omdat er in Zeeland geen ontgassingsinstallaties zijn, kreeg de sector tot t juli de tijd daar wat aan te doen. Met nog een week te gaan, is er nog steeds geen installa tie. Hoewel een 'heterdaadje' moei lijk is, heeft gedeputeerde Ben de Reu aangegeven dat de waterpolitie en de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland nu toch gaan hand haven. De gemeente Tholen drong er onlangs ook op aan schippers op de bon te slingeren, omdat er 'met enige regelmaat' klachten binnen komen over ontgassende schepen op het Schelde-Rijnkanaal. De bedrijven Oiltanking in Ter- neuzen en Mariflex uit Vlaardingen geven aan bijna per direct in Zee land schepen te kunnen ontgassen, als ze daar vergunningen voor krij gen. Dat blijkt niet eenvoudig. „Het verwerken van dampen be hoort tot onze dagelijkse praktijk", zegt directeur Boris Oudenbroek van Oiltanking. „We hebben de in stallaties en we hebben de aanleg steigers. Voor ons is het relatief een- We kunnen zo aan de slag, maar de overheid houdt de deur dicht voudig om die dienst aan te bieden. Technisch denken we dat het geen probleem is, maar de grote vraag is of het juridisch kan." Bij het laden en lossen van bin nenvaart- en zeeschepen vangt Oil tanking nu ook benzeen- en benzi- nehoudende dampen op. Door de gassen vloeibaar te maken wordt voorkomen dat ze in het milieu te rechtkomen. Het ontgassen van lege binnenvaartschepen wordt ge zien als een aparte activiteit, die niet valt onder de huidige vergun ning. Volgende maand wil Oiltanking een revisievergunning indienen, waarin dat wel is opgenomen, maar het duurt 26 weken voor die wordt verleend. In de tussentijd zou het bedrijf graag een proef doen om te zien hoe de dampverwerkingsin- stallatie reageert. Voor zo'n pilot is ook een vergunning nodig, of op zijn minst een ontheffing. Samen met de RUD en de provincie wordt die mogelijkheid onderzocht. „De provincie wil het heel graag", ver klaart Oudenbroek. „En voor ons is dit een interessante uitbreiding van onze activiteiten." Dat geldt ook voor Mariflex, zegt de uit Sint Maartensdijk afkomstige directeur Ruud Cogels. „We heb ben mobiele installaties waarmee we zo naar Terneuzen ofVlissingen kunnen komen." Hij heeft al con tacten met Oiltanking en verkende ook de mogelijkheid in Wemel- dinge, samen met de plaatselijke ondernemer John Warbout. Met een tiental andere fabrikanten heeft hij onlangs de Sector Group Vapour Recovery and Emission Control opgericht. Ook hij loopt aan tegen de vergunningenproble- matiek. „We kunnen zo aan de slag, maar de overheid houdt de deur dicht. We hebben een vergunning nodig of een ontheffing." Roman over de vrouw achter mensenredder Frans Naerebout 13 maandag 25 juni 2018 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl t- Ji- - y MIDDELBURG Alle landelijke media die kwamen kijken, konden onverrichter zake naar huis. De Rit voor de Molukken in Middelburg verliep zaterdag zonder incidenten en zonder zichtbare tekens van de verboden motorclub Satudarah. Initiatiefnemer Wilfred Vreeke had dat ook niet verwacht: „Die mannen geven ook om het goede doel." Zo'n 250 motorrijders stonden aan de start. Voor het vertrek werd een minuut stilte gehouden vanwege het overlijden - begin dit jaar - van Peter Roose, deelnemer van het eerste uur. De urn met zijn as werd meegevoerd tijdens de rit. De Rit voor de Molukken is een evenement ten bate van kansarme gezinnen op de Molukken. Ontgassen moet, maar kan niet Vanaf volgende week gaat de waterpolitie optreden tegen bin nenvaartschippers die varend ontgassen. Het bedrijfsleven wil wel ontgassingsinstallaties neerzetten, maar de bureaucra tie maakt dat moeilijk. Ernst Jan Rozendaal Terneuzen -Ruud Cogels, Mariflex P21

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 51