14 ZE
De leraar vindt het druk, de
ouders noemen het enthousiasme.
Impulsklas helpt bij 'moeilijk' gedrag.
Passend onderwijs laten passen
IMPULSKLAS LES MET PAPA OF MAMA
f et zou voor uw
M ^B^^^B kind goed zijn
■■BH om eens in
een Impulsklas te
BB lü proberen." Met
die zin begon twaalf weken gele
den voor acht Bossche kinderen
en hun ouders een nieuwe uitda
ging. De leerkracht wist het even
niet meer. Te aanwezig of juist on
zichtbaar. Te snel afgeleid of juist
te veel afleiding voor de rest van
de klas. Speciaal onderwijs was
een aantal stappen te ver, maar het
moest wel anders. Geen enkele
ouder had ooit gehoord van die
'Impulsklas', maar allemaal schre
ven ze zich in. Want geen extra
gesprekken meer over het gedrag
van je kind op school... dat klonk
als muziek in de oren.
Driftkikkers en dromers
Het zijn de ADHD'ers, de driftkik
kers, de dromers of de onzicht
bare, stille kinderen die samen
naast hun ouders in de klas op de
Westerbreedte in Den Bosch zit
ten. Niet om beter te leren reke
nen of schrijven, maar om te leren
hoe ze hun gedrag kunnen veran
deren. Om weer goed mee te kun
nen draaien in de klas, maar ook
daar buiten. Concentratie, beheer
sing, vertrouwen, rust. Ze leren
het allemaal in de Impulsklas. In
twaalf weken, één ochtend per
week.
Carmen zit naast Vienna. Ze zit
ten allebei op een andere school
maar nu wel elke dinsdagochtend
bij elkaar in de klas. Allebei zijn ze
acht jaar en allebei kunnen ze
geen seconde stilzitten. ADHD is
de grote boosdoener. „Medicijnen
alleen helpen niet tegen een grote
De kinderen leren
hun gedrag te
veranderen en
ouders leren mee
mond", zegt moeder Charon. De
rest lacht. Het is herkenbaar. Het
is de reden dat de meesten in de
Impulsklas zitten. „Wat heb je al
lemaal geleerd?", vraagt impulsle
rares Danny Haen aan Carmen. Ze
kijkt haar moeder aan. Wordt
spontaan verlegen, maar naast
haar kan Vienna haar vinger niet
hoger de lucht in steken. Ze zet er
nog wat kracht bij door half te
gaan staan. Alles in haar roept om
het antwoord uit te schreeuwen,
maar ze heeft geleerd om te wach
ten op haar beurt. Dylan mag
eerst. „We hebben gewerkt aan
onze doelen", zegt hij. Waarmee
hij z'n grootste doel, durven spre
ken, meteen haalt. De 9-jarige Dy
lan keek liever naar buiten dan
naar de leraar en was onzeker, net
als zijn leeftijdsgenootje Huub die
ook nog gepest werd op school.
En wat een leraar soms niet lukte
vanwege gebrek aan kennis en
tijd, lukt ze vaak in de Impulsklas
wel. Lerares Danny Haen werd na
melijk gekoppeld aan Daniëlle Pa-
pavoine die in de jeugdhulpverle
ning werkte. Een goede combina
tie, maar de combinatie ouder
kind maakt de impulsklas écht
succesvol. „Niet alleen de kinde
ren leren hun gedrag te verande
ren. Ouders leren mee. Van ons,
maar vooral ook van elkaar", ver
telt Danny Haen. Zijn ze een keer
niet de enige met 'dat moeilijke
kind'. En dat voelt goed, vertellen
ze.
Tips en ervaringen
De ouders wisselen tips en erva
ringen uit over gedrag en opvoe
ding en overleggen over ADHD-
medicatie. „Daarnaast leren ze in
de klas hoe hun kind functioneert
en waar de valkuilen zitten", aldus
Daniëlle Papavoine. Zodat ze het
thuis verder kunnen toepassen.
Klinkt allemaal mooi. Maar dan
moet je als ouders ineens wel te
rug de klas in één ochtend in de
week. Het lukte ze dankzij zorg
verlof, dagen wisselen of overuren
op andere dagen maken. Wel wat
gedoe, maar dan zien we Huub die
achterin de klas zit te schilderen.
Rustig en aandachtig. „Ik vind het
echt leuk hier", zegt hij. „Hier
word ik tenminste niet gepest."
Maar dan beseft hij iets. „Ik word
trouwens op school ook niet meer
gepest. M'n 'afkoelwekkertje' (die
hij in de Impulsklas kreeg) helpt
denk ik." En dat zijn alle overuren
dubbel en dwars waard.
IMPULSKLASSEN
Niet elk kind past in
passend onderwijs.
Ze zijn slim genoeg,
maar hun gedrag zit
ze in de weg.
Voordat de achter
stand echt te groot
wordt, kunnen ze het
tegenwoordig gaan
proberen in de Im
pulsklas.
Een klas waar
'moeilijke' kinderen
mét hun ouders aan
het gedrag werken. Ze
begonnen in 2016 met
de eerste klassen.
Mensen werden op
geleid tot 'impulsleer
kracht' en gingen aan
de slag. „Altijd per
twee met onderwij s-
én zorgervaring", ver
telt coördinator
Beppy de Groot.
Samenwerkings
verband Primair On
derwijs De Meierij fi
nancierde de impuls
klassen, die allemaal
vol zaten.
De pilot slaagde.
Gemeente Den Bosch
en Meierij stad finan
cieren inmiddels mee,
in de Bommeler-
waard wordt er over
gesproken. Aanko
mend jaar zijn er acht
vaste klassen in Den
Bosch, Velddriel,
Schijndel en in Vught.
vrijdag 22 juni 2018
GO
Vienna en
haar moeder
Daisy (achter)
en Carmen en
Charon samen
in de klas. foto
MARC BOLSIUS
Moeite in de klas?
Dan met mama naar school
Merel van Beers
Den Bosch
- Danny Haen, impulslerares