'De meeste
omzet halen
we uit onze
transporttak'
AUTOHULPD/Eb
FEITEN CIJFERS
Opgericht
1957
Branche
Berging en hulpdienst,
transport en wasstraten
Jaaromzet
4 miljoen euro
Verwachte omzet 2020
5 miljoen euro
Aantal medewerkers
41 mensen
Vloot
25 voertuigen
H&S Truckwash, politie, brandweer en een autowas-
park.
Volgens Bas betekent de combinatie van bedrijven
veel synergievoordeel. Kuzee wast en vervoert
bijvoorbeeld de auto's voor het garagebedrijf. Omge
keerd is een deel van het Kuzee-wagenpark in onder
houd bij dit bedrijf. „Het versterkt elkaar enorm. Als
deze bedrijven niet bij elkaar zaten, hadden ze stuk
voor stuk minder hard gelopen", zegt Bas Kuzee.
Sinds dit jaar heeft hij samen met zijn broer Frank
de leiding.
Was het vanzelfsprekend om in het familiebedrijf
te stappen?
„Toen ik in Utrecht op school zat, kwam ik in de
weekenden terug om in het bedrijf te werken. Mijn
ouders stimuleerden ons om verder te kijken dan het
familiebedrijf. Frank heeft bij een vrachtwagendealer
gewerkt. Ik heb vijf jaar voor Eenzet Carwash
gewerkt. In de vijfjaar dat ik bij dit mkb-bedrijf
werkte, merkte ik dat het gevoel voor het familie
bedrijf een beetje wegebde. Doordat er binnen dat
bedrijf ook doorgroeimogelijkheden waren, heb ik
me serieus afgevraagd of ik wel moest terugkeren.
Lastige keuze. Kies je dan voor het familiebedrijf
waar je naam op het dak staat of voor het bedrijf
waar je jezelf vijf jaar hebt ontwikkeld? Uiteindelijk
koos ik ervoor naar huis te gaan. Onbewust ben ik
toch altijd bezig geweest terug te keren naar het
familiebedrijf."
Een bedrijf met meerdere bestuurders, werkt dat?
„In ons bedrijf werkt het erg goed. Je hoort vaak dat
mensen zeggen dat er maar één kapitein nodig is op
een schip. Ons bedrijf is dermate groot datje wel
degelijk meerdere mensen aan het roer kunt hebben.
Het verloopt heel soepel. Mijn broer Frank (30) is
verantwoordelijk voor de transporttak, mijn oom
Mark (49) voor de berging en hulpdienst en ik voor
de wasstraten. Mijn vader zweeft erboven en houdt
zich bezig met het ontroerend goed. Voor elk
bedrijfsonderdeel is dus een verantwoordelijke maar
als het op belangrijke beslissingen aankomt, doen we
het toch met z'n allen."
Is er veel veranderd sinds jij vier jaar geleden in
het bedrijf stapte?
„Op mijn eerste werkdag waren we bezig met een
aanbesteding voor pechhulp van een alarmcentrale.
Om meerdere redenen zijn wij het toen niet gewor
den, maar ik werd wel met de neus op de feiten
gedrukt. We hebben gekeken waar het verkeerd ging,
waar we stonden en waar we wilden zijn over tien en
twintig jaar. Het was aanleiding om de koers van het
bedrijf flink aan te pakken. We hebben ons werk
gebied uitgebreid en het wagenpark vernieuwd. Van
acht pechhulpvoertuigen gingen we naar vijftien
voertuigen die bovendien moderne euro 5 en 6 moto
ren hebben. Ook hebben we nu een meldkamer die
24 uur per dag geopend is en werken we bijna uit
sluitend digitaal. Dat zijn allemaal factoren die het
verschil kunnen maken bij een aanbesteding."
De meest in het oog springende activiteit is het
bergen van gecrashte voertuigen. Haal je daar ook
de meeste omzet uit?
„Grappig genoeg leveren berging en pechhulp de
minste omzet op als je naar het hele bedrijf kijkt.
Het is natuurlijk wel de meest spectaculaire bedrijfs
tak. Mensen vinden de grote gele vrachtwagens
prachtig, net als als de auto's die af en toe behoorlijk
in de kreukels liggen. Ook zal het veel mensen lang
bijblijven als we ze op weg helpen als de auto niet
meer start. Waar we dan de hoogste omzet draaien?
In de transporttak. We rijden voor dealerbedrijven,
leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders. In de
zomer rijden we voor verzekeringsmaatschappijen.
Dan repatriëren we gestrande vakantiegangers. Het
afgelopen jaar hebben we om en nabij de 30.000
auto's vervoerd."
Afgelopen september opende je na Goes en
Vlissingen een autowaspark in Middelburg.
Staan er nog meer op de planning?
„Onze vierde wasstraat in Terneuzen gaat eind juli
open. De waslocaties functioneren direct als uitvals
basis voor onze bergingsvoertuigen. Op die manier
groeien de bedrijfsonderdelen met elkaar mee. We
krijgen regelmatig aanbiedingen van projectontwik
kelaars. Dan wordt er bijvoorbeeld een tankstation
gebouwd en is er een lap grond over van 1200 vier
kante meter. Wij overwegen dan serieus of we er iets
mee kunnen. Ik heb bij mijn vorige werkgever vijf
jaar lang haalbaarheidsonderzoeken voor wasstraten
uitgevoerd."
Er staan vaak lange rijen auto's voor wasstraten.
Komen de klanten vanzelf?
„Het gaat zeker niet vanzelf. Het is de truc om dag in
dag uit met autowassen bezig te zijn. Zo bedenken
we allerlei acties, zoals dat ook in de detailhandel
gaat. Op dinsdag is het seniorendag, waarop ouderen
korting en een kopje koffie krijgen. Op woensdag is
het ladies' day, waarop vrouwen naast korting ook
wat leuks krijgen, in samenwerking met de lokale
detailhandel. Onze wasstraten worden bemand door
een vast team dat voor de klanten klaarstaat om de
auto voor te wassen en service te verlenen. Door
onze service ervaren wij dat onze reikwijdte groot is.
Klanten zijn bereid om een halfuur te rijden voor
onze wasstraten." o
20 I DE ONDERNEMER I VRIJDAG 15 JUNI 2018