'De werkelijkheid is vaak zo saai!' Tweemaal levenslang Dat de Amerikaanse Rachel Kush- ner kan schrijven, wisten we al van haar wervelende roman De vlam menwerpers. Op originele en orga nische manier wist ze onder meer de Amerikaanse kunstscene, de op stand van de Rode Brigades in Italië en de Eerste Wereldoorlog met elkaar te verbinden. In Club Mars (Atlas Contact, €22) portretteert Kushner de keiharde Ameri kaanse gevangeniswereld. Hoofdpersoon Romy Hall zit haar straf uit in Stanville, een vrouwenge vangenis in Noord-Californië. De 29-jarige Hall, een voormalige stripdanseres en moeder van een zoontje van 7, is veroordeeld tot tweemaal levens lang plus zes jaar omdat ze een stalkende klant heeft neergestoken. Hall zal de gevangenis nooit meer verlaten. Wrang maar ook met humor be schrijft Kushner hoe het leven van de vrouwen binnen die vier muren eruitziet. Het is een be klemmende wereld van onderling geweld, een wrede behandeling door de bewakers, smokkel en misleiding, en eentonige dagen. Kushner is kritisch ten aanzien van het Amerikaanse rechtssysteem. Veel gevangenen zijn zoals Romy: kansarm opge groeid in achterstandswijken. Voor één foute daad, vaak gepleegd op jonge leeftijd, boeten zij de rest van hun leven, zelfs als het eerder een ongeluk was dan moord met voorbedachten rade. De maat schappij ziet deze mensen maar al te graag als monsters, terwijl andere vormen van geweld en misdaad 'normaal' worden gevonden, zoals mensen werk, onderwijs en onderdak ontzeggen, of tienduizenden mensen doden tijdens een oorlog die op leugens is gebaseerd. Het is een even fasci nerende als troosteloze wereld die Kushner op roept, en ze doet dat met verve. Schrijver leest Ik lees nu In mijn jeugd verslonden Gelezen als fan Guiltypleasure Wat ik zelf had willen schrijven magazine 19 ROMAN CLUB MARS, RACHEL KUSHNER Vivian de Gier RACHEL KUSHNER Na de romans Goeroe en Underdog verscheen van Elfie Tromp (1985) haar eerste dichtbundel, Victorieverdriet. Club Mars van Rachel Kushner. Zij kiest altijd maatschappelijke thema's, in dit geval het gevange niswezen in Amerika. Aan de hand van het lot van een (vrouwelijke) stripper die ook nog een moord heeft gepleegd, laat Kushner zien hoe fout dat systeem is. Het is een echte pageturner. Kushner schrijft zonder enige pathetiek of ijdel geneuzel maar gewoon rauw, hard, raak, wrang, mooi. De Griezelbus van Paul van Loon. Omdat 't meedogenloos was en elk opvoedkundig ideaal ontbrak. Je hebt meteen door dat de men sen niet perfect zijn en dat er iets mist. Ze zijn invalide of hebben wel wat anders dat niet klopt. Ik weet nog dat ik dat als kind frustrerend vond, maar ook prettig. Weet je, de werkelijkheid is vaak zo saai! De biografie over Mariene Dietrich van haar dochter Maria Riva. Dat is 800 pagina's lang smullen! Dietrich is voor mij als feministe hét voorbeeld van de ongenaak bare diva - het toonbeeld van kracht. Het gaat over de grote geschiedenis, bijvoorbeeld over Dietrichs moedige houding tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar ook over haar grote verleidings kunst en niet te vergeten haar tirannieke, alles controlerende kant. Vooral haar kinderen hebben daar erg onder geleden. Elke zaterdag lees ik de rubriek 'Lust Liefde' in Volkskrant Maga zine. Ik verbaas me altijd weer over al die ontboezemingen van al die stakkers die verstrikt raken in de meest uitzichtloze affaires. Zo schrijnend, maar tegelijkertijd ook zo ontroerend eerlijk. Alle boeken van A.M. Homes. Haar romans gaan altijd over het hier en nu en geven mij een houvast hoe te leven in deze tijd. Wat ik mooi vind is hoe haar karakters altijd moeten ploeteren om overeind te blijven in een steeds complexer wordende, door geld gedreven wereld. Maar hoe het noodlot ook toeslaat, altijd kom je uit bij een vorm van verbondenheid, die er voor zorgt dat je niet bij de pakken hoeft neer te zitten. -Peter Sierksma

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 87