m «Si 28 yS*VPÉ\&A Op verzoek van het voetbalblad SANTOS bracht Jan Mulder de ultieme ode aan de dribbelkunst van Lionel Messi. In deze krant vandaag een fragment uit dat verhaal, als opmaat naar Messi's openingswedstrijd Argentinië-IJsland, vanmiddag om 15.00 uur. WK VOETBAL RUSLAND 2018 ■ZE Vergeleken met Messi is Federer een herhaling in slow-motion Diego Maradona op het WK 1986 tegen Engeland. De Hand van God? Nee, zijn goal nadat hij zes Engelsen vanaf de middenlijn voorbij had gedribbeld. Ik noem de zes: een uitbener uit Noord- Londen, een tijdelijke invaller van de gemeentelijke ophaaldienst grofvuil te Huil, een in de Mexicaanse zon gelegde natte was hand, een jongen uit Leicester die een handteke ning vroeg toen Maradona voorbij kwam, een toe rist uit Huddersfield (de selectie kampte met een voedselvergiftiging en kon geen elf profs opstellen) en een achtergebleven pylon voor de warming-up met een FA-shirtje erover. Deze deerniswekkende tegenstanders deden afbreuk aan de werelddribbel van Diego Maradona en de oerkreet van commen tator Theo Reitsma. Theo was in topvorm. Hij riep als enige in het stadion onmiddellijk 'hands', toen Diego vals speelde met de Hand van God. Na de dribbel en het weergaloze tikje in het doel als af sluiting kwam Reitsma met een langgerekt: 'Ooo- oooaaaahhhhggg.' Een dier in doodsnood. Lionel Messi. Op zijn begrafenis in de verre toe komst zullen de sprekers in de volle kerk de woor den weer opdreunen: 'Woorden schieten tekort.' Lionel Messi heeft ons dribbels geschonken die je met de uitvinding van Johannes Guten- berg, en Laurens Janszoon Coster zo u wilt, niet kunt duiden aan de nabestaan den van onze lezers. Je moet het hebben gezien. Wij hebben het gezien en prij zen ons gelukkig dat we het nog steeds kunnen zien. Hij is de aller grootste dribbelaar van alle voetbal lers die leven en hebben geleefd. Ondergetekende heeft op school schuinschrift geleerd met de kroon tjespen. Dun naar boven, dik naar bene den, een keurige stijl volstrekt on toereikend om Messi te be schrijven. We zochten bij stand op Google. Ik vond Pi Chang, uitvinder van de eerste Chinese tekens. Toepas selijker leek me het runen schrift van Germaanse volke ren in de tweede eeuw na Christus: hoe kige, onbegrijpelijke tekens. Messi is hoekiger en onbegrijpelijker. Met de voeten. Messi verblufte de wereld niet één keer met een uitvinding als die van Pi Chang, hij doet het elke week. De Egyptenaar Mohamed Salah is de enige die een beetje in zijn buurt komt. Salah beschikt over dezelfde finesse die in het doolhof tóch nog een uitweg vindt in het bos houthakkers. Een minus cuul plekje op een veld van honderd meter lang en zestig meter breed wordt door hem aangegrepen met een tikje van een teen en de vrijgekomen ruimte door hem verzilverd tot een doelpunt. Messi, de schepper van de onmogelijk geachte dribbel, is sneller. Cruijff Cruijff was de eerste die op volle snelheid stilstond én weer vertrok zonder het evenwicht te verliezen, Messi voegt er een aantal puntkomma's en ge heimtekens aan toe. We kunnen proberen ze op te noemen, maar in die tijd heeft hij er al weer vier bij verzonnen. In tegenstelling tot Cruijff die bleef staan, valt Messi soms expres, om de tegenstanders in de waan te brengen dat ze een kansje maken. Hij staat alweer, meters verderop. Cruijff zei: 'Voetballen doe je met je hoofd.' Bij Messi zijn het de voetjes. Zij seinen de hersenen in: 'We hebben dit en dat gedaan, vijf man voorbij en bal onder de lat, akkoord?' Als korte inleiding van zijn toe komstige kunstwerken imiteerde hij in Getafe voor de aardigheid de goal van Maradona tegen de Engel sen, opdat we snapten wat hij de komende jaren van plan was. De geslaagde copy van Maradona's tref fer ging de wereld over. Niemand had in de gaten dat het een gei nig opwarmertje was, een dingetje om erin te komen, zand in de ogen van de ken ners, plezier voor eigen gebruik, een oefening na de training op weg naar de kleedkamer. Later. Messi staat aan de rand van het veld. De bal gaat rond. Iniesta dribbelt zijn elegante cirkels en passt op Messi. Het mannetje van de maan ontspant de rug, neemt de bal aan, het orkest begint te spelen. Musette, rock, rap. Of alle soorten door elkaar heen. Het swingt, altijd. Meer dan bij een raak schot van dertig meter, een bicicleta of een goal van de eigen helft wanneer de keeper iets te ver voor zijn doel staat, is Messi's dribbel het summum van voetbalkunst. In tennis hebben ze het weieens over goed voetenwerk. Vergeleken met Messi is Fe derer een herhaling in slow-motion. In de seconde dat Messi tien stapjes meer doet dan Federer, heeft hij ook nog eens tien keer de bal geraakt. Zit in die vederlichte aanrakingen het geheim? Ze scheppen ruimte en tijd op de vierkante millimeter, het is schitterend om te zien en effectief tegelijk. Federer en zijn voetenwerk hebben geen last van een nade rende beul met bijl die hem enkele ellebogen geeft voordat de assistent-beul op kniehoogte aan komt suizen voor de genadeklap. Messi wel. Hij ontwijkt alle aanslagen en voltooit rustig de figuren op het ijs. Wriemelen Wat is het precies wat hij doet? Drijven niet. Drib belen wordt ook een heel krakkemikkig woord voor zijn acties. Friemelen? Frutselen, frunniken, frutselen, futselen, frommelen, peuteren, pulken, priegelen. Het Boek der Synoniemen heeft het zelfs over het werkwoord mieren. Messi mierde zich door de verdediging. Ik houd het op wrieme len met een w. Tevredenstellend is deze uitleg van zijn begenadigde voetenwerk nog lang niet. Messi maakt in een seconde of twee een horloge? Weer mis. In de ban van dit stuk droomde ik vannacht over een spreekbeurt op het Congres van de Dribbel in zaterdag 16 juni 2018

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 28