'Hè, gezellig' -m-* - RECENSIES bomen waar de takken vanaf gebroken worden.' Mijn ouders waren gelovig, dus de buitenwereld mocht dit absoluut niet weten. Ze hadden eerder al een schok er varen toen mijn zusje vertelde dat ze les bisch is. Gelukkig was ik er nog om voor nageslacht te zorgen. En toen viel die route ook af. Nog zie ik voor me hoe ik terugliep naar mijn auto en mij omdraaide om zoals gewoonlijk nog even te zwaaien: mijn vader trok pontificaal de gordijnen dicht, zodat de wereld niet kon meekij ken met hun leed. Uiteindelijk is het toch goed gekomen. 'Je bent zoals je bent', zei mijn moeder, 'maar houd het voor je.' Ik was nog advo caat, dus ik kon niet voorvoelen dat ik mijn 'Natuurlijk, ik ga er niet mee op tv of zo' later moest herroepen." Talentenjacht Nu is Dittrich niet wat je noemt het type glitternicht-met-veren, maar hij moet bekennen dat hij een zwak heeft voor programma's als Idols en het Songfestival. Een van de personages in Barst doet mee aan Nederlands nummert, een soort The Voice, en in zijn boek De waarheid liegen (2013) zit een deelnemer aan American Idol. Misschien moet de zanger in hem nog uit de kast komen? „Ha nee, die moet daar zéker blijven. Maar het interesseert me mateloos. Toen ik in New York woon de, keek ik altijd American Idol. Dat is extreem Amerikaans, helemaal door- geproduceerd en de imago's van de deel nemers zijn kneedbaar. Wie een lar moyant verhaal vertelt, heeft grotere winkansen, dus worden er weieens din gen aangedikt." Ja, het is een cliché dat homo's van het Songfestival houden. Maar hij heeft er goede herinneringen aan. „Vroeger wer den mijn zusje en ik wakker gemaakt als het Songfestival op tv was. Later, ik woonde al in Amsterdam, bleek het in de homoscene een hoogtepuntje. Ik weet nog goed, ik was zelf net uit de kast en vrijwilliger bij de telefonische hulplijn. Ik had een zware avonddienst gehad en ik moest me ergens ontspannen. Het was de avond van het Songfestival, Nicole won met Ein bisschen Frieden." Hij ging naar D.O.K., een homodisco in de stad, en zag daar al die mannen met mannen dansen. Dacht: hè get, dat ga ik niet doen hoor! Niks voor hem. Toen stapte er een appetijtelijk type binnen. Ja! Zó'n man, die wilde hij wel. Ze raakten aan de praat. „Dat is 36 jaar geleden en nog altijd zijn wij samen." Lijk in de bosjes Zijn werk levert genoeg inspiratie voor zijn boeken. Hij vertelt dat hij zich, als D66-fractievoorzitter van de deelraad Amsterdam-Zuid, eens meldde bij de wijkpolitie. Hij wilde weten wat er speelde in de buurt. „Dus ik op stage. Op een regenachtige, grijze dag kwam de melding binnen dat een dame met een hondje had gebeld: het beestje was 'er gens' de struiken in geschoten en op een lijk gestuit. Wij eropaf en laat ik nu de gene zijn die het lijk ontdekte. Het lag midden in een perkje en net toen ik hem ontwaarde, brak de hemel open en werd zijn levenloze gezicht beschenen door zonnestralen. Het was heel griezelig. Hij had zijn ogen open en die waren echt héél lichtblauw. Ik heb altijd gedacht: met deze ervaring wil ik iets doen in mijn boeken." Als auteur van het geschenkboek stapt hij in de voetsporen van thrillergroot heden als Deon Meyer (2017), Simon de Waal (2016), Marion Pauw (2015) en Karin Slaughter (2008), maar eng vindt hij dat niet. „Nee! Helemaal niet. Ik had er meteen heel veel zin in." <1 De 'geheime dagboeken' van Hendrik Groen gingen de afgelopen jaren met tienduizenden over de toonbank, en de tv- en theaterbewerking van de boeken waren al net zo succesvol. Leek het eerst nog alsof Hendrik Groen écht een grap pige tachtiger was, al snel werd duidelijk dat het een pseudoniem betrof, van Peter de Smet. Leven en laten leven (MeulenhofF, 20) verschijnt ook onder dat pseudo niem, maar heeft weinig met de oude verzorgingshuisbewoner te maken. Wel zijn de ironische toon en de even scherpe als geestige observaties van menselijk ge drag weer volop aanwezig. Vijftiger Arthur Ophof beseft dat van zijn wens groots en meeslepend te leven niets is terechtgekomen. Zijn kinderloos gebleven huwelijk is doodgebloed en hij werkt al meer dan twintig jaar zonder veel plezier bij een groothandel in wc- en schoonmaakartikelen. IJkmomenten als oud en nieuw verlopen al net zo dodelijk eentonig: „Dus zaten we nu al een jaar of tien eerst te rummikuppen en te sjoe len, daarna keken we naar de oudjaars- conference en om vijf voor twaalf ging de tv-klok aan om te zorgen dat de nep- champagne klokslag twaalf uur werd ontkurkt. Gedurende de avond werden er pinda's, oliebollen en ovenbitter ballen geserveerd. Verder zeiden we regelmatig 'Hè, gezellig'." Als Arthur zijn ontslag wordt aange zegd, besluit hij het roer om te gooien. Tegen zijn luie en voorzichtige aard in kiest hij nu niet voor de gemakkelijkste weg. In plaats van gewoon te gaan schei den, besluit hij met hulp van zijn niet al te keurige vrienden Joost en Wouter zijn eigen dood in scène te zetten. Na zijn be grafenis zal Arthur dan naar Italië verhui zen en het Toscaanse buitenhuis van Joost beheren. Joost en Wouter helpen hem aan een louche begrafenisonder nemer, valse documenten en een ander uiterlijk. Zal het Arthur lukken daarmee weg te komen? Wie benieuwd is naar het antwoord, leest dit boek vol vaart in een paar uurtjes uit. ViviandeGier Cold case 'Als stagiair bij de wijkpolitie ontdekte ik een lijk in de struiken. Ik heb altijd gedacht: daar wil ik ooit in mijn boeken iets mee doen.' 181 zaterdag 9 juni 2018 ROMAN LEVEN EN LATEN LEVEN, HENDRIK GROEN HENDRIK GROEN Leven en laten leven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 86