Mogelijk in 2020 weer slapend naar de Alpen
II
10
Het moet anders, maar hoe?
KANTOOR SPIDERBEER
Staatssecretaris van Financiën
Menno Snel erkent dat de Tweede
Kamer jarenlang stelselmatig 'niet
diepgaand en systematisch genoeg'
is geïnformeerd om inzicht te krij
gen in de problemen bij de Belas
tingdienst. „Ik betreur dat en ik wil
er graag wat aan doen", zei hij
woensdagmiddag in de Tweede
Kamer.
Snel reageerde daarmee op kar
renvrachten aan kritiek vanuit het
parlement, dat vindt dat het niet
goed kan controleren of de hard
nekkige problemen bij de fiscus
met personeel en iet naar behoren
worden opgelost. Snel zegt die
klacht te delen. Daarmee uit hij
impliciet harde kritiek op zijn voor
ganger Eric Wiebes, die inmiddels
minister van Economische Zaken
en Klimaat is.
„Ik kan als Kamerlid niet bepalen
hoe het staat met de Belasting
dienst", zei CDA-Kamerlid Pieter
Omtzigt eerder in het debat. „We
moeten echt betere informatie krij
gen dan we de afgelopen drie jaar
hebben gehad. Niet meer, maar
betere." Snel beaamt dat. Hij stelt
dat de Kamer afgelopen jaar maar
liefst 1060 pagina's aan rapporten
heeft gekregen. „Daar kun je nau
welijks serieus met elkaar over dis
cussiëren", aldus Snel.
SP-Kamerlid Renske Leijten
vindt dat Wiebes achteraf bezien
het veld had moeten ruimen als
staatssecretaris. „Wiebes had de
laan uitgestuurd moeten worden",
stelde zij. Daarmee wekte zij erger
nis bij andere Kamerleden, die
vinden dat ze destijds een motie
van wantrouwen had moeten
indienen en daar niet met terug
werkende kracht mee kan zwaaien.
De Kamer steggelt intussen over
de manier waarop het parlement de
controle op de Belastingdienst kan
versterken. De oppositie wil van de
reorganisatie bij de Belastingdienst
een zogeheten 'groot project'
maken, waarbij de Kamer nauw
gezet gerapporteerd wordt. De
regeringspartijen en Snel vinden
extra verantwoording ook nodig,
maar wel op een andere manier.
We hebben niet meer
informatie nodig,
maar wel betere
Snel zei de Kamer dat hij er 'samen'
uit wil komen. „Er is geen vezel in
mijn lijf die dat tegen wil houden."
Vandaag gaat de discussie over
hoe de Kamer beter grip kan hou
den op de fiscus verder. Snel be
strijdt dat de geplaagde Belasting
dienst door alle perikelen inmid
dels niet meer populair zou zijn als
werkgever. Het tegendeel is volgens
hem het geval: vooral millennials
zouden de fiscus wel zien zitten en
niet per se uit zijn op een leaseauto.
Om de vele problemen bij de Belas
tingdienst het hoofd te bieden wil
hij de komende tijd minder hooi op
de vork nemen, zodat de ernstigste
tekortkomingen het eerst kunnen
worden aangepakt. „We kunnen
niet alles tegelijkertijd", aldus Snel.
I Tussen Amsterdam, Düssel-
dorf, München, Wenen en Inns-
bruck.
„We hopen vanaf 2020 of
2021", zegt NS-woordvoerder
Ton Boon. „Niet alleen om naar de
Alpen te gaan, maar ook als eind
punt voor mensen die 's nachts
naar Amsterdam willen reizen."
Reizigers kunnen nu in om 18.40
uur in Amsterdam de ICE pak
ken naar het Duitse Düsseldorf en
daar overstappen op de Nightjet.
Die Oostenrijkse nachttrein is de
volgende ochtend om 9.15 uur in
Innsbruck.
Boon: „Deutsche Bahn deed het
erbij en wilde de investering in
nieuw materieel niet doen. ÖBB
Het Oostenrijkse ÖBB
ziet brood in A'dam
als bestemming
heeft een deel van dat materieel
overgenomen en nieuwe treinen
aangeschaft."
ÖBB moet voldoende treinen
hebben en die moeten toegelaten
worden tot het Nederlandse spoor.
Ook moeten er genoeg treinkaart
jes worden verkocht. In de eerste
maanden van dit jaar zijn er tussen
de 15 en 20 procent meer interna
tionale treintickets verkocht dan
in dezelfde periode vorig jaar. Uit
maandelijks onderzoek van Me-
trixlab, in opdracht van NS, blijkt
dat in mei 2017 nog 38 procent bij
een internationale reis de trein als
optie zag. „Mede dankzij de komst
van de rechtstreekse Eurostar van
Londen naar Rotterdam en
Amsterdam, steeg dit in mei
boven de 50 procent. Daardoor
denken wij dat de markt er is."
„Wij zijn geen specialist in
het laten rijden van slaaptreinen.
De Nederlandse markt is tegen
woordig te klein voor geel-blauwe
NS-slaaptreinen. ÖBB is wél echt
een specialist in het rijden van
internationale slaaptreinen. Het is
logisch om samenwerking te
zoeken met Oostenrijk, dat heel
centraal in Europa ligt en brood
ziet in Amsterdam als bestem
ming."
donderdag 14 juni 2018
GO
sy>';
Deze wasbeer beleefde
dinsdag zijn two minutes of
fame. Als een ware spiderman
klom hij in het centrum van St.
Paul, Minnesota, tegen de
gevel van een kantoorpand
omhoog, gadegeslagen door
steeds meer toeschouwers,
zowel op de grond en vanuit
het pand zelf als op social
media.
jV V Lc r'
.vsV.*-A"
WAT
s&wiéSïWSKtt
Snel: info
over fiscus
was slecht
De informatie over de proble
men bij de fiscus schoot jaren
lang tekort. Daardoor kon de
Tweede Kamer zijn controle
rende taak niet naar behoren
uitoefenen.
Laurens Kok
Den Haag
- Pieter Omtzigt (CDA)
De Nederlandse Spoorwegen en
de Oostenrijkse spoorwegmaat
schappij ÖBB willen weer met
een slaaptrein van en naar
Amsterdam gaan rijden. Vijf
vragen over de slaaptrein naar
de Alpen.
Marcia Nieuwenhuis
Utrecht
j Waar gaat de slaaptrein
rijden?
2 En vanaf wanneer?
3 Anderhalf jaar geleden
stopte Deutsche Bahn met
de slaaptrein in Nederland,
waarom zou het ÖBB wel luk
ken?
Een slaapcoupé van ÖBB's
Nightjet. fotoöbb
-Ton Boon (NS)
4 Waar hangt het van af of
het lukt?
5 Krijgen we geel-blauwe
slaapcoupés?