MARKETING AVG 'Bij ieder mailtje moet je kunnen aangeven datje gemachtigd bentr De wet AVG is ingegaan. Door velen gevreesd, met name vanwege de torenhoge boetes, maar het is ook een wet die kansen biedt. In dit artikel lees je hoe je je (marketing)strategie aanpast op de nieuwe regels. Hoe benader je klanten? En hoe juist niet? Wakkere ondernemers hebben hun privacyvoorwaarden tijdig gecon formeerd aan de AVG, het onder werp was het afgelopen jaar ten slotte niet uit de media weg te denken. Maar de volgende - en misschien wel be langrijkere - stap is: hoe stem je je strategie af op de AVG? Met name de marketing verandert ingrijpend door de strengere wetgeving. Je moet de manier waarop je (potentiële) klanten benadert flink aanpassen. Veel acties mogen niet meer en dat vereist creatieve oplossingen. Een uitda ging voor veel ondernemers, maar ook een kans. Want wie volgens de nieuwe regels in contact komt én blijft met klanten, kan daar meer dan ooit de vruchten van plukken. Macht aan de consument Consumenten hebben dankzij de AVG meer macht over hun persoonsgegevens. Zo mogen ze de gege vens inzien die organisaties over hen verwerken (recht op inzage), die laten aanpassen (recht op recti ficatie) of laten verwijderen (recht op vergetelheid). Ook kunnen ze bezwaar maken tegen de manier waarop hun gegevens worden gebruikt. Een gezonde ontwikkeling, wantje privacy als burger wordt zo beter beschermd. Voor ondernemers die veel met persoonsgegevens werken, met name van klanten en prospects, brengt de AVG echter ook beperkingen met zich mee. Een webshop mag bijvoorbeeld niet meer om een geboortedatum vragen en daarna op iemands verjaardag een actie sturen - althans, niet zonder expliciete toestemming. En zo gelden er voor vrijwel alle methoden waarmee bedrijven hun potentiële klanten benaderen vanaf nu strengere regels. In reclamevakblad Adformatie waarschuwt Rogier Hosman, cmo van digital agency Youwe: "Bij ieder mailtje datje verstuurt moetje kunnen aangeven met welke instemming je gemach tigd bent om dat te doen. Bij ieder adres dat je vast legt moetje hebben nagedacht of die gegevens nodig zijn of hoe lang je ze bewaart." Social Eén terrein waar de AVG zich sterk laat gelden is social marketing. Zo mag je gegevens niet voor andere doeleinden gebruiken dan waarvoor je ze hebt verkregen. Marketing mag, maar met digitale direct marketing of retargeting moetje onmiddellijk stoppen als iemand daarom vraagt. Verder is het verboden om zonder toestemming e-mailadressen naar Facebook of Google te uploaden zodat die platforms ze aan andere lijsten met persoonsgegevens kunnen matchen, bijvoorbeeld met de Google Customer match-tooi. Je moet vermel den wanneer je gegevens deelt met derden. Bij veel social advertising-platformen kun je CRM-data (e- mailadressen, telefoonnummers, enz.) uploaden om deze gebruikers vervolgens te bereiken op het sociale medium. Wederom mag dat alleen als de eigenaar van die gegevens daartoe ondubbelzinnig toestem ming heeft verleend. Remarketing wordt eveneens beperkt. Dit was altijd een handige strategie om gebruikers die eerder inter actie met je content hadden, opnieuw te bereiken. Daarvoor is nu een expliciete opt-in (toestemming) vereist. Als adverteerder moet je toestemming van de gebruiker krijgen en daarom is het verplicht om een cookiebar te plaatsen waarin je bezoekers inlicht over welke gegevens je verzamelt en waarom. Pas als de gebruiker op 'akkoord' heeft geklikt, kun je hem/haar opnieuw targeten. BEST PRACTISES. DEZE ORGANISATIES HEBBEN HUN MARKETINGSTRATEGIE SUCCESVOL AANGEPAST OP DE WET AVG: Zo pas je je (marketing)strategie aan op de nieuwe wet AVG. NIEUWE REGELS. NIE Rogier Hosman, cmo digital agency Youwe - De overheid moet natuurlijk het goede voorbeeld geven. Eco nomische Zaken houdt een register bij van alle verwerkingen van persoonsgegevens binnen het ministerie. Met behulp van een handige tooi komen in het register alle processen rond het verwerken van persoonsgegevens te staan. Het register is openbaar en elke melding bevat een korte beschrijving van de soorten gegevens die worden verwerkt, waarvoor ze zijn ver zameld, wat ermee wordt gedaan en wie verantwoordelijk is voor de verwerking. - TUI Nederland gebruikt in zijn privacystatement een mini mum aan juridische taal. De reisorganisatie werkt zelfs aan een video waarin het zijn data-aanpak in 'gewonemensentaal' uitlegt, zodat klanten echt snappen waarom TUI bepaalde ge gevens verwerkt. - Henrike Rietveld, senior communicatieadviseur bij communi catiebureau Nawwara, waarschuwt op marketingsite Frank- watching voor het gebruik van te veel vaktermen. De gemid delde consument weet niet noodzakelijk wat 'opt-in' betekent. Als goed voorbeeld van een heldere privacyverklaring noemt ze die van Coolblue. Daar staat: 'We doen er alles aan om jouw privégegevens ook echt privé te houden. Wanneer je iets bij ons bestelt, wil je natuurlijk geen pottenkijkers die er met jouw persoonsgegevens vandoor gaan. Gelijk heb je. We vra gen wel gegevens van je, zodat we je zo goed mogelijk kunnen helpen. Welke gegevens we vragen en waarvoor we ze gebrui ken lees je hieronder. Ook zie je wat je rechten zijn, wie toe gang heeft tot je data en hoe lang we je gegevens bewaren.' Klare taal die de consument van deze webshop verwacht. Riet veld raast aan: 'Kies de toon die past bij jouw organisatie en dienstverlening.' 8 I DE ONDERNEMER I VRIJDAG 15 JUNI 2018

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 68