naar school
Duurder kaartje toeristen mag als er ook wat te beleven valt op fietsvoetveer
Willem van
Oranje
had een eigen
boekenkast »zeelands
Rana Kavsitli (gestreepte jurk) hoefde gisteren niet naar school vanwege het Suikerfeest, waarmee het
einde van de Ramadan werd gevierd. Als verrassing liet ze haar klasgenoten van De Stroming in
Middelburg meegenieten door ijsjes te trakteren. De Middelburgse (9) vastte twee dagen mee. FOTolexdemeester
Daar werd het onderzoek bespro
ken dat Royal Haskoning heeft uit
gebracht over de toekomst van de
Westerschelde Ferry. Op dit mo
ment legt de provincie al 9 euro per
persoon bij elke overtocht, rekende
De Bat voor. En dan nog loopt het
tekort jaarlijks op tot drie ton. De
Bat: „Rendabel zal het nooit wor
den. Dat is ook niet het doel. Maar
we kunnen niet door hobbelen in
de hoop dat het niet fout gaat." Dus
zoekt de provincie naar mogelijk
heden om de veerdienst goedkoper
te maken.
Duurdere overtocht
Twee jaar geleden hebben de Staten
al besloten dat er vanaf 2024 een
éénuursdienst wordt gevaren, met
één grotere boot. De enige manier
om tot die tijd niet telkens tonnen
bij te passen, is nu al met een één
uursdienst varen, maar dan nemen
in de zomer de wachttijden toe,
omdat de huidige schepen te klein
zijn.
Het compromis is het schrappen
van onrendabele afvaarten en een
duurdere overtocht voor toeristen.
Royal Haskoning adviseert losse
kaartjes 1,50 euro duurder te ma
ken.
Een enkeltje gaat voor dagrecre
anten dan 4,65 kosten. In een in
spraakreactie vertelde Bressiaander
Sebastiaan Keijmel dat een retour
met de boot naar Texel 2,50 euro
kost. Met name PvdA, Partij voor
Zeeland en Zeeland Lokaal wezen
op het gevaar van een neergaande
spiraal, waardoor een financieel te
kort niet wordt weggewerkt maar
juist oploopt.
Beleving
VVD, D66, SGP en PVV zien een
prijsstijging voor toeristen wel zit
ten, op voorwaarde dat de beleving
op en rond de overtocht verbetert.
In de commissie ontspon zich een
discussie tussen partijen die erop
hamerden dat het veer openbaar
vervoer is en andere fracties die be
nadrukten dat het ook een toeristi
sche attractie is. „Een vergelijking
De Efteling is ook
gigantisch duur
Maar de ferry is geen
partyboot
met Texel is er een van appels met
peren", zei Roland de Wit (PVV).
Waarop hij een parallel trok met
een kermisattractie waarvoor men
sen probleemloos 5 of 6 euro neer
tellen. „De Efteling is ook gigan
tisch duur", zei Patricia van Veen
(D66). Dat werd Frank Kuijpers
(CDA) wat te gortig. „Het is geen
partyboot."
Ralph van Hertum (PvdA) wees
erop dat uitgerekend de toeristische
organisaties in Zeeland hebben ge
waarschuwd voor een prijsstijging.
Het is voorlopig alleen een advies,
antwoordde De Bat. „De directie
gaat dit met alle partijen bespreken.
Als iedereen in de sector zegt dat
met 1,50 erbij het gebruik omlaag
gaat, kunnen we een ander besluit
nemen."
Een definitief voorstel komt dit
najaar, na een aanvullend advies
van Royal Haskoning over de toe
komst van de veerdienst.
It
e?
zaterdag 16 juni 2018
pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl
'Ferry moet geen partyboot zijn'
Een prijsverhoging van de losse
kaartjes voor het fietsvoetveer
tussen Vlissingen en Breskens is
nog geen uitgemaakte zaak. Dat
maakte gedeputeerde Jo-Annes
de Bat gisteren duidelijk in de
Statencommissie economie.
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
-Patricia van Veen, D66
Frank Kuijpers, CDA