29 Maar oké, kappen. Messi kapt op volle snelheid, sneller dan Ronaldo I en vlugger dan Maradona, maakt in die kapbeweging een pirouette, kiest het goeie moment om in een gaatje te duiken, is in middels tegen de zijlijn aan gedrukt (heerlijk, nu gaan we de goudmijn in), tikt drie woestelingen door de benen, hattrick, wipt de bal op, draait al jonglerend om zijn as, maakt gebruik van een posi tie waarin hij uit evenwicht komt en schiet ergens naar toe waarvan niemand van de 90.000 toe schouwers weet wat hij hiermee bedoelt, een shirtjetrekker sleurt hem meters door de lucht zonder dat het succes heeft en dan ziet hij ook nog kans om de keeper bij de voorste paal door de be nen te spelen. We zijn dan vijf seconden na het moment dat hij de bal van Iniesta aangespeeld kreeg en wat stond te dromen. Vijf seconden van knippen en plakken. Pentekening In de beeldende kunst zou Messi's werk 'collage' worden genoemd. Foto uit een oude Paris Match, plaatje van een speelgoedvliegmachine uit de DDR, Studebaker op de schroothoop met een weg gegooid gedicht erop, een eigen pentekening er tussen, druppels Oost-Indische inkt eroverheen: weer eentje klaar. Messi is de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie in de stadions. 'Ermee geboren worden' is een bleke term voor zijn gave te dribbelen. En er is de draaicirkel van zijn enkels. Buiten kant voet is bij hem waanzinnig veel buitenkant. Hij zet het gewricht in een zó scherpe hoek, dat de voet er even achterstevoren aan zit. Waar en hoe is dit uitzonderlijk wriemelen op aarde ontstaan? Professor Stephen Hawking, die zijn immense licht al over zwarte gaten en doeltreffende pe nalty's heeft laten schijnen, had het raadsel kunnen oplossen. Maar Hawking is jammer ge noeg dood. Hele universiteiten zullen nu vol aan de bak moeten. Je kunt net zo goed aan Mozart vragen hoe hij aan die noten komt. Ook Messi is een te gecompli ceerd genie om via de wetenschap te kunnen ont cijferen. Er zit niks anders op dan ontroerd zijn, als Theo Reitsma. Zürich. Fifa Infan- tino had me op aanraden van Marco van Basten gebeld en dan zeg je geen nee. Ik zou een verhandeling over Messi geven. In het Engels. Frutselen, priegelen, peuteren, mieren: het ge roezemoes in de zaal begon aan te zwellen. Het zweet brak me uit toen het stukje met Wiel Coer- ver kwam. 'Buitenkant, binnenkant.' Niemand lachte of knikte instemmend. Hier en daar keken ze in het programmaboekje en begonnen 'Messi, waar is Messi' te fluisteren. In mijn zenuwen greep ik naar zijn baard. Waarom? Wat heeft Messi aangezet tot die akelige baard groei van de eerste de beste voetballer? Waarom die klakkeloze navolging van de mode? Messi is geen afkijker maar de origineelste van ons allen. En die foeilelijke tatoeages op zijn onderbeen, met gezichten en namen van zijn kinderen? Ver voor het einde van mijn toespraak ging In- fantino als een van de laatsten weg. Van Basten beende achter zijn voorzitter aan en probeerde uit te leggen hoe de spreker in elkaar zit: 'Jan slaat soms door. Het was weer eens zo'n dag. Pech.' De zaal was leeg. Op het internet staat een compilatie getiteld Greatest Dribbling Skills Ever. Messi wordt begeleid door monotone house. Vergeet de muziek, kijk. De voetballer als voetzoeker. Explosies van geluk en bewondering dwingt hij af. Degradeert honder den armzaligen die ook, net als hij, voetballer zijn geworden en riante salarissen opstrijken. Het bos in gestuurd, verdwalen en verhongeren, nooit te ruggevonden is hun lot. Messi zet aan tot overdrijven. Probeer zijn drib bel te beschrijven en je voelt je onbekwaam. Een journalist van The Times vroeg op een trai ning van het Engels elftal eens aan Stanley Matt- hews of hij wilde voordoen hoe hij dribbelde en dan zijn schijnbeweging binnendoor deed en bui tenom ging. Matthews antwoordde: 'Can't do it in cold blood.' Hij moest in de roes van een wedstrijd zitten, anders wist hij zelf ook niet wat hij deed. De journalist dacht het wonder van dichtbij te begrijpen. Dat dachten de backs ook als Matthews voor ze stond. Ze wisten dat de demarrage bui tenom kwam - en kwamen te laat. Kennis vooraf is zinloos. Het geheim is het moment dat ze de das omdoet. Het is onvindbaar verpakt in het talent en zal zich niet laten ontraadselen. Het is geen weten schap, het is poëzie. Evolutie Messi staat dichter bij goddelijke schepping dan de mensheid en de aarde zelf. Zijn zijn heeft niets met de ontwikkeling van vis tot amfibie tot een voor zichtig dribbelende dino en daarna de mens te maken. Hij was er. Opeens. Evolutie had daar geen handje in. We hebben een lange, lange weg afgelegd sinds voetbalauteur Hans Molenaar dreef en Kees Rij vers dribbelde. Het wonder van Messi is zijn fabel achtige balbehandeling en kunde van het 'kappen' - een mijns inziens té Hollands klinkend werk woord vertaald uit het Spaans. zaterdag 16 juni 2018 SANTOS #08 (Messi's Missie) ligt nu in de winkel. Ook te bestellen via santosonline.nl ILLUSTRATIE MARKREIJNTJENS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 29