f n- tr 12 Digitalisering verandert het basisonderwijs Kind gaat beter rekenen met tablet jQ II .0 i i Juf Karin knielt bij Ziggy (9). „Je twijfelde, zag ik?" Ziggy knikt. In een zin op zijn tablet moet hij aan wijzen wat Jiet voorzetsel is. „Had je twijfel omdat je het goed wilde doen? Is dat een goede twijfel?" Nee, geeft het jongetje toe. „Dus wat moet je daarmee doen?" „Weg gooien," zegt Ziggy ferm. Juf Karin: „Fouten maken hoort erbij." Het is iets waar leraren oog voor moeten hebben als ze werken met de lesmethode Snappet. De leerlin gen krijgen direct na het maken van een opdracht te zien of hun ant woord goed of fout is. Handig, want dan weten ze of ze op de goede weg zijn. Maar ook een risico: het kan faalangst in de hand werken. Snappetcoaches Uit onderzoek van de Radboud Universiteit blijkt dat leraren steeds meer tijd besteden aan digitaal oefenen op het eigen niveau: drie jaar geleden maakten leerlingen nog 10 procent van de online- opdrachten op het eigen niveau, nu gaat het al om een derde van de vra gen. Dat is uniek, stelt onderzoeker Inge Molenaar. „De onderwijsprak tijk is vrij rigide. Een duurzame verandering is echt zeldzaam, maar die zien we nu." Toch blijkt ook uit het onderzoek dat er nog een wereld te winnen valt. Lang niet alle leraren gebrui ken de gegevens die ze via de tablet krijgen, goed genoeg om hun leer lingen bij te sturen. De digitale op drachten helpen de leerresultaten voor rekenen harder vooruit, maar bij taal en spelling lukt dat nog niet. Stichting Klasse stuurt Snappet coaches, leerkrachten die er veel van weten, naar scholen. „De leer resultaten kunnen beter worden als leerkrachten nog meer informatie uit de gemaakte opdrachten halen", zegt Frank Tigges, voorzitter van het College van Bestuur van Stich ting Klasse. Leraren zien direct waar kinderen de fout in gaan en kunnen dan direct helpen. Om het voor leerkrachten mak kelijker te maken probeert Snappet zelf ook te vernieuwen. ,„Ze moes ten tijdens de les vaak hun intuïtie volgen als ze bedachten wat ze het beste met hun klas konden doen. Nu hebben ze daarbij extra en actu eel inzicht in de werkelijke presta ties van alle leerlingen. Maar daar is wél een vertaalslag voor nodig", 5 tot 10 procent hogere Cito-scores is grote winst ONDERZOEK zegt directeur Martijn Allessie. Volgens hem is de vooruitgang nu al spectaculair. „5 tot 10 procent hogere Cito-scores is grote winst." Met rekenen zien de basisscholen in de regio Gouda al langere tijd betere resultaten. Bij taal en spel ling gaan de kinderen niet harder vooruit. „Bij taal leren kinderen meer van samenwerken en instruc tie. Dat geldt sterker dan bij reke nen, waar ook de kracht van her haling telt," verklaart juf Karin. De scholen proberen nu te ontdekken in welke klassen de resultaten harder vooruitgaan dan in andere. Zo hopen ze meer te leren over wanneer de digitale oefeningen het beste werken. Juf Karin gebruikt de tabiets al leen als ze denkt dat die de leerlin gen verder helpen. Of zoals ze zelf zegt: ze zijn een middel, geen doel op zich. „Ik stel continu lessen bij. Als ik zie dat de leerlingen geen in structie meer nodig hebben, kan ik die tijd gebruiken om ze individu eel te helpen." Bovendien kunnen de kinderen op die momenten meer op hun eigen niveau werken. Want de oefeningen worden steeds een graadje moeilijker als het pro gramma ziet dat de leerlingen de vragen goed beantwoorden. De kinderen van deze groep 5 vinden het vooral fijn dat ze zelf kunnen kiezen waaraan ze werken. Maar er is nóg een voordeel, vindt Jayda (9). „Op de tablet hoefje ten minste niet zoveel met je armen te doen. Ik vind schrijven wel leuk, maar het is ook vermoeiend." En daar zijn veel klasgenoten het mee eens. Juf Karin: „Nou, ze moeten ook gewoon leren schrijven hoor." Noord-Zuidlijn goudmijn BOETE Geen dna van veel criminelen Kamer: stop gedoe in ggz donderdag 14 juni 2018 Juf Karin Mathy met Lediona (links) en Quinty. fotoshodycareman Sommen op de tablet steeds wat moeilijker Basisschoolleerlingen oefenen steeds meer op hun eigen niveau op een tablet. Op 't Palet in Gouda zijn de leerlingen van groep 5 er blij mee. „Dan hoeven we niet zo veel te schrijven." Ellen van Gaaien Gouda - Martijn Allessie (Stichting Klasse) NIJMEGEN Kinderen gaan beter rekenen als ze op de tablet oefeningen maken die zich steeds aanpassen aan hun niveau. Maar ze gaan er niet beter van spellen. Dat blijkt uit onderzoek van de Radboud Uni versiteit naar de methode Snap pet, die door ruim 2500 basis scholen wordt gebruikt. Onderzoekers hebben de afge lopen drie jaar klassen gevolgd die met de lesmethode werken. Het programma ziet waar kinde ren vastlopen, waarna ze extra opdrachten krijgen. Ook de leer kracht kan precies zien waar de leerlingen fouten maken. Maken de scholieren de oefeningen goed, dan worden ze automa tisch steeds moeilijker. Leraren geven nog te weinig feedback aan de kinderen, door dat ze de data niet goed kunnen analyseren. De leerresultaten verbeteren als kinderen langere tijd gebruikma ken van Snappet. „De kinderen zelf én de leraren hebben even nodig om te wennen en de nieuwe mogelijkheden goed te leren inzetten", verklaart Martijn Allessie, directeur van Stichting Klasse. AMSTERDAM Behalve een hoop kopzorgen, verzakte panden, politiek gekrakeel en een financiële aderla ting heeft de aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amster dam ook circa 700.000 opgegraven voorwerpen opgeleverd, tien keer meer dan archeologen voorspel den. De meeste voorwer pen kwamen tevoorschijn in de bouwputten op het Rokin en het Damrak, waar diep onder straatniveau nog de oude bedding van de Amstel ligt. De resultaten van al die jaren spitwerk werden woensdag in Amsterdam gepresenteerd. Volkswagen is in Duits land akkoord gegaan met een boete van 1 miljard euro, een schikking van wege de sjoemelsoftware. DEN HAAG Van ruim 21.000 veroordeelde crimi nelen is geen dna-profiel opgeslagen in een lande lijke databank, terwijl dat volgens de wet wel zou moeten. Tv-programma Nieuwsuur meldt dat op basis van eigen onderzoek. Veroordeelden worden vaak pas opgeroepen om dna af te staan, nadat ze al zijn vrijgekomen. DEN HAAG Een groot deel van de Tweede Kamer wil niet langer wachten tot ggz-instellingen open kaart spelen over de wachttijd voor patiënten. Staatsse cretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid moet de instellingen die niet mee werken met naam en toe naam aan de kaak stellen, vinden onder meer rege ringspartijen VVD en CDA.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 12