II
7
Einde aan standaardrooster met uitsluitend lessen van vijftig minuten
Op het Montessori College in Nijmegen
is het traditionele rooster allang afgeschaft.
Leerlingen mogen zelf een cursus kiezen of
extra les van een docent.
Eerlijk? Hij zag er als
een berg tegenop om
ineens zeventig mi
nuten lang van een
zelfde docent les te
hebben. De 16-jarige
Luuk Bruinink zat als
brugpieper op een havo met een tra
ditioneel vij ftigminutenrooster.
Maar Luuk bleek meer in zijn mars te
hebben en mocht naar het vwo.
Zijn oog viel op het Montessori
College. Pas na zijn inschrijving ont
dekte hij dat de lesuren daar zeventig
minuten duren. „Ik vond dat wel erg
lang. Maar het is toch fijn. Nu krijgen
we eerst uitleg en hebben we daarna
nog tijd om in de les te oefenen met
opdrachten", zegt Luuk, die inmid
dels in 4vwo zit. En nee, zo'n vijftig-
minutenrooster zou hem nu niet
meer trekken. „Als je acht lesuren
had, leek het alsof de dag enorm lang
duurde."
Als straks havo
en vwo ook meedoen,
mengt echt iedereen
met elkaar
De Nijmeegse middelbare school is
flink in beweging. Hoewel de traditi
onele lessen daar al lang geleden zijn
verdwenen, staan er de nodige veran
deringen op stapel. Terwijl de leer
lingen op het vmbo nu lessen van
zestig minuten hebben, zijn die op
havo en vwo zeventig minuten.
Schooljaar 2019-20 moeten alle leer
lingen lessen van een uur volgen. Het
voordeel: dan krijgen de leerlingen
een uitgebreide keuze aan cursussen,
zogenoemde keuze-uren.
Breien
Nu hebben vmbo'ers die één uur in
de week. De kinderen kunnen echt
van alles kiezen: breien, tekenen,
een sportles, familiespellen spelen.
„Die les moet vooral leuk zijn, zo
dat de leerlingen meer zin krijgen
in school", verklaart Stephan Hau
kes, schoolleider op de vmbo-af-
deling.
Voor havo/vwo-leerlingen is
dat keuze-uur er nog niet. De
roosters van de twee schoolge
bouwen zijn simpelweg niet in el
kaar te schuiven. Als havo en vwo
ook lessen van zestig minuten
die tijd willen werken. „Als ze bij
voorbeeld een proefwerk Engels heb
ben en nog even willen oefenen,
kunnen ze naar die docent gaan. Of
als ze iets van wiskunde lastig vin
den, kiezen ze de les van die docent",
legt Haukes uit.
Zo hoopt het Montessori College
alle leerlingen meer op hun wenken
te bedienen: minder eenheidsworst,
meer eigen keuzes. Voor de 16-jarige
Jessie Graat (derde klas vmbo kader)
hebben de vernieuwingen al een
hoop opgeleverd. Ze kwam binnen
met een vmbo basis-advies, maar
volgt inmiddels alle vakken op een
niveau hoger (vmbo kader). „Ik moet
er goed voor werken, maar het lukt.
En dat is fijn, want nu heb ik meer
keuze voor vervolgopleidingen."
Motivatie
Toch is het Montessori College nog
lang niet klaar. Volgend jaar start een
klas met Agora-onderwijs. Die
groep gaat zonder lesrooster wer
ken, net als op een soortgelijke
school in Roermond. Docenten
geven geen vakken meer, maar
worden coaches die de leerlingen
met vragen en feedback richting
het examen gaan helpen.
Zo kunnen de scholieren alles
leren wat hen interesseert en is
de hoop dat ze een hoge motiva
tie hebben. „We beginnen met
één klas, maar denken dat het
zich als een olievlek in onze
school gaat verspreiden. Daar
gaan we volledig werken vanuit
de leervraag van een kind", al
dus Haukes.
Want waarom drie uur per
week Engels volgen als één ge
noeg is? En waarom maar twee
uur wiskunde als er drie nodig
zijn? Haukes: „We zitten nu de helft
van de tijd oefeningen met de leer
lingen te doen die de uitgever heeft
bedacht. Ik denk dat we met de helft
minder uren afkunnen."
krijgen, kunnen alle leerlingen mee
doen. Haukes: „Er is een tendens
gaande dat leerlingen meer autono
mie moeten krijgen over hun leer
route. Dat scholen meer naar buiten
gaan met de scholieren en meer de
buitenwereld de school binnenha
len."
De 13-jarige Basma Zouggaru
(tweede klas vmbo theoretische leer
weg) volgt nu een cursus breien, ge
woon omdat het kan. „Het is wel fijn
als je dat uur lekker rustig aan kunt
doen. Het is het laatste lesuur, dus
dan ben je altijd een beetje moe",
verklaart ze.
En het is nog gezellig ook. Want
een keuze-uur is geen keuze-uur
zonder haar vriendinnen. „We gaan
altijd met zijn allen hetzelfde doen."
Bovendien leren de scholieren veel
andere tieners kennen. Alle leerlin
gen zitten door elkaar heen.
Haukes: „Als straks havo en vwo
ook meedoen, mengt echt iedereen
met elkaar. Goed in het kader van
burgerschap."
Nu hebben havo en vwo nog keu
zewerkuren. Elke dag veertig minu
ten. Vooraf kunnen leerlingen zich
inschrijven voor vakken waaraan ze
dinsdag 19 juni 2018
GO
'Les moet vooral leuk zijn,
zo krijgen ze er meer zin in'
Ellen van Gaaien
Nijmegen
Stephan Haukes, schoolleider
Even bijkomen
met medeleerlingen
tijdens het keuze-uur.
Vlnr. Jess Graat,
Luuk Bruinink en
Basma Zouggaru.
FOTO'S KOEN VERHEIJDEN