J
L
13
Dit is een ander orkest
dan toen. Ook zij
hebben stappen
gemaakt. We moeten
in Zeeland trots zijn
dat we zo'n orkest
hebben
jaar succesvol, was Blof toen toch een band
die net kwam kijken, vereerd om mee te
spelen met een Zeeuws instituut. „De rol
len zijn nu wel omgekeerd", bevestigt altvi
oliste Heieen de Witte. Ze drinkt in de
pauze een kopje thee met altvioliste Petra
Flipse. Allebei waren ze er twintig jaar gele
den ook bij. „Ze zijn nu veel zekerder", zegt
Flipse over de muzikanten van Blof. „Ze
staan op het podium als een gevestigde
band. Ze weten precies wat ze willen. Als
Joan Berkhemer, onze dirigent van toen,
iets zei, dan was het 'O, o, okee.' Nu staan
wij helemaal ten dienste van de band."
De kunst in het samenspel van een pop
groep met een groot orkest zit 'm in het
vinden van het juiste tempo, zeggen zowel
de altviolisten als de dirigent. „Ivan staat er
wel voor, maar als de drummer begint te
spelen, heeft niemand meer iets in te bren
gen", aldus Flipse. „De tempi worden be
paald door de drummer", bevestigt Meyle-
mans. „Zo hoort het ook in de popmuziek."
De Vlaming vindt het 'fantastisch' om
met Blof samen te werken. „Dat is toch dé
band van Nederland. Het zijn geweldige
muzikanten. De klik was er meteen."
Net als twintig jaar geleden.
Zo ervaart Slager het ook. Hij vindt het
nog steeds een eer om met Het Zeeuws Or
kest samen te werken. „Dit is een ander or
kest dan toen. Ook zij hebben stappen ge
maakt. We moeten in Zeeland trots zijn dat
we zo'n orkest hebben. Na alle kaalslag in de
culturele sector is dat niet vanzelfsprekend.
Wij willen van de donderdag op Concert at
Sea een soort Zeeuwse dag maken, met Ra-
coon en Danny Vera. We hebben niet lang
na hoeven denken om daar Het Zeeuws Or
kest bij te vragen. Wij beschouwen het ge
woon als twee belangrijke exponenten van
de Zeeuwse muziek die samen iets gaan
doen."
Als na de pauze Liefs uit Londen wordt in
gezet, blikt Jakobsen nog één keer terug op
het vorige gezamenlijke project. „Ja", merkt
hij op, terwijl de strijkers aanzwellen, „dit is
echt als twintig jaar geleden."
gaaf', zegt Slager als het liedje is gespeeld.
„Mooi, arrangement hoor."
„Dank je", zegt Fondse, „maar ik
heb wel een paar dingen die ik
wil veranderen." Hij staat
op uit zijn fauteuil vlak
voor het podium om te
overleggen met Meyle-
mans. „Je gelooft het
niet, maar ik vind de
strijkers te hard op
102." De dirigent bla
dert in de papieren op
zijn lessenaar.
„Djeessss", verzucht Bo-
nink pestend. Hij kan lezen
en schrijven met Fondse, met
wie hij samen op het conservato
rium heeft gezeten. Zijn bijdrage aan het
intro verdwijnt uiteindelijk toch.
Fondse is geen arrangeur die zijn partijen
uitschrijft en dan op de post doet. „Ik wil
nieuwe arrangementen altijd horen", ver
klaart hij. „Daarom kom ik naar zo'n repeti
tie toe. Ik speel niet mee op het podium,
maar ik wil ook niet op afstand blijven. Ik
stop een aantal dagen van mijn leven in
deze muziek, het zijn niet zomaar
nootjes op papier. Ik wil het
horen, ik wil het voelen.
Muziek bestaat pas als de
noten tot klinken wor
den gebracht."
Tijdens de pauze
haalt Slager met tuba
speler Jos Mol herinne
ringen op aan het con
cert van twintig jaar ge
leden, in Vlissingen. An
ders dan nu, bestond er
binnen het orkest best wat
weerstand tegen de samen
werking met een popgroep, con
cluderen ze. „Ik weet nog dat we het po
dium opbouwden met een aantal gedeti
neerden", vertelt Mol. „Dat waren goed
kope werkkrachten. Dat deden we op de
middag voor het concert. Om zeven uur
waren we klaar. Ik stond te druipen van het
zweet." Terwijl hij een bekakt stemmetje
imiteert, vervolgt Mol: „Ik vind dit géén
manier. Dat zei een van die strijkers. Ze
moesten me echt vasthouden." Grinnikend
antwoordt Slager: „Ja, geen revolutie zon
der bloed."
Na twintig jaar zijn de verhoudingen wel
veranderd. Hoewel in Zeeland al een aantal
zaterdag 16 juni 2018
GO
Kaarten voor de donderdag van Concert at
Sea (28,29 en 30 juni) zijn verkrijgbaar via
concertatsea.nl. De vrijdag en de zaterdag
zijn uitverkocht.
A Voor het concert paste Martin Fondse (rechts) een aantal oude arrangementen aan
aan de bezetting van het orkest en hij schreef ook drie nieuwe. Links van hem Bas
Kennis en Peter Slager van Bief.
HouMy m SftiN
A Dirigent Ivan Meylemans leidt de repe
titie van zijn orkest met Blof.
FOTO'S LEX DE MEESTER
- Peter Slager, Blof