naar school Duurder kaartje toeristen mag als er ook wat te beleven valt op fietsvoetveer Willem van Oranje had een eigen boekenkast »zeelands Rana Kavsitli (gestreepte jurk) hoefde gisteren niet naar school vanwege het Suikerfeest, waarmee het einde van de Ramadan werd gevierd. Als verrassing liet ze haar klasgenoten van De Stroming in Middelburg meegenieten door ijsjes te trakteren. De Middelburgse (9) vastte twee dagen mee. FOTolexdemeester Daar werd het onderzoek bespro ken dat Royal Haskoning heeft uit gebracht over de toekomst van de Westerschelde Ferry. Op dit mo ment legt de provincie al 9 euro per persoon bij elke overtocht, rekende De Bat voor. En dan nog loopt het tekort jaarlijks op tot drie ton. De Bat: „Rendabel zal het nooit wor den. Dat is ook niet het doel. Maar we kunnen niet door hobbelen in de hoop dat het niet fout gaat." Dus zoekt de provincie naar mogelijk heden om de veerdienst goedkoper te maken. Duurdere overtocht Twee jaar geleden hebben de Staten al besloten dat er vanaf 2024 een éénuursdienst wordt gevaren, met één grotere boot. De enige manier om tot die tijd niet telkens tonnen bij te passen, is nu al met een één uursdienst varen, maar dan nemen in de zomer de wachttijden toe, omdat de huidige schepen te klein zijn. Het compromis is het schrappen van onrendabele afvaarten en een duurdere overtocht voor toeristen. Royal Haskoning adviseert losse kaartjes 1,50 euro duurder te ma ken. Een enkeltje gaat voor dagrecre anten dan 4,65 kosten. In een in spraakreactie vertelde Bressiaander Sebastiaan Keijmel dat een retour met de boot naar Texel 2,50 euro kost. Met name PvdA, Partij voor Zeeland en Zeeland Lokaal wezen op het gevaar van een neergaande spiraal, waardoor een financieel te kort niet wordt weggewerkt maar juist oploopt. Beleving VVD, D66, SGP en PVV zien een prijsstijging voor toeristen wel zit ten, op voorwaarde dat de beleving op en rond de overtocht verbetert. In de commissie ontspon zich een discussie tussen partijen die erop hamerden dat het veer openbaar vervoer is en andere fracties die be nadrukten dat het ook een toeristi sche attractie is. „Een vergelijking De Efteling is ook gigantisch duur Maar de ferry is geen partyboot met Texel is er een van appels met peren", zei Roland de Wit (PVV). Waarop hij een parallel trok met een kermisattractie waarvoor men sen probleemloos 5 of 6 euro neer tellen. „De Efteling is ook gigan tisch duur", zei Patricia van Veen (D66). Dat werd Frank Kuijpers (CDA) wat te gortig. „Het is geen partyboot." Ralph van Hertum (PvdA) wees erop dat uitgerekend de toeristische organisaties in Zeeland hebben ge waarschuwd voor een prijsstijging. Het is voorlopig alleen een advies, antwoordde De Bat. „De directie gaat dit met alle partijen bespreken. Als iedereen in de sector zegt dat met 1,50 erbij het gebruik omlaag gaat, kunnen we een ander besluit nemen." Een definitief voorstel komt dit najaar, na een aanvullend advies van Royal Haskoning over de toe komst van de veerdienst. It e? zaterdag 16 juni 2018 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl 'Ferry moet geen partyboot zijn' Een prijsverhoging van de losse kaartjes voor het fietsvoetveer tussen Vlissingen en Breskens is nog geen uitgemaakte zaak. Dat maakte gedeputeerde Jo-Annes de Bat gisteren duidelijk in de Statencommissie economie. Ernst Jan Rozendaal Middelburg -Patricia van Veen, D66 Frank Kuijpers, CDA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 37