u 16 Opeens werd het een woord in Nederland: het mangomoment, een lief, onverwacht gebaar van zorgpersoneel voor de patiënt. Maar hoe zorgen we dat het doodnormaal wordt? Een gesprek met acht 'mango-deskundigen'. ZORG LIEF GEBAAR De gedachte is: laatje collega's zien waar je blij van wordt in dit vak boompje erbij, hij in een relaxstoel." Elise van Belle (verpleeg kundige): „Of die keer in mijn avonddienst. Meneer durfde niet te slapen, bang om opnieuw een hart aanval te krijgen. En zijn vrouw durfde niet naar huis, ze vreesde dat hij zou sterven zonder haar. Ik heb toen een bed voor haar bijgescho ven, hoewel het officieel een eenpersoonskamer is." Peter Langenbach (bestuurder): „Soms moet je dingen doen, ook al past het niet helemaal binnen de re gels. Mijn allermooiste mangomo ment komt uit het brandwonden centrum, waar een compleet gezin lag. Oma had 's ochtends een eitje willen bakken, maar door een gaslek vloog het vakantiehuis in brand. In diezelfde week werd Feyenoord kampioen. Kleinzoon was verdrietig dat zijn voetbalshirtje was verbrand. Dus hebben we een nieuwe ge kocht. Op zondag keek hij op een groot scherm naar dé wedstrijd te gen Heracles. In zijn shirtje." Annelies Driessen (beleidsme dewerker): „Mangomomentjes gaan vaak over de band die je op bouwt met je patiënt. Ik ken zo'n dokter. Sipers heet hij, maar zijn pa tiënt noemt hem dokter Super. Van wege het persoonlijke contact dat hij maakt." Leon van Halder (bestuur der): „En dat zit soms maar in één zinnetje. Toen ik een uurtje meeliep met een schoonmaak ster, stapte zij de ka mer in van een kindje met kanker. Tegen de ouders zei ze: ik heb deze kamer nog een keer extra schoongemaakt. De ouders waren geraakt. Ik ook trouwens." 2 Waar lopen jullie nu tegenaan? Kris Vanhaecht (profes sor): „Vroeger bestond er in het ziekenhuis nog 'hoteltijd'. Vanaf het moment dat de patiënt oké was om naar huis te gaan, kon hij nog een aantal extra dagen blijven. En dat waren dan net de dagen dat je wat extra aandacht aan die patiënt kon geven. Maar die 'hoteltijd' is, zoals we allemaal we ten, verdwenen." dige): „Heupoperatie? De patiënt gaat nog dezelfde dag naar huis. Dotteren? De patiënt nemen we niet eens meer op." Van Belle: „Door de werkdruk moeten we ons soms beperken tot lijstjes met heel directe vragen. 'Heeft u pijn, bent u al naar het toi let geweest, heeft u goed geslapen?' Maar de vervolgvraag - waarom heeft u niet goed geslapen - is lastig, want er wachten nog meer patiën ten op me." Diebeis: We voeren ook meer „Had ik maar aandelen in mango's genomen, dan was ik nu rijk ge weest," grapt Kris Vanhaecht. De Vlaamse professor bedacht het mangomoment, die ene kleine lieve daad waar een patiënt instant van opknapt, soms niet meer dan een stuk fruit. In België schudde hij de zorg al op, nu heeft hij zijn zinnen gezet op Nederland en zelfs de Ver enigde Staten. Op verzoek van deze krant zit die vermaarde professor vandaag om ta fel, in een vergaderkamertje van het Radboudumc in Nijmegen, samen met drie verpleegkundigen cardio logie, twee ziekenhuisbestuurders, een beleidsmedewerker en een jonge dokter, afkomstig uit heel het land. Voordat de belangrijkste vraag voorbijkomt - waarom zijn er niet méér mangomomentjes - vertellen zij eerst over de lichtpuntjes in hun loopbaan. Wat zijn jullie favoriete mangomomentjes? Merel Diebeis (verpleegkun- I dige): „Mag ik eerst even kwijt dat ik heel blij ben dat er ein delijk eens positieve aandacht voor de zorg is? Echt fijn. Maar goed: de mangomomentjes, jee, er zijn er zo veel. Eén was wel heel bijzonder. Met kerst lag er een terminale patiënt op onze afdeling, te zwak om naar huis te gaan. Hij zei: 'Nu ben ik hier, tijdens mijn laatste kerst, zonder familie.' We hebben een tafel gedekt in een kantoortje en de familie laten overkomen met hun eigen kerstmaaltijd. Kerst- zaterdag 16 juni 2018 GO Maran Wessels, verpleegkundige Radboudumc in Nijmegen Vanhaecht, hoogleraar patiëntveiligheid en kwaliteit aan de KU Leuven Moment j e a.u.b. voor dr. Mango! Hanneke van Houwelingen Eefje Oomen Maran Wessels (verpleegkun Nijmegen -Annelies Driessen (beleidsmedewerker) Elise van Belle, verpleegkundige Radboudumc in Nijmegen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16