Mogelijk in 2020 weer slapend naar de Alpen II 10 Het moet anders, maar hoe? KANTOOR SPIDERBEER Staatssecretaris van Financiën Menno Snel erkent dat de Tweede Kamer jarenlang stelselmatig 'niet diepgaand en systematisch genoeg' is geïnformeerd om inzicht te krij gen in de problemen bij de Belas tingdienst. „Ik betreur dat en ik wil er graag wat aan doen", zei hij woensdagmiddag in de Tweede Kamer. Snel reageerde daarmee op kar renvrachten aan kritiek vanuit het parlement, dat vindt dat het niet goed kan controleren of de hard nekkige problemen bij de fiscus met personeel en iet naar behoren worden opgelost. Snel zegt die klacht te delen. Daarmee uit hij impliciet harde kritiek op zijn voor ganger Eric Wiebes, die inmiddels minister van Economische Zaken en Klimaat is. „Ik kan als Kamerlid niet bepalen hoe het staat met de Belasting dienst", zei CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt eerder in het debat. „We moeten echt betere informatie krij gen dan we de afgelopen drie jaar hebben gehad. Niet meer, maar betere." Snel beaamt dat. Hij stelt dat de Kamer afgelopen jaar maar liefst 1060 pagina's aan rapporten heeft gekregen. „Daar kun je nau welijks serieus met elkaar over dis cussiëren", aldus Snel. SP-Kamerlid Renske Leijten vindt dat Wiebes achteraf bezien het veld had moeten ruimen als staatssecretaris. „Wiebes had de laan uitgestuurd moeten worden", stelde zij. Daarmee wekte zij erger nis bij andere Kamerleden, die vinden dat ze destijds een motie van wantrouwen had moeten indienen en daar niet met terug werkende kracht mee kan zwaaien. De Kamer steggelt intussen over de manier waarop het parlement de controle op de Belastingdienst kan versterken. De oppositie wil van de reorganisatie bij de Belastingdienst een zogeheten 'groot project' maken, waarbij de Kamer nauw gezet gerapporteerd wordt. De regeringspartijen en Snel vinden extra verantwoording ook nodig, maar wel op een andere manier. We hebben niet meer informatie nodig, maar wel betere Snel zei de Kamer dat hij er 'samen' uit wil komen. „Er is geen vezel in mijn lijf die dat tegen wil houden." Vandaag gaat de discussie over hoe de Kamer beter grip kan hou den op de fiscus verder. Snel be strijdt dat de geplaagde Belasting dienst door alle perikelen inmid dels niet meer populair zou zijn als werkgever. Het tegendeel is volgens hem het geval: vooral millennials zouden de fiscus wel zien zitten en niet per se uit zijn op een leaseauto. Om de vele problemen bij de Belas tingdienst het hoofd te bieden wil hij de komende tijd minder hooi op de vork nemen, zodat de ernstigste tekortkomingen het eerst kunnen worden aangepakt. „We kunnen niet alles tegelijkertijd", aldus Snel. I Tussen Amsterdam, Düssel- dorf, München, Wenen en Inns- bruck. „We hopen vanaf 2020 of 2021", zegt NS-woordvoerder Ton Boon. „Niet alleen om naar de Alpen te gaan, maar ook als eind punt voor mensen die 's nachts naar Amsterdam willen reizen." Reizigers kunnen nu in om 18.40 uur in Amsterdam de ICE pak ken naar het Duitse Düsseldorf en daar overstappen op de Nightjet. Die Oostenrijkse nachttrein is de volgende ochtend om 9.15 uur in Innsbruck. Boon: „Deutsche Bahn deed het erbij en wilde de investering in nieuw materieel niet doen. ÖBB Het Oostenrijkse ÖBB ziet brood in A'dam als bestemming heeft een deel van dat materieel overgenomen en nieuwe treinen aangeschaft." ÖBB moet voldoende treinen hebben en die moeten toegelaten worden tot het Nederlandse spoor. Ook moeten er genoeg treinkaart jes worden verkocht. In de eerste maanden van dit jaar zijn er tussen de 15 en 20 procent meer interna tionale treintickets verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Uit maandelijks onderzoek van Me- trixlab, in opdracht van NS, blijkt dat in mei 2017 nog 38 procent bij een internationale reis de trein als optie zag. „Mede dankzij de komst van de rechtstreekse Eurostar van Londen naar Rotterdam en Amsterdam, steeg dit in mei boven de 50 procent. Daardoor denken wij dat de markt er is." „Wij zijn geen specialist in het laten rijden van slaaptreinen. De Nederlandse markt is tegen woordig te klein voor geel-blauwe NS-slaaptreinen. ÖBB is wél echt een specialist in het rijden van internationale slaaptreinen. Het is logisch om samenwerking te zoeken met Oostenrijk, dat heel centraal in Europa ligt en brood ziet in Amsterdam als bestem ming." donderdag 14 juni 2018 GO sy>'; Deze wasbeer beleefde dinsdag zijn two minutes of fame. Als een ware spiderman klom hij in het centrum van St. Paul, Minnesota, tegen de gevel van een kantoorpand omhoog, gadegeslagen door steeds meer toeschouwers, zowel op de grond en vanuit het pand zelf als op social media. jV V Lc r' .vsV.*-A" WAT s&wiéSïWSKtt Snel: info over fiscus was slecht De informatie over de proble men bij de fiscus schoot jaren lang tekort. Daardoor kon de Tweede Kamer zijn controle rende taak niet naar behoren uitoefenen. Laurens Kok Den Haag - Pieter Omtzigt (CDA) De Nederlandse Spoorwegen en de Oostenrijkse spoorwegmaat schappij ÖBB willen weer met een slaaptrein van en naar Amsterdam gaan rijden. Vijf vragen over de slaaptrein naar de Alpen. Marcia Nieuwenhuis Utrecht j Waar gaat de slaaptrein rijden? 2 En vanaf wanneer? 3 Anderhalf jaar geleden stopte Deutsche Bahn met de slaaptrein in Nederland, waarom zou het ÖBB wel luk ken? Een slaapcoupé van ÖBB's Nightjet. fotoöbb -Ton Boon (NS) 4 Waar hangt het van af of het lukt? 5 Krijgen we geel-blauwe slaapcoupés?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 10