44
Stunts om schor van te worden
9
i
CHECK DIT!
MIJN
ZEELAND
Saxofonist Yoran
Aarssen (25) groeide op
in Hulst, maar woont al
jaren in Rotterdam. Als
oud-lid van The Young
Ones treedt hij op als
gastsolist tijdens het
Hu2 Jazz ConneXion
Jong geleerd
„Ik ben opgegroeid met The Young
Ones, was twaalf toen ik voor het
eerst meespeelde. Mijn broer, die pi
ano en klarinet speelt, trad al met het
orkest op. Dat wilde ik ook. Het was
pittig, want ik was nog jong. Maar ik
studeerde hard en dat zorgde ervoor
dat ik het instrument snel onder de
knie had. Ik was tien toen ik lessen
ging volgen aan de Zeeuwse Muziek
school en oefende iedere dag min
stens een uur. Het voordeel is dat je
als je jong bent en veel speelt, snel
vorderingen maakt. Ik zie dat nu ook
bij mijn leerlingen. Uiteindelijk
leerde ik ook improvisatie aan de
muziekschool en mocht ik solo's spe
len tijdens concerten van The Young
Ones. Ik heb daar altijd erg van geno
ten. Het was een hechte groep en het
was altijd heel gezellig."
Conservatorium
„Op mijn zeventiende, in 2009, ging
ik naar het conservatorium in
Utrecht. Ik speelde op de middelbare
school al in allerlei bandjes en wist al
snel dat ik professioneel saxofonist
wilde worden. Er was geen plan B. Ik
heb bij drie conservatoria auditie ge
daan en werd op alle drie aangeno
men. Eigenlijk had Den Haag mijn
voorkeur, maar tijdens een proefles
op een open dag in Utrecht klikte het
zo onwijs goed met de docent, dat ik
helemaal om was. Na drie jaar ben ik
naar Rotterdam gegaan, waar ik uit
eindelijk ook nog drie jaar heb geze
ten. Ik heb op beide plekken veel ge
leerd. The Young Ones heb ik helaas
moeten opgeven toen ik ging stude
ren. Ik had geen auto en met het
openbaar vervoer was ik te lang on
derweg."
Saxofoon
„Waarom saxofoon? Tja, waarom
kiest een kind van tien jaar voor een
bepaald instrument... Misschien had
ik het eens op tv gezien? Ik vind de
saxofoon zo leuk, omdat je er alle
kanten mee op kunt. Je kan er veel
Ik wist al snel
dat ik
professioneel
saxofonist
wilde worden
verschillende geluiden mee creëren.
Ik speel drie verschillende saxofoons
en daarnaast nog klarinet. Of ik nog
iets anders zou willen leren? Alsje
blieft niet zeg. Ik heb op het conser
vatorium ook dwarsfluit en piano ge
speeld, maar een instrument leren is
een hele uitdaging. Je moet hard
zwoegen en het duurt lang voor je
eindelijk iets goed onder de knie
hebt."
Bezige bij
„Op dit moment speel ik in De Raad
van Toezicht. We zijn allemaal jonge
gasten en spelen jazz en popmuziek
met soms een vleugje latin of funk.
Als we samen spelen, ontstaat er al-
tijd een superleuke sfeer op het po
dium. We treden zo'n veertig keer
per jaar op en gaan volgende maand
de studio in om een nieuw plaatje op
te nemen. Daarnaast zit ik ook in
Coal Harbour, waarmee ik net een cd
heb opgenomen en nu aan het toeren
ben. Ik sta ook veel in het theater,
volgend jaar bijvoorbeeld met It's a
Man's World! En dan geef ik ook nog
twee dagen in de week les, in Am
sterdam en Delft. Muzikant zijn is
geen doordeweekse baan. Je wil zo
veel mogelijk spelen, want hoe meer
je speelt, hoe meer ervaring je op
doet. Je gaat alleen maar vooruit."
Thuis in Hulst
„Omdat ik zo'n onregelmatige werk
weken heb, ben ik niet veel meer in
Zeeland. Af en toe, als ik tijd heb.
Mijn favoriete plek in Hulst? Bij mijn
ouders op de bank. Lekker met een
theetje erbij en de kat op schoot.
Heerlijk vind ik dat. Ik heb nog één
goede vriend in Hulst wonen, de rest
woont verspreid over Nederland. Als
de hele vriendengroep weer in Zee
land is, bijvoorbeeld met kerst, is het
een groot feest. Ik voel me nog steeds
thuis in Hulst én ik voel me een echte
Zeeuw. In de Randstad hangt toch
een andere sfeer. Als muzikant moet
ik echter centraal wonen, dus het is
geen optie om terug te keren naar
Zeeuws-Vlaanderen. En ik moet ook
eerlijk toegeven dat ik inmiddels wel
een stadsjongen geworden ben."
donderdag 21 juni 2018
GO
Muzikant zijn is geen
doordeweekse baan
Gertie De Boey
—Yoran Aarssen
Yoran Aarssen: „Mijn favoriete
plek? Bij mijn ouders op de bank."
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
Hu2 Jazz ConneXion met het
Spaanse Proyecto Jazz for Kids en
The Young Ones, zondag 24 juni in
de stadstuin achter het Streekmu
seum in Hulst. Aanvang: 12.00 uur.
Naam
voorstelling:
Sinjor Circo: Bom-
bardo en Kermiz
Wie:
Circusdrome en
Cirque du Platzak
Genre:
circus/
straattheater
Leeftijd:
vanaf 9 jaar
Waar:
Speelpark
Tampicoplein, Ant
werpen
Wanneer:
zondag 24 juni om
13.00 uur
Gaat hij echt de
lucht in of niet?
Dat is wat je je
telkens afvraagt tijdens
de voorstelling Bom-
bardo van het Gro
ningse theaterbedrijf
Circusdrome. In een
piepklein rond tentje
staat namelijk een
enorm kanon. De heren
van Bombardo denken
dat het zelfs nog ge
bruikt is tijdens de Slag
om Waterloo in 1815. Ze
zijn erachter gekomen
dat het kanon groot ge
noeg is om een mens
mee af te vuren. Hele
maal aangekleed zoals
het hoort kruipt een van
hen in de loop van het
kanon om te fungeren
als menselijke kanons
kogel. Maar wat is nou
eigenlijk de beste posi
tie? Als het hoofd nog
uit het kanon steekt of
juist andersom, met de
voeten aan het uit
einde?
Bombardo is een van de
twee acts die zondag te
zien zijn in het kader van
Sinjor Circo. Daarbij is
elke zondagmiddag in
juni en september op
een ander Antwerps
Een levende ka
nonskogel tijdens
Bombardo.
FOTO HARRY DAMWICHERS
pleintje straattheater te
zien. Steeds zijn er an
dere artiesten en voor
stellingen. Naast Circus
drome komt zondag Cir
que du Platzak naar het
Tampicoplein in Antwer
pen. Dat 13-koppige
Amsterdamse theater
gezelschap - bestaande
uit musici en een bonte
mix aan circusartiesten
- brengt Kermiz, een
wervelende voorstelling
waarbij je ogen tekort-
komt en waarschijnlijk
schor wordt van het gil
len vanwege de levens
gevaarlijke stunts.
Zo balanceert de buik
danszigeunerin op haar
handen, op stokken en
op flessen. De lompe,
maar lieve clown is ver
liefd op haar en doet er
alles aan om haar aan
dacht te trekken. Alleen
heeft hij concurrentie
van de 'macho', waar
voor de diva, net als alle
andere vrouwen, in kat
zwijm valt.
- Valeska Nastaly