KIEK GEHELMD Jongeren in de eindtijd 10 ZE SiyÉ#* Monnikenwerk Het voortgezet onderwijs in Zeeland heeft het school jaar 2017-2018 er bijna op zitten. De drukte die tegen het einde van het schooljaar ontstaat, wekt de indruk dat de wereld bij het uitbreken van de zomervakan tie ophoudt te bestaan. En blijk baar moet er voor die tijd nog heel wat werk worden verzet, door do centen en scholieren. Docenten geven allemaal nog 'op het laatst' een toets, er zijn inhaalmomenten en herkansingen gepland en jon geren die geen zin meer hebben moeten toch nog presteren. Af en toe trekken wij thuis Bij belteksten uit hun context. Onze zonen hebben wij - overigens met wisselend effect - in verschillende varianten voorgehouden wat in de brief van Paulus aan de Korintiërs staat: „Weet je niet dat van de atle ten die in het stadion een wedloop houden er maar één de prijs kan winnen? Ren als de atleet die wint." Afgelopen weekend ont lokte het één van onze zoons de verontwaardigde uitroep: „Wat denk je hé, ik ben Usain Bolt niet." Zo tegen het einde van het school jaar is het geen dankbare taak om als moeder een succesvolle eind sprint te suggereren. Maar als je niet meer in beweging komt, be reik je sowieso niks meer, toch? Het eind der tijden in de mo- notheïstische godsdiensten zit het eind tijddenken er flink in. Er komt een moment dat het mooi is geweest met deze wereld. God maakt er - op Zijn tijd - een einde aan en velt een oordeel over ieder mens persoonlijk, is de hoofdlijn in dat denken. Maar toen de May akalender op 21 december 2012 ein digde, was er ook wel wat onrust. Ook theoretisch natuurkundige Stephen Hawking hield zich bezig met tijd. Anders dan Einstein was hij ervan overtuigd dat het be staande geen door God in gang ge- In het vuur van de strijd en de hectiek van deze laatste schoolweken lijkt alsof het laatste oordeel nabij is zet begin kent, maar slechts be staat uit een fysische werkelijk heid functionerend naar natuur wetten. Het bestaande 'is' er ge woon, zonder aanwijsbaar begin of eind. Maar, tijd en eeuwigheid zijn en blijven boeiend, vervreem dend of als je er heel diep over na denkt misschien zelfs angstaanja gend. In het vuur van de strijd en de hectiek van deze laatste schoolwe ken lijkt het alsof het laatste oor deel nabij is. Overgangsvergade ringen krijgen voor individuele leerlingen - en hun ouders - soms het gewicht van een oordeel. Uit eindelijk hopen alle betrokkenen op verlossing uit hun ellende, voor ze dankbaar beginnen aan een lange lome zomervakantie. Het verlangen naar uiteindelijke of ultieme verlossing, kent bijzon dere varianten. Die van sommige scholieren doet mij denken aan cargo cults. Deze beoefening van rituelen had alles te maken met verschillen tussen arm en rijk. Op eilanden in de Grote of Stille Oce aan raakte de inheemse bevolking volledig geobsedeerd door de goe deren die 'blanken', uit de wes terse wereld meenamen. Het kon niet anders dan dat die aan de geest van goden (hun voorouders) ontsproten waren, zo dachten zij. De producten en onbegrensde welvaart zou ook hen, de oor spronkelijke bevolking van eilan den, ten deel vallen als ze de juiste rituelen zouden uitvoeren. Het vervult me met schaamte, maar ik denk dat jongeren die tijdens hun schoolloopbaan onder de ogen van (ons) docenten de grip op de eigen prestaties kwijt zijn geraakt, lijken op deze bevolking. In de ogen van alwetende docenten, doen ze een rituele dans, terwijl ze ondertus sen blijven hopen op zorgeloze weken onder de zon in een zuide lijk aquapark. vrijdag 22 juni 2018 foto Lex de Meester Ze zwemmen zo snel mogelijk. Ze rennen tot ze erbij neervallen. En ze fietsen, ook om het hardst, in superstrakke pakjes. De hoofddek sels zijn verplichte kost als je kans wil maken op het podium. Omgeving Grijpskerke, daar kunt u ze zomaar in de polder tegenkomen. Ge helmd op weg naar weer een triatlon. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 38