II II Vrouwen zonnen veel minder vaak topless 7 Een tijdje terug was het raar om mét bovenstukje te zonnen, inmiddels is het uit den boze om zónder bovenstukje te bakken. Maar waarom is topless eigenlijk uit? „We hebben een free-the-nipple-daynoó\g." Oude borsten. Jonge borsten. Borsten cup F. Borsten cup A. Heel bruine borsten. Melkwitte borsten. Borsten met sproetjes. Borsten met mini- of gigantische tepels. Het maakte een tijd terug totaal niet uit. Vrouwen van alle leeftijden lagen in de jaren 70,80 en 90 nog onbekommerd en eensgezind zonder bovenstukje langs de Nederlandse kust. Jan Heemskerk (oud-hoofdredac teur van Playboy/columnist) herin nert het zich nog goed. „Als ik met vriendjes van school thuiskwam, lag mijn moeder doodgemoedereerd topless in de tuin. No way dat ze dan haar bovenstukje aanschoot. De hou ding was: wij vrouwen doen het ge woon en als jullie mannen er moeite mee hebben: jullie probleem." Een uitvloeisel van de sixties, flo werpower, emancipatie, vertelt hoogleraar psychologie Liesbeth Woertman Moeders mooiste en Psy chologie van het uiterlijk). „Het had al les te maken met de vrijheid die vrouwen voor zichzelf opeisten. Zij wilden net zo vrij met hun lichaam kunnen omgaan als mannen met hun eigen lichaam. De boodschap was ook: een vrouwenlichaam is ge woon een vrouwenlichaam, geen seksueel object." Dat er inmiddels geen topless vrouw meer op het strand te spotten is, is volgens de hoogleraar aan de Universiteit Utrecht veelzeggend. „Het is niet van het ene op het andere moment gebeurd, maar de conclusie is toch wel duidelijk: vrouwen voelen zich minder vrij om in het openbaar bloot te zijn dan vroeger. Zéker min der vrij dan mannen." Perfect uiterlijk Dat heeft, denkt ze, allereerst met vrouwen zelf te maken. Die zijn steeds kritischer op zichzelf gewor den. „Vroeger was uiterlijk minder bepalend voor wie je was: zaken als afkomst, geloof en klasse speelden een grotere rol. Nu die 'kaders' weg gevallen zijn, vinden vrouwen hun uiterlijk belangrijker en belangrijker. En hechten ze ook steeds meer aan een perfect uiterlijk - alles valt im mers te fiksen, zo wil de plastische chirurgie ons laten geloven. Maar hoe hoger de lat, hoe moeilijker het is om met al die onzekerheden bijna bloot op het strand te liggen." Bijkomende druk: de opgepoetste foto's van modellen, BN'ers en fit- girls in glossies en op sociale media. „Vroeger vergeleken we onze bor sten met die van echte vrouwen. Die van onze moeder, onze tante, die van die andere vrouw die op het strand lag. Nu worden we elke dag overspoeld door bijgewerkte, gefoto- shopte en irrealistische bikiniplaat jes en voelt het alsof het zo moet en niet anders. Vooral jonge meiden worden daar onzeker van." Komt daar nog die vaak aange haalde 'nieuwe preutsheid' bij? Woertman: „Het is een gevoelig thema, maar ik denk dat de toename van Nederlanders met een andere culturele en religieuze achtergrond er ook voor gezorgd heeft dat we bloot minder normaal vinden. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de voet balkleedkamer. Daar staat zo'n heel team in onderbroek onder de douche, omdat Marokkaanse, Turkse en Antilliaanse jongens dat ook doen." Nieuwe preutsheid? Heemskerk vindt het een verhullend begrip. „Ik geloof niet dat wij met z'n allen preutser geworden zijn. Ik denk dat we door social media meer met seks bezig zijn dan vroeger, er meer van zien, er meer van weten. We moeten het beestje gewoon bij de naam noe men: jongens die het ook normaal vinden om te sissen naar een meisje in minirok hebben de 'sociale code' in de openbare ruimte veranderd. Ze hebben bloot weer gelijkgesteld aan 'hoerig', aan 'vies'. Vrouwen voelen zich daardoor oncomfortabeler." Dat 'straathufters' de sfeer zo ver anderd hebben: dat gelooft sociaal wetenschapper Linda Duits niet. De auteur van onder meer Dolle mythes. Eenfrissefactcheck van feminisme toen en nu: „Ik denk gewoon dat alles in golfbewegingen gaat. Waar de ene generatie zich heel vrij gedroeg, ge draagt de daaropvolgende generatie zich traditioneler. Dus, ja, zoiets als topless keert op een dag gewoon weer terug." De onderzoeker aan de Universiteit Utrecht ziet de eerste te kenen al. „In het Oosterpark in Am sterdam liggen af en toe weer meiden zonder bovenstuk. Meiden die er schijt aan hebben." Esthetisch arts Floor Claus betwij felt of topless vanzelf weer mode wordt. „Op zo'n vakantie-eiland als Ibiza zie ik vrouwen nog wel topless zonnen en dat werkt aanstekelijk. Maar Ibiza is natuurlijk een uitzon dering: altijd al behoorlijk hippieach tig geweest. Zolang de massa hier niks voor topless voelt, zal er weinig veranderen. Dat was namelijk het grappige aan de jaren 80: bijna ieder een was topless, dus je voelde er to taal geen schaamte bij." Borstoperatie Claus heeft een andere theorie over de verdwijning van topless: de op mars van haar vak. „Veel meer vrou wen dan vroeger laten zich aan hun borsten opereren en die littekens zie je, zeker als je op een handdoek ligt, gewoon zitten. Die categorie vrou wen draagt dus sowieso liever een bovenstuk." Een andere verklaring: de alomtegenwoordige camera's. „In de tijd dat ik nog topless op het strand lag, was er geen sprake van mobieltjes met camera's, of Insta- gram, of YouTube. Ik kan me voor stellen dat vrouwen dat filmen geen fijn idee vinden.'" 'Irritant', vindt Jan Heemskerk het dat vrouwen zich geremd voelen. „We hebben die periode van vrou wenbevrijding toch niet voor niks gehad?" Hij bespeurt, net als Linda Duits, wel een tegenbeweging. „In Amerika, misschien wel het meest preutse land ter wereld, hebben vrouwen al jaren eenfree-the-nipple- day. Juist om zich tegen dat nieuwe conservatisme te verzetten. Zouden we in Nederland best kunnen ge bruiken." Vrouwen voelen zich minder vrij om in het openbaar bloot te zijn In de tijd dat ik nog topless zonde, was er geen sprake van mobieltjes met camera's zaterdag 9 juni 2018 GO Komen de blote borsten ooit terug? Eefje Oomen Utrecht Met de borsten bloot op het strand. Vroeger voelde nie mand er schaamte over, dat is nu anders. FOTO ANP - Floor Claus, esthetisch arts - Liesbeth Woertman, hoogleraar psychologie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 7