f
n- tr
12
Digitalisering verandert het basisonderwijs
Kind gaat beter rekenen met tablet
jQ II
.0
i
i
Juf Karin knielt bij Ziggy (9). „Je
twijfelde, zag ik?" Ziggy knikt. In
een zin op zijn tablet moet hij aan
wijzen wat Jiet voorzetsel is. „Had
je twijfel omdat je het goed wilde
doen? Is dat een goede twijfel?"
Nee, geeft het jongetje toe. „Dus
wat moet je daarmee doen?" „Weg
gooien," zegt Ziggy ferm. Juf Karin:
„Fouten maken hoort erbij."
Het is iets waar leraren oog voor
moeten hebben als ze werken met
de lesmethode Snappet. De leerlin
gen krijgen direct na het maken van
een opdracht te zien of hun ant
woord goed of fout is. Handig, want
dan weten ze of ze op de goede weg
zijn. Maar ook een risico: het kan
faalangst in de hand werken.
Snappetcoaches
Uit onderzoek van de Radboud
Universiteit blijkt dat leraren steeds
meer tijd besteden aan digitaal
oefenen op het eigen niveau: drie
jaar geleden maakten leerlingen
nog 10 procent van de online-
opdrachten op het eigen niveau, nu
gaat het al om een derde van de vra
gen. Dat is uniek, stelt onderzoeker
Inge Molenaar. „De onderwijsprak
tijk is vrij rigide. Een duurzame
verandering is echt zeldzaam, maar
die zien we nu."
Toch blijkt ook uit het onderzoek
dat er nog een wereld te winnen
valt. Lang niet alle leraren gebrui
ken de gegevens die ze via de tablet
krijgen, goed genoeg om hun leer
lingen bij te sturen. De digitale op
drachten helpen de leerresultaten
voor rekenen harder vooruit, maar
bij taal en spelling lukt dat nog niet.
Stichting Klasse stuurt Snappet
coaches, leerkrachten die er veel
van weten, naar scholen. „De leer
resultaten kunnen beter worden als
leerkrachten nog meer informatie
uit de gemaakte opdrachten halen",
zegt Frank Tigges, voorzitter van
het College van Bestuur van Stich
ting Klasse. Leraren zien direct
waar kinderen de fout in gaan en
kunnen dan direct helpen.
Om het voor leerkrachten mak
kelijker te maken probeert Snappet
zelf ook te vernieuwen. ,„Ze moes
ten tijdens de les vaak hun intuïtie
volgen als ze bedachten wat ze het
beste met hun klas konden doen.
Nu hebben ze daarbij extra en actu
eel inzicht in de werkelijke presta
ties van alle leerlingen. Maar daar is
wél een vertaalslag voor nodig",
5 tot 10 procent
hogere Cito-scores
is grote winst
ONDERZOEK
zegt directeur Martijn Allessie.
Volgens hem is de vooruitgang nu
al spectaculair. „5 tot 10 procent
hogere Cito-scores is grote winst."
Met rekenen zien de basisscholen
in de regio Gouda al langere tijd
betere resultaten. Bij taal en spel
ling gaan de kinderen niet harder
vooruit. „Bij taal leren kinderen
meer van samenwerken en instruc
tie. Dat geldt sterker dan bij reke
nen, waar ook de kracht van her
haling telt," verklaart juf Karin. De
scholen proberen nu te ontdekken
in welke klassen de resultaten
harder vooruitgaan dan in andere.
Zo hopen ze meer te leren over
wanneer de digitale oefeningen het
beste werken.
Juf Karin gebruikt de tabiets al
leen als ze denkt dat die de leerlin
gen verder helpen. Of zoals ze zelf
zegt: ze zijn een middel, geen doel
op zich. „Ik stel continu lessen bij.
Als ik zie dat de leerlingen geen in
structie meer nodig hebben, kan ik
die tijd gebruiken om ze individu
eel te helpen." Bovendien kunnen
de kinderen op die momenten
meer op hun eigen niveau werken.
