II 7 Einde aan standaardrooster met uitsluitend lessen van vijftig minuten Op het Montessori College in Nijmegen is het traditionele rooster allang afgeschaft. Leerlingen mogen zelf een cursus kiezen of extra les van een docent. Eerlijk? Hij zag er als een berg tegenop om ineens zeventig mi nuten lang van een zelfde docent les te hebben. De 16-jarige Luuk Bruinink zat als brugpieper op een havo met een tra ditioneel vij ftigminutenrooster. Maar Luuk bleek meer in zijn mars te hebben en mocht naar het vwo. Zijn oog viel op het Montessori College. Pas na zijn inschrijving ont dekte hij dat de lesuren daar zeventig minuten duren. „Ik vond dat wel erg lang. Maar het is toch fijn. Nu krijgen we eerst uitleg en hebben we daarna nog tijd om in de les te oefenen met opdrachten", zegt Luuk, die inmid dels in 4vwo zit. En nee, zo'n vijftig- minutenrooster zou hem nu niet meer trekken. „Als je acht lesuren had, leek het alsof de dag enorm lang duurde." Als straks havo en vwo ook meedoen, mengt echt iedereen met elkaar De Nijmeegse middelbare school is flink in beweging. Hoewel de traditi onele lessen daar al lang geleden zijn verdwenen, staan er de nodige veran deringen op stapel. Terwijl de leer lingen op het vmbo nu lessen van zestig minuten hebben, zijn die op havo en vwo zeventig minuten. Schooljaar 2019-20 moeten alle leer lingen lessen van een uur volgen. Het voordeel: dan krijgen de leerlingen een uitgebreide keuze aan cursussen, zogenoemde keuze-uren. Breien Nu hebben vmbo'ers die één uur in de week. De kinderen kunnen echt van alles kiezen: breien, tekenen, een sportles, familiespellen spelen. „Die les moet vooral leuk zijn, zo dat de leerlingen meer zin krijgen in school", verklaart Stephan Hau kes, schoolleider op de vmbo-af- deling. Voor havo/vwo-leerlingen is dat keuze-uur er nog niet. De roosters van de twee schoolge bouwen zijn simpelweg niet in el kaar te schuiven. Als havo en vwo ook lessen van zestig minuten die tijd willen werken. „Als ze bij voorbeeld een proefwerk Engels heb ben en nog even willen oefenen, kunnen ze naar die docent gaan. Of als ze iets van wiskunde lastig vin den, kiezen ze de les van die docent", legt Haukes uit. Zo hoopt het Montessori College alle leerlingen meer op hun wenken te bedienen: minder eenheidsworst, meer eigen keuzes. Voor de 16-jarige Jessie Graat (derde klas vmbo kader) hebben de vernieuwingen al een hoop opgeleverd. Ze kwam binnen met een vmbo basis-advies, maar volgt inmiddels alle vakken op een niveau hoger (vmbo kader). „Ik moet er goed voor werken, maar het lukt. En dat is fijn, want nu heb ik meer keuze voor vervolgopleidingen." Motivatie Toch is het Montessori College nog lang niet klaar. Volgend jaar start een klas met Agora-onderwijs. Die groep gaat zonder lesrooster wer ken, net als op een soortgelijke school in Roermond. Docenten geven geen vakken meer, maar worden coaches die de leerlingen met vragen en feedback richting het examen gaan helpen. Zo kunnen de scholieren alles leren wat hen interesseert en is de hoop dat ze een hoge motiva tie hebben. „We beginnen met één klas, maar denken dat het zich als een olievlek in onze school gaat verspreiden. Daar gaan we volledig werken vanuit de leervraag van een kind", al dus Haukes. Want waarom drie uur per week Engels volgen als één ge noeg is? En waarom maar twee uur wiskunde als er drie nodig zijn? Haukes: „We zitten nu de helft van de tijd oefeningen met de leer lingen te doen die de uitgever heeft bedacht. Ik denk dat we met de helft minder uren afkunnen." krijgen, kunnen alle leerlingen mee doen. Haukes: „Er is een tendens gaande dat leerlingen meer autono mie moeten krijgen over hun leer route. Dat scholen meer naar buiten gaan met de scholieren en meer de buitenwereld de school binnenha len." De 13-jarige Basma Zouggaru (tweede klas vmbo theoretische leer weg) volgt nu een cursus breien, ge woon omdat het kan. „Het is wel fijn als je dat uur lekker rustig aan kunt doen. Het is het laatste lesuur, dus dan ben je altijd een beetje moe", verklaart ze. En het is nog gezellig ook. Want een keuze-uur is geen keuze-uur zonder haar vriendinnen. „We gaan altijd met zijn allen hetzelfde doen." Bovendien leren de scholieren veel andere tieners kennen. Alle leerlin gen zitten door elkaar heen. Haukes: „Als straks havo en vwo ook meedoen, mengt echt iedereen met elkaar. Goed in het kader van burgerschap." Nu hebben havo en vwo nog keu zewerkuren. Elke dag veertig minu ten. Vooraf kunnen leerlingen zich inschrijven voor vakken waaraan ze dinsdag 19 juni 2018 GO 'Les moet vooral leuk zijn, zo krijgen ze er meer zin in' Ellen van Gaaien Nijmegen Stephan Haukes, schoolleider Even bijkomen met medeleerlingen tijdens het keuze-uur. Vlnr. Jess Graat, Luuk Bruinink en Basma Zouggaru. FOTO'S KOEN VERHEIJDEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 7