M OJÜsr^ de muzieksteden van Tennessee, Mem- phis en Nashville. Het is het perfecte decor voor Amerikanen lopen niet - ik zie voorbijtrekken wat Van Veelen beschrijft. De pijnlijke geschiedenis van de VS, en met name van dit gebied waar slavernij en later de gedwongen scheiding tussen blank en zwart de norm waren, is overal zichtbaar. In Charleston wandel ik over pleinen waar vroeger slaven werden ver handeld. Op een rijstplantage waar ze werden uitgebuit, bekijk ik natuurschoon en een krokodil. In Montgomery, Alaba- ma kuier ik langs de bushalte waar Rosa Parks in 1955 de opdracht kreeg haar plaats af te staan aan een witte passagier - ze bleef zitten en werd gearresteerd. In het museum om de hoek leer ik dat ze daarmee het begin van de burgerrechten beweging en het einde van de apartheid inluidde. Ze kreeg jaren later van Bill Clinton een presidentiële onderschei ding. Met Barack Obama kwam er ook nog een zwarte president - probleem opgelost, zou de argeloze toerist kunnen denken. Scherpe grenzen Van Veelen leert je dat dat een grove mis vatting is. De werkelijkheid, beschrijft hij, is nog even cru als vóór de jaren 60, soms zelfs erger. Neem het openbaar ver voer - het kent een nieuwe vorm van se gregatie. 'Ik weet dat Rosa Parks weigerde op te staan voor een witte passagier, maar er stappen hier nauwelijks witte mensen in, die nemen de bus niet meer', obser veert hij in St. Louis. Van Veelen dacht dat hij Amerika wel kende, uit de films en het journaal. Gele strepen op de snelwegen en joviale, iets te dikke, iets te oorlogszuchtige mensen. St. Louis? Nooit van gehoord, vast een soort Almelo. Niet bepaald, ontdekt hij als hij aan komt in zijn nieuwe buurt, de waarschu wingen van de huisbaas hoort, en de scherpe grens ontdekt tussen wit en zwart, rijk en arm. Hij woont in het zwarte deel, dat door collega's van zijn vrouw op de lijst van Plaatsen Waar ]e Niet Moet Komen is gezet. De ravage in de haveloze wijken om hem heen doet denken aan een natuurramp. Stap voor stap leert hij dat racisme en de scheiding tussen blank en zwart uit de Amerikaanse wetboeken zijn gegumd, maar niet uit de maatschappij. Hij stuit op een belangrijke, veel te vaak vergeten 'fundamentele geschiedenisles' over de Verenigde Staten: dit land is gebouwd op het idee dat niet alle mensen gelijk zijn. Amerika, waar volgens de grondwet all men created equal zijn, is een mythe. 'En dit is niet louter een geschiedenisles', waarschuwt Van Veelen. Ongelijkheid speelt nog steeds hevig op - racisme is nu alleen 'gewiekster'. Nergens, stelt Van Veelen, zie je dat zo goed als in zijn tijde lijke thuis St. Louis. Hij hoort er schoten, snuift er traangas en maakt vrienden in de grimmigste delen van de stad - men sen over wie ik wel meer had willen lezen. Naar Peking en Havana Hij stapt ook in de auto, om in de regio alle plaatsen te leren kennen die naar wereldsteden zijn vernoemd. Op één benzinetank kan hij naar Amsterdam, Warschau en Florence, of naar Peking, Marseille, Brussel, Delhi en Havana. Daar, in stadjes met namen die symbool staan voor de grote dromen van de men sen die zich er vestigden, ziet hij dat de witte onderklasse evengoed in de steek is gelaten. Cairo, Illinois, blijkt even ver vallen als verlaten. Het is een verrassing voor Van Veelen: 'Arme witte mensen, die heb ik nog niet vaak gezien in mijn leven.' Hij zal er nog veel meer tegenko men - niet allemaal echt arm, wel keer op keer teleurgesteld in het leven en het land. Van Veelen is erbij als die groep zijn stem verheft, in de vorm van steun aan ongeleid projectiel Donald Trump. Hij staat er met zijn neus bovenop als die andere verwaarloosde groep, zwarte Amerikanen, zich laat horen, met Onrecht In 2017 werd in St. Louis twee dagen lang ge demonstreerd omdat een (blanke) agent werd vrijgesproken van het neerschieten van een (zwarte) verdachte. magazine 17

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 85