r. 1 8 N BRUSSEL MINITOP Jarenlange besluiteloosheid over migratie dreigt Europa, opnieuw, lelijk op te breken. Het is zeer de vraag of een speciale top in Brussel de impasse kan doorbreken. Besluiten nemen we in Europa pas als we met de rug tegen de muur staan Zeker, want op onderdelen - met name de automatische spreiding van asielzoekers over heel Europa - staan lidstaten al dik twee jaar met getrokken messen tegenover elkaar. Tegelijkertijd is de druk om nu ein delijk eens knopen door te hakken ongekend hoog. Volgend jaar mei zijn er Europese verkiezingen, het migratieprobleem nog langer on opgelost laten is - kijk naar Italië - een geweldig cadeau voor anti-Europese partijen. Ook in Duitsland rommelt het. Angela Merkel ligt zwaar overhoop met haar eigen CSU-minister van Binnenlandse Zaken Horst See- hofer. Komt zij (weer) met lege handen terug uit Brussel, dan wil hij per 1 juli asielzoekers die zich al in een ander EU-land hebben laten registreren rücksichtslos daarheen terugsturen. Merkel ziet dat als een nekslag voor de open binnengrenzen, één van de grootste verworvenheden van 6o jaar verenigd Europa. Simpel: voorkomen dat zich ooit nog een herhaling voordoet van 2015, toen meer dan een miljoen mensen de Middellandse Zee pro beerden over te steken en 3771 van hen verdronken. Het jaar daarop waren dat er 5022. Hardliners als de Hongaarse premier Viktor Orban vallen terug op muren, hekken en prikkeldraad, maar volgens de be leidsmakers in Brussel, die al sinds mei 2015 onafgebroken oplossingen aandragen, is geen hek hoog genoeg en geen zee diep genoeg om mi granten echt af te schrikken: ze zul len blijven komen, en wellicht zelfs in steeds grotere aantallen. Allereerst, zoals iedereen, een veel betere bewaking van de Europese buitengrenzen, onder meer door de aanstelling van een kleine 10.000 extra grensbewakers. Verder: oor logsvluchtelingen zoveel mogelijk opvangen in de buurt van conflict gebieden en daarbij financieel hel pen, zoals al gebeurt in Turkije, Li banon en Jordanië. Herkomstlan den van economische migranten krijgen economische steun. De re denering: als het thuis beter gaat, blijven ze daar. Aan Europese zijde moeten asiel aanvragen snel en overal op de zelfde manier worden afgehandeld, moet de opvang aan (humane) mi nimumnormen voldoen, moet wie geen recht op verblijf heeft snel(ler) terug, en moet er (legale) arbeids migratie komen. Sluitstuk en inmiddels symbool dossier: de al genoemde spreiding van asielzoekers, zodat niet een paar Zuid-Europese landen de klappen voor heel Europa opvan gen, enkel omdat zij aan de Middel landse Zee liggen. Ook de paar mm Noord-Europese landen die veel vluchtelingen opvangen omdat zij toevallig goed in de markt liggen bij asielzoekers, moeten door een be tere spreiding worden ontzien. Nee, want Polen, Hongarije, Tsje chië en Slowakije blijven zich hier tegen verzetten. Bulgaarse compro misvoorstellen om een beter even wicht te vinden tussen verant woordelijkheid (van Zuid-Euro- pese aankomst- landen) en soli dariteit (bij de rest) hebben de impasse niet kunnen door breken. Bulga rije wilde ach tereenvolgens extra geld en middelen voor de zo genoemde aankomstlanden, vrij willige spreiding en in een later sta dium kwam het land nog met ver plichte spreiding op de proppen. Politiek ligt het uitgesproken moei lijk. Steeds meer landen staan een harde lijn voor. Denemarken en aankomend Raadsvoorzitter Oos tenrijk werken aan opvangkampen voor afgewezen asielzoekers 'op een weinig aangename plek' binnen Europa, maar buiten de EU. Europees president Donald Tüsk werft steun voor regionale 'ont schepingsplatforms' in vermoede lijk Noord-Afrika, waar in territori ale wateren opgepikte (oorlogs-) vluchtelingen kunnen worden ge scheidenvan economische migran ten. Onduidelijk is nog of dit kan en (juridisch) mag. Europa ging al ver met zijn omstreden asieldeal met Turkije en steun aan de Libische kustwacht. Die leverde beschuldi gingen (door ngo's) van mede- plichtigheid op aan misbruik en uitbuiting van migranten in Libi sche detentiekampen Dat weet, op dit moment, niemand. De herziening van 'Dublin', dat de verantwoordelijkheid voor de af handeling van asielaanvragen re gelt, staat in gelekte ontwerpcon- clusies nog tussen haken, voorTusk waren de spreidingsvoorstellen van de Commissie eind vorig jaar al een gepasseerd station. Hoop kan hij ontlenen aan een waarneming van zijn voorganger, oud-voorzitter Herman van Rompuy: „Besluiten nemen we in Europa pas vaak als we met onze rug tegen de muur staan, voor de afgrond en met het mes op de keel." vrijdag 22 juni 2018 GO Patstelling over migratie zet Europa voor het blok In de aanloop naar die beslis sende top eind volgende week halen de staats- en regeringslei ders alles uit de kast om de Eu ropese samenwerking én hun gezicht te redden: tot en met een voorbereidende minitop ko mende zondag. Frans Boogaard Brussel Spannend? Waar gaat het om? Wat wil Brussel dan? Wi3F=TT4Bi^, —Herman van Rompuy, oud-voorzitter EU Dat lukt dus niet? En nu? Spanjaarden protesteren tegen de opvang van migranten en Italianen (links) laten zien dat ze dat juist wél willen. FOTO'S AFP.GETTY Is er eind deze maand een op lossing?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 8