14 ZE De leraar vindt het druk, de ouders noemen het enthousiasme. Impulsklas helpt bij 'moeilijk' gedrag. Passend onderwijs laten passen IMPULSKLAS LES MET PAPA OF MAMA f et zou voor uw M ^B^^^B kind goed zijn ■■BH om eens in een Impulsklas te BB lü proberen." Met die zin begon twaalf weken gele den voor acht Bossche kinderen en hun ouders een nieuwe uitda ging. De leerkracht wist het even niet meer. Te aanwezig of juist on zichtbaar. Te snel afgeleid of juist te veel afleiding voor de rest van de klas. Speciaal onderwijs was een aantal stappen te ver, maar het moest wel anders. Geen enkele ouder had ooit gehoord van die 'Impulsklas', maar allemaal schre ven ze zich in. Want geen extra gesprekken meer over het gedrag van je kind op school... dat klonk als muziek in de oren. Driftkikkers en dromers Het zijn de ADHD'ers, de driftkik kers, de dromers of de onzicht bare, stille kinderen die samen naast hun ouders in de klas op de Westerbreedte in Den Bosch zit ten. Niet om beter te leren reke nen of schrijven, maar om te leren hoe ze hun gedrag kunnen veran deren. Om weer goed mee te kun nen draaien in de klas, maar ook daar buiten. Concentratie, beheer sing, vertrouwen, rust. Ze leren het allemaal in de Impulsklas. In twaalf weken, één ochtend per week. Carmen zit naast Vienna. Ze zit ten allebei op een andere school maar nu wel elke dinsdagochtend bij elkaar in de klas. Allebei zijn ze acht jaar en allebei kunnen ze geen seconde stilzitten. ADHD is de grote boosdoener. „Medicijnen alleen helpen niet tegen een grote De kinderen leren hun gedrag te veranderen en ouders leren mee mond", zegt moeder Charon. De rest lacht. Het is herkenbaar. Het is de reden dat de meesten in de Impulsklas zitten. „Wat heb je al lemaal geleerd?", vraagt impulsle rares Danny Haen aan Carmen. Ze kijkt haar moeder aan. Wordt spontaan verlegen, maar naast haar kan Vienna haar vinger niet hoger de lucht in steken. Ze zet er nog wat kracht bij door half te gaan staan. Alles in haar roept om het antwoord uit te schreeuwen, maar ze heeft geleerd om te wach ten op haar beurt. Dylan mag eerst. „We hebben gewerkt aan onze doelen", zegt hij. Waarmee hij z'n grootste doel, durven spre ken, meteen haalt. De 9-jarige Dy lan keek liever naar buiten dan naar de leraar en was onzeker, net als zijn leeftijdsgenootje Huub die ook nog gepest werd op school. En wat een leraar soms niet lukte vanwege gebrek aan kennis en tijd, lukt ze vaak in de Impulsklas wel. Lerares Danny Haen werd na melijk gekoppeld aan Daniëlle Pa- pavoine die in de jeugdhulpverle ning werkte. Een goede combina tie, maar de combinatie ouder kind maakt de impulsklas écht succesvol. „Niet alleen de kinde ren leren hun gedrag te verande ren. Ouders leren mee. Van ons, maar vooral ook van elkaar", ver telt Danny Haen. Zijn ze een keer niet de enige met 'dat moeilijke kind'. En dat voelt goed, vertellen ze. Tips en ervaringen De ouders wisselen tips en erva ringen uit over gedrag en opvoe ding en overleggen over ADHD- medicatie. „Daarnaast leren ze in de klas hoe hun kind functioneert en waar de valkuilen zitten", aldus Daniëlle Papavoine. Zodat ze het thuis verder kunnen toepassen. Klinkt allemaal mooi. Maar dan moet je als ouders ineens wel te rug de klas in één ochtend in de week. Het lukte ze dankzij zorg verlof, dagen wisselen of overuren op andere dagen maken. Wel wat gedoe, maar dan zien we Huub die achterin de klas zit te schilderen. Rustig en aandachtig. „Ik vind het echt leuk hier", zegt hij. „Hier word ik tenminste niet gepest." Maar dan beseft hij iets. „Ik word trouwens op school ook niet meer gepest. M'n 'afkoelwekkertje' (die hij in de Impulsklas kreeg) helpt denk ik." En dat zijn alle overuren dubbel en dwars waard. IMPULSKLASSEN Niet elk kind past in passend onderwijs. Ze zijn slim genoeg, maar hun gedrag zit ze in de weg. Voordat de achter stand echt te groot wordt, kunnen ze het tegenwoordig gaan proberen in de Im pulsklas. Een klas waar 'moeilijke' kinderen mét hun ouders aan het gedrag werken. Ze begonnen in 2016 met de eerste klassen. Mensen werden op geleid tot 'impulsleer kracht' en gingen aan de slag. „Altijd per twee met onderwij s- én zorgervaring", ver telt coördinator Beppy de Groot. Samenwerkings verband Primair On derwijs De Meierij fi nancierde de impuls klassen, die allemaal vol zaten. De pilot slaagde. Gemeente Den Bosch en Meierij stad finan cieren inmiddels mee, in de Bommeler- waard wordt er over gesproken. Aanko mend jaar zijn er acht vaste klassen in Den Bosch, Velddriel, Schijndel en in Vught. vrijdag 22 juni 2018 GO Vienna en haar moeder Daisy (achter) en Carmen en Charon samen in de klas. foto MARC BOLSIUS Moeite in de klas? Dan met mama naar school Merel van Beers Den Bosch - Danny Haen, impulslerares

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 40