II 10 96 procent van de schoolborden is digitaal en dat percentage blijft stijgen. Toch kunnen veel juffen en meesters geen afscheid nemen van de stoffige krijtjes. Je ziet toch dat schrijven opeen digibord minder vloeiend lukt eker twee jaar moes ten de leer krachten van CBS De Fontein in Breda het zonder krijtbord doen. In hun lokaal hingen digitale borden met ernaast van die witte flappen om met stiften op te schrijven. „Dat leek ideaal, maar we kregen die whiteboards al snel niet meer goed schoon en ze schreven niet fijn", zegt groep 6-juf Esther de Klerk (38). Eén collega had zijn krijtbord wél gehouden. „We wa ren allemaal jaloers op hem." Dus toen de leraren hoorden dat De Fontein een nieuw gebouw kreeg, ontpopte zich een lobby. „Nu hebben we naast ons digibord twee deurtjes met krijtborden. Dat voelt weer zo vertrouwd", aldus De Klerk. Het krijtbord is bijna rijp voor het onderwijsmuseum. In 96 pro cent van de klassen hangt al een interactief bord. Naar verwachting stijgt dat aantal de komende twee jaar naar 98 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Futuresource Con sulting, een bedrijf dat marktont wikkelingen analyseert. „Het aan tal krijtborden is zelfs lager dan die overige 4 procent, want som mige scholen werken met white boards, beamers of tv-schermen", zegt Jos Nennie, consultant bij Smart Technologies. Leerkrachten kunnen niet meer zonder de digitale borden. „Vroe ger moest je met tv-karren slepen om een filmpje te kunnen laten zien. Nu kan je alles, hup, opzoe ken en afspelen. En zelfs de oefe ningen kan ik op het bord voor- ons is het bord puur een middel om schrijven aan te leren." Alleen de vrije basisscholen houden volledig vast aan de krijt borden. Daar zijn juist nauwelijks digiborden te vinden. „Het voegt iets toe dat kinderen kunnen zien welke vorm je op een bord maakt en welke kleuren je gebruikt. Met een digibord krijg je dat niet zo voor elkaar als met een krijtbord," legt Paul van Meurs, oud-leer kracht en nu adviseur, uit. Op vrije scholen maken leer krachten hele bordtekeningen voor de kinderen. Van Meurs: „Je kunt een plaatje projecteren met alle details. Maar je kunt ook een tekening schetsen waarbij je ruimte laat voor de fantasie van de kinderen." Bovendien doet goed voorbeeld volgen. „Kinderen zijn veel sneller geneigd ook een vogel te gaan te kenen als ze zien hoe een leer kracht dat doet." Ook al zijn de krijtborden aan het uitsterven, ze zitten bij veel leerkrachten nog in het hart. Juf Marielle van Beijnen (51, groep 6, basisschool Meerdijk in Waalwijk) heeft zelfs een zijflap mee naar huis genomen. „Voor in mijn eigen onderwijs museum," zegt ze lachend. Het paard van Sinterklaas stond er nog op getekend. Jarenlang heeft de flap in de schuur gestaan. Nu heeft die een tweede leven gekregen in de muziekschool van haar man. Van Beijnen: „Ik heb erbij gezegd dat ik het bord terug wil als ze het niet meer nodig hebben. Nee, het krijtbord mag echt niet weg." doen. Die zien er precies hetzelfde uit als bij de kinderen in het boek", reageert Esther Huirne (51), juf middenbouw op de Kimkiel in Groningen. En bovendien: geen vieze handen meer, geen stofwol ken in het lokaal, niet die eeuwige schoonmaakklus, en oeh, dat enge, snerpende geluid als je er met je nagels overheen gaat. Jaarlijks komen er in Nederland zo'n 18.000 nieuwe digitale bor den in de klaslokalen. Soms han gen er borden naast waarop leer krachten met stif ten kunnen schrijven en informatie kunnen laten staan. „Ik zie nog zat krijt borden han gen, maar dan als tekenbord voor de kinde ren", stelt Nen nie. Ook uit de klas van juf Cindy Staal (44) op de St. Antoni- usschool in Axel zijn de krijtjes niet verdwenen. Haar leerlingen van groep 3 zittel zó dat ze het digi bord zien als ze hun hoofd de em kant opdraaien, kijken ze de an dere kant op, zien ze het krijtbord. „Het digibord gebruik ik voor le zen, taal en rekenen, het krijtbord voor de schrijflessen. Ik gebruik mijn krijtje nog dagelijks." Het is de ideale combinatie, zegt schrijfdocent Antoinet Nass van de pabo aan de Hogeschool Lei den. „Je ziet toch dat schrijven op een digibord minder vloeiend lukt. Dan blijven de letters wat bibberig," verklaart ze. In het schrijflokaal hangen acht digiborden, maar staan ook twintig verrijd bare krijtbor den. Bij een toets mogen de studenten zelf kiezen welke ondergrond ze gebruiken. Nass: „Er zijn echt studenten die vragen waarom we nog krijtborden hebben, want die zien ze ner gens meer op scholen. Maar de meeste ma ken hun schrijf- toets tóch het liefst op een krijtbord. Dat is stugger. Voor maandag 25 juni 2018 GO Ellen van Gaaien Breda T Juf Esther de Klerk heeft het krijtbord terug in haar klas na de verhuizing naar een nieuw ge bouw. FOTO ARIE KIEVIT - Antoinet Nass, schrijfdocent Pr®wise

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 10