Want de oefeningen worden steeds
een graadje moeilijker als het pro
gramma ziet dat de leerlingen de
vragen goed beantwoorden.
De kinderen van deze groep 5
vinden het vooral fijn dat ze zelf
kunnen kiezen waaraan ze werken.
Maar er is nóg een voordeel, vindt
Jayda (9). „Op de tablet hoefje ten
minste niet zoveel met je armen te
doen. Ik vind schrijven wel leuk,
maar het is ook vermoeiend." En
daar zijn veel klasgenoten het mee
eens. Juf Karin: „Nou, ze moeten
ook gewoon leren schrijven hoor."
Noord-Zuidlijn
goudmijn
BOETE
Geen dna van
veel criminelen
Kamer: stop
gedoe in ggz
donderdag 14 juni 2018
Juf Karin Mathy met Lediona (links) en Quinty. fotoshodycareman
Sommen op de tablet
steeds wat moeilijker
Basisschoolleerlingen oefenen
steeds meer op hun eigen
niveau op een tablet. Op 't Palet
in Gouda zijn de leerlingen van
groep 5 er blij mee. „Dan hoeven
we niet zo veel te schrijven."
Ellen van Gaaien
Gouda
- Martijn Allessie
(Stichting Klasse)
NIJMEGEN Kinderen gaan
beter rekenen als ze op de
tablet oefeningen maken die
zich steeds aanpassen aan hun
niveau. Maar ze gaan er niet
beter van spellen. Dat blijkt uit
onderzoek van de Radboud Uni
versiteit naar de methode Snap
pet, die door ruim 2500 basis
scholen wordt gebruikt.
Onderzoekers hebben de afge
lopen drie jaar klassen gevolgd
die met de lesmethode werken.
Het programma ziet waar kinde
ren vastlopen, waarna ze extra
opdrachten krijgen. Ook de leer
kracht kan precies zien waar de
leerlingen fouten maken. Maken
de scholieren de oefeningen
goed, dan worden ze automa
tisch steeds moeilijker.
Leraren geven nog te weinig
feedback aan de kinderen, door
dat ze de data niet goed kunnen
analyseren.
De leerresultaten verbeteren als
kinderen langere tijd gebruikma
ken van Snappet. „De kinderen
zelf én de leraren hebben even
nodig om te wennen en de
nieuwe mogelijkheden goed te
leren inzetten", verklaart Martijn
Allessie, directeur van Stichting
Klasse.
AMSTERDAM Behalve een
hoop kopzorgen, verzakte
panden, politiek gekrakeel
en een financiële aderla
ting heeft de aanleg van de
Noord-Zuidlijn in Amster
dam ook circa 700.000
opgegraven voorwerpen
opgeleverd, tien keer meer
dan archeologen voorspel
den. De meeste voorwer
pen kwamen tevoorschijn
in de bouwputten op het
Rokin en het Damrak, waar
diep onder straatniveau
nog de oude bedding van
de Amstel ligt.
De resultaten van al die
jaren spitwerk werden
woensdag in Amsterdam
gepresenteerd.
Volkswagen is in Duits
land akkoord gegaan met
een boete van 1 miljard
euro, een schikking van
wege de sjoemelsoftware.
DEN HAAG Van ruim
21.000 veroordeelde crimi
nelen is geen dna-profiel
opgeslagen in een lande
lijke databank, terwijl dat
volgens de wet wel zou
moeten. Tv-programma
Nieuwsuur meldt dat op
basis van eigen onderzoek.
Veroordeelden worden
vaak pas opgeroepen om
dna af te staan, nadat ze al
zijn vrijgekomen.
DEN HAAG Een groot deel
van de Tweede Kamer wil
niet langer wachten tot
ggz-instellingen open kaart
spelen over de wachttijd
voor patiënten. Staatsse
cretaris Paul Blokhuis van
Volksgezondheid moet de
instellingen die niet mee
werken met naam en toe
naam aan de kaak stellen,
vinden onder meer rege
ringspartijen VVD en CDA.