J L 13 Dit is een ander orkest dan toen. Ook zij hebben stappen gemaakt. We moeten in Zeeland trots zijn dat we zo'n orkest hebben jaar succesvol, was Blof toen toch een band die net kwam kijken, vereerd om mee te spelen met een Zeeuws instituut. „De rol len zijn nu wel omgekeerd", bevestigt altvi oliste Heieen de Witte. Ze drinkt in de pauze een kopje thee met altvioliste Petra Flipse. Allebei waren ze er twintig jaar gele den ook bij. „Ze zijn nu veel zekerder", zegt Flipse over de muzikanten van Blof. „Ze staan op het podium als een gevestigde band. Ze weten precies wat ze willen. Als Joan Berkhemer, onze dirigent van toen, iets zei, dan was het 'O, o, okee.' Nu staan wij helemaal ten dienste van de band." De kunst in het samenspel van een pop groep met een groot orkest zit 'm in het vinden van het juiste tempo, zeggen zowel de altviolisten als de dirigent. „Ivan staat er wel voor, maar als de drummer begint te spelen, heeft niemand meer iets in te bren gen", aldus Flipse. „De tempi worden be paald door de drummer", bevestigt Meyle- mans. „Zo hoort het ook in de popmuziek." De Vlaming vindt het 'fantastisch' om met Blof samen te werken. „Dat is toch dé band van Nederland. Het zijn geweldige muzikanten. De klik was er meteen." Net als twintig jaar geleden. Zo ervaart Slager het ook. Hij vindt het nog steeds een eer om met Het Zeeuws Or kest samen te werken. „Dit is een ander or kest dan toen. Ook zij hebben stappen ge maakt. We moeten in Zeeland trots zijn dat we zo'n orkest hebben. Na alle kaalslag in de culturele sector is dat niet vanzelfsprekend. Wij willen van de donderdag op Concert at Sea een soort Zeeuwse dag maken, met Ra- coon en Danny Vera. We hebben niet lang na hoeven denken om daar Het Zeeuws Or kest bij te vragen. Wij beschouwen het ge woon als twee belangrijke exponenten van de Zeeuwse muziek die samen iets gaan doen." Als na de pauze Liefs uit Londen wordt in gezet, blikt Jakobsen nog één keer terug op het vorige gezamenlijke project. „Ja", merkt hij op, terwijl de strijkers aanzwellen, „dit is echt als twintig jaar geleden." gaaf', zegt Slager als het liedje is gespeeld. „Mooi, arrangement hoor." „Dank je", zegt Fondse, „maar ik heb wel een paar dingen die ik wil veranderen." Hij staat op uit zijn fauteuil vlak voor het podium om te overleggen met Meyle- mans. „Je gelooft het niet, maar ik vind de strijkers te hard op 102." De dirigent bla dert in de papieren op zijn lessenaar. „Djeessss", verzucht Bo- nink pestend. Hij kan lezen en schrijven met Fondse, met wie hij samen op het conservato rium heeft gezeten. Zijn bijdrage aan het intro verdwijnt uiteindelijk toch. Fondse is geen arrangeur die zijn partijen uitschrijft en dan op de post doet. „Ik wil nieuwe arrangementen altijd horen", ver klaart hij. „Daarom kom ik naar zo'n repeti tie toe. Ik speel niet mee op het podium, maar ik wil ook niet op afstand blijven. Ik stop een aantal dagen van mijn leven in deze muziek, het zijn niet zomaar nootjes op papier. Ik wil het horen, ik wil het voelen. Muziek bestaat pas als de noten tot klinken wor den gebracht." Tijdens de pauze haalt Slager met tuba speler Jos Mol herinne ringen op aan het con cert van twintig jaar ge leden, in Vlissingen. An ders dan nu, bestond er binnen het orkest best wat weerstand tegen de samen werking met een popgroep, con cluderen ze. „Ik weet nog dat we het po dium opbouwden met een aantal gedeti neerden", vertelt Mol. „Dat waren goed kope werkkrachten. Dat deden we op de middag voor het concert. Om zeven uur waren we klaar. Ik stond te druipen van het zweet." Terwijl hij een bekakt stemmetje imiteert, vervolgt Mol: „Ik vind dit géén manier. Dat zei een van die strijkers. Ze moesten me echt vasthouden." Grinnikend antwoordt Slager: „Ja, geen revolutie zon der bloed." Na twintig jaar zijn de verhoudingen wel veranderd. Hoewel in Zeeland al een aantal zaterdag 16 juni 2018 GO Kaarten voor de donderdag van Concert at Sea (28,29 en 30 juni) zijn verkrijgbaar via concertatsea.nl. De vrijdag en de zaterdag zijn uitverkocht. A Voor het concert paste Martin Fondse (rechts) een aantal oude arrangementen aan aan de bezetting van het orkest en hij schreef ook drie nieuwe. Links van hem Bas Kennis en Peter Slager van Bief. HouMy m SftiN A Dirigent Ivan Meylemans leidt de repe titie van zijn orkest met Blof. FOTO'S LEX DE MEESTER - Peter Slager, Blof

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 49