ZEELAND GEBOEKT De wandelende takken kunnen tafeltennissen Heerlijke dromen van Vlissingen ZEELAND 21 Marja Visscher schreef een historische roman over Sara, de echtgenote van mensenredder Frans Naerebout in Vlissingen: het leven in de schaduw van een held. Zomer 1779. Het VOC-schip Woestduyn is na een maandenlange zeereis bijna thuis. De aan boord gebrachte loods is echter onervaren, hij laat het schip in slecht weer stranden op een zandbank pal voor de Walcherse kust. In Vlissingen horen ze de ka nonschoten, ten teken dat de Oost-Indiëvaar- der in nood verkeert. Garnalenvisser en loods Frans Naerebout, zijn broer Jacob en nog zes andere Vlissingers, trotseren de storm en sla gen erin 71 van de ruim honderd opvarenden te redden. Een heldendaad. Dit jaar worden we er weer nadrukkelijk aan herinnerd, omdat het 29 au gustus precies tweehonderd jaar geleden is dat Frans Naerebout overleed. Niet dat hij als men senredder licht vergeten zal worden: met een standbeeld op Boulevard De Ruyter in Vlissin gen, een gedenksteen bij het Goese Sas en zijn graf in de Grote of Maria Magdalenakerk in Goes. In het Zeeuwse volkslied heet hij de 'on verschrokken Naerebout', en het Nederlandse Loodswezen houdt sinds 1863 minstens één boot in de vaart die naar hem is vernoemd. Natuurlijk doet deze zomer het muZEEum in Vlissingen van zich spreken met de exposi tie 'Frans Naerebout, loods en mensenredder'. Maar er is meer. Journaliste Marja Visscher uit Klaaswaal haakt met een historische roman in op het herdenkingsjaar. Het bijzondere aan haar afgelopen zaterdag in Vlissingen gepre senteerde boek is dat ze niet held Naerebout tot hoofdpersoon maakt, maar diens vrouw Sara. De hoofdtitel De Wolkenkijker slaat welis waar op Frans Naerebout (pagina 13), maar de ondertitel maakt duidelijk wat voor verhaal we echt in handen hebben: Sara, de vrouw achter Frans Naerebout. Marja Visscher (1951) heeft de laatste jaren naam gemaakt met historische romans, waarin vrouwen centraal staan. „Een beetje", zegt ze, „vanuit het gevoel dat vrouwen ondergewaar deerd worden." Ze vindt het vooral spannend om levens in te vullen, waarvan we weinig we ten. Haar nieuwste boek draait om de uit Sluis afkomstige Sara Johanna Hoevenaar. Ze is ge trouwd met Frans Naerebout (1748-1818), de loods en visser in Vlissingen die als mensen redder nog steeds tot de verbeelding spreekt. Z^olkenJgjke „Van hem weten we best veel", zegt de schrijfster. „Van zijn vrouw is niets bekend, behalve dat ze in 1756 is geboren en in 1816 is overleden. Ik heb van het leven van Frans Nae rebout een calendarium gemaakt - een hele lijst met de belangrijkste gebeurtenissen, zoals de redding van de mensen van de Woestduyn. Vanuit die data heb ik Sara tot leven gebracht." Een zelfstandige, ondernemende vrouw, zo komt ze in het boek naar voren. Ze is moeder van zes kinderen en heeft bovendien nog eens drie pleegkinderen van haar jong overleden schoonzus Sitje in huis. Ook haar schoonvader Mattheus hoort bij het huishouden. Die kan we ieens op de kinderen passen, zodat Sara ruimte heeft voor haar eigen handel: het maken en re pareren van kanten mutsen. Die onderne mingszin brengt haar in het vaarwater van Jo- hannes Benteyn, de equipagemeester van de VOC in Middelburg. Het boek over de vrouw van de mensenredder heeft voor Marja Visscher een extra lading. Haar overgrootvader heette Willem Naerebout en woonde in Ritthem. Als hij met Marja's moeder in Vlissingen wandelde wees hij op het stand beeld: „Kijk, die man heet ook Naerebout." Ver der niks. Dankzij genealogisch onderzoek van haar moeder weet Marja Visscher nu zeker: „Ik stam rechtstreeks af van Frans Naerebout, in de lijn van zijn tweede zoon Levinus. In 2005 was ik bij de onthulling van de gedenksteen bij het Goese Sas. Dan sta je daar toch een beetje trots te zijn." Het eerste deel van De Tui nen van Ginder verscheen in 2016 en won dat jaar de PZC-Publieksprijs. Nu heeft Rieks Veenker het tweede en meteen laatste deel van het voor leesboek klaar. Job van Gelder is deze keer de illustrator. De hoofd titel is gelijk gebleven: De Tuinen van Ginder. Alleen de ondertitel is veranderd. We nemen nu geen kijkje 'Achter de Poort van Heinde', maar we gaan op stap in het land 'Achter de Poort van Verre'. Het moment van publicatie is bewust gekozen. Veenker: „Vlak voor de