'De meeste omzet halen we uit onze transporttak' AUTOHULPD/Eb FEITEN CIJFERS Opgericht 1957 Branche Berging en hulpdienst, transport en wasstraten Jaaromzet 4 miljoen euro Verwachte omzet 2020 5 miljoen euro Aantal medewerkers 41 mensen Vloot 25 voertuigen H&S Truckwash, politie, brandweer en een autowas- park. Volgens Bas betekent de combinatie van bedrijven veel synergievoordeel. Kuzee wast en vervoert bijvoorbeeld de auto's voor het garagebedrijf. Omge keerd is een deel van het Kuzee-wagenpark in onder houd bij dit bedrijf. „Het versterkt elkaar enorm. Als deze bedrijven niet bij elkaar zaten, hadden ze stuk voor stuk minder hard gelopen", zegt Bas Kuzee. Sinds dit jaar heeft hij samen met zijn broer Frank de leiding. Was het vanzelfsprekend om in het familiebedrijf te stappen? „Toen ik in Utrecht op school zat, kwam ik in de weekenden terug om in het bedrijf te werken. Mijn ouders stimuleerden ons om verder te kijken dan het familiebedrijf. Frank heeft bij een vrachtwagendealer gewerkt. Ik heb vijf jaar voor Eenzet Carwash gewerkt. In de vijfjaar dat ik bij dit mkb-bedrijf werkte, merkte ik dat het gevoel voor het familie bedrijf een beetje wegebde. Doordat er binnen dat bedrijf ook doorgroeimogelijkheden waren, heb ik me serieus afgevraagd of ik wel moest terugkeren. Lastige keuze. Kies je dan voor het familiebedrijf waar je naam op het dak staat of voor het bedrijf waar je jezelf vijf jaar hebt ontwikkeld? Uiteindelijk koos ik ervoor naar huis te gaan. Onbewust ben ik toch altijd bezig geweest terug te keren naar het familiebedrijf." Een bedrijf met meerdere bestuurders, werkt dat? „In ons bedrijf werkt het erg goed. Je hoort vaak dat mensen zeggen dat er maar één kapitein nodig is op een schip. Ons bedrijf is dermate groot datje wel degelijk meerdere mensen aan het roer kunt hebben. Het verloopt heel soepel. Mijn broer Frank (30) is verantwoordelijk voor de transporttak, mijn oom Mark (49) voor de berging en hulpdienst en ik voor de wasstraten. Mijn vader zweeft erboven en houdt zich bezig met het ontroerend goed. Voor elk bedrijfsonderdeel is dus een verantwoordelijke maar als het op belangrijke beslissingen aankomt, doen we het toch met z'n allen." Is er veel veranderd sinds jij vier jaar geleden in het bedrijf stapte? „Op mijn eerste werkdag waren we bezig met een aanbesteding voor pechhulp van een alarmcentrale. Om meerdere redenen zijn wij het toen niet gewor den, maar ik werd wel met de neus op de feiten gedrukt. We hebben gekeken waar het verkeerd ging, waar we stonden en waar we wilden zijn over tien en twintig jaar. Het was aanleiding om de koers van het bedrijf flink aan te pakken. We hebben ons werk gebied uitgebreid en het wagenpark vernieuwd. Van acht pechhulpvoertuigen gingen we naar vijftien voertuigen die bovendien moderne euro 5 en 6 moto ren hebben. Ook hebben we nu een meldkamer die 24 uur per dag geopend is en werken we bijna uit sluitend digitaal. Dat zijn allemaal factoren die het verschil kunnen maken bij een aanbesteding." De meest in het oog springende activiteit is het bergen van gecrashte voertuigen. Haal je daar ook de meeste omzet uit? „Grappig genoeg leveren berging en pechhulp de minste omzet op als je naar het hele bedrijf kijkt. Het is natuurlijk wel de meest spectaculaire bedrijfs tak. Mensen vinden de grote gele vrachtwagens prachtig, net als als de auto's die af en toe behoorlijk in de kreukels liggen. Ook zal het veel mensen lang bijblijven als we ze op weg helpen als de auto niet meer start. Waar we dan de hoogste omzet draaien? In de transporttak. We rijden voor dealerbedrijven, leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders. In de zomer rijden we voor verzekeringsmaatschappijen. Dan repatriëren we gestrande vakantiegangers. Het afgelopen jaar hebben we om en nabij de 30.000 auto's vervoerd." Afgelopen september opende je na Goes en Vlissingen een autowaspark in Middelburg. Staan er nog meer op de planning? „Onze vierde wasstraat in Terneuzen gaat eind juli open. De waslocaties functioneren direct als uitvals basis voor onze bergingsvoertuigen. Op die manier groeien de bedrijfsonderdelen met elkaar mee. We krijgen regelmatig aanbiedingen van projectontwik kelaars. Dan wordt er bijvoorbeeld een tankstation gebouwd en is er een lap grond over van 1200 vier kante meter. Wij overwegen dan serieus of we er iets mee kunnen. Ik heb bij mijn vorige werkgever vijf jaar lang haalbaarheidsonderzoeken voor wasstraten uitgevoerd." Er staan vaak lange rijen auto's voor wasstraten. Komen de klanten vanzelf? „Het gaat zeker niet vanzelf. Het is de truc om dag in dag uit met autowassen bezig te zijn. Zo bedenken we allerlei acties, zoals dat ook in de detailhandel gaat. Op dinsdag is het seniorendag, waarop ouderen korting en een kopje koffie krijgen. Op woensdag is het ladies' day, waarop vrouwen naast korting ook wat leuks krijgen, in samenwerking met de lokale detailhandel. Onze wasstraten worden bemand door een vast team dat voor de klanten klaarstaat om de auto voor te wassen en service te verlenen. Door onze service ervaren wij dat onze reikwijdte groot is. Klanten zijn bereid om een halfuur te rijden voor onze wasstraten." o 20 I DE ONDERNEMER I VRIJDAG 15 JUNI 2018

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 80