II
10
96 procent van de schoolborden is digitaal en dat
percentage blijft stijgen. Toch kunnen veel juffen en
meesters geen afscheid nemen van de stoffige krijtjes.
Je ziet toch dat
schrijven opeen
digibord minder
vloeiend lukt
eker twee
jaar moes
ten de leer
krachten
van CBS De
Fontein in
Breda het
zonder
krijtbord
doen. In
hun lokaal hingen digitale borden
met ernaast van die witte flappen
om met stiften op te schrijven.
„Dat leek ideaal, maar we kregen
die whiteboards al snel niet meer
goed schoon en ze schreven niet
fijn", zegt groep 6-juf Esther de
Klerk (38). Eén collega had zijn
krijtbord wél gehouden. „We wa
ren allemaal jaloers op hem."
Dus toen de leraren hoorden dat
De Fontein een nieuw gebouw
kreeg, ontpopte zich een lobby.
„Nu hebben we naast ons digibord
twee deurtjes met krijtborden. Dat
voelt weer zo vertrouwd", aldus
De Klerk.
Het krijtbord is bijna rijp voor
het onderwijsmuseum. In 96 pro
cent van de klassen hangt al een
interactief bord. Naar verwachting
stijgt dat aantal de komende twee
jaar naar 98 procent. Dat blijkt uit
onderzoek van Futuresource Con
sulting, een bedrijf dat marktont
wikkelingen analyseert. „Het aan
tal krijtborden is zelfs lager dan
die overige 4 procent, want som
mige scholen werken met white
boards, beamers of tv-schermen",
zegt Jos Nennie, consultant bij
Smart Technologies.
Leerkrachten kunnen niet meer
zonder de digitale borden. „Vroe
ger moest je met tv-karren slepen
om een filmpje te kunnen laten
zien. Nu kan je alles, hup, opzoe
ken en afspelen. En zelfs de oefe
ningen kan ik op het bord voor-
ons is het bord puur een middel
om schrijven aan te leren."
Alleen de vrije basisscholen
houden volledig vast aan de krijt
borden. Daar zijn juist nauwelijks
digiborden te vinden. „Het voegt
iets toe dat kinderen kunnen zien
welke vorm je op een bord maakt
en welke kleuren je gebruikt. Met
een digibord krijg je dat niet zo
voor elkaar als met een krijtbord,"
legt Paul van Meurs, oud-leer
kracht en nu adviseur, uit.
Op vrije scholen maken leer
krachten hele bordtekeningen
voor de kinderen. Van Meurs: „Je
kunt een plaatje projecteren met
alle details. Maar je kunt ook een
tekening schetsen waarbij je
ruimte laat voor de fantasie van de
kinderen."
Bovendien doet goed voorbeeld
volgen. „Kinderen zijn veel sneller
geneigd ook een vogel te gaan te
kenen als ze zien hoe een leer
kracht dat doet."
Ook al zijn de krijtborden aan
het uitsterven, ze zitten bij veel
leerkrachten nog in het hart. Juf
Marielle van Beijnen (51, groep 6,
basisschool Meerdijk in Waalwijk)
heeft zelfs een zijflap mee naar
huis genomen.
„Voor in mijn eigen onderwijs
museum," zegt ze lachend. Het
paard van Sinterklaas stond er nog
op getekend. Jarenlang heeft de
flap in de schuur gestaan. Nu heeft
die een tweede leven gekregen in
de muziekschool van haar man.
Van Beijnen: „Ik heb erbij gezegd
dat ik het bord terug wil als ze het
niet meer nodig hebben. Nee, het
krijtbord mag echt niet weg."
doen. Die zien er precies hetzelfde
uit als bij de kinderen in het
boek", reageert Esther Huirne (51),
juf middenbouw op de Kimkiel in
Groningen. En bovendien: geen
vieze handen meer, geen stofwol
ken in het lokaal, niet die eeuwige
schoonmaakklus, en oeh, dat enge,
snerpende geluid als je er met je
nagels overheen gaat.
Jaarlijks komen er in Nederland
zo'n 18.000 nieuwe digitale bor
den in de klaslokalen. Soms han
gen er borden naast waarop leer
krachten met stif
ten kunnen
schrijven en
informatie
kunnen laten
staan. „Ik zie
nog zat krijt
borden han
gen, maar dan
als tekenbord
voor de kinde
ren", stelt Nen
nie.
Ook uit de
klas van juf
Cindy Staal (44)
op de St. Antoni-
usschool in Axel
zijn de krijtjes
niet verdwenen.
Haar leerlingen
van groep 3 zittel
zó dat ze het digi
bord zien als ze
hun hoofd de em
kant opdraaien, kijken ze de an
dere kant op, zien ze het krijtbord.
„Het digibord gebruik ik voor le
zen, taal en rekenen, het krijtbord
voor de schrijflessen. Ik gebruik
mijn krijtje nog dagelijks."
Het is de ideale combinatie, zegt
schrijfdocent Antoinet Nass van
de pabo aan de Hogeschool Lei
den. „Je ziet toch dat schrijven op
een digibord minder vloeiend
lukt. Dan blijven de letters wat
bibberig," verklaart ze.
In het schrijflokaal hangen acht
digiborden,
maar staan ook
twintig verrijd
bare krijtbor
den. Bij een
toets mogen de
studenten zelf
kiezen welke
ondergrond ze
gebruiken.
Nass: „Er zijn
echt studenten
die vragen
waarom we nog
krijtborden
hebben, want
die zien ze ner
gens meer op
scholen. Maar
de meeste ma
ken hun schrijf-
toets tóch het
liefst op een
krijtbord. Dat is
stugger. Voor
maandag 25 juni 2018
GO
Ellen van Gaaien
Breda
T Juf Esther de Klerk heeft het
krijtbord terug in haar klas na de
verhuizing naar een nieuw ge
bouw. FOTO ARIE KIEVIT
- Antoinet Nass, schrijfdocent
Pr®wise