grote vakantie. Kinderen en volwassenen hebben dan ruimte in hun hoofd en tijd om te lezen. Of voor te lezen." In deel 1 ontvlucht de bijenko- itelmMag ^-"2 ningin haar eigen volk en wordt ze liefderijk opgevangen in de Tuinen van Ginder. Daar wordt ze opnieuw koningin, maar nu van de mieren. In deel 2 is de koningin oud en moe. Ze vraagt haar op perwachtmeester, de Mier van Welkom, naar haar oude bijen nest te gaan en haar dochter, prin ses Reina, mee te nemen. De Mier van Welkom doet wat hem wordt gevraagd, maar raakt op de terug weg samen met prinses Reina verdwaald. Zo komen ze in de vleermuizengrot van Gruis en Griezel, belanden in de Tuin in Aanleg, en nog veel meer: „Maar plotseling komen ze bij een open plek in het bos. In het midden, bovenop een afgezaagde boom stronk, ziet de prinses een houten twee liggen. Met aan elke kant een wandelende tak die aan het tafeltennissen is. Ook toevallig, denkt de prinses, dat ik daarnet nog aan wandelende takken dacht." Rieks Veenker (1951) was mu ziekdocent en leraar kunstgeschie denis aan de Christelijke Scholen gemeenschap Walcheren (CSW). Hij publiceerde eerder jeugdboe ken en een verhalenbundel voor volwassenen, 21 Beestige morabels (2017). Over het schrijven zegt hij: „Ik loop uiteindelijk echt warm voor kinderverhalen. Dat is het kind in mezelf." Zeeuwse schrijvers Op 24 maart 1877 meldden de Zeeuwse kranten: 'Onze letterkunde heeft een harer ijverigste beoefenaars verloren in den heer P.J. Andriessen, den vriend der jeugd, die Maandag op 61-jarigen leeftijd overleed.' Pieter Jacob Andriessen, in 1815 in Den Haag geboren, was een enthousi aste onderwijzer. Ook in zijn jeugdboeken betoonde hij zich een onderwijzer. Het rooster ver meldde geschiedenisles. Zijn lite ratuur moest bijdragen aan 'ver meerdering van echt historische kennis onder het opkomend ge slacht'. Wat hem betreft diende 'de inkleeding' slechts 'tot veraange naming'. Indertijd be loonde de Ne derlandse prin ses Sophie hem met een gou den horloge aan een gou den ketting. De keizer van Frankrijk on derscheidde hem met een zware gouden medaille, lees ik in de beschouwing over Andriessen in het Lexicon van de jeugdliteratuur. Of er ook goud kwam uit Vlissingen, blijft onvermeld. Maar tot zijn be langrijkste werken hoort het in 1861 verschenen De Weezen van Vlissin gen. Of Hoe onze Republiek onafhan kelijk werd. Een verhaal uit het Derde Tijdperk van den tachtigjaren Oorlog. 1609-1648. We schakelen in hoofdstuk één meteen over naar Vlissingen, het is een winterdag in 1618. De jongens spelen er de Zeeslag van Gibraltar na, maar dan met ongevaarlijke ko gels, 'rond en wit'. Tot het gezel schap behoren de twee wezen uit de titel, eigenlijk halve wezen, hun moeder leeft nog, Jeroen en Eduard Ewoutsz. OokMichiel Adriaansz De Ruyter is present, een mislukte schoolknaap. Zijn vader leest hem vaak de les, waarbij 'de maat wordt geslagen op 's jongskens achterdeel'. Jeroen gaat al jong naar zee, be landt zelfs aan 'Afrika's strand', waar hij voor een troon van 'men- schenbeenderen' moet verschij nen. Maar overal heeft hij heerlijke dro men: 'van Vlissingen, en van zijn moeder, en van Eduard'. Wanneer hij eindelijk terug is in Vlissingen, blijkt zijn moeder overleden. Zijn broer, na moeders dood vertrokken, is ook onvindbaar. Wél kan Jeroen babbelen met 'zijn ouden vriend' Michiel. De juiste jaartallen lijken voor de ijverige Andriessen het voornaamste. Maar in het kader van een aangename inkleding zorgt hij ook voor de juiste afloop. De Vlissingse broers worden toch nog herenigd: 'Eduard! kent gij uw broe der Jeroen niet meer?' maandag 25 juni 2018 GO Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers De vrouw achter Naerebout Jan van Damme MARJA VISSCHER Marja Visscher bij het standbeeld van Frans Naerebout in Vlis singen. FOTO DIRK-JAN GJELTEMA Marja Visscher: De Wolkenkijker. Sara, de vrouw achter Frans Naerebout - Uitgeverij Zomer&Keuning, 254 pagina's, 16,99 euro. De expositie in het muZEEum Vlissingen is te zien van 30 juni tot en met 31 oktober 2018. tekst Rieks Veenker illustraties Job van Gelder Rieks Veenker (tekst) en Job van Gelder (illustraties): De Tuinen van Ginder. Achter de Poort van Verre - Uitgeverij palm|slag, hardcover, 104 pag., 18,50 euro. Mario Molegraaf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 21