m
«Si
28
yS*VPÉ\&A
Op verzoek van het voetbalblad
SANTOS bracht Jan Mulder de ultieme
ode aan de dribbelkunst van Lionel
Messi. In deze krant vandaag een fragment
uit dat verhaal, als opmaat naar Messi's
openingswedstrijd Argentinië-IJsland,
vanmiddag om 15.00 uur.
WK VOETBAL RUSLAND 2018
■ZE
Vergeleken
met Messi is
Federer een
herhaling in
slow-motion
Diego Maradona op het WK 1986
tegen Engeland. De Hand van
God? Nee, zijn goal nadat hij zes
Engelsen vanaf de middenlijn
voorbij had gedribbeld. Ik noem
de zes: een uitbener uit Noord-
Londen, een tijdelijke invaller
van de gemeentelijke ophaaldienst grofvuil te
Huil, een in de Mexicaanse zon gelegde natte was
hand, een jongen uit Leicester die een handteke
ning vroeg toen Maradona voorbij kwam, een toe
rist uit Huddersfield (de selectie kampte met een
voedselvergiftiging en kon geen elf profs opstellen)
en een achtergebleven pylon voor de warming-up
met een FA-shirtje erover. Deze deerniswekkende
tegenstanders deden afbreuk aan de werelddribbel
van Diego Maradona en de oerkreet van commen
tator Theo Reitsma. Theo was in topvorm. Hij riep
als enige in het stadion onmiddellijk 'hands', toen
Diego vals speelde met de Hand van God. Na de
dribbel en het weergaloze tikje in het doel als af
sluiting kwam Reitsma met een langgerekt: 'Ooo-
oooaaaahhhhggg.' Een dier in doodsnood.
Lionel Messi. Op zijn begrafenis in de verre toe
komst zullen de sprekers in de volle kerk de woor
den weer opdreunen: 'Woorden schieten tekort.'
Lionel Messi heeft ons dribbels geschonken die
je met de uitvinding van Johannes Guten-
berg, en Laurens Janszoon Coster zo u
wilt, niet kunt duiden aan de nabestaan
den van onze lezers. Je moet het hebben
gezien. Wij hebben het gezien en prij
zen ons gelukkig dat we het nog
steeds kunnen zien. Hij is de aller
grootste dribbelaar van alle voetbal
lers die leven en hebben geleefd.
Ondergetekende heeft op school
schuinschrift geleerd met de kroon
tjespen. Dun naar boven, dik naar bene
den, een keurige stijl volstrekt on
toereikend om Messi te be
schrijven. We zochten bij
stand op Google. Ik vond Pi
Chang, uitvinder van de
eerste Chinese tekens. Toepas
selijker leek me het runen
schrift van Germaanse volke
ren in de tweede eeuw na Christus: hoe
kige, onbegrijpelijke tekens. Messi is hoekiger en
onbegrijpelijker. Met de voeten. Messi verblufte de
wereld niet één keer met een uitvinding als die
van Pi Chang, hij doet het elke week.
De Egyptenaar Mohamed Salah is de enige die
een beetje in zijn buurt komt. Salah beschikt over
dezelfde finesse die in het doolhof tóch nog een
uitweg vindt in het bos houthakkers. Een minus
cuul plekje op een veld van honderd meter lang en
zestig meter breed wordt door hem aangegrepen
met een tikje van een teen en de vrijgekomen
ruimte door hem verzilverd tot een doelpunt.
Messi, de schepper van de onmogelijk geachte
dribbel, is sneller.
Cruijff
Cruijff was de eerste die op volle snelheid stilstond
én weer vertrok zonder het evenwicht te verliezen,
Messi voegt er een aantal puntkomma's en ge
heimtekens aan toe. We kunnen proberen ze op te
noemen, maar in die tijd heeft hij er al weer vier
bij verzonnen.
In tegenstelling tot Cruijff die bleef staan, valt
Messi soms expres, om de tegenstanders in de
waan te brengen dat ze een kansje maken. Hij staat
alweer, meters verderop.
Cruijff zei: 'Voetballen doe je met je
hoofd.' Bij Messi zijn het de voetjes. Zij
seinen de hersenen in: 'We hebben dit
en dat gedaan, vijf man voorbij en bal
onder de lat, akkoord?'
Als korte inleiding van zijn toe
komstige kunstwerken imiteerde
hij in Getafe voor de aardigheid de
goal van Maradona tegen de Engel
sen, opdat we snapten wat hij de
komende jaren van plan was. De
geslaagde copy van Maradona's tref
fer ging de wereld over. Niemand
had in de gaten dat het een gei
nig opwarmertje was,
een dingetje om erin
te komen, zand in de
ogen van de ken
ners, plezier voor
eigen gebruik, een oefening na
de training op weg naar de kleedkamer.
Later.
Messi staat aan de rand van het veld. De bal gaat
rond. Iniesta dribbelt zijn elegante cirkels en passt
op Messi. Het mannetje van de maan ontspant de
rug, neemt de bal aan, het orkest begint te spelen.
Musette, rock, rap. Of alle soorten door elkaar
heen. Het swingt, altijd. Meer dan bij een raak
schot van dertig meter, een bicicleta of een goal van
de eigen helft wanneer de keeper iets te ver voor
zijn doel staat, is Messi's dribbel het summum van
voetbalkunst. In tennis hebben ze het weieens
over goed voetenwerk. Vergeleken met Messi is Fe
derer een herhaling in slow-motion. In de seconde
dat Messi tien stapjes meer doet dan Federer, heeft
hij ook nog eens tien keer de bal geraakt. Zit in die
vederlichte aanrakingen het geheim? Ze scheppen
ruimte en tijd op de vierkante millimeter, het is
schitterend om te zien en effectief tegelijk. Federer
en zijn voetenwerk hebben geen last van een nade
rende beul met bijl die hem enkele ellebogen geeft
voordat de assistent-beul op kniehoogte aan komt
suizen voor de genadeklap. Messi wel. Hij ontwijkt
alle aanslagen en voltooit rustig de figuren op het
ijs.
Wriemelen
Wat is het precies wat hij doet? Drijven niet. Drib
belen wordt ook een heel krakkemikkig woord
voor zijn acties. Friemelen? Frutselen, frunniken,
frutselen, futselen, frommelen, peuteren, pulken,
priegelen. Het Boek der Synoniemen heeft het
zelfs over het werkwoord mieren. Messi mierde
zich door de verdediging. Ik houd het op wrieme
len met een w. Tevredenstellend is deze uitleg van
zijn begenadigde voetenwerk nog lang niet. Messi
maakt in een seconde of twee een horloge? Weer
mis.
In de ban van dit stuk droomde ik vannacht over
een spreekbeurt op het Congres van de Dribbel in
zaterdag 16 juni 2018