23 Over werk, geld en consumentenzaken Textiel De beddengoedmarkt vond Jorien Huigen behoorlijk saai. Ze richtte een eigen merk op, om iets anders te bieden dan waar de warenhuizen mee vol liggen. „Ik kwam er achter dat slechts een handjevol producenten de markt domineert. Die leggen de focus vooral op hoe het beddengoed eruitziet: een mooie print of het merkje dat er op staat. Terwijl het wat mij betreft zou moeten gaan om kwaliteit. Het maakt namelijk nogal uit welk katoen is gebruikt, of welke weefmethode, maar dat staat vaak niet eens op de verpakking. De con sument denkt: het is duur, dan zal de kwaliteit wel goed zijn." „Niet per se, nee. Ik heb weieens twee dekbedovertrekken gezien uit hetzelfde, hogere segment, met exact dezelfde constructie van het katoen. Alleen was de een twee keer zo duur als de andere. De consument denkt waarschijnlijk dat de duurdere vari ant beter is, maar dat is dus feitelijk niet het geval. Het is een gigantische markt - iedereen heeft immers bed dengoed nodig - maar de kennis er over bij consumenten is miniem." „Dat is een segment op zich. Maar laat ik het zo zeggen: het is onmoge lijk om voor 20 euro een dekbedover trek te maken van een goede kwali teit onder goede milieu- en arbeids omstandigheden. Echt, out of the question. Bedenk eens hoeveel stof er nodig is voor een dekbedovertrek in verhouding tot een T-shirt, en een T- shirt voor 20 euro is al goedkoop." Als je door de stof heen kijkt, zal die minder goed van kwaliteit zijn „Hoe hoger de dichtheid van de dra den, hoe hoger de kwaliteit is. Dus als je de stof tegen het licht houdt en door de stof heen kunt kijken, zal het minder goed van kwaliteit zijn." „Dat was twee jaar geleden. Ik heb een inkoopachtergrond en wist daar door van de marges op beddengoed. Die zijn absurd hoog. Soms gaat de prijs wel tien, vijftien keer over de kop. Ik zag mogelijkheden in voor een acceptabele prijs goede kwaliteit bie den. Vergelijkbaar met Egyptisch ka toen, de exclusieve lange katoenvezel waar mooi hotelbeddengoed vaak van is gemaakt. Een set heb je bij ons al vanaf 60 euro. Dat kan omdat ik di rect inkoop bij een fabriek uit Paki stan. Die fabriek heeft een certificaat dat garandeert dat de arbeidsomstan digheden in orde zijn en ze niet wer ken met schadelijke chemicaliën. Voor de uitstraling van het merk heb ik me laten inspireren door Ace&Tate. De brillenmarkt was be hoorlijk suf en saai, maar zij hebben er nieuw leven ingeblazen door een beleving toe te voegen. Dat wil ik ook graag doen in de beddengoedsector." „In het begin heb ik het onderschat. Ik moest zelf ondervinden hóé dicht- getikt de markt zit. Ik ging naar een grote beddenzaak met de vraag of mijn producten bij ze in het schap mochten liggen. Ik dacht immers een goed product voor een goede prijs te hebben. Maar ze zaten vast aan een deal met een grote producent. 80 procent van het schap, verdeeld over wel twintig merken, was alle maal afkomstig van één firma. En ze WIE? hadden afgesproken dat daar niks bij mocht. Holy shit, dacht ik toen. Dat dit bestaat!" „Ik ben er nog steeds mee bezig, maar we liggen nu bij Hudson Bay en en kele beddenspeciaalzaken. Financieel gaat het prima. Ik heb een lening ge nomen om de eerste productie en de webshop op te zetten. Nu verdien ik dat terug." „Dat vraag ik me af, ik ben natuurlijk maar een kleine speler. Maar de pro ducenten hebben wel door dat er reuring is op de markt. Het ging de cennialang op dezelfde manier; nu zijn er toch wat zaken aan het ver schuiven. Maar bang? Ik denk eerder dat ze juist de samenwerking opzoe ken. Ik sluit niet uit dat ik zelf ooit onderdeel wordt van zo'n grote pro ducent." „Nee hoor. Ik snap best dat ze zo ope reren; zo gaat het gewoon al jaren en het was succesvol tot nu toe. Mijn doel is om de mensen beter over de kwaliteit van beddengoed te infor meren. Als ik daar de schaalvoordelen en het netwerk van een grote produ cent voor kan gebruiken, graag." woensdag 13 juni 2018 Geld&Soed wel tien keer over de kop' Jette Pellemans Je loopt nogal te hoop tegen de huidige bedden goedmarkt. Wat deugt er niet aan? Zijn dure merken niet beter? Prijsvechters in de beddentextiel stunten met superlage prijzen. Hoe kan dat? Hoe kun je als consument zien of beddentextiel van goede kwaliteit is? Wanneer dacht je: hier ga ik zelf mee aan de slag? En, lukt dat? Ondernemer Jorien Huigen hoopt de beddengoedmarkt flink op te schudden. FOTO MARCO OKHUIZEN Jorien Huigen (27), studeerde hotel- en eventmanagement aan de TIO in Utrecht. Daarna werkte ze als inkoper bij e-commercebe- drijven. Sinds een jaar heeft ze haar eigen bedrijf Joarz, gevestigd in Amster dam. Hoe ben je er toch doorgekomen? Schrikken grote producenten van nieuwkomers zoals jij? Hè? Je bent toch tegen hun werk wijze?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 23