©NDERNEMER Een buffer tegen stress llHr 1 'Dit maakt ons ook aantrekkelijk als werkgever' OTRIUM WIL DE GROOTSTE VAN EUROPA WORDEN Met een fietsplan, gratis fruit, korting op de sportschool en coaching probeert Rouveen Kaasspecialiteiten bij Meppel het personeel vitaal te houden. „We willen dat onze medewerkers fysiek gezond en met plezier de aow-gerechtigde leeftijd halen." Door René Bogaarts Om met de fiets naar het werk te komen, sparen werknemers van Rouveen Kaasspecialiteiten sinds 1 mei punten per gereden kilometer waarmee ze in de webwinkel goedkoop inkopen kunnen doen. „Ook mensen die dicht bij de fabriek woonden, kwamen vroeger best vaak met de auto. We weten het nog niet precies, maar ik heb de indruk dat nu meer mensen de fiets pakken", zegt hr-medewerker Nienke Keur. Vitaliteitsprogramma Het fietsplan maakt deel uit van de vitaliteitsaanpak die de zuivelcoöperatie uit Rouveen (Overijssel) al sinds 2013 hanteert. „We willen dat onze mede werkers fysiek gezond en met plezier de aow-gerechtigde leeftijd halen. Dat past bij onze cultuur", legt Keur uit. Bij Rouveen Kaasspecialiteiten, dat vestigingen heeft in Rouveen en in het Brabantse Molenschot, werken zo'n 190 mensen in vaste dienst. Daarnaast zijn er nog 82 oproepkrachten. De coöpera tie, die 250 boeren-leden telt, heeft een omzet van 150 miljoen euro. Keur onderscheidt drie verschillende onderdelen in het vitaliteitsprogramma: Samen Gezond, Samen Sociaal en Samen Werken. Het fietsplan valt onder het eerste onderdeel, net als de aanwe- zigheid van gratis fruit, korting op een abonnement op de sportschool, en maandelijkse consultatiemogelijkheden bij een leefstijlcoach. Dezer dagen vindt het vierjarige preventieve gezondheids onderzoek plaats. Onder de noemer Samen Sociaal valt wat Keur 'het omzien naar elkaar' noemt. „We hebben een goededoelen- potje, we houden bij het maken van roosters rekening met elkaar, en betrekken er ook het thuisfront bij." Hoort er ook bij dat mensen buiten werktijd niet gestoord worden? Keur: „We vallen elkaar niet onnodig lastig, maar we zijn wel een flexibele organi satie. Dat werkt twee kanten op. Als mensen het als storend ervaren, komt dat er in de gesprekken met de coach wel uit." Ziekteverzuim laag Samen Werken betreft niet alleen een leuke en veilige werkomgeving, maar ook de mogelijkheid voor medewerkers om opleidingen of trainingen te volgen, en coaching van de leidinggevenden. „Ik heb nog nooit uitgerekend wat het vitaliteitsprogramma precies kost", zegt Keur. „Maar ik weet wel dat het ziekte verzuim bij ons laag is, 2,4 procent tegen gemiddeld 3,9 procent bij andere bedrijven. Het maakt ons ook aantrek kelijk als werkgever. Als we een vaca ture hebben, reageren veel mensen. We krijgen veel open sollicitaties en we kennen heel lange dienstverbanden. We zijn er ook van overtuigd dat mensen beter presteren als ze fysiek en mentaal gezond zijn." Overschotten Topservice Lenen de programma's over vitaliteit zich ook voor een collectieve aanpak? En hoe doe je dat dan? Voorop staat dat een bedrijf met vitale mede werkers beter presteert. Vitaliteit geeft je medewer kers namelijk veerkracht en vormt een buffer tegen stress. En met de hele groep aan vitaliteit wer ken, heeft meer effect dan het neerzetten van een schaal met appels, in de hoop dat iedereen er eentje pakt tijdens de lunch. Heel veel aspecten van vitaliteit lenen zich voor een collectieve aanpak. Dat varieert van gezamenlijk afvallen tot de manier waarop je met elkaar om gaat. Nodig zijn een goed inhoudelijk verhaal over de gevaren van een onge zonde levensstijl en