©NDERNEMER In 180 seconden 40.000 euro met een klok Zuinig op je vermogen? Verstandig vermogensbeheer begint bij jouw Zeeuwse Rabobank „Wees ook op je hoede voor investeerders" adviseert hij. „Als zij zien dat je product gaat lopen, willen ze er allemaal inspringen. Wij zijn eerder benaderd door mensen die op aandelen uit waren. Er werden bedragen ge noemd die voor ons op dat moment gigan tisch klonken. Maar als je als bedrijf nog zo jong bent, heb je geen idee waar je over twee jaar staat en watje zaak dan waard is." „Ik heb een verleden als fiscalist en daardoor heb ik een aantal grote bedrijven mogen adviseren. Ik wist dus dat ik op mijn hoede moest zijn toen het over onze eigen onderne ming ging. Dat betekent overigens niet dat we nog nooit een tegenvaller hebben gehad. Zo kwamen we met iemand in contact die voor ons met de juiste marketing de Ameri kaanse markt zou kunnen bestieren. Daar zijn we op ingegaan, maar de Skypecalls die volgden leverden ons werkelijk niets op. En dat terwijl we al een paar duizend euro hadden betaald. Erg vervelend, maar zoiets moet je soms beschouwen als leergeld." In welgeteld 180 seconden hadden horlogemakers Sebastiaan Cortjaens en Jules van Heivoort het crowdfundingdoel van 40.000 euro bij elkaar om hun nieuwste model te kunnen lan ceren. Mede door dit recente succes zet het kleine bedrijf flinke stappen in de gigantische horlogewereld. Door Robbert Daalder Vanaf het moment waarop de lan cering live ging, liep het storm" blikt Cortjaens terug op die betref fende 1 mei waarop hun nieuwste model de Hudson Automatic in de verkoop werd gezet. „Het was bizar. Je gaat er echt even voor zitten om te zien hoe erop wordt gereageerd. Er waren al een paar duizend aanmeldingen op de mailinglist, maar dan is het altijd nog maar de vraag of deze mensen ook daadwerkelijk kopen. Dat bleek het geval. Ongelooflijk dat we ons doel al binnen drie minuten hadden bereikt. Na een dag hadden we 14-0.000 euro binnen en uiteinde lijk zijn we geëindigd op bijna 273.000 euro." Het is geen verrassing dat de uit Landgraaf afkomstige ondernemer in zijn nopjes is over het resultaat. Horloges doen zijn hart sneller kloppen en het ontwerpen ervan misschien nog wel sneller. „Daar ben ik eigenlijk mee begonnen uit een soort frustratie. Ik zag veel nieuwe merken op de markt verschijnen waarmee men even snel geld wilde verdie nen. Het zijn horloges die niet met liefde zijn gemaakt, die bestaan uit goedkope materia len en waarbij niet op de details is gelet. Ik vind dat een horloge echt een sieraad moet zijn. 'Ik kan dit beter', dacht ik op een bepaald moment." Het bedrijf heeft inmiddels drie modellen op de markt gebracht en Cortjaens geeft aan dat hij en zijn compagnon steeds beter worden in de ontwikkeling van hun product en de be drijfsvoering die daarbij hoort. Zo leerden zij dat het erg zinvol is om goed te luisteren naar de community waar je op mikt. Om erachter te komen wat de echte liefhebber er nu pre cies van vindt „Door ons laatste model veel op forums te laten zien, hebben we waarde volle input gekregen waar we ook echt iets mee hebben gedaan bij het ontwerpen. Je moet daarbij ook veel om je heen kijken. Wat doen andere producenten? Let er alleen wel op dat jouw product wel eigen blijft." Gezien de succesvolle fundraiser heeft het de verkoop duidelijk bevorderd. Het duo leert veel. Zo zijn ze er al doende achter gekomen dat klantenservice ook een heel belangrijke rol speelt. „Je merkt gewoon dat mensen snel antwoord verwachten zodra zij met vra gen zitten. Correcte afhandeling van issues is key en daar focussen wij ons dan ook echt op." Rabobank Kom maar op met de toekomst thema: crowdfunding M I k A p^ deondememer.nl Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan met een specialist bij jou in de buurt. Dit kan via rabobank.nl/privatebankingzeeland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 54