door Shell O L i 16 PSYCHOLOGELD KLM BEZUINIGING Als ik niet snel een leuk belastingvoor deeltje krijg, dan emigreer ik naar België. Tenminste, dat wil ik de Belastingdienst wijsmaken. Dat idee heb ik natuurlijk gejat van Shell. Het olieconcern dreigde het hoofdkantoor naar Groot-Brittannië te verplaatsen als de fis cus niet zou instemmen met een belastingvrij stelling voor de Britse aandeelhouders. Dat ge beurde al in 2005, maar kwam afgelopen week naar buiten. De topvrouw van Shell Nederland gaf een ontluisterend inkijkje in de manier waarop je als internationaal bedrijf de Belas tingdienst onder druk kunt zetten. Waarom laat de fiscus zich zo chanteren? ledereen kan bij de fiscus aankloppen voor een gesprek. Ook individuen en kleine onder nemers, zo is te lezen op de website van de Belastingdienst. Dit wordt 'vooroverleg' of 'ruling' genoemd. En zou niet meer zijn dan een verzoek om duidelijkheid over hoeveel je de komende tijd aan belasting moet betalen. Maar voor de meeste jan-met-de-petten, zoals ik, is dat sowieso wel duidelijk. Ik moet gewoon een percentage afdragen van mijn inkomen en spaargeld. Zo simpel is het. Dat ligt anders voor inter nationale bedrijven. Die kunnen schuiven met geld, kantoren en werknemers. En in plaats van aan de fiscus te vragen wat zij moeten afdra gen, proberen ze daarover te onderhandelen. Daarom spreekt president-directeur Marjan van L oon van Shell Nederland ook over een 'goede deal'. Nee, niet voor Shell, maar voor Nederland, bedoelde Van Loon. Want als Shell het hoofdkantoor naar Groot-Brittannië had verhuisd, dan ging er he lemaal niets naar de Nederlandse schatkist. Tsja. Wat had ik graag bij dat 'vooroverleg' tussen Shell en de Belastingdienst gezeten. Hoe gewiekst Shell zich daar heeft gedragen, is in middels wel duidelijk. Maar wie zat daar namens de Belastingdienst aan tafel? Geen onderhandelaars, maar boekhouders, vrees ik. Die netjes zijn gaan uitrekenen dat het inder daad meer oplevert als Shell haar hoofdkantoor in Nederland houdt, zelfs als de Britse aandeel houders geen belasting betalen. Alleen een onderhandelingscursusje is helaas niet genoeg om de volgende keer beter beslagen ten ijs te komen. Het probleem zit die per. Het lijkt erop dat bij de Belastingdienst de hartgrondige overtuiging heerst dat het toe staan van belastingontwijking de enige manier is om bedrijven in Nederland te krijgen en te houden. Terwijl Nederland zoveel meer te bie den heeft: een goede infrastructuur, ligging, hoogopgeleide bevolking die vaak uitstekend Engels spreekt, lage energiekosten, geen brexit, ik noem maar wat. Door deze afspraak met Shell loopt de fiscus niet alleen een heleboel geld mis. De Belasting dienst zet nog iets veel belangrijkers op het spel: het vertrouwen van de individuele belasting betaler, die niet in de positie zit om dit soort dealtjes te maken. Fiscus zet door deal met Shell vertrouwen op het spel Itice Takeaway .com Air France KLM DSM Het is een ingrijpende verandering met grote gevolgen voor de werkdruk p bsoluut ant- woordt be- stuurder Birte Nee- lenvan FNV Ca bine op de vraag of minder perso neel aan boord een succes wordt. „Zeker weten van wel", riposteert KLM-directeur Miriam Kartman, die bij de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de dienstverlening aan boord. Kart man denkt zelfs dat KLM sterker uit de strijd komt. „We wilden ab soluut niet inleveren op wat KLM bijzonder maakt", zegt ze. „Het warme contact tussen bemanning en passagiers." Neelen heeft er een hard hoofd in. Zij stemde niet voor niets - sa men met de 1500 andere FNV-le- den die bij KLM werken - tegen de nieuwe cao en tegen het verdwij nen van een collega aan boord, KLM wil met minder mensen een betere service verlenen aan boord van de intercontinentale vluchten. Dat klinkt ambitieus, maar vakbond FNV Cabine heeft er een hard hoofd in. maar moest tandenknarsend toe zien dat de veel grotere zuster- bond VNC wel akkoord ging. Aan de gevolgen ervan ontkomt nie mand. „Het is een ingrijpende verandering", zegt Neelen. „Een die grote gevolgen heeft voor de werkdruk." De bond gaat de werkdruk aan boord goed in de gaten houden. „Als dit tot problemen leidt, trek ken we weer aan de bel." Neelen laat ook doorschemeren dat FNV in de volgende cabine-cao, die over een jaar van kracht moet wor den, gewoon de terugkeer van het nu geschrapte bemanningslid zal eisen. „Wij vinden het niet ver antwoord met een bemanningslid minder te vliegen." Kartman denkt, nee, is ervan overtuigd dat het wel kan. Zolang KLM zich maar van andere maat schappijen blijft onderscheiden door de sfeer aan boord. Het ijsje halverwege een lange KLM-vlucht zal daarom niet verdwijnen, be looft Kartman, maar dat is dan ook wel het enige heilige huisje dat overeind blijft. Op deschop Om te voorkomen dat de werk druk voor het personeel de pan uit rijst, of dat passagiers lang op hun eten moeten wachten, moest de dienstverlening aan boord op de schop. Dus zijn de dienbladen kleiner gemaakt, zodat er meer in een karretje passen. Nu gaan er wel 52 in een trolley en hoeft er CAO donderdag 21 juni 2018 Reageren? economie@persgroep.nl BS? De kabelaar was dé uitblin ker in de AEX. De maaltijd bezorger was de grootste stijger in de MidKap. Het gaat op en neer met de luchtvaartmaat schappij. Beleggers leken ontevreden dat DSM de kunst- stoffendivisie behoudt. o - Birte Neelen (FNV Cabine) Cabinepersoneel ser veert maaltijden, fotoklm Vliegen met een Herman Stil Amsterdam FNV Cabine heeft niet ingestemd met de nieuwe cao voor het ca binepersoneel. De veel grotere Vereniging Ne derlandse Cabineperso neel (VNC) deed dat wel. FNV wil er niets van weten, maar toch wist VNC nog aardig wat bin nen te halen. Op de drempel van een staking deed de KLM in het eer ste weekend van januari nog flink wat water bij de wijn. Zo wilde KLM op 40 procent van haar intercontinentale vluch ten met een beman ningslid minder gaan vliegen, maar VNC wist dit nog omlaag te bren gen. Op termijn zullen nu juist zo'n vierhonderd extra cabinemedewer kers nodig zijn. De afge lopen jaren nam KLM al 1500 mensen aan, om gaten op te vangen die door bezuinigingen waren ontstaan. Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16