het negatieve effect op de pres taties van het bedrijf. Competitie Probeer zo'n gezamenlijk overeengekomen vitaliteits programma voor iedereen aantrekkelijk te maken. Maak er een wedstrijdje van, bijvoorbeeld door teams te formeren die in gezond competitie met el kaar samen doelen willen halen. Ooit draaide ik een programma waarin teams van medewerkers tijdens lunchpauzes virtueel naar Stockholm wandelden, wat met stappentellers werd bijgehouden. Dat stimu leerde teamleden, zeker tegen het einde van de tocht, om nog een rondje extra te lopen. Stel een leuk eindpunt in het verschiet. Als het gemeenschappelijk vast gestelde doel wordt behaald, mag daar zeker een beloning tegenover staan. Tussentijds be haalde doelen mogen eveneens gevierd worden. Zorg dat iedereen daar bij betrokken is. Iedereen heeft immers een inspan ning verricht. Baas doel mee Het helpt enorm als de baas ook mee doet, bij voorbeeld door zelf met de fiets naar de zaak te komen, te stoppen met roken of door demonstra tief niet meer 's avonds of in het weekend te werken. Gezamenlijke inspannin gen geven medewerkers de gelegenheid om er gezamenlijk over te praten. Mensen die het op een gegeven ogenblik even moeilijk hebben, krijgen steun van collega's. Belangrijk is het om bij zo'n collectieve inspanning het thuisfront niet te ver geten. Je gezamenlijk in spannen levert weinig op als de huisgenoten niet betrokken zijn bij hetgeen er op de zaak speelt. Als het gaat om gewichtsver lies kun je als ondernemer huisgenoten een maand lang groentepakketten aanbieden of gemeen schappelijke kooklessen. Ook hier is goede infor matie uiteraard onmisbaar. thema: vitaliteit in je bedrijf deondernemer.nl Nienke Keur en directeur Klaas Hoks 'Beter werk van fysiek en mentaal gezond personeel' Otrium: een online outletcentrum waar kleding merken hun overgebleven voorraden aan de consument kunnen verkopen. Oprichters Milan Daniels (26) en Max Klijnstra (27): „Binnen twee jaar zijn we de grootste in Europa." Na een aantal jaar samen een online software bedrijf te hebben gerund met klanten als Corendon en Ace Tate, willen de heren zelf een product in de markt zetten. Het wordt Breaking Rocks, een online truienmerk met opvallende patronen, vaak van grappige afbeeldingen die veel gedeeld worden op social media. Breaking Rocks wordt al gauw een succes. De vraag naar de truien is groot. Zes keer per jaar komen er grote containers met truien richting Nederland. Zo stuiten de ondernemers op een 'interessant probleem', zoals Daniels het noemt. Wat te doen met overschotten? Ze hebben een aantal opties: zelf een fysieke outlet openen, de partijen slijten aan een opkoper of aan een zogenaamde 'flash seller', een externe partij die een online verkoop organiseert. Geen van de opties zijn ideaal, vinden de heren. Daniels: „We wilden meer geld verdienen met onze voorraden én meer controle." f 1 Otrium is uiteindelijk een plek geworden waar kledingmerken hun eigen online outletwinkel kunnen beginnen. Een digitale shop-in-shop dus. Ze bepalen zelf wat ze aanbieden en tegen welke prijs, maar Otrium biedt wel software waarmee ze de meest gunstige tarieven kunnen uitrekenen. Het logistieke gedeelte - de afhandeling van de bestelling en de bezorging - regelt Otrium zelf. „Wij nemen een commissie op iedere bestelling," vertelt Daniels. Omzetcijfers wil Otrium niet bekend maken. „Wij groeien op dit moment zo snel, dat het getal dat ik noem over een week alweer achterhaald kan zijn." Door Gijs van der Sanden PAULINE GODDIJN OVER VITAAL PERSONEEL Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15