Fabian Wilson
leeft als een
Prof A
Fracties willen lager tarief of eerder tolvrije Westerscheldetunnel
Politie veegt
Vlissingen schoon,
maar er wordt geen
gram minder om
gedeald ZEELAND 5
College van Kapelle
valt al na een maand
over de zondagsrust
GOES Zo'n 560 dames
stapten gisteravond in
op de fiets voor de Ladies
Night Ride. Dat zijn er iets
meer dan vorig jaar.
De proloog van het Delta
Ride for the Roses-weekend
werd voor de vierde keer
gehouden. De deelnemers,
allemaal gehuld in een geel
T-shirt, konden kiezen uit
twee afstanden: 15 en 30
kilometer.
Een bijzonder moment was
er voor de start, toen Remco
Wevers zijn partner Nicole
ten huwelijk vroeg. Wevers
fietste gisteren, voor het
vijfde jaar op rij, in één dag
van zijn woonplaats
Oldenzaal naar Goes (bijna
300 kilometer) om deel te
nemen aan de Delta Ride for
the Roses.
De Staten spraken gisteren over de
Voorjaarsnota 2018. Zat de provin
cie vorig jaar nog bijna aan de
grond, nu lijkt het tij gekeerd.
Door fikse bijdragen van andere
provincies en het Rijk, een oplos
sing voor de schoonmaak van het
Thermphosterrein en een tijde
lijke verhoging van de motorrijtui
genbelasting, kan het dagelijks
provinciebestuur de krappe re
serve aanvullen en is er weer
ruimte om te investeren.
Omdat ook de inkomsten van de
Westerscheldetunnel boven ver
wachting zijn, stelden diverse par
tijen gisteren voor iets te doen aan
de toltarieven. Het CDA wil
vrachtwagens tijdens de nachte
lijke uren tegen een gunstiger ta
rief door de tunnel laten gaan. Dat
zou een stimulans zijn voor de
economie.
Fractievoorzitter Anita Pijpe-
link van de PvdA ging nog een
stapje verder. Zij wil snel een on
derzoek naar het aanzienlijk eer
der tolvrij maken van de tunnel
dan in 2033. „Tot nu toe gold hier
de regel 'don't mention de tolvrije
tunnel', maar het zou goed zijn
Hoe eerder de tunnl
tolvrij is, hoe beter.
Maar tot 2020
verandert er niets
voor de economie, de leefbaarheid
en de bereikbaarheid in Zeeland
om de tunnel eerder tolvrij te ma
ken." Pijpelink zei niks te zien in
het bevoordelen van bepaalde
groepen gebruikers, zoals vracht
wagens.
Verlaging
Daarmee was het spel op de wa
gen. Hannie Kool (CDA) liet met
een weten graag verder te gaan in
het denken over verlaging van de
tarieven. Ton Veraart (D66) wees
erop dat PvdA en CDA het over
verschillende dingen hadden: de
tol eerder afschaffen of nu de tarie
ven omlaag. Hij koos voor het laat
ste. „Het standpunt van D66 is niet
mensen nu te laten betalen om an
deren in de toekomst voordeel te
geven."
Volgens Kees Bierens (VVD) zit
er spanning tussen het verlagen
van de tarieven nu en het eerder
afschaffen van de tol. Het kan niet
allebei. Hij herhaalde het stand
punt van de VVD dat de tunnel
aanzienlijk eerder tolvrij moet
worden dan in 2033. Volgens hem,
en dat vond ook SGP-fractievoor-
zitter Goos Roeland, was het voor
stel van Pijpelink niet nieuw, om
dat de Staten al hebben afgespro
ken om volgend jaar de aandeel
houdersstrategie opnieuw te be
kijken.
Spaarpotje
„Hoe eerder de tunnel tolvrij hoe
beter", begon gedeputeerde Harry
van der Maas zijn beantwoording.
Toch verandert er voorlopig niks.
Hij herinnerde de Staten eraan dat
ze in 2016 zelf hebben besloten de
tarieven tot 2020 te bevriezen en in
de tussentijd 'het spaarpotje te la
ten groeien' om de tunnel eerder
tolvrij te kunnen maken dan in
2033. Vanaf 2020 zijn aanpassingen
mogelijk, eventueel ook voor
vrachtwagens in de nachtelijke
uren.
e?
zaterdag 9 juni 2018
pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl
ZEELAND3
ZEELAND 20
Discussie over tol laait op
Nu de financiën van de provincie
er weer rooskleurig uitzien,
steekt in Provinciale Staten
meteen weer de discussie over
de tol in de Westerscheldetun
nel de kop op. Maar tot 2020
verandert er niets.
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
- Harry van der Maas