GROEI CADEAUS OPMAAT „Het vinden van geschikte mensen is niet altijd even makkelijk", geeft De Vries toe. „Naar creatievelingen en mensen met technische kennis van het web moet je langer zoeken. Dat wil overigens niet zeggen dat ze er niet zijn. Het duurt alleen langer voordat je ze te pakken hebt dan in de Randstad." Toch is dat geen reden om te vertrekken uit Zeeland. „YourSurprise is op-en-top Zeeuws. Het bedrijf, de filosofie, onze mensen. Alles eigenlijk. Dat is misschien wel onze kracht. De nuchterheid, de harde- werkersmentaliteit. Gaat het niet linksom, dan wel rechtsom. We denken in mogelijk heden. En is het een keer druk, dan lopen we met z'n allen gewoon wat harder. Ook dat is typisch Zeeuws. Die bereidheid van Wouter de Vries en Gerbrand Verton uit Zierikzee scoren goed met online cadeau winkel YourSurprise, waarmee ze een breed assortiment gepersonaliseerde cadeaus aanbieden. Constant zoeken ze nieuwe producten en boren ze nieuwe markten aan. Zo zijn ze de concurrentie steeds een stapje voor. De omzet stijgt jaarlijks met 50 procent. De productielijn op het bedrijventerrein draait op volle toeren. De pakketjes rollen met hoge snelheid over de lopende band. Ze gaan naar België, Frankrijk en Duits land. Maar ook verder weg, naar Polen en Scandinavië. Gepersonaliseerde mokken, boekjes, portemonnees en zelfs gegra veerde glazen. Klanten bestellen ze in de webshop. Die is er inmiddels in zestien talen. Mensen elkaar blij laten maken, dat is de gedachte die schuilt achter YourSurprise, het bedrijf dat schoolvrienden Wouter de Vries (38, links op de foto) en Gerbrand Verton (38) dertien jaar geleden zijn gestart, vanaf een zolderkamertje met een paar duizend euro startkapitaal. Ze ver kochten gepersonaliseerde liedjes op cd. „We komen allebei uit een ondernemers familie en kregen van huis uit alle steun om van niets iets te maken." Met muziek of cadeaus verkopen hadden de twee op dat moment geen enkele erva ring. Dat veranderde snel. Nu is YourSur prise Europees marktleider in gepersonali seerde cadeaus. „We zijn altijd blijven gelo ven in het concept. In alle landen is vraag naar cadeaus. Sterker nog, de vraag blijft toenemen." De webwinkel van YourSurprise bevat nu meer dan 1000 cadeaus. De omzet komt voor 60 procent uit het buitenland; drie jaar geleden was dat nog 30 procent. „Als je het alleen van de Nederlandse markt moet hebben, ga je het niet redden in deze branche." Jaarlijks stijgt de omzet met percentages die oplopen tot 50 procent. Het aantal medewerkers groeit bijna evenredig mee. „De consument verwacht dat hij zijn be stelling morgen in huis heeft. Dat vraagt om verdere automatisering van onze pro ductie. We investeren constant in nieuwe machines, zodat we nog meer cadeaus op een dag kunnen maken." Daarbij hebben ook nieuwe marketingtech nieken de volle aandacht. „Je moet weten waar je klanten naar op zoek zijn. Nieuwe onlinetechnieken helpen daarbij." Thuisbasis Hoewel het bedrijf aardig uit zijn jasje groeit, blijft Zierikzee de thuisbasis. „Voor levering in België, Duitsland en Frankrijk zitten we hier zo gek nog niet." Over vijf jaar wil YourSurprise nog meer landen hebben veroverd. „Je moet vandaag investeren om morgen een stap te kunnen zetten. Dat kost veel geld, maar soms moet je gewoon risico's durven nemen." o O onze medewerkers is groot. Dat draagt zeker bij aan het succes." Blijven innoveren Hard werken alleen is niet genoeg, weet De Vries. „In de e-commerce moet je blij ven innoveren, de concurrentie een stap voor zijn. Zo kunnen onze klanten nu kinderboekjes van Woezel en Pip persona- liseren. Dat kan doordat wij de licentie hebben gekocht. Dat soort kansen moet je pakken." Even maakten De Vries en Verton een uitstapje naar niet-gepersonaliseerde cadeaus, maar daar kwamen ze snel van terug. „Dat vraagt een heel andere aanpak en die zit niet in ons DNA." Stilzitten is er voor de 120 medewerkers niet bij. „Je kunt wel een goede voetbal ploeg hebben, maar als de ploegen om je heen ineens op het niveau van de Champi- ons League spelen, moet je wel mee." In de praktijk betekent het dat YourSur prise cadeaus nog sneller moet leveren. tekst TIMO VAN DE KASTEELE foto's RONALD DEN DEKKER Investeren in machines en cadeaus. Europese marktleider blijft trouw aan Zeeuwse roots Na de start op een zolderkamer is Your Surprise uitgegroeid tot de grootste online cadeaushop voor gepersonaliseerde cadeaus. Het bedrijf is actief in Europa en de VS en levert aan de particuliere en zakelijke markt. Wouter de Vries en Gerbrand Verton Online cadeauservice 40 procent 13.000 euro in 2005, 18 miljoen in 2017 1500 16 landen 120 WAT: GROEI 2017: OMZET: AANTAL ARTIKELEN: ACTIEFIN: MEDEWERKERS: yoursurprise.nl 22 I DE ONDERNEMER I VRIJDAG 15 JUNI 2018

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 82