door Shell
O
L
i
16
PSYCHOLOGELD
KLM BEZUINIGING
Als ik niet snel een leuk belastingvoor
deeltje krijg, dan emigreer ik naar België.
Tenminste, dat wil ik de Belastingdienst
wijsmaken. Dat idee heb ik natuurlijk gejat van
Shell. Het olieconcern dreigde het hoofdkantoor
naar Groot-Brittannië te verplaatsen als de fis
cus niet zou instemmen met een belastingvrij
stelling voor de Britse aandeelhouders. Dat ge
beurde al in 2005, maar kwam afgelopen week
naar buiten. De topvrouw van Shell Nederland
gaf een ontluisterend inkijkje in de manier
waarop je als internationaal bedrijf de Belas
tingdienst onder druk kunt zetten. Waarom laat
de fiscus zich zo chanteren?
ledereen kan bij de fiscus aankloppen voor
een gesprek. Ook individuen en kleine onder
nemers, zo is te lezen op de website van de
Belastingdienst. Dit wordt 'vooroverleg' of
'ruling' genoemd. En zou niet meer zijn dan een
verzoek om duidelijkheid over hoeveel je de
komende tijd aan belasting moet betalen. Maar
voor de meeste jan-met-de-petten, zoals ik, is
dat sowieso wel duidelijk. Ik moet gewoon een
percentage afdragen van mijn
inkomen en spaargeld. Zo
simpel is het.
Dat ligt anders voor inter
nationale bedrijven. Die
kunnen schuiven met geld,
kantoren en werknemers. En
in plaats van aan de fiscus te
vragen wat zij moeten afdra
gen, proberen ze daarover te
onderhandelen. Daarom
spreekt president-directeur
Marjan van L oon van Shell
Nederland ook over een 'goede deal'. Nee, niet
voor Shell, maar voor Nederland, bedoelde Van
Loon. Want als Shell het hoofdkantoor naar
Groot-Brittannië had verhuisd, dan ging er he
lemaal niets naar de Nederlandse schatkist. Tsja.
Wat had ik graag bij dat 'vooroverleg' tussen
Shell en de Belastingdienst gezeten. Hoe
gewiekst Shell zich daar heeft gedragen, is in
middels wel duidelijk. Maar wie zat daar
namens de Belastingdienst aan tafel? Geen
onderhandelaars, maar boekhouders, vrees ik.
Die netjes zijn gaan uitrekenen dat het inder
daad meer oplevert als Shell haar hoofdkantoor
in Nederland houdt, zelfs als de Britse aandeel
houders geen belasting betalen.
Alleen een onderhandelingscursusje is
helaas niet genoeg om de volgende keer beter
beslagen ten ijs te komen. Het probleem zit die
per. Het lijkt erop dat bij de Belastingdienst de
hartgrondige overtuiging heerst dat het toe
staan van belastingontwijking de enige manier
is om bedrijven in Nederland te krijgen en te
houden. Terwijl Nederland zoveel meer te bie
den heeft: een goede infrastructuur, ligging,
hoogopgeleide bevolking die vaak uitstekend
Engels spreekt, lage energiekosten, geen brexit,
ik noem maar wat.
Door deze afspraak met Shell loopt de fiscus
niet alleen een heleboel geld mis. De Belasting
dienst zet nog iets veel belangrijkers op het spel:
het vertrouwen van de individuele belasting
betaler, die niet in de positie zit om dit soort
dealtjes te maken.
Fiscus zet
door deal
met Shell
vertrouwen
op het spel
Itice
Takeaway
.com
Air France
KLM
DSM
Het is een
ingrijpende
verandering met
grote gevolgen
voor de werkdruk
p bsoluut
ant-
woordt be-
stuurder
Birte Nee-
lenvan
FNV Ca
bine op de vraag of minder perso
neel aan boord een succes wordt.
„Zeker weten van wel", riposteert
KLM-directeur Miriam Kartman,
die bij de luchtvaartmaatschappij
verantwoordelijk is voor de
dienstverlening aan boord. Kart
man denkt zelfs dat KLM sterker
uit de strijd komt. „We wilden ab
soluut niet inleveren op wat KLM
bijzonder maakt", zegt ze. „Het
warme contact tussen bemanning
en passagiers."
Neelen heeft er een hard hoofd
in. Zij stemde niet voor niets - sa
men met de 1500 andere FNV-le-
den die bij KLM werken - tegen de
nieuwe cao en tegen het verdwij
nen van een collega aan boord,
KLM wil met minder
mensen een betere
service verlenen aan
boord van de
intercontinentale
vluchten. Dat klinkt
ambitieus, maar
vakbond FNV Cabine
heeft er een hard
hoofd in.
maar moest tandenknarsend toe
zien dat de veel grotere zuster-
bond VNC wel akkoord ging. Aan
de gevolgen ervan ontkomt nie
mand. „Het is een ingrijpende
verandering", zegt Neelen. „Een
die grote gevolgen heeft voor de
werkdruk."
De bond gaat de werkdruk aan
boord goed in de gaten houden.
„Als dit tot problemen leidt, trek
ken we weer aan de bel." Neelen
laat ook doorschemeren dat FNV
in de volgende cabine-cao, die
over een jaar van kracht moet wor
den, gewoon de terugkeer van het
nu geschrapte bemanningslid zal
eisen. „Wij vinden het niet ver
antwoord met een bemanningslid
minder te vliegen."
Kartman denkt, nee, is ervan
overtuigd dat het wel kan. Zolang
KLM zich maar van andere maat
schappijen blijft onderscheiden
door de sfeer aan boord. Het ijsje
halverwege een lange KLM-vlucht
zal daarom niet verdwijnen, be
looft Kartman, maar dat is dan ook
wel het enige heilige huisje dat
overeind blijft.
Op deschop
Om te voorkomen dat de werk
druk voor het personeel de pan uit
rijst, of dat passagiers lang op hun
eten moeten wachten, moest de
dienstverlening aan boord op de
schop. Dus zijn de dienbladen
kleiner gemaakt, zodat er meer in
een karretje passen. Nu gaan er
wel 52 in een trolley en hoeft er
CAO
donderdag 21 juni 2018
Reageren? economie@persgroep.nl
BS?
De kabelaar
was dé uitblin
ker in de AEX.
De maaltijd
bezorger was de
grootste stijger
in de MidKap.
Het gaat op en
neer met de
luchtvaartmaat
schappij.
Beleggers leken
ontevreden dat
DSM de kunst-
stoffendivisie
behoudt.
o
- Birte Neelen (FNV Cabine)
Cabinepersoneel ser
veert maaltijden, fotoklm
Vliegen met een
Herman Stil
Amsterdam
FNV Cabine heeft niet
ingestemd met de
nieuwe cao voor het ca
binepersoneel. De veel
grotere Vereniging Ne
derlandse Cabineperso
neel (VNC) deed dat
wel. FNV wil er niets van
weten, maar toch wist
VNC nog aardig wat bin
nen te halen. Op de
drempel van een staking
deed de KLM in het eer
ste weekend van januari
nog flink wat water bij
de wijn. Zo wilde KLM
op 40 procent van haar
intercontinentale vluch
ten met een beman
ningslid minder gaan
vliegen, maar VNC wist
dit nog omlaag te bren
gen.
Op termijn zullen nu
juist zo'n vierhonderd
extra cabinemedewer
kers nodig zijn. De afge
lopen jaren nam KLM al
1500 mensen aan, om
gaten op te vangen die
door bezuinigingen
waren ontstaan.
Neem plaats op
de sofa van Irene
van den Berg. Zij
analyseert iedere
week ons econo
misch gedrag.