0NDERNEMER 'Leg vast watje doet' 'Het was een hele exercitie' Zes maandagen kostte het Ilse van Dijke om haar accountantsbedrijf Accountancy aan de Amstel gereed te maken voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming. „Dat is veel, zeker voor een klein bedrijf als het mijne. Hierdoor liep ik zo'n 5500 euro omzet mis." Door René Bogaarts Van Dijke (49) is eigenaar van Accountancy aan de Amstel, een kantoor met vijf mede werkers en ongeveer 250 klanten. De omzet schommelt rond de 4,5 ton. Het voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming was noemt ze 'een hele exercitie'. Klanten informeren „Ik moet bekennen dat ik er ook pas laat mee ben begonnen, hoewel natuur lijk al twee jaar bekend was dat het moest gebeuren. Maar ik merkte dat ook grote organisaties er pas kort voor de deadline mee begonnen waren." Van Dijke moest onder meer in een ver- werkingsregister vastleggen hoe ze om ging met de persoonsgegevens in de ad ministraties van klanten. Hoe sloeg ze die gegevens op? Hoe lang? Wat ge beurde er met de gegevens als een ar beidsovereenkomst werd beëindigd? Hoe lang bewaarde ze de gegevens daarna nog? „Dat hoefde natuurlijk niet voor elke klant afzonderlijk, maar ik moest nauwkeurig in kaart brengen wat ons kantoor voor klanten doet, en waarom persoonsgegevens worden vastgelegd. En vervolgens met welke applicaties dat gebeurde, waar, of we gegevensverwerkers of -verantwoorde lijke waren, of er subverwerkers bij be trokken zijn, welke risico's we liepen en welke maatregelen we getroffen had den. Daarnaast heb ik zorgplicht tegen over mijn klanten. Die moest ik ervan op de hoogte brengen dat zij zelf ook plichten hebben." De hele exercitie heeft haar gelukkig geen klanten gekost, maar wel tijd. „Ik heb discussies gevoerd met klanten die het allemaal onzin vinden", zegt ze. Van Dijke voelt zich vooral gefrustreerd vanwege het gegeven dat deze nieuwe Europese wetgeving vooral is ingegeven door het misbruik dat concerns als Facebook van persoonsgegevens maken. „Allang voor dat recente gedoe met Facebook was bekend dat zij niet goed met persoonlijke gegevens om gaan. Maar ik ben accountant, ik heb al een geheimhoudingsplicht, ik ging hier al zeer zorgvuldig mee om. Waarom zou ik dan nog van alles moeten doen om ook aan die nieuwe wet te voldoen?" Van Dijke noemt de te nemen maat regelen zwaar, met name voor relatief kleine bedrijven als het hare. „Ik hecht natuurlijk ook erg aan privacy, maar dit is een heel zware procedure. En ook de sancties zijn ingrijpend. Het is me tegen gevallen dat je alles zelf moet uitvinden. Neem die terminologie van verwerker en verwerkingsverantwoordelijke. Als daar zelfs binnen mijn beroepsgroep door deskundigen over wordt gediscussi eerd, hoe moet ik het dan doen?" Als ondernemer heb je ongetwijfeld te maken met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze Europese wet, die in het voorjaar van 2016 door het Europese Parlement werd aange nomen en die vrijdag 25 mei van kracht is geworden, verplicht je om zorgvuldig om te gaan met de gegevens van klanten, opdrachtgevers en per soneelsleden die jij hebt opgeslagen. Het idee erachter is datje die gegevens in bruikleen hebt en er niet vrijelijk over kunt beschikken. Beveiligd Breng om te beginnen in kaart hoe je aan de namen, adressen, telefoonnum mers en andere gegevens van je contacten bent gekomen, wat je ermee doet en hoelang je ze bewaart. Als je er jaren niets mee doet, schiet dat bewaren zijn doel voorbij. Vraag je vervolgens af hoe je die gegevens beveiligd hebt. Als je computer gehackt wordt en de gegevens op straat komen te liggen, heb je wat uit te leggen. Dat geldt ook voor gegevens die je in de cloud hebt opgeslagen. Je bent verplicht die rela ties te vertellen welke persoonsgegevens je hebt opgeslagen en watje ermee doet. Zij hebben het recht die gegevens in te zien, te corrigeren en kunnen je eventueel te ver plichten ze te vernietigen. De Autoriteit Persoons gegevens (AP), die toeziet op naleving van de AVG, wil kunnen zien watje allemaal op dit gebied hebt gedaan. Leg daarom vast wat je doet en waarom. Een van de misverstanden rond privacywetgeving is datje als ondernemer altijd toestemming moet hebben voor direct marke ting. Dat is niet waar. Ook als je een gerechtvaardigd belang hebt, mag het. Dat geldt bijvoorbeeld voor het e-mailen van klanten die onlangs via internet iets bij jou hebben gekocht. Als je hen vervol gens drie keer per dag een bericht stuurt, ga je te ver. Als je ze daarentegen eens in de zoveel weken mailt met informatie over jouw producten, en er steeds op wijst dat ze zich kunnen uitschrijven, gedraag je je naar behoren. Boete De boete op overtreding kan oplopen tot 20 miljoen euro of 4 procent van je wereldwijde omzet, maar verwacht wordt dat de AP je in eerste instantie verplicht je zaakjes binnen vastgestelde termijnen op orde te hebben. thema: privacy W I k A BH deondernemer.nl 'AVG-maatregelen zijn zwaar voor klein bedrijf Procedure Afgelopen week verscheen het boek De Ladder van gedragswetenschapper en leiderschapsgoeroe Ben Tiggelaar. Drie korte vragen. Waar gaat het boek over? Wie iets wil verbeteren in zijn werk, moet daar voor bijna altijd iets veranderen in zijn gedrag. In De Ladder leg ik heel praktisch uit hoe dat werkt. Wat hebben ondernemers eraan? Als je beter snapt hoe gedrag werkt - bij jezelf, collega's, klanten - word je een betere onderne mer. En ook een betere leider, echtgenoot en op voeder, haha. Wat is de allerbeste tip? Het staat bomvol met tips. Maar voor mensen zonder baas zeg ik: 'zelf-monitoring'. Bijhouden, bijvoorbeeld in een app, of je het nieuwe gedrag dat jij essentieel vindt ook écht uitvoert. Klinkt simpel, maar onderzoek laat zien dat dit superef fectief is. En wat moet ik doen als ik mede werkers wil veranderen? De beste manier om het gedrag van andere men sen te beïnvloeden, is het zo makkelijk mogelijk maken van het gewenste gedrag. Stel jezelf de vraag: wat kan ik aanpassen in de werkomgeving, de automatisering, de checklijsten, de regels in mijn bedrijf waardoor het makkelijker wordt om te doen wat we willen. De Ladder Waarom veranderen zo moeilijk is én... welke 3 stappen wel werken, 17,95 euro Dr. Ben Tiggelaar is gedragswetenschapper. Hij is bekend van bestsellers als Dromen Durven Doen en seminars als MBA in één dag (www.tiggelaar.nl). Wat betekent de Algemene Verordening Gegevensbescherming eigenlijk voor jou? Misverstand Uitschrijven Thijmen de Coo is adviseur bij winkeliersorganisatie INretail. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15